Gå til innhold

Brudepiker

Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en venninne skal gifte seg i en større norsk kirke til våren, og jeg er blitt spurt om å være brudepike (sammen med to andre ugifte brudepiker i alderen 25-35).

Er dette vanlig? Jeg har kun vært forlover før, er ikke brudepikerollen noe som er forbeholdt små barn?

Hva slags rolle har en voksen brudepike?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ikke vanlig her til lands, jeg synes det er snodig, men som sagt før her, hør med henne om dette

Skrevet

Jeg syntes ikke det passet å spørre henne. Hvis dette ikke er norsk tradisjon, har det sikkert noe å gjøre med at mannen hun gifter seg med er australsk. Jeg kjenner dem ikke godt. Takk for svar.

Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke poenget med brudepiker i det hele tatt jeg, hverken "ung eller gammel".

Trodde heller ikke at det vanlig med voksne brudepiker i Norge.

Føler med deg Gjest 1, jeg har blitt spurt om å være bridesmaid i et bryllup i Australia, har ikke så lyst, men kan jo ikke si nei.

Du kom meg visst litt i forkjøpet Gjest 1, det er stor tradisjon for dette i Australia! Har hørt om opptil 7 voksne brudepiker der.

Endret av Scaphoid
Skrevet (endret)

Så det er flere som skal være voksne brudepiker her!

Rollen til en brudepike er altså kun hva det ser ut som da, pyntelig staffasje slik at bryllupet ser ut som på film og i brudemagasinene. Greit nok for meg, det er ikke hver dag en bare får være stum og se pen ut.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Tror man ser på det som en ære å bli bedt om å være brudepike (som voksen) der de har sånt.

Jeg er mye på amerikanske forum og de som hører til "the wedding party" (dvs foreldre som regel, brudepiker og groomsmen) har gjerne oppgaver i/før eller etter bryllupet og fårofte endel gaver og sånt fra brudeparet som takk for deltagelsen. De er mere enn vanlige gjester...de hører til "the wedding patry".

Jeg hadde følt det merkelig....om jeg hadde blitt bedt om det.

Du får se på det positive...mest sannsynlig får du en fin kjole dukan beholde etterpå og kanskje noen gaver som takk også :ler:

Gjest Scaphoid
Skrevet

Når det gjelder kjolen......

Jeg vet selvfølgelig ikke hva som er vanlig andre steder, men; i Australia så bestemmer bruden enten hvilken kjole eller noen ganger kun fargen på brudepikenes kjoler.

Brudepikene må selv betale for kjolen, og jeg har sett noen grusome kjoler av den sorten.

Det er derimot vanlig at bruden betaler sminke, make-up og blomstene til sine medlemer av the wedding party.

Det er også skikken av brudepikene får en koselig gave av bruden, men de har jo også tradisjon for å gi gaver til alle sine gjester da :overrasket:

Kunne jo være lurt å høre med venninen din om hva hun forventer før du takker ja, for det kan fort bli dyrt å være birdesmaid.

Skrevet

Sikkert ulike tradisjoner. De jeg "kjenner" (som riktignok er i USA) kjøper ofte kjolene. Og jade velger somoftest fagren men de fleste har ulike utgaver av samme kjole slik at brudepikene selv kan velge hvilken de liker best...feksen stroppeløs, en m stropper, en med halterneck og en m korte ermer osv....

• 2 år senere...
Gjest Hanne Aasbak
Skrevet

Hei!

Eg er 19 år gammel og skal være brudepike for søsteren min i år.

5 Desember 2009 skal hun gifte seg!

Eg og ei annen jente som er 10 år skal være brudepiker <3

Syntes alle aldersgrupper kan være med i den rollen:)

Er ikkje bare forbeholdt barn,og hva så om den er det! Du tør vel å gjere noko utenom det vanlige? ;)

Skrevet

Vi har lurt litt på dette med alder og brudepiker. Datteren hans er 9 år og ropte ut når hun fikk høre at vi skulle gifte oss: at hun ville være brudepike... selv har jeg en datter på 12 som ikke er like ivrig.

Jeg er i tvil om jeg vil ha brudepiker og i så tilfelle ønsker jeg at datteren min også kan være det selv om hun føler at hun er for gammel. Jeg er faktisk i tvil selv jeg.. om jeg synes hun er for gammel men samtidig hadde det vært morsomt at begge våre døtre var brudepiker sammen. Jeg vet ikke jeg.. jeg vil jo ikke tvinge datteren min og hun er veldig usikker på hva hun vil. Ikke liker hun å pynte seg noe særlig heller så det kan bli en utfordring bare det, å få på henne en kjole til den store dagen.

Hmm... mange spørsmål.. godt det enda er noen mnd igjen til 17.april!!

Skrevet

I engelsktalende land er bridesmaids er som regel venninner av bruden, og av dem er en av dem chief eller head bridesmaid (litt som forlover). Kjolene skal matche fargen i bryllupet. Hvem som betaler for kjolene deres varierer nok litt, jeg trodde det var vanlig at det var en del av bryllupsbudsjettet, men vet ikke.

Brudepiker i norsk tradisjon er unge jenter, dette heter flower girls på engelsk.

For guttene er brudgommens venner ushers, mens en brudesven heter page boy. Igjen, ushers skal ha antrekk som står til stilen i bryllupet, ofte lik vest og slips/kravat + knappehullsblomst.

Og så til spørsmålet ditt - såvidt jeg vet har ikke voksne brudepiker egentlig så mange oppgaver, kanskje hjelpe bruden litt på dagen, og ellers være presentabel. Som vanlige brudepiker følger de etter bruden opp til alteret, men ellers vet jeg ikke om noen offisielle oppgaver.

Skrevet
I engelsktalende land er bridesmaids er som regel venninner av bruden, og av dem er en av dem chief eller head bridesmaid (litt som forlover). Kjolene skal matche fargen i bryllupet. Hvem som betaler for kjolene deres varierer nok litt, jeg trodde det var vanlig at det var en del av bryllupsbudsjettet, men vet ikke.

Brudepiker i norsk tradisjon er unge jenter, dette heter flower girls på engelsk.

For guttene er brudgommens venner ushers, mens en brudesven heter page boy. Igjen, ushers skal ha antrekk som står til stilen i bryllupet, ofte lik vest og slips/kravat + knappehullsblomst.

Dette stemmer ikke helt. Forloveren heter maid of honor. Brudgommens venner er groomsmen. Ushers er de som tar i mot når gjestene kommer i kirken og spør om de er fra brudens eller brudgommens side og viser eller følger de til plassene sine. Bare en liten oppklaring :)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

I noen bryllup har brudepikene ansvar for å ta seg av personer som trenger det - type om det er musikere som trenger å veiledes til der de skal spille og oppholde seg, om gamle tante Olga trenger en støttende hånd til og fra bilen - slike ting. Rett og slett sørge for at brud, brudgom og folovere kan konsentrere seg om SINE oppgaver istedenfor å være administratorer.

Men det er vel ikke store tradisjoner for dette i Norge.

Skrevet
Dette stemmer ikke helt. Forloveren heter maid of honor. Brudgommens venner er groomsmen. Ushers er de som tar i mot når gjestene kommer i kirken og spør om de er fra brudens eller brudgommens side og viser eller følger de til plassene sine. Bare en liten oppklaring :)

Begrepene brukes om hverandre. Jeg har sett både chief bridesmaid og maid of honour (som forresten er matron of honour hvis hun er gift).

Groomsmen er ofte også ushers - dvs vennene til brudgommen gjør dette. Ellers omtales alle de som er involvert (bridesmaids, ushers/groomsmen, +nærmeste familie til brudeparet) som "the wedding party".

Skrevet

Vet ikke hvor realistisk den er, men se gjerne filmen "27 dresses" for å få et lite innblikk inn i bridesmaid-kulturen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...