Gå til innhold

Geiter og kyllinger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser flere av hjelpeorganisasjonene lar en kjøpe geiter og kyllinger, andre har X antall suppeskåler, soveposer osv.

Det jeg lurer på er følgende:

Om man bestiller en eller annen slik gjenstand. Går pengene rent fysisk til å kjøpe en geit/kylling/sovepose til noen? Eller er disse gjenstandene slags eksempler på hva om kan benyttes for den summen man har satt inn, men kan like fullt hende at benyttes til noe annet? Mao slik som vanlig innsamling fungerer?

Spiller igrunnen ingen rolle for min del, er bare nyskjerrig om disse pengene holdes utenom de normale innsamlingspengene på noe vis mht sin bruk. Organisasjoner trenger jo også penger til administrasjon, frakt og divrse andre ting.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? Eller formulerte jeg meg uklart? Trodde mange her hadde gitt vekk slikt til jul.

Skrevet (endret)

Pengene kan brukes til andre formål enn en geit eller kyllinger. Det står også i gavekortet som mottakeren fikk (Kirkens Nødhjelp).

Endret av Blanca
Skrevet (endret)

På Kirkens Nødhjelp sine hjemmesider står det i hvert fall følgende når man "bestiller" f.eks. geiter:

"Geiter er et eksempel på hvordan Kirkens Nødhjelp jobber ute i verden. Men ikke alle trenger geiter! Pengene fra denne gaven kan også bli brukt andre steder, for å støtte dem som til en hver tid trenger det mest".

Mener å ha sett noe tilsvarende på nettsidene til andre hjelpeorganisasjoner.

Endret av Leo
Skrevet

OK. Så i realiteten kunne man rett og slett gitt en hundrings eller fem på vanlig vis.

Takk for svar.

Gjest Huldali
Skrevet

Dette er kanskje litt utenom gjeter, men jeg syns vi burde vite mer om hva konkret pengene som vi gir bort blir brukt til!

Ei venninne av meg var på utveksling i Afrika nå nylig gjennom kirkens nødhjelp. Hun ble kom til et sted der det var totalt kaos, underslag av penge, ikke noe ledelse kontroll, hun fikk heller ingen veiledning som hun hadde blitt lovet (veilederen møtte aldri opp) og så videre (grove ting som ikke skal nevnes her). Hun kontakten kirkens nødhjelp og fortalte om situasjonen, de trodde henne ikke til å begynne med. Men da de kom til dette stedet, viste det seg jo at min venninne hadde rett og at kirkens nødhjelp ikke har kontroll på mange av de stedene som vi ”hjelper” ved å sende penger.

Enden på denne reisen var at min venninne ble flyttet til et annet sted, ”institusjonen” fikk en skikkelig skyllebøtte av kirkens nødhjelp og er nå under ”overvåkning”.

Jeg syns det er veldig synd at pengene ikke blir brukt slik de skal!

Hvordan skal jeg vite at de 200 kronene jeg gir til kirken nødhjelp blir gitt til det formålet som de sier? Hvordan skal jeg vite at de ikke havner i hendene på en korrupt mann som sier han driver et fint tiltak for kvinner i nød?

Kanskje det er totalt umulig å sikre at pengene kommer fram dit de skal, men jeg må si jeg har blitt litt skeptisk.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er nok tilnærmet umulig å sikre at 100 % av pengene kommer frem dit de skal. De fleste pengene kommer frem. Det er ikke vanskelig å finne informasjon om hvordan pengene blir brukt. Ta kontakt med Kirkens Nødhjelp hvis du lurer på noe.

Man kan ikke være 100 % sikre på at pengene blir brukt til det de skal i Norge heller (eks undervisningsbygg i Oslo og Vannverket på Romerike).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...