webgirl Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Jeg trenger en leilighet i Oslo etter jul, ettersom jeg har flyttet ut fra samboeren min. Er blitt godt kjent inne på Finn.no, og ser at det er mange kollektiv til utleie. Men jeg tenker som så at det hadde vært like greitt å kjøpe, ettersom jeg blir boende i Oslo noen år. Er ferdig utdannet om ett og et halvt år. Det jeg lurer på er om man kan få lån som student? Jobbel deltid, og har stipend og lån. Skal snakke med banken min i neste uke, men lurte bare på om dere har noen erfaringer, evt noe man skal si til banken når man sitter der og skal fortelle om økonomien sin.. Er helt blank på dette.. Aldri hatt et eneste lån i hele mitt liv, men er fristende å få en fot inn i boligmarkedet.. Erfaringer? Gir bankene en student lån på en million? Tenker evt på å leie ut et rom til en venninne..
Arwen Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 For en million får du vel uansett ikke noe som er så stort at du kan leie ut et rom vil jeg tro. Spørs om du får noe særlig lån heller. Mange banker vil ikke sette studielånet som inntekt, så da står du igjen med deltidsintekten din x 2,5
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 Nei, som enslig student får du ikke lån. Lån er IKKE inntekt, og en deltidsjobb er ikke høy nok inntekt, siden bankene tar utgangspunkt i SIFO gjennomsnittssatser for personlig forbruk. Som enslig må du som regel få foreldre til å stille som kausjonister hvis du ikke har veldig høy inntekt. Det er nemlig vanskeligere for enslige å få lån, selv om det ikke nødvendigvis er noe vanskeligere for dem å betjene lånet (for 50 år siden fikk INGEN enslige lån uansett...) Siden du ikke er ferdigutdannet er det kanskje usikkert hvor du skal bo etterpå? du bør bo i leiligheten lenge for at det skal lønne seg å kjøpe, siden det koster MYE å selge igjen. Og hvis man først skal kjøpe seg leilighet ville nå jeg heller ventet til jeg kunne kjøpe en toroms som man sannsynligvis kan trives med lengre enn en ettroms hvor man knapt kan snu seg.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #4 Skrevet 30. desember 2006 Dersom du får låne en million (noe som er lite trolig med mindre foreldrene dine kausjonerer), kan du nok få kjøpt en toroms enkelte steder i Groruddalen, f eks. Ei venninne av meg kjøpte en ok leilighet på Bjerke til den prisen for ca et år siden. Men da må du regne med relativt høy husleie/fellesutgifter i tillegg - der min venninne bor tror jeg det er ca 3000 kr/mnd i tillegg til lånet. Og å leie ut et rom i en toroms vil vel si at en av dere må sove på stua... Dessuten er det riktig det andre her sier om at man bør bli boende i leiligheten en god stund for at det skal lønne seg. Prisen på leiligheten må jo ha steget så mye at det går ca opp i opp med husleie, renter på lånet og salgsutgifter (dokumentavgift, meklerhonorar osv)..
webgirl Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2006 Men man hører jo hele tiden at leilighetene i Oslo bare stiger. Hørte prisene ville stige 20 prosent i løpet av 2007. Det er derfor jeg tenker det lønner seg, det å selge leiligheten kan vel neppe være SÅ dyrt? Evt, dersom jeg ikke vil fortsette å bo der etter at jeg er ferdigutdannet, går det kanskje an å leie den ut?
Arwen Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 Vi betalte 45 000 for å selge vår leilighet til 1.100 000 i Oslo for ett år siden så det er ganske dyrt.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 Det er jo ikke alle boliger i Oslo som vil stige 20%, og noen av de leilighetene som stiger relativt langsomt er kanskje også endel av de du kunne hatt råd til om du får låne 1 mill. Høy husleie og høye fellesutgifter bidrar også til lite prisstigning på endel boliger innenfor den prisklassen. Men når det er sagt; om du får lån og har råd til å betjene det, er det ganske sikkert lurt å kjøpe, og evt leie ut senere om du finner ut at du ikke tjener på å selge "med en gang". Det er jo også stort sett dyrt å leie i Oslo... Bare husk at det er endel utgifter du ikke får igjen selv om du eier leiligheten selv - som husleie, renter (-> og renta skal vel øke litt i 2007), fellesutgifter (dette kan du kanskje få igjen om det er snakk om oppgraderinger som gir verdiøkning) og altså utgifter ved salg.
Merneith Skrevet 31. desember 2006 #8 Skrevet 31. desember 2006 Det lønner seg nok. Spørsmålet er bare om du har råd til å kjøpe en leilighet... Uansett om du får lån, så må du ha en god del egenkapital. Eller foreldre som har det.
Gjest Pax Skrevet 1. januar 2007 #9 Skrevet 1. januar 2007 For en million får du vel uansett ikke noe som er så stort at du kan leie ut et rom vil jeg tro. ← Joda, i utkanten av Oslo går det fint an.
Adonia Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 når jeg fikk lån, gikk de med på å regne stipend + lån fra lånekassa som inntekt. tydeligvis litt forskjellig praksis her.. hvis foreldrene dine har grei økonomi, og du får en av dem til å bli medlåntaker har du vel mulighet til å låne nok til en leilighet. har du noe egenkapital?
Adonia Skrevet 2. januar 2007 #11 Skrevet 2. januar 2007 Joda, i utkanten av Oslo går det fint an. ← hvor er dette da? synes det hørtes litt rart ut jeg, med de prisene som er idag.
webgirl Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2007 Har ingen egenkapital annet enn rundt 50 000 som jeg har spart av lånet mitt (lånekassa). Så dette regnes vel neppe som egenkapital. Hørt om flere studenter som kjøper leiligheter, og det uten å ha rike foreldre. Hørt at bankene er mest opptatt av hvordan man har planlagt å finansiere lånet. Skal man leie ut et rom etc Skal ned i banken min og snakke med dem i morgen. Får se hva de sier. Har i uansett ikke lyst å låne mer enn jeg klarer. Er blitt så vant til å legge til sides penger hver måned..
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2007 #13 Skrevet 2. januar 2007 Joda, i utkanten av Oslo går det fint an. ← Hvor??? Vi bor helt på oslogrensa og fikk en "billig" leilighet til 1 mill, 45 kvm og oppussingsobjekt. nå er den verdt 1 370 000, med 2500 i husleie inkl strøm og garasjeplass. Du kan få lån gjennom noen banker. Sjekk med små lokale banker eller Nordea. Men de aller fleste krever at du har kausjonister. Vi sjekket en del banker før vi endte opp med å låne av foreldrene mine, men ingen ville gi oss lån selv om vi var to.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 Jeg kan uansett tipse deg om å se ut litt utenfor oslo. Oslo øker i omfang og tettstedene rundt byen blir mer og mer knyttet til selve byen, og prisene øker også der, selv om det kanskje er i noe lavere tempo. Så lenge du kan leve med litt reisevei starten så kan du være heldig
webgirl Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 3. januar 2007 Vi bor helt på oslogrensa og fikk en "billig" leilighet til 1 mill, 45 kvm og oppussingsobjekt. nå er den verdt 1 370 000, med 2500 i husleie inkl strøm og garasjeplass. Du kan få lån gjennom noen banker. Sjekk med små lokale banker eller Nordea. Men de aller fleste krever at du har kausjonister. Vi sjekket en del banker før vi endte opp med å låne av foreldrene mine, men ingen ville gi oss lån selv om vi var to. ← Dere er begge studenter eller?
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #16 Skrevet 3. januar 2007 Har ingen egenkapital annet enn rundt 50 000 som jeg har spart av lånet mitt (lånekassa). Så dette regnes vel neppe som egenkapital. ← Jeg brukte penger jeg hadde igjen fra studielånet som egenkapital når jeg kjøpte leilighet. De regnet det som vanlig egenkapital. Greit å gjøre det sånn siden studielånet er et gunstig lån og du slipper å låne alt på leiligheten... Ei vennine og hennes samboer kjøpte leilighet sammen på Lambertseter når de begge var studenter. Hjalp selvfølgelig at hans foreldre var omgangsvenner av banksjefen. Men de fikk det til å gå rundt ved hjelp av mye ekstrajobbing og avdragsfrihet mens de studerte. Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #17 Skrevet 3. januar 2007 Dere er begge studenter eller? ← Ja, men da vi søkte om lån var jeg i full jobb, og han jobbet 50%. Men likevel fikk vi ingenting (da sjekket vi bare en bank...) Vi ventet et år med å kjøpe og i mellomtiden hadde vi blitt studenter begge to, og jeg tok en ringerunde til en haug med banker men alle sa at vi bare kunne glemme lån så lenge vi ikke hadde minst 10-20% av kjøpesummen og kausjonister. Å betale lånet er ingen problem, for vi har jo avdragsfrihet. Vi har under 4% rente og betaler 3870 kr i renter i mnd, + 2500 til borettslaget (har lån på 1 200 000), så for to personer går dette fint, men det kan nok bli tøft for deg som er alene å tåle en renteoppgang...
Gjest havregampen Skrevet 3. januar 2007 #18 Skrevet 3. januar 2007 Renteoppgang er en ting man må tenke på, men om prisveksten stopper opp, så er ikke en leilighet et "investeringsobjekt" lengre. Mange tror man skal tjene så mye penger på en leilighet, men det gjør du bare dersom 1) Du selger leiligheten igjen før prisene daler (og hvor skal du gjøre av deg da? Du kjøpte jo for å ha et sted å bo?) 2) Du ikke opplever at prisene daler til under det du betalte for leiligheten. Akkurat det har mange opplevd, og det er et sant mareritt å sitte med masse lån og en leilighet som ikke er verd det du betalte for den. Vi skal ikke tro for mye på hva meglere spår om utviklingen i boligmarkedet. De tjener jo mer på oss når prisene stiger... Sjekk heller ut denne artikkelen : http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2496806.ece
webgirl Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 3. januar 2007 Da hadde jeg vært i banken... Banken min kunne faktisk tilby meg 1,2 mill i lån! Er veldig overrasket! Men hun var mest interessert i å se at jeg hadde en plan for hvordan jeg skulle klare det. Jeg er i alle fall ikke interessert i å bo meg ihjel.. Leste nettopp den artikkelen fra dagbladet. Man blir jo litt skeptisk når man leser sånt. Noen sier det ene, mens andre igjen avkrefter det. Blir litt fortvilt jeg. Men nå vet jeg i alle fall at jeg får lån dersom jeg vil det. Banken så på den inntekten jeg kunne forvente meg som ferdigutdannet... Men fikk også beskjed om at den totale verdien ikke kunne være på mer enn 1,2 mill. Dvs at fellesutgiftene ikke må oversige denne summen. Er jo veldig mange boliger med ekstreme fellesutgifter.. Spesielt sånne nyoppussede ett-roms på Majorstua... Med kjempelang avdragsfrihet på husleia osv.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Ja fellesutgifter kan være vanskelig. Vi har bare 70 000 i fellesgjeld så det er mulig å finne noe som er innenfor din pris. Når det gjelder om en bolig er en god investering eller ikke... Jeg tror det er det tryggeste du kan investere i. For selv om boligprisene synker er det bare å beholde boligen til den stiger igjen så er du mer eller mindre garantert å tjene på det over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå