Gå til innhold

kattunge.

treningsjenta

Anbefalte innlegg

Skrevet

får kattunge om ikke lange tiden, og lurer litt på hva man skal tenke på. en valp skal gjerne ha mat 4 ganger om dagen..... katten må få mat som er tilegnet kattunger. men skal de ha noen form for vitaminer osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ga bare mat beregnet på kattunger. Det ga vi frem til de var sterilisert (da var de 10 mnd) etter det fikk de voksenmat etter anbefaling fra dyrlegen.

Ga ikke noe vitaminer.

Tørrfor har de tilgang til hele tiden, mens våtfor får de en gang om dagen.

Skrevet

Dersom du gir ett for av godt kvalitet skal du ikke trenge å gi noe ved siden av. Kjøp for hos dyrlege eller dyrebutikk, der får du noe som er tilpasset alderen på katten din. Ca mengde mat står også på pakken, men de fleste katter regulerer dette godt selv, dersom den har fri tilgang på tørrfor og friskt vann.

Skrevet

Den skal ikke ha våtfor før den er et år. Fisk er bare kos ikke mat. Og kattungefor kjøpt hos dyrebutikk, ikke på rema.

Skrevet

Hills har et våtfor beregnet på kattunger om du ønsker det, men dette er ikke noe du gir hver dag. Kun som kos en gang innimellom. Våtfor fra dagligvaren er ikke bra.

Fisk er som sagt også bare kos, men husk å ikke gi rød, røkt eller salt fisk. Kokt sei er det beste!!

Kumelk må du huska på at katter ikke skal ha.

Ellers må man huske på at katter ikke skal ha salte ting!!

Skrevet

Vi brukte våtfor spesielt for kattunger og ga bare bittelitt hver dag.

Skrevet

hvilket for bruker dere generelt?

se at mange påpeker at man skal kjøpe i dyrebutikken eller veterinær fremfor matbutikker.

prisen her er også meget ulik.

også r det andre igjen som gir katten sin gjennom hele livet vanlig tørrfor i fra matbutikk og sverger til dette..

hva er forskjellen? bortsett fra pris?

Skrevet

Næringsinnholdet. Forskjellen er junkfood og sunn kost.

Skrevet
hvilket for bruker dere generelt?

se at mange påpeker at man skal kjøpe i dyrebutikken eller veterinær fremfor matbutikker.

prisen her er også meget ulik.

også r det andre igjen som gir katten sin gjennom hele livet vanlig tørrfor i fra matbutikk og sverger til dette..

hva er forskjellen? bortsett fra pris?

For det første er ikke prisforkjellen noe særlig. Jeg kjøper store sekker, og de varer lenger siden maten er mer næringsrik.

For kattunger er det essensielt å få is eg nok taurin for å utvikle seg riktig (særlig viktig for synet). Dessuten er det altfor høyt minralinnhold, særlig magnesium. For høyt mineralinnhold kan føre til problemer med urinveiene, særlig alvorlig er FLUTD, dvs tilstoppet urinrør. Dette er svært smertefullt for katten, og kan også være dødelig. Forebygging i form riktig kosthold er viktig. Og det er altså ikke noe særlig dyrere å gi kvalitetsfor.

Ellers ser jeg også forskjell i pelskvalitet ved å gi veterinærfor.

Selvsagt finnes det mange katter som har klart seg bra på friskies. Men vil man ikke det beste for kattene sine? og da gir man det beste foret. :)

Skrevet
For det første er ikke prisforkjellen noe særlig. Jeg kjøper store sekker, og de varer lenger siden maten er mer næringsrik.

For kattunger er det essensielt å få is eg nok taurin for å utvikle seg riktig (særlig viktig for synet). Dessuten er det altfor høyt minralinnhold, særlig magnesium. For høyt mineralinnhold kan føre til problemer med urinveiene, særlig alvorlig er FLUTD, dvs tilstoppet urinrør. Dette er svært smertefullt for katten, og kan også være dødelig. Forebygging i form riktig kosthold er viktig. Og det er altså ikke noe særlig dyrere å gi kvalitetsfor.

Ellers ser jeg også forskjell i pelskvalitet ved å gi veterinærfor.

Selvsagt finnes det mange katter som har klart seg bra på friskies. Men vil man ikke det beste for kattene sine? og da gir man det beste foret. :)

Akkurat det jeg skulle skrive. I tillegg er det endel salt i butikkfor. Salt skal ikke katter ha noe særlig av, det tærer på nyrene bl.annet og kan føre til nyresvikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...