Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Cr@sh: Takk!

Det er herlig når de sover gjennom ting på den måten. :):klem:

Xania: Var veldig koselig med navnefest. :klem:

Burpen: Du er vel ikke innom her og leser med det første, for nå har jo Burpelita kommet...

Men "de store hvite" er kjempefine bøker, og jeg er veldig glad for at de fleste valgte å kjøpe av dem. :)

:klem:

iss: :klem:

Fjellrypa: :klem:

Lianna: Var veldig deilig at det gikk så fint! Han hadde jo vært masete i to dager før. :klem:

Igår forsøkte vi en kveld da jeg var borte et par timer, og Elsklingen og Julegaven skulle klare seg alene. Det var absolutt ingen suksess... :tristbla:

Julegaven hylte nesten halvannen time i strekk, og nektet å ta flaska når det var pappan som ga.

Det må nok bli mer trening på å få han til å ta flaske fra meg, for så å venne han til at andre også kan gi flaske. Vi SKAL få til dette, for jeg orker ikke å være bundet hjemme fordi babyen ikke aksepterer at andre gir mat. Han må jo uansett kunne være alene med pappan sin hele dagen når jeg begynner på jobb igjen til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også prøvd med flaske: Pappaen, lillesøster, min søster og min tante har alle fått det til. Men den kvelden jeg skulle være borte en time (på konferansetime med Maxi og handle så kjapt på butikken etterpå) DA gikk det selvsagt ikke. :forvirret:

Det er mulig det hadde noe å gjøre med at Mini var forkjølet og ikke helt i form. Håper i hvert fall det. Vi kommer også til å øve mer på dette. Både fordi jeg som deg vil ha mulighet til å dra bort noen timer, og at pappaen og storesøster synes det var veldig kosleig å gi han mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også prøvd med flaske: Pappaen, lillesøster, min søster og min tante har alle fått det til. Men den kvelden jeg skulle være borte en time (på konferansetime med Maxi og handle så kjapt på butikken etterpå) DA gikk det selvsagt ikke.  :forvirret:

Det er mulig det hadde noe  å gjøre med at Mini var forkjølet og ikke helt i form. Håper i hvert fall det. Vi kommer også til å øve mer på dette. Både fordi jeg som deg vil ha mulighet til å dra bort noen timer, og at pappaen og storesøster synes det var veldig kosleig å gi han mat.

Bra det er flere som sliter litt med det samme som oss. Julegaven har jo tatt flaske av pappan sin før. Men da var jeg i nærheten. Dessuten kan det jo være det ikke ble prøvd før han var for sint til å ta den? :sjenert:

Idag har jeg faktisk følt meg som litt dårlig mamma. (Jeg vet egentlig at det ikke er sant, men det føltes da sånn for det!)

Julegaven ble overtrøtt for en times tid siden, og bare hylte, uansett hva jeg gjorde. Forsøkte alt! Men hylingen ble bare verre og verre! :frustrert:

Jeg vet jo hva det er, han er overtrøtt.... Men det føles helt grusomt når han er så sint og fortvilet!

Fikk han heldigvis til å sovne i "inne-vogna", og det var tydelig at det trengtes, siden han har sovet i en time alt! :Nikke:

Har observert at jeg må være litt bevisst når jeg tar han i Mei Tai'en. Han liker seg ikke i det hele tatt hvis han ikke får se over kanten. (Helst skal han jo spise på kanten da... Snur hodet i de rareste vinkler for å få det til... :ler: )

Men Mei Tai'en er litt stor til det, så han blir ofte sittende langt nedi, og da blir han kjempesint!

Idag hjalp ikke Mei Tai i det hele tatt, han roet seg så vidt, før han skrek som om han hadde kjempevondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igår fikk jeg endelig ringt og bestillt meg time til 6 ukers kontroll... :flau:

Så da skal Mamma passe Julegaven mens jeg er hos legen på mandag.

Det går helt sikkert fint. Hun trillet rundt på han i byen på mandag, da jeg var på intervju. Han ble ilsint da han våknet og jeg ikke var der med puppen, men hun klarte alikevel å få han til å sove igjen.

Har begynt å tenke seriøst på dette med å bytte jobb... (igjen... :flau: )

Jeg vet ikke hva jeg kommer tilbake til der jeg er, og noen har begynt å lokke med noe som høres ut som drømmejobben. :sjenert:

Julegaven våknet isted, ville ha mat, og kosepuppet ganske lenge, før han sovnet igjen. Stakkars liten, han var nok sliten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalet fungerer heller ikke alltid, men det er det vel ingenting som gjør? Innimellom får jeg rasende protester når jeg prøver å sette Kyllingen der.

Vi begynner flasketrening til uka. Det bare MÅ gå! :sjenert: Håper i alle fall det, jeg hadde i grunnen ikke tenkt så mye på at det kunne bli problematisk. Ja, ja, det ordner seg nok for oss alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Fjellrypa, det er nok ikke noe triks som alltid fungerer.

Her i huset er bæring og sang de beste triksene, men noen ganger må vi bare trille en hylskrikende Julegave i søvn i vogna. Da er han gjerne så overtrøtt at når han først sovner, så sover han lenge.

Det er jo ganske godt da, for da er jo som regel vi slitne etterpå også.

Julegaven har begynt å våkne mye oftere om natta igjen. Og jeg har funnet ut at det er på grunn av luft i magen.

Han våkner plutselig, og begynner å skrike med en gang, og gir seg ikke av trøst.

Oppdaget etter hvert at når jeg skulle flytte på han etter å ha gitt han mat, så buldret det fælt i bleia. Definitivt luft!

Så nå er det helt slutt på ting med kullsyre igjen. (Jeg hadde så vidt begynt å prøve litt igjen.) Og så forsøker jeg å få i meg litt amme-te hver dag.

Håper det hjelper, for det var fryktelig godt for alle parter når han sov lenge sammenhengende. Dessuten våkner han tidliger også, nå som han har vondt i magen.

Om noen synes jeg er her mindre nå enn jeg har vært en periode, så er det fordi jeg plutselig har gjenoppdaget neopets... Var ganske hekta på det for noen år siden, og har vel så vidt vært innom nå og da og opprettholdt kontoen min siden. Men så hender det av og til at jeg interesserer meg veldig en periode igjen. (Og det er der jeg er nå.)

Skulle egentlig tro jeg var for gammel for sånt snart, men det er jeg visst ikke... :sjenert:

Ha en riktig god helg, alle sammen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en koselig helg med goguttene dine? :klem:

Snuppa har siste uken våknet rundt 0430 - 0530.. :grine:

Er så vant med 0830-luksus, men er visst kanskje pga hun vokser..

Hvordan er det med Julegaven, våkner han mer/spiser mer?

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burpen og Cr@sh: :klem:

Lianna:

Julegaven har hatt endel magevondt i det siste, og våknet mye mer enn han pleier. Er nok på grunn av at jeg forsøkte med mye av det jeg har måttet holde meg unna, for å se om han tålte det nå. :sjenert:

Julegaven sov endelig som normalt igjen i natt! (Våknet kun to ganger! 01.30 og 04.30.) Men han har nok bestemt seg for at det er morgen tidligere, for det var helt umulig å få han til å sove igjen da han våknet 06.45. Klarte å få han til å ligge og pludre i senga si og senga vår fram til 07.25, men da måtte jeg opp. :Gjesp:

Muligens er det litt fordi det nå begynner å bli tidligere lyst om morgenen.

På mandag var jeg på 6 ukers kontrollen min, og fikk satt inn hormonspiral. Stingene hedde grodd veldig pent, men det har jeg egentlig syntes selv også. Blodtrykk og blodverdier er fine, og jeg er nå -1kg siden jeg ble veid første gang i graviditeten. (Det vil si at jeg sannsynligvis bør komme meg den 4kg til, så jeg er på samme nivå som 12 uker på vei... :ler: )

Jeg og Elsklingen har innført at jeg har "fridag" på tirsdager. Det betyr enn så lenge bare at jeg har fri to timer på ettermiddagen, og kan gjøre akkurat hva jeg vil. Håper vi får til flaske skikkelig snart, for da kan jeg begynne å dra på kino og på besøk til venninner!

Igår brukte jeg timene mine til shopping! Gjorde blandt annet noe jeg virkelig hater... Kjøpte meg nye bukser. (Jeg hater prøving, spesielt av bukser! ) Fant to bukser på salg på H&M, en cordbukse, og en olabukse, som begge passet veldig bra, og som sitter fint på den kroppsfasongen jeg har nå.

Jeg har nesten ikke bukser som passer nå, for jeg har ikke villet bruke penger på klær som egentlig skal være for store til meg. (Har levd etter den teorien i tre år nå, så det har vært mye veldig billige bukser på meg de siste årene. )

Satser jo fortsatt på å komme meg inn i min " normale" størrelse, men må nesten ha klær jeg føler meg vel i før jeg er der også. :sjenert:

Kjøpte selvfølgelig litt småtteri til Julegaven også... Blandt annet en "I LOVE DAD" smekke jeg fant på KapAhl... :sjarmor: Det er jo så mye morsommere å kjøpe ting til han enn til meg.

Men nå virker han faktisk våken igjen, der han henger på magen min. Har bestemt meg for at vi skal bruke MeiTai'en mye framover, så jeg ikke blir så sliten i rygg og armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke villet bruke penger på klær som egentlig skal være for store til meg.

Sånn er det her og nå etter fødselen. Skal først inn i et par av mine gamle jeans før jeg gidde å kjøpe noen nye. Har nå tre jeans som passer, og som jeg veksler på å bruke. Når jeg har gått ned de siste fire kiloene skal jeg kjøpe nye underdeler, ikke før. Topper må jeg nok handle, men det er litt kjedelig det også. Har så store pupper i forhold til normalt. Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg kjenner igjen den kles-diskusjonen, gitt! Jeg kommer faktisk inn i de flest buksene mine nå, men det blir en sånn veldig lite kledelig bulk over livet... :sjenert: Og så har jeg elendig med topper. Drøyer og drøyer med å shoppe siden jeg har tenkt å kvitte meg med noen kg til og dessuten vet at fasongen endrer seg en del etter litt mer trening, men det er slitsomt å ikke ha noe ok å ha på seg heller. Tror det blir en "billig-shopping" på meg til helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til klesdilemmaene jeg også... :roll:

Og ikke minst det med at det er mye morsommere å kjøpe klær og ting til barna enn til meg selv... :ler2:

Fint å lese at julegaven sover bra igjen.... men tidlig opp - ja det tror jeg er et småbarnssyndrom :ler: Min minstemann er alltid oppe mellom 06 og 07! Så da er det morgen her i huset... :Gjesp:

Ha en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! :vinke:

Har klesproblemer jeg ogsaa. Passer ikke i noen av de gamle buksene mine, enda jeg bare har tre-fire kilo igjen til startvekt. Magen maa nok slankes ganske kraftig foer det skjer. Saa jeg gaar rundt i graviditetsolabuksene mine ennaa. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har også begynt å stå opp rundt 6.30 til 7.30. Før sov han alltid til minst 8.00. Sikkert en kombinasjon av at han nå legger seg mellom 20-21 og at det er blitt lysere.

Det som er litt vittig er at når han står opp 06.30 til 07.00 så steller jeg ham, kler på ham og ammer han og koser litt med ham. Tar ca en time. Da bestemmer han seg for å sove en time eller to til (da er jo jeg våken og legger meg sjeldent ned igjen selv).... Jeg prøver å fortelle ham at han bare kan sove en til to timer lengre om morgenen så slipper han å legge seg rett etter at han har stått opp, men han hører ikke på meg, gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi våkner også tidligere.

helsestasjonen visste visst ikke hva det var, da jeg spurte om det var pga hun vokser... :sjenert:

Håper du får sove kjempegodt i natt, og får MEST mulig søvn.. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her og nå etter fødselen. Skal først inn i et par av mine gamle jeans før jeg gidde å kjøpe noen nye. Har nå tre jeans som passer, og som jeg veksler på å bruke. Når jeg har gått ned de siste fire kiloene skal jeg kjøpe nye underdeler, ikke før. Topper må jeg nok handle, men det er litt kjedelig det også. Har så store pupper i forhold til normalt. Men men...

Tre jeans som passer, det er jo massevis! Jeg har brukt favoritt-gravidbuksa mi som jeans, har en ødelagt svart bukse til "pent", og ellers bruker ejg treningsbuksa mi... Trengte definitivt noe nytt! :flau:

Har kjøpt masse ammetopper i det siste, er greit å ha noe eget så lenge puppene er så gigantiske!

Må bare si at jeg kjenner igjen den kles-diskusjonen, gitt! Jeg kommer faktisk inn i de flest buksene mine nå, men det blir en sånn veldig lite kledelig bulk over livet... :sjenert: Og så har jeg elendig med topper. Drøyer og drøyer med å shoppe siden jeg har tenkt å kvitte meg med noen kg til og dessuten vet at fasongen endrer seg en del etter litt mer trening, men det er slitsomt å ikke ha noe ok å ha på seg heller. Tror det blir en "billig-shopping" på meg til helga...

"billig-shopping" er litt greit, ja, for da føler man ikke at man kaster bort så mye penger. Får satse på at vi alle snart har matchvekt. (Jeg har også den lekre bulken dersom jeg bruker de vanlige buksene mine. )

Kjenner til klesdilemmaene jeg også...

Og ikke minst det med at det er mye morsommere å kjøpe klær og ting til barna enn til meg selv...

Fint å lese at julegaven sover bra igjen.... men tidlig opp - ja det tror jeg er et småbarnssyndrom Min minstemann er alltid oppe mellom 06 og 07! Så da er det morgen her i huset...

Ha en fin dag!

Utrolig hvor morro det er å kjøpe til disse små, ja! Hadde forresten et raid på loftet hos foreldrene mine også, og fant noen fine sparkebukser som broren min har brukt. (De kunne like gjerne vært kjøpt nå, men er over 25 år gamle. ) Var veldig mye morro i den eska vi fant. Angrer på at jeg ikke lette skikkelig før! Det meste av klær etter meg var nemlig i str. nyfødt. )

Hei hei! :vinke:

Har klesproblemer jeg ogsaa. Passer ikke i noen av de gamle buksene mine, enda jeg bare har tre-fire kilo igjen til startvekt. Magen maa nok slankes ganske kraftig foer det skjer. Saa jeg gaar rundt i graviditetsolabuksene mine ennaa.  :sjenert:

Gravidbukser er liksom noe man egentlig vil bli kvitt etter fødsel. Men jeg har en bukse som sitter så fint på meg, bortsett fra over magen. Den er faktisk så fin at jeg kommer til å beholde den selv. Alt annet gravidtøy har jeg tenkt å sende på utlån.

Gutten min har også begynt å stå opp rundt 6.30 til 7.30. Før sov han alltid til minst 8.00. Sikkert en kombinasjon av at han nå legger seg mellom 20-21 og at det er blitt lysere.

Det som er litt vittig er at når han står opp 06.30 til 07.00 så steller jeg ham, kler på ham og ammer han og koser litt med ham. Tar ca en time. Da bestemmer han seg for å sove en time eller to til (da er jo jeg våken og legger meg sjeldent ned igjen selv).... Jeg prøver å fortelle ham at han bare kan sove en til to timer lengre om morgenen så slipper han å legge seg rett etter at han har stått opp, men han hører ikke på meg, gitt....

Julegaven er sjelden våken mer enn en time- halvannen sammenhengende på noe tidspunkt på dagen. Det tar ikke lenger tid før han er sliten. (Selv om han ikke skjønner det selv.) Eneste unntak er kvelden, da er det umulig å få han til å sove litt før leggetid... :sjenert:

Men vi har det samme her. Han står opp, og sovner igjen etter en times tid. Og da sover han gjerne et par timer. Jeg forsøker å sove litt da jeg også, men det er så lett å finne på noe annet. (Spesielt med en DVD opptaker med harddisk, der jeg har tatt opp masse jeg har planer om å få sett...)

Mi våkner også tidligere.

helsestasjonen visste visst ikke hva det var, da jeg spurte om det var pga hun vokser...  :sjenert:

Håper du får sove kjempegodt i natt, og får MEST mulig søvn.. :klem:

Jeg tror det er mer sannsynlig at er på grunn av at det er lysere om morgenen. For Julegaven legger seg ganske likt om kvelden. Men det finner vi vel ut snart... :sjenert:

I kveld har vi gjoort et nytt forsøk med flaske. Noe som førte til ilsint og overtrøtt baby. Han nektet rett og slett å gjøre noe som helst. (Ikke sove, ikke ta puppen, ikke ligge alene, ikke bæres, ikke skiftes på...)

Fant ut at han gjerne tar melka, forutsatt at den serveres med skje... Så vi fikk i han litt på den måten. Da var det også freit å tygge litt på flaskesmokken etterpå...

Endte med å mer eller mindre lure han i søvn ved å bruke bag og skinnpose. (Han sovnet ikke helt, men nært nok til å akseptere pupping, og da sovnet han etter normal pupping. ) Resultatet ble en kveld med veldig mye skriking, men at han sovnet i normal tid.

Vi tror egentlig at Julegaven begynner å få tenner. At det er derfor han vil bite på alt, og sikler så utrolig. (Begynte i helga.) Så nå er det mye biteringer og tilsvarende han blir tilbudt å leke med. Men han sutter for det meste på biteringen... :ler:

Har anskaffet olje til å smøre på for å lindre dersom det går ut over søvnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...