Gå til innhold

Noen som har bodd i danmark?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette hen så..

Samboeren min skal bli arkitekt og har veldig lyst til å studere i århus.

Vi må da finne bolig der, og jeg må finne jobb.

Jeg syntes det virker veldig gøy egentlig å flytte, og siden han skal studere i 5 år så tenkte vi kasnkje å kjøpe bolig der. Jeg skal jo jobbe da.

Men igår så skulle vi se litt på boliger osv. men jeg skjønner ingenting.

Kontantpris, brutto og netto og alt det der. For kontantprisen er på en par hundretusen for alle husene og da tviler jeg jo på om det er boligprisen eller om det var er ekstremt billig der.

Så det med jobb, om det er vanskelig og alt det der. Jeg er ikke så flink i dansk heller, men hvis jeg skal bo der nede vil jeg jo jobbe. Tenker veldig på dette nå.

Vi skal ta en tur til århus snart og undersøke litt. Hvis vi skal der så vil jeg vite masse og ordne masse praktiske ting tidlig. Men nå når vi drar der skal vi se på skolen, og finne ut av ting :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Danmark er i alle fall et herlig land, hadde ikke vært redd for å bo der en stund, de har jo et litt annet prissystem enn hos oss når det gjelder prissetting. Bruttopris er vel det du betaler for huset, Kontantrpis er vel med finansiering så er det et min beløp du må betale, akkurat her som vi kan låne 60% eller 80 % på huset, Jeg kan ta feil, men det er slik jeg har tolket det. Ellers ligger prisene i Danmark omtrent som i Norge når det gjelder hus/leilighets kjøp, Ta kontakt med en dansk eiendoms mekler og forhør dere der

Skrevet

Ok, jeg tror vi heller skal snakke meg eiendomsmegler der. For på noen var bruttopris 3.567 kr osv. akkurart nå er jo dette bare en tanke at vi flytter der.

Sambo er usikker om han vil gå nå eller vente et år.

Vi går jo på skole nå, som er et kalenderår så det er ikke sikkert vi blir ferdige til skolestarten i danmark, og at han har 3 biler han skal gjøre ferdige (hvis ikke blir det jo stående i 5 år) Veldig vanskelig egentlig, for jeg kjenner jo ingen der, og jeg tror det er vanskeeligere å bli venner med noen på jobb enn skole osv. :S

Vi sakl værtfall til århus snart og finne ut sånne praktiske ting

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har bodd i Danmark før, det er et fint land på mange måter. Jeg hadde problemer med å leie leielighet der nede.

De har ofte høye depositum og andre leie regler enn i Norge. I Danmark er ofte utleieren bedre beskyttet av loven enn den som leier.

Jeg har blitt svindlet for nærmere 4000 kroner av en eiendomsmegler i Danmark, ikke at det er de helt sykt store summene, men når man ikke har mye fra før er det en del.

Jeg vil anbefale deg å sette deg grundig inn i loven om leieavtaler og finne en eiendomsmegler som har et godt rykte på seg.

Når det gjelder språket er det noe du forstår godt etter en til to uker, går veldig fort inn!

Det er sant at det er vanskeligere å få venner gjennom et arbeidssted enn på et studie, kanskje du kan velge arbeid etter hvordan mennesker det er der?

Liker du mote og klær, kanskje du kan søke i en kles butikk? Der er det kanskje unge folk som liker det samme som deg? ¨

Å tenke noe som dette er kanskje ikke så dumt?

Skrevet
Jeg har bodd i Danmark før, det er et fint land på mange måter. Jeg hadde problemer med å leie leielighet der nede.

De har ofte høye depositum og andre leie regler enn i Norge. I Danmark er ofte utleieren bedre beskyttet av loven enn den som leier.

Jeg har blitt svindlet for nærmere 4000 kroner av en eiendomsmegler i Danmark, ikke at det er de helt sykt store summene, men når man ikke har mye fra før er det en del.

Jeg vil anbefale deg å sette deg grundig inn i loven om leieavtaler og finne en eiendomsmegler som har et godt rykte på seg. 

Når det gjelder språket er det noe du forstår godt etter en til to uker, går veldig fort inn!

Det er sant at det er vanskeligere å få venner gjennom et arbeidssted enn på et studie, kanskje du kan velge arbeid etter hvordan mennesker det er der?

Liker du mote og klær, kanskje du kan søke i en kles butikk? Der er det kanskje unge folk som liker det samme som deg? ¨

Å tenke noe som dette er kanskje ikke så dumt?

Jeg vil værtfall sette meg inn i sånne saker før eg flytter der. Har hørt at danmark har strenge regler med at "utlendinger"

skal kjøpe bolig der, menmn..

Jeg har "utdannnet" grafisk designer og vil prøve å få jobb som det eller lignendes, eller noe i klesbutikk eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...