Gå til innhold

Organiserte aktiviteter for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det og hvor mange aktiviteter mener dere barna kan delta på.

Her går jenta vår på 5,5 år på turn og svømming. Hver aktivitet er 1 time i uka.

Til høsten hadde vi tenkt til og melde henne på en aktivitet til etter ønske fra henne. Hun elsker å gå på de aktivitetene hun går på og har stort ønske om og starte med flere men vil ikke slutte på noen av de andre.

Så derfor tenkte vi at så lenge det bare er 1 time i uka kan hun drive med 3 aktiviteter. Men dette har vi møtt en del motstand og negativitet på fra familie.

Så derfor lurer jeg på hvor mange aktiviteter går deres barn på og hvor gamle er de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes tre aktiviteter er mye. Unger trenger tid på å bare være hjemme og ha tiden til fri disposisjon.

Jeg satte en grense for to aktiviter.

Skrevet

syntes 2 aktiviteter er nok, Sara har bare fotball, mellomsten er på fotball og squash

Skrevet

Som barn fikk jeg kun gå på to. Måtte velge selv hvilke (innenfor økonomiske rammer), så om jeg ville bytte var det mitt problem å finne ut hva jeg ville slutte på. Måtte uansett gå ut semesteret.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Jeg gikk også på 2. Ridning og speider, og ridning og tennis. Syntes det var nok. Etter hvert ble det bare ridning, men da var jeg i stallen ca hver dag også ;)

Det spørs litt på hva det er også. F.eks hadde det vært uaktuelt med 3 aktiviteter som alle krever mye engasjement med obligatoriske treninger, oppvisninger/kamper og dugnader. Er man med på et lag er det også mer press enn hvis det bare er en aktivitet man gjør for egen del.

Skrevet

Takk for svar!

Disse 3 aktivitetene er kun en time hver i uka og krever ingen ting utenom. Er derfor jeg synes det er helt greit med 3 aktiviteter.

Når de begynner og kreve mer får hun heller velge.

Som 11 åring hadde jeg selv ca 15 timers trening i uka med kun 1 idrett og jeg følte ikke det som press eller slit og følte ikke jeg gikk glipp av noe, det skjedde først i tenårene.

Skrevet

Det der er pesonavhengig og avhngig av aktivitet, mener jeg. Mine har fått gå på det de har hatt lyst til, og i perioder har det vært veldig mye aktiviteter, men så lenge det er barnet selv som ønsker det og ikke vi som pusher, er det greit. Synes det er bra at de får erfaring fra flere områder, da er det lettere å velge en eller to ting de vil gå for siden.

Skrevet

Har som hovedregel to aktiviteter, da det også blir en del utenom når det gjelder kamper og slikt. Men i perioder har det vært tre da de også har vært med på svømming.

Skrevet

Ingen faste aktiviteter på 6 åringen her.

Han kunne fått gått på fotballtrening, men... Fotballtreninga for den aldersgruppen er hver lørdag kl 9 om morgenen! Jeg er en superdårlig mamma som ikke gidder stå opp gørrtidlig pga fotballtrening. Han har heldigvis ikke mast om det heller.

Skrevet

Eldstemann har 2 organiserte aktiviterer i uka + kamper ved sesong. (Fotball + speider). Han vil gjerne innom håndball og karate, men vi mener det holder med 2 dager i uka. I tillegg har han lekser (og de blir det nok flere av etterhvert...;)), og så synes vi han skal ha tid til å være med venner - uorganisert! - og kanskje til og med være med familien innimellom...;):Nikke: Ukas 7 dager strekker ikke til...;)

Skrevet

Mine 2 barn er på hhv 1 og 2 aktiviteter (etter eget ønske). Det ene barnet har antydet at 2 blir for mye og har vurdert å slutte, og jeg har ikke kommentert dette utover at det er opp til barnet selv.

Alle 3 aktivitetene har minimum 2 organiserte treninger pr uke, men et av barna driver i tillegg en viss grad av egentrening.

Begge barna er imidlertid gamle nok til selv å vurdere hvilke aktiviteter de ønsker å delta i.

Skrevet

Min 7-åring er med på to aktiviteter i uka, hver på en time. Begge begynner kl 17, og det blir litt stress ettersom vi ikke er hjemme før kvart over 4. Hun har også lekser som skal gjøres, så jeg synes to aktiviteter er nok. Neste år skal hun begynne på en annen aktivitet, så da kommer vi til å vurdere om hun skal kutte ut en av de nåværende.

Skrevet

Vi har ingen problemer med og få organisert aktivitetene.

Vi har bare henne nå, venter neste barn i april, så det er jo en stund til det neste barnet begynner med aktiviteter. Og både jeg og faren hennes er hjemme og har mulighet til og følge henne når aktivitetene er.

Den ene aktiviteten er på lørdag. Så det blir bare to aktiviteter på ukedagene.

Så det skal nok gå bra.

Hadde det vært opp til henne skulle hun ha gått på 6 organiserte aktiviteter, men det får hun ikke lov til.

Skrevet

For å sette det litt på spissen tror jeg barn har godt av "å kjede seg" litt. Om barn skal ha mulighet til bygge sin egen kreativitet og gjøre seg opp egne meninger, er det viktig at ikke hverdagen ALTID blir organisert.

"Nyskjerrigheten" og utøp for egen krativitet blir bedre om de til en viss grad blir "presset" til å finne på noe konstruktivt selv, mener jeg.

Skrevet (endret)

Min mening er at barn på 6 år ikke skal ha tre organiserte aktiviteter.....

Når hun til høsten begynner på skole, kanskje SFO og blir hjemmefra kanskje 8 timer hver dag, da har hun godt av å "bare" være hjemme. Gå tur med mamma og pappa, leke med ungene i gata, få lov å være storesøster hjemme, være med mamma og pappa på bassenget, leke med dukker eller hva det nå er hun interesserer seg for. Når skal hun få tid til disse tingene når dere kjører rundt på aktiviteter med henne???

Kanskje setter jeg det litt på spissen, men barn skal få lov å være "uorganiserte" barn så lenge som mulig. For tro meg, dette baller på seg. Jeg har tre unger selv, og hvis hver av disse skulle ha 3-4 aktiviteter hver, da hadde vi aldri sett hverandre hjemme! Eldste har både danset, svømt, turnet, ridd, drillet og sunget i kor, men kun en aktivitet når hun var i 1. -3. klasse, deretter to. Vår yngste holder på med en aktivitet h*n virkelig har talent for, og er blitt spurt flere ganger om å øke på treningsaktiviteten, reise på seminarer og samlinger osv. Men h*n sier nei, for "når skal jeg da få være sammen med vennene mine"?

Eneste unntaket måtte være hvis dere bodde så ensomt til at den eneste muligheten til å treffe andre barn, var disse aktivitetene.

Dette var nå min mening..,,

Endret av gjest1
Skrevet

Gikk på svømming, håndball, sløyd og kor når jeg var 7. Var knall. Men så hadde jeg mark i rompa og jeg.

Skrevet

Takk for alle svar!

Hun skal ikke gå på SFO. Så hun vil ha veldig korte dager på skolen, så hun får mer enn nok tid til og være sammen med oss og venner og det å kjede seg.

Alle aktivitetene hennes ligger maks 5 min kjøring unna. Så de krever jo ikke så mye. Hun er en ekstremt aktiv jente. Og elsker de aktivitetene hun går på.

På sommeren så har hun fri fra alle aktivitetene. De slutter i begynnelsen av mai og begynner igjen i slutten av august.

Og vi ser jo at på vinteren er hennes behov for og være aktiv større, da det er få barn som vil ut og leke med henne. vi har jo ikke mulighet til og ta henne med ut på fysiske aktiviteter hele tiden.

På sommeren går det bra uten aktivitetene for da er jo barna ute i gata og leker fra morgen til kveld.

Så det blir 3 aktiviteter fra høsten av. Når hver aktivitet begynner og kreve mer må hun velge.

Men barn er veldig forskjellige og, noen elsker det, andre gjør det ikke.

Både jeg og mannen drev veldig aktivt på med idrett som barn, og hvis våres barn ønsker det samme så skal de få mulighet til det. Ønsker de det ikke skal de få slippe sefølgelig.

Her blir det 6 år mellom barna våres og flere barn kommer ikke, så vi skal nok fint klare og følge opp 2 barn. Er jo en del år til han i magen starter med noe.

Skrevet

Hvis hun synes dette er moro og selv tar initiativ, så hvorfor ikke? :) Er jo gøy at barna er aktive da!

Skrevet
Hvis hun synes dette er moro og selv tar initiativ, så hvorfor ikke? :) Er jo gøy at barna er aktive da!

Jo,da, men må aktiviteten foregå i organiserte former? Lær ungene å leke "fritt", uten at der er noen som setter i gang og bestemmer hva som skal gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...