Gå til innhold

Å male denne skjenken hvit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å kjøpe Denne apotekerdisken fra jysk og male den hvit. Hvordan bør jeg gå frem? Hva slags maling etc. Den skal stå på et kjøkken.

Eller er det noen som har sett noe tilsvarende i hvit ferdig et sted, vil jeg gjerne vite..hehe

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Har endel sånne møbler selv som jeg godt kunne tenkt meg å male, så her må jeg følge med...

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis den ikke er lakket eller lignende er det vel bare først å påføre en grunning - en rimelig maling - som første strøk.

Dersom den er lakket eller beiset må dette slipes av først.

Tror den blir fin i hvit jeg. Enda finere i hvit peis eller panellakk - som lar treet synes igjennom. Men det er nå min smak da. Furu i alle varianter er ikke min smak :)

Skrevet

Jeg ville grunnet med oljebasert heftgrunn og så malt to, kanskje tre, strøk med oljebasert halvblank maling. Husk å pusse lett mellom strøkene med fint sandpapir - da får du en glatt overflate som er lett å holde ren. Når du maler treverket reiser busten seg og du kjenner at overflaten blir ru. Det er noe dritt å holde rent.

Skrevet

Jeg har malt en del furumøbler hvite, og de har blitt superfine :sjarmor:

Jeg pleier å starte med å slipe, så gunne, slipe, male, slipe, male etc.. Alt ettersom hvor hvit du vil ha den.

Hvis jeg ikke husker feil har jeg brukt Lady med glansgrad 80, den blankeste malingen. Bruk kost, ikke rulle, da blir resultatet best(er iallefall min erfaring).

Gjest Dallandra
Skrevet

De er vel som regel oljet, og da vet jeg ikke helt hvordan de takler å bli malt. Det er iallfall det som har stoppet meg før. Tror det greieste må være å høre med en fargehandler.

Skrevet
De er vel som regel oljet, og da vet jeg ikke helt hvordan de takler å bli malt. Det er iallfall det som har stoppet meg før. Tror det greieste må være å høre med en fargehandler.

Det er lutbehandlet furu...

Skrevet
Jeg har malt en del furumøbler hvite, og de har blitt superfine  :sjarmor: 

Jeg pleier å starte med å slipe, så gunne, slipe, male, slipe, male etc.. Alt ettersom hvor hvit du vil ha den.

Hvis jeg ikke husker feil har jeg brukt Lady med glansgrad 80, den blankeste malingen. Bruk kost, ikke rulle, da blir resultatet best(er iallefall min erfaring).

Ok, når du sier slipe, mener du da bare å pusse lett over med fint sandpapir? Bare matte liksom?

Skrevet
Ok, når du sier slipe, mener du da bare å pusse lett over med fint sandpapir? Bare matte liksom?

Ja :sjenert: Litt dårlig forklart kanskje... pusse lett - som en annen nevnte over her :)

Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd, men ville bare si at jeg har sett en kjempefin stor skjenk (sånn med hyller oppå disken) som noen har malt hvit, og den er utrolig fin!!

Skulle tro den finnes i hvit et sted? :klø:

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har malt et framskap hvitt. brukte først kvistlakk 2 ganger, heftgrunn, og malte 2 ganger med halvblank oljemaling. pusset lett med sandpapir i mellom.

den ble glatt og lett å tørke av.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Søsteren min har akkurat den apotekerdisken, og hun har beiset den. Går sikkert helt fint å male den, men som flere skriver her så er det lurt å pusse mellom hvert strøk.

Skrevet

Tror det er akkurat den samme sjenken jeg har og som jeg har malt hvit. Den er kjøpt på Jysk i verste furutida, men ser helt lik ut med den på bildet. da furu-bgeistringa tok slutt (Var vel aldri av de hardes rammete) malte jeg den. Brukte heft grunn og lady oljemaling. Nå har det jo kommet en annen lady som er vannbassert. Svigerinna mi har malt en del møbler med den og de ble og veldig fine. Mitt råd: Spør i butikken der du kjøper maling. Lykke til!

Skrevet
Hvorfor ikke heller kjøpe denne?

IKEA sin Hemnes kommode med 8 skuffer ferdigmalt....

Koster 2050,- og er en kjempeflott kommode!!

eller denne...

IKEA sin Hemnes kommode med 6 skuffer ferdigmalt....

Koster 1975,- og er også et flott alternativ!

de er kjempefine og jeghar sett på de, men den ene er for høy, og den andre er for bred. begge er også for dype :(

Har ikke så god plass der den skal stå skjønner du. Men takk for tipset uansett, og jeg tar gjerne imot flere :) Målene bør være omtrent som den jeg la link til: B 131, H 80, D 38 cm

Skrevet
Tror det er akkurat den samme sjenken jeg har og som jeg har malt hvit. Den er kjøpt på Jysk i verste furutida, men ser helt lik ut med den på bildet. da furu-bgeistringa tok slutt (Var vel aldri av de hardes rammete) malte jeg den. Brukte heft grunn og lady oljemaling. Nå har det jo kommet en annen lady som er vannbassert. Svigerinna mi har malt en del møbler med den og de ble og veldig fine. Mitt råd: Spør i butikken der du kjøper maling. Lykke til!

Ok :) Hvordan er kvaliteten på den? Faller skuffefronter og sånn lett av? hehehe

Skrevet (endret)

Om du er ute etter et møbel med kvalitet ville jeg ikke satset på møbler fra Jysk desverre. En venn av meg hadde denne sjenken og frontene på skuffene falt ut i ett sett.

En annen har et spisebord fra Jysk med tilhørende stoler, kjøpt for knapt et år siden og han er på vei til å kaste det ut nå. Bordet i glass har allerede stygge riper og stolryggene brekker snart av.

Så at møblene på Jysk er billige, er det desverre en grunn til.

Endret av Coco Chanel
Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Ok :) Hvordan er kvaliteten på den? Faller skuffefronter og sånn lett av? hehehe

Var ikke meg du spurte, men jeg svarer siden søsteren min har den. Hun har aldri hatt problemer med den, hverken med skuffefronter eller annet. Den virker veldig solid. Har tenkt å kjøpe en sånn selv :)

Skrevet

Kjøpte akkurat denne sjenken fra Jysk før jul for å male hvit, de har den på tilbud med jevne mellomrom til 750 kroner. Jeg malte med heftgrunn to strøk, og eggehvit oljemaling etterpå. Den ble veldig bra, og jeg er fornøyd med resultatet. Monterte skuffene før jeg malte, og malte bare frontene, altså ikke inni. Men bruk kvistlakk på kvistene (det er noen av dem på møbelet). Jeg slipte heller ikke mellom malingslagene, men resultatet blir sikkert bedre om du gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...