Gå til innhold

Hville du drept en som drepte

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
Skrevet

La oss hypotetisk si at noen hadde drept ditt barn om du har.

Og du hadde muligheten og drepe den som drepte ditt barn.

ville du brukt muligheten og drepe denne person eller ville du latt være ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Interessant spørsmålsstilling. Er det noen som KAN forestille seg hva man ville gjort eller ikke gjort i en slik situasjon?

Neppe.

Uansett ville dette kanskje ha kommet under nødverge - det er lov å forsvare seg vet du.

I prinsippet skal man overlate til lovgivende og dømmende myndighet å straffe forbrytelser. Det kan man sitte å si i sin fredelige stue så mye man har lyst, men den dagen en situasjon oppstår vet man ikke hva man ville gjort før man er i den situasjonen.

Skrevet

Ser bort ifra i fra nødverge nå. Hvem vet hva man kan gjøre i affekt? Men da hadde jeg ikke vært noe bedre en morderen jeg heller..

Skrevet

Kjøpt inn ei pakke (eller to) med .308 blyspiss eller hulspiss, starta ved føtene og jobba meg oppover..

Neida, det veit eg sanneleg ikkje, du. Sånt vil eg ikkje ein gong tenkje på.

Skrevet

Vet ikke... har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert..

Skrevet

Nei, det er jeg ganske sikker på at jeg ikke ville gjort.

Skrevet

JA, det ville jeg gjort. Det er fordi straffene i dette landet er helt bak mål......... Morderen til mitt barn ville vel fått et par tre år i fengsel, og med god oppførsel, ville han vel sluppet ut etter noen mnd.......

Hadde det vært livsvarig fengsel her til lands, og FENGSEL, ikke gratis hotell opphold, ville jeg selvsagt ikke gjort meg til morder..... Men siden fengselsstraffene her er så milde, ville jeg ikke vært i tvil.......

Ingen dreper mitt barn, og går fri rundt en liten stund etterpå....... :kjempesinna:

Gjest Valiant Thor
Skrevet

Du ville det?.....Da tenker du vel ikke over at morderen også er barn til noen ikke sant ?

Skrevet
Du ville det?.....Da tenker du vel ikke over at morderen også er barn til noen ikke sant ?

Nei, det ville jeg faktisk ikke ofret en tanke... Har man et "voksent" barn som er så ondt at det er istand til å drepe et uskyldig barn - regner jeg virkelig med at de forstår min handling. Jeg dreper nemlig ingen uskyldige......

Itillegg vil jeg påpeke min mening.... Jeg ville ALDRI tenkt tanken på å drepe, hvis straffen hadde stått i forhold til hva morderen hadde gjort.

Dessuten var jo dette bare en tenkt situasjon. Men det er det jeg føler at jeg kunne vært istand til....... Har de "stakkars" foreldrene oppfostert en morder, kan de jo se hvordan det er å miste barnet sitt......

Skrevet

Jeg ville neppe satt meg ned og planlagt og gjennomført ett drap i etterkant. Men jeg kunne nok drept i affekt, dersom jeg feks var tilstede da han/hun drepte mitt barn, men da går det vel også som nødverge. Uansett er det vanskelig å vite hvordan man vil reagere i slike ekstreme situasjoner.

Skrevet

Jeg ville hatet det mennesket så inderlig, og jeg ville ønsket ham/henne død. Jeg ville nok lekt med planlegging av hevndrap, men om jeg ville gjennomført det? Neppe..

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg hadde neppe rukket å leke lenge med tanken før drapet var utført. Konsekvensene hadde jeg tatt med glede.

Mulig, forresten, at jeg bare hadde skadet vedkommende så grundig at resten av livet hennes/hans ble ødelagt.

Skrevet
Jeg hadde neppe rukket å leke lenge med tanken før drapet var utført. Konsekvensene hadde jeg tatt med glede.

Mulig, forresten, at jeg bare hadde skadet vedkommende så grundig at resten av livet hennes/hans ble ødelagt.

Jøss, trodde ikke du hadde det i deg å være så politisk ukorrekt og faktisk innrømmer og ville ha brutt loven. Trodde igrunnen du var en regelrytter av rang, jeg..

Der fikk du 2 poeng!

Skrevet

Flott skrevet, skulle nesten tro jeg hadde skrevet det selv...

:hoppe::hoppe:

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Jøss, trodde ikke du hadde det i deg å være så politisk ukorrekt og faktisk innrømmer og ville ha brutt loven. Trodde igrunnen du var en regelrytter av rang, jeg..

Der fikk du 2 poeng!

Jøss, trodde ikke du var blant dem som feilaktig "forutså" folks meninger om en sak basert på hva de mente om andre(s) saker.

Endret av Champagnepikken
Skrevet

Har barn, men svaret er helt klart NEI.

Situasjonen blir ikke bedre av å gjøre seg selv til morder. Jeg ville latt rettsvesenet ta hånd om udyret.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Her lar jeg alle prinsipper fare. Ja, det hadde jeg gjort.

Skrevet
Har de "stakkars" foreldrene oppfostert en morder, kan de jo se hvordan det er å miste barnet sitt......

Jeg regner med at du kan garantere at din barneoppdragelse ikke vil gjøre noen av barna dine til mordere, siden det ser ut som om du mener at foreldrene må ta deler av skylden? Du ville ikke hatt noen problemer med at noen tok livet av din sønn fordi han hadde drept deres sønn?

Ellers synes jeg det er vanskelig å si hvordan jeg ville reagere. Men jeg tviler sterkt på at jeg hadde kunnet gjøre noe slikt. Jeg er sterkt i mot dødsstraff, uansett hva vedkommende har begått av kriminelle handlinger, og jeg vil ikke være en person som bestemmer hvem som skal leve eller dø. "Two wrongs does not make one right".

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Enig med mye av det Myrthel skriver.

Jeg hadde ikke tenkt klart i et slikt tilfelle og derfor ville jeg nok ha pint vedkommende til døde på en meget smertefull måte!

Bindt han/henne fast med åpne blødende kjøttsår og avskjærte kroppsdeler og satt han et sted jeg visste det eks. var observert ulv og latt de gjøre seg ferdige med han/henne.

(noe jeg tenker nå ihvertfall)

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...