Caboodle Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Er det toll/porto på sending derfra? Pleier som regel å bestille fra bokkilden.no, men ser at de har gått mye opp i pris fra det jeg har bestilt før. Nesten 100 kroner mer for en bok jeg bestilte for ikke lenge siden, og 50 kroner mer for en annen osv... Så nå vurderte jeg å bestille fra amazon. Koster en bok $15, betaler jeg altså bare $15? Hjelp?
Kantalopa Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Er det toll/porto på sending derfra? Pleier som regel å bestille fra bokkilden.no, men ser at de har gått mye opp i pris fra det jeg har bestilt før. Nesten 100 kroner mer for en bok jeg bestilte for ikke lenge siden, og 50 kroner mer for en annen osv... Så nå vurderte jeg å bestille fra amazon. Koster en bok $15, betaler jeg altså bare $15? Hjelp? ← Bøker er tollfritt, uansett hvor man bestiller fra, så det er bare å kjøpe. Men porto må du ut med hos Amazon, om de ikke har endret noe de siste ukene.
Caboodle Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2006 Hvor mye er det ca.? Om jeg bestiller ca. 4 bøker...
Kantalopa Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 Hvor mye er det ca.? Om jeg bestiller ca. 4 bøker... ← Bøker veier jo så ulikt, så det må du bare prøve deg frem med. Gå dit og legg i handlekurven, og start kjøpeprosessen, da vil du se hva det blir i frakt. (Du trenger ikke fullføre handelen for å få sett frakten). Men på generelt grunnlag har det alltid blitt en god del billigere enn hos Bokkilden når vi har handlet, selv med frakten.
Caboodle Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2006 Takker for svar! Det står at det blir $60.90 på siste delen av bestillingen før orderen blir bekreftet, (betaler med check, blir det som en regning man får sammen med bøkene?), altså ca. 400,-. Da blir det totalprisen med sending og alt, uten noe annet tull?
Gjest Vidvandre Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Det er med alt ja. Og hvis bøker er tollfritt er det ikke noe mer "tull" heller. Jeg pleier å bestille fra co.uk, det blir vel billigere i frakt fra Storbritannia enn USA? Visste forresten ikke at bøker var tollfritt, hvordan sjekker de det? Gjelder det alt av bøker. Endret 29. desember 2006 av Vidvandre
Gjest Kermit Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Takker for svar! Det står at det blir $60.90 på siste delen av bestillingen før orderen blir bekreftet, (betaler med check, blir det som en regning man får sammen med bøkene?), altså ca. 400,-. Da blir det totalprisen med sending og alt, uten noe annet tull? ← Check=sjekk. Husk at en sjekk i utenlands valuta koster flesk dersom du går i banken og skal gjøre det. Det beste er å bruke kredittkort. Det er med alt ja. Og hvis bøker er tollfritt er det ikke noe mer "tull" heller. Jeg pleier å bestille fra co.uk, det blir vel billigere i frakt fra Storbritannia enn USA? Visste forresten ikke at bøker var tollfritt, hvordan sjekker de det? Gjelder det alt av bøker. ← Frakten er vanligvis billigere fra Storbritannia ja, men valutakursen vil selvfølgelig spille inn. Bøker er momsfrie så lenge du importerer dem til eget bruk. Tollseddelen på pakken vil være stemplet bøker, men Tollmyndighetene kan også åpne pakkene for å sjekke innholdet.
Gjest itla Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Det er med alt ja. Og hvis bøker er tollfritt er det ikke noe mer "tull" heller. Jeg pleier å bestille fra co.uk, det blir vel billigere i frakt fra Storbritannia enn USA? Visste forresten ikke at bøker var tollfritt, hvordan sjekker de det? Gjelder det alt av bøker. ← Jeg bestiller også helst fra co.uk, både fordi jeg mener å huske at frakten er billigere, og fordi det går myyye raskere. Bøker er tollfritt, ja, og på pakkene fra Amazon skriver de alltid utenpå hva den inneholder. (Ikke tittel, men f.eks. "4 books", "1 DVD" etc.) Tollfritaket gjelder dog bare bøker, skal du ha filmer/musikk eller annet må du holde deg under 200-kronersgrensa. Og hvis det er én DVD/bok med medfølgende CD med i pakken, risikerer du at alt blir tollbelagt og må bruke evigheter på å krangle med tollvesenet. Endret 29. desember 2006 av itla
Annikken Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Må bare nevne at dollarkursen for tre uker siden var LAV. 6 kroner på en dollar!! Så det kan kanskje lønne seg å handle fra USA? Er ikke helt sikker på at den er så lav nå, men trolig er den det! Jeg bestilte en tv-serie fra amazon.com og endte opp med å betale 210 kroner inkludert frakt, og serien finnes ikke i Europa i det hele tatt. Leve internettet :-D
Caboodle Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2006 Jeg tok bøkene fra co.uk i sammenligning fra .com, og det ble mye dyrere... Så det blir nok bestilt fra .com. Takker for svar som har kommet.
Gjest Deception Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 play.com har også endel bøker, sånn bare som et lite tips.
talin Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 Jeg pleier å bestille fra co.uk, det blir vel billigere i frakt fra Storbritannia enn USA? Sjekk på begge steder. Veldig ofte så ender .com å vere billiger siden pundet er sterkere en dollaren. Visste forresten ikke at bøker var tollfritt, hvordan sjekker de det? Gjelder det alt av bøker. Alt av bøker.
gard Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Hei Jeg har bestilt mange bøker fra amazon.co.uk og bøkene kommer raskt, det er billigere enn i butikken i Norge og det er ikke toll på dem :-)
Mamma1 Skrevet 3. oktober 2008 #15 Skrevet 3. oktober 2008 Det er vel også billigere å sende bøker enn andre ting-sånn portomessig? Jeg sente en del bøker hjem til Norge fra UK, og bare man merket det med Printed paper, så var portoen veldig lav.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #16 Skrevet 3. oktober 2008 Det er verken toll eller moms på bøker. Hva som lønner seg av .com og .co.uk varierer. Portoen er lavere fra UK, men bøkene er ofte så mye billigere på .com at det lønner seg likevel. I det siste har de kommet veldig kjapt derfra også. Når det gjelder valuta, er vel pundet også ganske lavt for tiden.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #17 Skrevet 3. oktober 2008 Har det kommet nye regler eller noe. Siden de gangene jeg har bestilt har jeg fått toll når varen har vært over 200 kr.
Gjest Gjest_Quirky_* Skrevet 4. oktober 2008 #18 Skrevet 4. oktober 2008 Har det kommet nye regler eller noe. Siden de gangene jeg har bestilt har jeg fått toll når varen har vært over 200 kr. Jeg har bestilt for over 200 fra både Amazon og Play i løpet av den siste måneden, og pakkene har gått rett gjennom tollen, uten krav om moms.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå