knøtte Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Kjøpte et whirlpool side-by-side kjøleskap for ca. 4 mnd siden. Synes at det etter en stund bråkte alt for mye, så kontaktet elprice der jeg kjøpte kjøleskapet. De sendte en service-mann, som mente at et slikt side-by-side skap skulle bråke så mye, og mente at jeg overdrev det hele... I det hele tatt var denne mannen (gutten!) en overlegen liten fjott! Han gjorde derfor ingenting med det. Ca. tre uker etter dette gikk alarmen på kjøleskapet, og fikk ikke stoppet den. Displayet viste at frysen holdt -18 grader, og at kjøleskapet holdt 4 grader. La inn et termometer som viste at frysen holdt 2+, og kjøleskapet 16+. Kontaktet elprice igjen, og de skal sende en servicemann (igjen...), men ikke før over nyttår.. Det meste av mat i frysen måtte kastes, og også mye av det i kjøleskapet. Hadde naturligvis ganske mye mat ettersom det har vært handlet inn til både jul og nyttår... Nå (etter over et døgn) virker igjen kjøl og frys "som normalt", og er ganske stillegående (men nå er det nesten helt tomt for mat). Elprice skal i dag komme med et kombiskap vi kan låne frem til service. Hva kan vi egentlig forvente av Elprice? Nytt skap (betalet ca. 16.000 for det)? heve kjøpet? Eller reperasjon? Kan man forlange erstatning av matvarene som gikk tapt?
Dixie Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Tror i første omgang så har de rett til å forsøke å reparere det, så event erstatte det med ett nytt og om feilen vedvarer kan dere heve kjøpet. Nå har jeg ingen erfaringer med Elprice, men generet sett pleier vel slike butikker å ha god service instilling. Og de kan jo ta event reklamasjon videre til produsenten
Tulipanpiken Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Det kan være greit å lese gjennom forbrukerkjøpsloven og slå i bordet med den dersom Elprice ikke er villige til å gjøre opp for seg. Min erfaring er imidlertid at disse kjedene er interesserte i å ha et godt rykte, så det blir sikkert ikke noe problem. Kort sagt: Dere kan velge mellom retting av kjøleskapet eller omlevering (§29). Dersom det ikke funker i det hele tatt, kan dere nok heve. At kjøleskapet skrur seg av og på sånn er en alvorlig mangel ved det. For de ødelagte matvarene kan dere kreve erstatning, så fremt tapet ikke er større enn man kunne regne med, §52. Har kun hatt den vanlige kjøpsloven på mitt pensum på universitetet, så sorry hvis dette er unøyaktig Poenget er i alle fall at dere har krav på både reparasjon, omlevering eller heving med penger tilbake + erstatning for matvarene. Og Elprice vil høyst sannsynlig også være interessert i å gjøre det for dere. Så da trengs det sannsynligvis ikke noe mas om forbrukerkjøpsloven heller
knøtte Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2006 Takk for svar! Elprice skulle komme med et kombiskap i går som jeg skulle låne frem til servicemannen kommer hit. De lovet å komme etter kl. 15, MEN DE KOM IKKE! Ikke ringte de heller... Får reise inn dit og snakke med de nå, jeg er mildt sagt kjempeirritert!!!! Har mistet alle matvarene jeg allerede har kjøpt inn til nyttår, og kan ikke gå ut og kjøpe inn mer før jeg har et sted å plassere varene...
Tulipanpiken Skrevet 30. desember 2006 #5 Skrevet 30. desember 2006 Det samme skjedde med meg da jeg bestilte et kombiskap fra en av de store elkjedene. De lovte levering en bestemt dag, men det kom ikke før mange dager etterpå. Resultatet var masse ødelagt mat og en veldig sinna kunde Det verste var at da de ikke dukket opp, var det umulig å få vite hvorfor! Kom ikke frem på telefon, og da jeg først gjorde det, var det ingen som hadde svar. Jeg skrev et relativt surt brev til kundeservice og forklarte hva som hadde skjedd. Det endte med at jeg fikk gavekort og avslag i prisen. En ting som er viktig: Ta bilde av den ødelagte maten, eventuelt behold den (det som ikke blir råttent) og spar på kvitteringene. Vi fikk ikke erstattet ødelagt mat fordi vi allerede hadde kastet det.
Gjest Iselin, Malin, Martin, Sindre og Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Me og har eit likt skap og det bråker noe j*****... Det er 3 veker gammelt.. Må me få reperatør til å sjå på det ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå