Gå til innhold

Bruker dere noen slags vitaminer ol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... lurte på om jeg skal begynne å ta noen form for vitaminer el annen helsekost produkt for å betre forholdene, slik at sjansene for graviditet skal bli bedre...

Men vet utrolig lite om dette... Hva bruker dere? Noen som har gode tips til meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du planlegger å bli gravid så tror jeg at man anbefaler å ta Folat ca 3 mnd før prøving. Dette får du kjøpt på apoteket og koster ikke mange kronene.

Skrevet (endret)

Jeg tar også folat, men jeg kjøper ikke den som heter det. På apoteket her selger de nycoplus, og 100 stk koster kr 72. Kjøper du derimot B-kompleks i stedet, får du ikke bare i deg fire typer b-vitaminer, men også folsyre (som er et annet navn på folat).

Du skal ta 400 mcg om dagen, du må derfor ta to stk b-kompleks, da de bare inneholder 200 mcg folsyre. Til tross for at du må ta to, lønner det seg å kjøpe b-kompleks kontra ren folat/folsyre, da 100 stk b-kompleks bare koster kr 30, altså langt under halv pris av den som bare har folat/folsyre i seg!

Håper dette er like gunstig på et apotek nære deg (allianse her), det er ihvertfall verdt å sjekke! :)

Folat er forøvrig veldig viktig å ta, da det forhindrer ryggmargsbrokk hos babyen din. Ryggmargsbrokk er en medfødt skade på ryggvirvlene, les mer her

Endret av Apple-
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Hva med "vanlige vitaminpiller" som inneholder folat? Jeg har f.eks sett at Møllers tran har noen tranpiller med folat.

Skrevet

De folattablettene jeg har kjøpt på apoteket inneholder 400 g pr tablett.

Skrevet

Jeg bruker også Folat, siden vi prøver...men bruker også noe som heter Astaxin. Dette er noe jeg kjøpte i forbindelse med irritabel tarm/magesmerter, og de funker som bare det i fht til magen...men en liten bi-bonus er at det står på pakken at de også har dokumentert effekt på å øke fertilitet hos kvinner :) verdt er forsøk? Jeg bruker dem daglig....så får vi se, da. Er i pp2 :)

Skrevet

De aller fleste vitaminpiller inneholder folat, men bare "halv dose" av hva gravide eller prøvere skal ta, fordi det er den dosen "alle andre" skal ha.

Som prøver er det derfor å anbefale å ta folatpiller med rett dose, eller multivitaminer med denne dosen (multivitaminer for gravide, f.eks den somheter "gravid" eller "gravitamin") da disse også har tilpasset rett dose av de andre vitaminene, heller enn å ta dobbelt opp. Om du tar dobbelt opp av b-vitaminkomplex så er ikke det så farlg da, siden b-vitaminer er vannløselige og du bokstavelig talt tisser ut overskuddet, men ta aldri dobbel dose multivitaminer ialle fall! Bytt da langt heller til et annet multivitamin.

Om du velger å ta multivitaminer eller ei er jo opp til eg selv og i stor grad avhengig av kostholdet ditt. Om du får i deg et variert kosthold der du får det du trenger av vitaminer og mineraler er dette slett ikke nødvendlig, men er du av dem som uansett tar multivitaminer pga et noe begrenset kosthold (eller bare gjør det av andre grunner) så bytt merke :9

I tillegg bør du få i deg omega 3, så om du ikke spiser mye fet fisk, ta tran eller omega3 piller. Det er viktig for utviklinga av hjerna til babyen, har jeg lest. Personlig tar jeg det (selv om jeg altså ikke prøver å bli gravid da) for min egen del, det er jo slett ingen dum ide, jeg spiser nemlig minimalt med fisk, og klarer ikke tanken på tran.

Skrevet

Selges også folat og vitaminer for prøvere på helsekost-butikker... Noen som vet om det er noe forskjell på de og de man kjøper på apotek?

Er det andre vitaminer å sånt man bør ta?

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg har kjøpt meg tranpiller med folat (møllres godt for hjertet) og så skal jeg ta en b-vitaminpille i tillegg. Disse pillene har begge "normal dose" folat, så til sammen blir det "gravid dose". Så vidt jeg kan se er det ingenting annet enn folat som finnes i begge pillene, så jeg tror ikke det skal bli for mye av noe.

Skrevet

...og så er sink bra for svømmerne til mannen :)

Skrevet

Hadde ikke så stort utvalg på apoteket her så jeg kjøpte en eske som heter GRAVID. Skal visst brukes når en prøver og i de første trimester av graviditeten... Inneholder 400 m. Folat + en del andre vitaminer.. Står på pakken at d er 400 folat man skal ha i seg for dagen så da håper jeg at dette produktet er greit... :)

Skrevet
...og så er sink bra for svømmerne til mannen :)

Vet du noen bra plass man kan lese om dette el? :) Får gi han beskjed.. ;)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor jeg har lest det jeg, men det var faktisk legen som sa det til meg når vi skulle begynne prøvinga ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...