Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Idag skal jeg på trilletur med ei venninne, og ei tidligere venninne som vi har fått kontakt med gjennom facebook. (Det er utrolig hvor mange av jentene jeg har gått på skole med opp igjennom som akkurat har fått eller straks skal ha barn... Kan det skyldes at vi nærmer oss 30? )

Liker facebook, men prøver å passe på at jeg ikke bruker så mye tid på det. Har fått kontakt med mange jeg ikke har sett på lenge, og noen jeg ikke har hatt kontakt med ordentlig før. :)

I kveld skal jeg og Julegaven ut på restaurant og spise middag. Elsklingen er borte i jobb, og kommer ikke hjem før sent i morgen. Men vi skal ut og spise med mine foreldre, broren min med samboer, og min bestefar. Er bursdagsfeiring på gang. Blir spennende å se hvordan det går. Julegaven er generelt sutrete i kveldinga, og dette blir jo utpå kvelden for han.

Er jo dumt hvis han sovner rett før leggetid også, for da må han vekkes for å legges. (Og da er det ekstra vanskelig å få i han kveldsmat. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper restaurantbesøket blir vellykket, også for julegavens del. Satser du på at han sovner i vogna mens dere er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper restaurantbesøket blir vellykket, også for julegavens del. Satser du på at han sovner i vogna mens dere er der?

Egentlig satser jeg vel på at han sover når vi kommer dit, og våkner underveis, så han er våken en stund der, og helt til jeg kommer meg hjem og får lagt han. (Er kanskje mye å håpe på. :ler: )

Er dumt hvis han sovner etter 17 på ettermiddagen, og det er akkurat da vi skal møtes. (Så jeg må nok prøve å spise fort, og sannsynligvis skippe desserten, for han bør være hjemme og få kveldsmat i 18-tida.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, lenge siden jeg har skrevet noe her nå... :flau:

Har ikke forsvunnet helt til Facebook, eller noe sånt, bruker bare litt mindre tid på nett for tiden. (Prøver å være flink.)

Er på Facebook, men bruker ikke akkurat så mye tid der. Det meste av nett-tiden min brukes fortsatt på KG.

For å starte der jeg var sist... Restaurantbesøket gikk ganske greit, men det ble altfor sent for Julegaven. Vi fikk ikke forretten før 17.45, og dermed gikk jo tiden. Men han var våken, og veldig blid hele tiden.

Han fikk lov å leke med papirduken på bordet litt, noe som var kjempestas!

Fikk kommet oss derfra ca 18.45, og han begynte da å skrike nesten med en gang.

Det ble litt bedre da jeg fikk han over i Mei Tai, men det var en slitsom hjemtur. (Og for å toppe det hele, fikk jeg akutt behov for å komme meg på do... Så det ble en virkelig kamp om å komme seg hjem så fort som overhodet mulig.)

Bestemte meg for å hoppe over hele kveldsmåltidet hans, og startet leggingen så fort jeg klarte etter at vi var kommet hjem. Det viste seg å være en veldig lur ide.

Hadde han i seng 19.15, og fikk han til å sove på et kvarter, inkludert pupping.

Han var tydelig sliten, for han sov faktisk til 00.30 uten å trenge mer mat. (Normalt våkner han en gang i 22.30-tida, på tross av at han får grøt.)

Ellers var det en virkelig oppvekker å møte tidliger skolevenninne med 11uker gammel baby! Det var utrolig koselig å gå en tur, men jeg ble veldig overrasket over hvor stor forskjell det er på en 2,5mnd baby, og en 5mnd baby!

De to som er ca 5mnd lå på gulvet og lekte for seg selv. De var opptatt av hverandre og leker, og ga mammaene sine masse fri, selv om de var våkne.

Den på 2,5mnd satt kun i en vippestol og tittet på mammaen sin... Interesserte seg ikke for noen andre, og ga egentlig bare mammaen fri når han sov. :overrasket:

Siden har jeg tenkt at dette går jo frammover i et rasende tempo, og at jeg bare må nyte hvert trinn på veien!

Julegaven har forøvrig blitt kjempeflink til å snu seg fra rygg til mage, og godtar å ligge ganske lenge på magen bare han snur seg dit selv.

Og så har han begynt å spise på tærne sine. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan vi jo legge til at gårsdagens babysvømming var kjempestas! Julegaven var helt i hundre, og plasket og koste seg.

Dessuten fikk Svigermor være med, og hun syntes det var veldig stas å få holde han i badering. :ler:

Det eneste som var litt kjipt, var at det pøsregnet da vi skulle hjem, så det ble mye styr for å få alt inn og ut av bil så fort som mulig. (Noe som sikkert var ekstra kjipt for Svigerfar, som sikkert gjerne skulle ha sett litt av Julegaven når han først var ute og kjørte med oss i bilen. )

Idag skal jeg møte ei venninne, og så skal jeg sikkert handle litt smått av scrappe-greier.

Har nemlig kommet igang med scrapping igjen, og denne gangen faktisk med bryllupsalbumet, som jeg har hatt så dårlig samvittighet for! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, bryllupsalbumet vårt har jeg ikke begynt på, og vi giftet oss i 2005. Normalt er jeg superflink med å få bilder inn i album, men bryllupsalbumet skulle jeg gjøre litt ekstra ut av, og da har det bare blitt liggende. :flau:

Bra at Julegaven koser seg på svømminga. Det gjør vår Mini også, og forrige gang var første gang han plasket og sto i. Ellers har han nemlig vært nokså rolig og bare titter rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, var hyggelig å treffe deg på Facebook :)

Håper du og gemalen - og julegaven- får en fin 17. mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, bryllupsalbumet vårt har jeg ikke begynt på, og vi giftet oss i 2005. Normalt er jeg superflink med å få bilder inn i album, men bryllupsalbumet skulle jeg gjøre litt ekstra ut av, og da har det bare blitt liggende. :flau:

Bra at Julegaven koser seg på svømminga. Det gjør vår Mini også, og forrige gang var første gang han plasket og sto i. Ellers har han nemlig vært nokså rolig og bare titter rundt.

Har holdt masse på med bryllupsalbumet en periode, og så kjørte jeg meg liksom fast, og mistet inspirasjonen. Nå er jeg heldigvis igang igjen.

Men det blir nok endel avbrudd for å scrappe babybilder også. (Der scrapper jeg kun på inspirasjon, og har derfor dårlig samvittighet for at det ligger gamle bilder og venter. :ler: )

Svømminga har bare blitt bedre og bedre her. Er veldig synd at det snart er slutt! :tristbla: Men vi får svømme litt selv i sommer, kanskje, og få med Mannen også. Han vet jo ikke hva Julegaven kan engang.

:klem:

Hei, var hyggelig å treffe deg på Facebook :)

Håper du og gemalen - og julegaven- får en fin 17. mai :)

Takke takk! :) Håper det samme for deg og dine! (Sånn litt på etterskudd.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaven fikk smake litt leverpostei da Elsklingen tømte en stabburet-boks i morges. Det var visst litt kaldt, men når han fikk varmet det på tunga, så var det veldig stas. Han suttet og suttet på fingre for å se om det kom mer! (Mulig han egentlig er litt liten for det, men det anbefales jo fra 6mnd, så det kan jo ikke være så ille!)

Og så fikk han hjemmekokt gulrotmos til kvelds, noe som også var stas! Er sjelden jeg har opplevd at han har gapt så høyt når han så skjea, og svelget så godt unna. :tommel: Det lille jeg hadde varmet opp ble borte på et blunk!

Og så spiste han 60-70ml med melk med 1 1/2 ts maisgrøt i i tillegg. (Forsøker å få han til å sove lange netter igjen, nemlig! Blir sliten hvis han våkner for ofte! )

Fikk ikke sett noe barnetog idag, men fikk vært hos venninna og spist litt. Da fikk jo småtassene lekt litt. :) Og så var vi innom onkelen til Julegaven og familien. Noe de syntes var kjempestas. Men igår gikk barnehagetoget forbi utenfor her, så da tok jeg med Julegaven på verandaen og tittet på. Det var visst veldig spennende. Han gjorde :overrasket: og forsøkte å få med seg så mye som mulig!

Det er jo ikke alle som får eget tog på 5mnd dagen sin! :ler:

Hadde kledd Julegaven opp stilig i rød body og blå bukse med hvitt og rødt på. :sjarmor: Ble kjempesøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kom Julegavens første tann gjennom tannkjøttet. Det må tydeligvis ha vært herlig, for han har sovet SÅ mye bedre etterpå.

Mamma passet han igår kveld, for vi måtte på et møte om det nye huset.

Han hadde til slutt blitt så trøtt at hun måtte legge han... Og han hadde faktisk sovnet, med litt hjelp av smokk. (Og mye titting etter mamma og pappa.) Så når vi kom hjem lå han pent i sengen sin og sov, så vi kunne bare slappe av.

Ikke våknet han før vi la oss heller, men da ville han gjerne ha litt mat. Og så sov han til 04.30 igjen.

Setter veldig pris på sånne netter igjen.

Og nå sover han igjen. Har sovet i et par timer... (Og tydelig drømt masse... For det har vært mye rask pusting og lyder... Blir nesten bekymra jeg... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg ikke er helt fortrolig med det nye oppsettet på forumet her, og at det nok er en medvirkende årsak til at jeg ikke er her så mye lenger.

Det, og at jeg har funnet et annet forum som også tar mye tid.

Stenger ikke dagboka her med det første da, for jeg liker å ha den. Den er så fin å se tilbake i... :sjenert:

Håper dere husker meg, selv om jeg ikke er så aktiv som før. :klem:

Julegaven og jeg var på kino på fredag, og så Pirates. Det var litt mer slitsomt enn sist, men fortsatt noe jeg kunne tenke meg å fortsette med.

Idag skal vi til mine foreldre og grille. Det skal bli litt deilig. Liker at maten blir satt på bordet til meg, og jeg slipper å tenke på hva vi skal ha til middag.

Ellers er det mye styr med nyhuset for tida. Masse tilvalgsmuligheter vi må ta stilling til, og det er ikke all info som er på plass ennå.

Begynner å føle at Peab ikke akkurat gjør jobben sin som utbygger, for å si det sånn. De virker skikkelig uproffesjonelle, og har bl.a. klart å sende ut fellesmailer med vikti info til bare noe, og ikke alle... (Vi fikk tilfeldig tak i mailen via noen andre.) :kjempesinna:

Men, det skal bli skikkelig bra! :)

Mannen kunne flyttet idag... :lol:

Julegaven har forresten fått seg sånn babyfeeder. Det tror jeg skal bli skikkelig populært etter hvert. Tenkte å prøve med pære eller mango i idag.

Han storgaper etter gulrot-skjea, så jeg er veldig glad for at jeg nå har kjempemasse hjemmelaget gulrotpuree i fryseren. :hoppe: Er så mye letter å mate ungen med noe han liker.

Har faktisk hatt litt trøbbel med å få gitt han melk/tynn grøt fra flaske i det siste. Det virker som om han har for vondt i tennene. Dermed blir det mer gulrot om kvelden. Håper det går over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Julegaven med den første tanna! Tenk så stor han har blitt... Husker tilbake på innspurten din, som om den skulle vært igår! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer til Julegaven med den første tanna! Tenk så stor han har blitt... Husker tilbake på innspurten din, som om den skulle vært igår! :overrasket:

Tusen takk! :klem:

Jeg synes at han har blitt kjempestor, og synes tiden har gått altfor fort.

Er absolutt ikke lenge til jeg må være på jobb hele dagen, og han skal være hjemme med pappan sin... :grine:

Endret av Susan Sto Helit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynner du på jobb igjen da?

Jeg skal ikke tilbake på jobb før i januar, men jeg gruer meg allerede! Synes tiden går alt for fort jeg også! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephemera:

Jeg begynner å jobbe igjen over sommeren. (I juli/august) Gleder meg litt til å kunne få litt fritid fra Julegaven, og å treffe litt flere mennesker igjen. Merker at jeg sliter litt med å sitte i en sånn "boble" som det jeg er i nå. Selv om jeg koser meg glugg ihjel. :hjerter:

Men jeg gruer meg også, til å bare få noen få timer hver kveld sammen med den nydelige lille babyen min. (Som ikke er så liten lenger... :lol: )

Men jeg vet at han og pappaen kommer til å kose seg hjemme. Og jeg er jo bedre stillt enn de fleste, for jeg har rett på inntil 2 timer ammefri om dagen, betalt.

Mulig jeg trenger legeattest på at jeg fortsatt ammer, men det skulle jo ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare innom og oppdatere meg litt, jeg. Som deg har jeg ikke vaert saa aktiv paa kg i det siste. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist, ja! Jeg merker også at det har blitt mye mindre tid her inne nå utover våren.... Men du må ikke bli helt borte for oss, nå da!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag her jeg hatt en litt slitsom dag, uten at jeg helt vet hvorfor.

Julegaven var på 5 mnd kontroll igår, men bortsett fra litt slapphet, som medførte litt ekstra søvn, så var det ikke noen problemer med det, igår.

Han var kjempesnill under kontrollen. Og bortsett fra litt skriking når han fikk sprøyter, som gikk over igjen så fort han forsto at han fikk pupp... :sjarmor: Så satt han og lekte med smokken og smokkholderen sin. (Han har sånn fin Arsenal-smokkholder, med en nydelig rød silkesnor. Den kan han holde på med i evigheter.)

Men så begynte det ved leggetid i går kveld. :grine: Han ville ikke sovne, enda han var kjempetrøtt. Han bare lå og tullet, og skrek masse. Til slutt sovnet han, halvannen time senere enn vanlig.

Og så sov han en time, før han våknet og hylte. Ble roet, og sov en time til. Denne gangen gikk det ikke å roe han, selv ikke med mat.

Endte med å ta han på stellebordet og ta tempen. 37,9 og egentlig ikke feber. Men han var fryktelig varm, og plagdes tydelig, så vi valgte å gi paracet. (Har bare 0-4mnd, som er under halv dose av hva han kan få nå.) Etter dette fikk han mere pupp, og sovnet. :juhu:

Sov ganske lenge, usikekr på når han våknet igjen i natt, men jeg vet det var noen ganger til og fra mellom vår og hans seng.

06.30 klarte jeg ikke få han til å sove lenger. Da var han våken! Og veldig varm!

Sto opp og tok tempen. 38,9...

Valgte å gi ny paracet, siden det virket som om han plagdes omtrent som kvelden før. Dessuten hadde han jo nesten 39 i feber, og da skal man jo gi febernedsettende.)

Etter litt tulling på morgenen, så sov han det meste av dagen. Var bare oppe for litt mat og kos. (Men han våknet og klynket ganske ofte, og måtte gynges i søvn.)

Nå sover han heldigvis i senga si. Han ble mye piggere utover kveldinga, og fikk kveldsmat og ble lagt som vanlig.

Men jeg var veldig glad for at min mor kom innom og holdt meg litt med selskap, og sleit ut Julegaven litt før han skulle legge seg. :jepp:

Elsklingen er nemlig borte til i morgen kveld, så det blir litt lenge å være "innestengt" alene med "sykt" barn.

Hyggelig å se dere, Fjellrypa, Prada og Holly Hobbie!

Jeg lover å forsøke mitt beste å holde boka mi ganske oppdatert, og å forsøke å følge med på deres bøker!

Sånn som det ser ut nå er det faktisk ikke SÅ vanskelig, siden de fleste er litt "borte" for tiden sånn som meg.

Tipper det blir verre når jeg begynner å jobbe igjen. Da er det kun tiden etter at Julegaven har lagt seg som er igjen, og den skal jo deles mellom nett, tv og mann. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...