Gå til innhold

hvordan sette på en linse

treningsjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Amelie_*

Selv om det ikke er styrke på linsene ville jeg tatt en tur til optikeren. Det er litt å lære, særlig om hygiene. Linser kommer i ulike størrelser. Jeg bestilte en gang en ny type uten å sjekke diameteren, disse var fryktelig ubehagelige og jeg måtte kaste de etter to dagers bruk til tross for at det var månedslinser.

Om linsene er vrengt kjenner du det. Da er det bare å plukke de ut og vrenge - bruk god med linseveske.

Jeg har to ganger opplevd at linsen har sprekt på øyet, da kan det være et helsikke å få ut den minste delen. Men det skal en del til å få til dette. Jeg har ikke opplevd det de siste årene, så kvaliteten på myke linser er sikkert mye bedre nå.

Uforsiktig bruk kan medføre rift på hornhinna, noe som kan være fryktelig smertefult. Ta ut linsene om det gjør vondt, såret gror ikke om man ikke gir øyet oksygen.

Og som andre sier - linser skal aldri arves. Det er stor smittefare.

Hei..!

Jeg er en jente på 12 år.

Jeg er veldig nærsynt, og har briller.

Og tør absolutt IKKE å bruke de på skolen! :tristbla:

Mange har begynt med linser fordi de ble mobba, og jeg tåler ingen ting..

Så jeg skal få meg linser på onsdag..!

Men lurer på om det er vanskeligere med meg på 12 år (bare) ?

TusenTusenTakk for svar :)

Jeg begynte med linser da jeg var 11. Dagslinser var genialt da jeg var på den alderen. De gjør hygiene mye enklere. Gå til optikeren å få tips - det er ulike typer og størrelser. Og styrken på linser er annerledes enn på briller.

Jeg er enig med deg - det er ikke noe gøy med briller da man var yngre. Det var veldig godt å kunne se klart hele dagen da jeg fikk linser. Først nå i 20 årene bruker jeg oftere briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Glemte jeg å si, men jeg begynte også tidlig med linser (var vel 11-12). Så det er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Julia_*
Hva var det de sa da jeg fikk linser for n antall år siden? Hold linsen på pekefingeren (pass på at den er godt skyllet med linsevæske), se opp i taket, trekk ned huden under øynene med den ledige hånda. Sett så linsa rett inn på det hvite på øyet. Se så ned, og blunk. (Dette er for å få ut luftbobla som oppstår når du setter inn linsa.) Du bør beregne 20 min knoting på hvert øye i starten... det sa optikeren min, men det tok ikke lang tid før jeg var relativt godt kjent med dem. Nå er det bare schwupp schwupp ;)

Tusen takk! Har alltid brukt laang tid for å sette inn fargelinsene, men takket være ditt råd får jeg det til mye fortere hver gang :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hei..!

Jeg er en jente på 12 år.

Jeg er veldig nærsynt, og har briller.

Og tør absolutt IKKE å bruke de på skolen! :tristbla:

Mange har begynt med linser fordi de ble mobba, og jeg tåler ingen ting..

Så jeg skal få meg linser på onsdag..!

Men lurer på om det er vanskeligere med meg på 12 år (bare) ?

TusenTusenTakk for svar :)

Nei det er det ikke. Jeg var veldig ung da jeg fikk mine linser første gangen og optikeren gir god opplæring. Det er uvant til å begynne med, men det er gøy (!) å fjerne brillene og kunne leve helt normalt. Jeg husker veldig godt min første tur rundt i byen med linser og det tok ikke mange minuttene før jeg hadde glemt at jeg hadde de på - på tross av at dette var en prøverunde.

Jeg vet ikke hvordan de gjør det nå, men den gangen var det tilvenningstid - man begynte med kort tid og så økte man gradvis antall timer pr dag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...