treningsjenta Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 jeg skal prøve fargelinser men har aldri gjort dette før. jeg skulle prøve å sette dem på men skjønte fort at jeg trenger litt råd og hjelp her.. jeg er i grunnen veldig pysete med øynene mine. så litt konkrete råd hadde vært topp:)
Annikken Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Hva var det de sa da jeg fikk linser for n antall år siden? Hold linsen på pekefingeren (pass på at den er godt skyllet med linsevæske), se opp i taket, trekk ned huden under øynene med den ledige hånda. Sett så linsa rett inn på det hvite på øyet. Se så ned, og blunk. (Dette er for å få ut luftbobla som oppstår når du setter inn linsa.) Du bør beregne 20 min knoting på hvert øye i starten... det sa optikeren min, men det tok ikke lang tid før jeg var relativt godt kjent med dem. Nå er det bare schwupp schwupp
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 Og pass på at linsa ikke er vrengt.
Saeria Skrevet 30. desember 2006 #4 Skrevet 30. desember 2006 Er linsa formet som en skål, er den rett. Er den formet som et fat, er den feil vei. Du vil også kjenne det på øyet om den ligger feil vei. Som tidligere sagt, så bør du beregne god tid de første gangene. Jeg knotet litt jeg og, men det gikk ikke lange tiden før det tok meg noen få sekunde å sette dem på plass. Uten speil.
treningsjenta Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2006 takk for gode råd. MEN.... er det på noen måte farlig om man gjør det feil? vil man alltid få den ut igjen??? kan den forvinne??
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 nei, går fint å ta de ut igjen hvis du føler det er ubehagelig eller feil. de forsvinner ikke
Gjest Deception Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 Kanskje en ide å få opplæring av en optiker først? Ikke alle linser passer alle øyne, og til og med fargelinser finnes i flere utgaver. Bare et tips, for feil linser kan gjøre skade på øynene selv ved kort tids bruk.
~white lady~ Skrevet 30. desember 2006 #8 Skrevet 30. desember 2006 Det er riktig som de andre sier her, at hvis du tar den på feil vei så vil du kjenne det. Da vil du kjenne en "kant" rundt pupillen. Når jeg tar på linsene (er venstrehendt da) så plasserer jeg først linsa på venstre pekefinger, bruker høyrelangfinger til å holde øyelokket oppe, og venstre ringfinger til å dytte ned huden under øyet. Så plasserer jeg linsa omtrent midt på øyet, og blunker litt. Den glir på plass med en gang, og man skal ikke kjenne noe. (Mulig man kjenner litt hvis man er helt fersk linsebruker, men det skal ikke være ubehagelig, for da er linsa feil vei) Lykke til!
treningsjenta Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2006 hmmm dette er linser jeg har overtatt av ei vennine. hu har kun brukt dem to ganger. men ville ikke ha denne fargen... ble litt skeptisk nå gitt..
Gjest Deception Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Mener du at du har overtatt brukte linser? Jeg ville aldri i livet puttet det på øynene, tenk på infeksjonsfaren.
aline Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 ville ikke brukt brukte linser jeg heller, og jeg ville uansett gått til optiker for veiledning og hjelp før jeg begynte å bruke linser som førstegangsbruker. jeg prøvde å tilvennes vanlige linser og reagerte med smerter, knallrøde øyne og rennende øyne selv etter å ha forsøkt opptil flere forskjellige typer i samarbeid med optiker, så det er ikke alle som passer til linser og det er greit å ha tryggheten i en optiker til å forklare hva som er farlig og ikke. dessuten kunne han fortelle om flere tilfeller der det var kommet brukere til ham fordi de ikke klarte å ta ut linsen på egenhånd, så at det er greit å ta dem ut for alle er ikke helt sant, jeg hadde ikke problemer med det, men andre har altså hatt det. den kan ikke forsvinne, det spurte jeg også om, og det var ikke noe jeg skulle bekymre meg for sa optiker. kjøp egne linser og prat med optiker er mitt tips.
~white lady~ Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 Aldri bruk linser som andre har brukt! Nei nei nei! Det sies jo at man ikke skal låne mascara fra hverandre, å bytte linser må da være ti ganger verre. Jeg hadde øyebetennelse en gang, på begge øynene. Det var grusomt, jeg kunne ikke se fordi jeg måtte holde øynene lukket, det svei, fikk betennelsespuss, og måtte gå med solbriller både ute og inne pga lyset. Så kjøp dine egne linser, du...
Saeria Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 For all det IKKE bruk andres linser. Det siste stedet en vil ha en kraftig infeksjon er på øynene. Gå til optiker. La h*n hjelpe deg med å velge den typen linser som passer deg. Vi har alle litt forskjellige øyne. Størrelse, krumning m.m. Selv kan jeg kun bruke noen ytterst få typer linser, for øynene mine er realtivt flate.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Oi,oi. Ikke bruk andres linser! Skaff deg heller et eget par. Det er ikke farlig dersom du setter på linsene feil. De kan ikke forsvinne, men de kan krølle seg oppunder øyelokket og da kan det være et herk å få dem ut igjen.
Gjest Virvel Skrevet 30. desember 2006 #15 Skrevet 30. desember 2006 hmmm dette er linser jeg har overtatt av ei vennine. hu har kun brukt dem to ganger. men ville ikke ha denne fargen... ble litt skeptisk nå gitt.. ← Seriøst? Seriøst? For å gjenta alle over meg her: Kast dem og gå til en optiker.
Gjest Gjest_Juni_* Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Hei..! Jeg er en jente på 12 år. Jeg er veldig nærsynt, og har briller. Og tør absolutt IKKE å bruke de på skolen! Mange har begynt med linser fordi de ble mobba, og jeg tåler ingen ting.. Så jeg skal få meg linser på onsdag..! Men lurer på om det er vanskeligere med meg på 12 år (bare) ? TusenTusenTakk for svar
Veronica.. Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Hei..! Jeg er en jente på 12 år. Jeg er veldig nærsynt, og har briller. Og tør absolutt IKKE å bruke de på skolen! Mange har begynt med linser fordi de ble mobba, og jeg tåler ingen ting.. Så jeg skal få meg linser på onsdag..! Men lurer på om det er vanskeligere med meg på 12 år (bare) ? TusenTusenTakk for svar Hei er 12 år selv,og bruker linser. Er nærsynt jeg også,er ikke noe vanskeligere en det er for andre Lykke til!
Gjest Kassandra Skrevet 14. mars 2009 #18 Skrevet 14. mars 2009 Hei! Jeg har fått meg linser. Uten styrke (: Jeg har brune øyner, så har alltid hatt lyst å prøve blå linser Så igår holdte jeg sikkert på en time for å få den på, hehe.. Men jeg klarte det til slutt! Men da jeg sto opp idag å så meg i speilet merka jeg at det ene øyet er litt rødt rundt det brune liksom, bare halve øyet liksom :s er det farlig? Så går det sånne streker til det røde. Hva burde jeg gjøre?
*Numi* Skrevet 14. mars 2009 #19 Skrevet 14. mars 2009 Hei! Jeg har fått meg linser. Uten styrke (: Jeg har brune øyner, så har alltid hatt lyst å prøve blå linser Så igår holdte jeg sikkert på en time for å få den på, hehe.. Men jeg klarte det til slutt! Men da jeg sto opp idag å så meg i speilet merka jeg at det ene øyet er litt rødt rundt det brune liksom, bare halve øyet liksom :s er det farlig? Så går det sånne streker til det røde. Hva burde jeg gjøre? Har du sovet med linsene på? De skal av om natta. Kjøp øyedråper på apoteket eller hos optiker, så går det nok over skal du se. Men - det er uansett lurt for alle, dårlig syn eller ei, å dra til optiker for å få råd når du skal begynne med linser, enten det er for daglig bruk eller bare av og til. Å drive på å styre med linser uten kunnskap er bare å be om øyeproblemer.
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. mars 2009 #20 Skrevet 14. mars 2009 Må bare henge meg på det andre sier her altså, gå til optiker å få riktig tilpasset linser og informasjon om hvordan de settes inn og tas ut på riktig måte. Mange jeg kjenner har hatt mye større problem med å få linsene ut enn de hadde med å få de inn, og det er ikke spesielt morsomt å stå der og prøve å få ut linsa mens øynene blir rødere og rødere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå