Gå til innhold

Hjelp, haster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg stadig oftere opplever at dersom det går for lang tid mellom måltider at jeg opplever skjelving i hele kroppen, uvel, svimmelhet, føler meg rett og slett veldig dårlig, stort sett blir det bra kort tid etter jeg har fått i meg mat, helst da noe med mye sukker, f.eks cola.

Merker også at når jeg er halvveis i måltidene, blir jeg usannsynlig trøtt, nesten så jeg sliter med å holde øynene åpne, hadde jeg lagt meg da hadde jeg sovnet på flekken.

Det verste er idag; hatt det helt jævelig sånn sett. Begynte å bli en stund siden jeg hadde spist, så jeg merker ubehaget komme, tok en banan, fordi jeg visste mannen straks kom hjem fra handletur og vi skulle spise da, men dette går ikke over.

Jeg føler at jeg ser litt uklart er svimmel, uvel/kvalm, ikke minst har jeg fått diare igjen. jeg har spist 4 glutenfrie loffskiver nå, 2 med smør og pålegg, og et glass cola i tillegg, jeg er et lite hakk bedre nå, men langt ifra bra.

Før jeg fikk i meg mat, måtte jeg gå og legge meg rett og slett, måtte få hjelp av mannen, følte meg helt utmattet og føltes omtrent som jeg gradvis mistet bevisstheten...

Hva kan jeg gjøre med dette nå på en lørdag?

Målte blodsukkeret for 1-2 mndr siden pga turnuslegen tenkte på diabetes siden jeg er overvektig, tok det da med mat i magen, og hun sa at det var heller for lavt, ikke noe mer ble sagt eller gjort...

Vet bare at min mor har gått på kosthold for diabetikere før, de retninglinjene, men hun har ikke høyt eller lavt blodsukker....

Må også legge til at jeg hadde skrekkelig vondt i hodet, på venstresiden ved tinningen og rundt øyet, kort tid etter jeg hadde fått i meg mat, ga akkurat det seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Kanskje du burde bli utredet for insulinresistens?

Skrevet

Jeg er ingen lege, og dette burde du absolutt ta opp med din lege. Men jeg kan jo gi deg noen kostholdsråd som har hjulpet meg. Det sies at kvinner er sensitive for lavt blodsukker, men det du opplever høres litt ekstremt ut. Jeg blir bare veldig sliten om det går lenge mellom hver gang jeg spiser. Først hjelper det med mat, men deretter går jeg rett i bakken.

For meg har det virket å være nøye med å spise ofte nok. En vanlig hverdag spiser jeg frokost sa 7:00, lunsj sa 12:00 og middag ca 17:00. Dette er for sjelden egentlig, så det som har hjulpet meg er å spise frukt klokka 10:00 og 14:00. Dessuten har jeg blitt flinkere til å spise kveldsmat. Det behøver ikke å være så mye, det viktige er å spise ofte nok, for da holder blodsukkeret seg jevnt.

Skrevet

Er ikke insulinresistens det samme som diabetes type 2 da? Og det ville vel i såfall ha vist seg som for høyt og ikke for lavt blodsukker sånn som jeg har forstått det?

Skrevet

Det gir for HØYT blodsukker!

Gjest Deception
Skrevet

OK, da leste jeg ikke godt nok.

Skrevet
Her står det litt om lavt blodsukker

http://nomedica.dk/lavt_blodsukker.htm

:)

Tusen takk, der fant jeg mye nyttig, ser hvertfall raskt hva jeg skal gjøre med kostholdet for å prøve å få det bedre, men skal ringe legen så snart legesenteret åpner, og be om å i det minste få tatt en sjekk av blodsukkeret.

Skrevet

Du får kjøpt en blodsukkermåler som de med diabetes bruker ganske billig på apoteket, så kan du teste litt selv og se om det er blodsukkeret som er lavt når du føler deg uvel.

Skrevet

Tror de sjekker blodsukker på apoteket og. I alle fall på noen.

Skrevet

Noen som vet ca hva sånn måler koster?

Skrevet

Blodsukkerapparater koster ca. 98,- på Apotek1 iallefall. Derimot er blodsukkerstrimlene veldig dyre dersom man ikke får dem på blå resept (da må man selvfølgelig ha diabetes). De koster nærmere 400,-. Det følger med noen få strimler når du kjøper apparat! :)

Skrevet

Nei, insulinresistens gir faktisk som oftest for LAVT blodsukker.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Uansett type diabetes kan man oppleve hyopglykemi (lavt blosukker).

Dra til legen din å få tatt fastende blodsukker + langtidsblodsukker (Hba1c). Det kan også bli aktuelt med glukosebelastning.

Det du opplever kan oppfattes som symptomer på føling ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...