Mrs. B Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Hvor lenge skal/kan en kalkun stå i kjøleskapet før den stekes? Den skal vel gjerne stå der siste døgnet for å tine, men synes det blir litt risky å vente med i morgen til å kjøpe kalkun... Hvis den kjøpes idag og står i kjøleskapet hele tiden.. holder den seg fin til den skal i ovnen søndag ettermiddag?
monja Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Kjøper du den frosset? Min var på 5,5 kg og måtte tine to døgn i kjøleskapet. Enda var den delvis frosset da jeg satte den i ovnen. Du kan nok trygt kjøpe den idag.
Fakse Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Jeg skal ha to kalkuner i år, og tok opp begge til tining i går morrest. Tror trygt du kan kjøpe i dag og sette rett i kjøleskapet.
Mrs. B Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2006 Så bra - takk for svar!! Da får vi bare håpe at det er noen flere kalkuner igjen i butikken...!
Fakse Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Det har de sikkert, men kanskje utvalget er dårlig på størrelse. I såfall, kjøp heller en stor enn en som er for liten, for man kan lage masse deilig med restene
Murf Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Er det tomt for kalkun, husk at det også finnes kalkunbryst i frysedisken.
Malama Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Slett ingen grunn til å vente til i morgen nei, løp og kjøp. Den trenger nok tiden for å tine, i alle fall om den er litt stor, og du har et kaldt kjøleskap. (vår kalkun var på over 7 kilo, så den var STOR, men to døgn i kjøleskap (3 grader) var ikke nok til å få den tint, selv ikke de siste timene på benken lot den bli helt gjennomtint før steking (følgeligig tok det ekstra lang tidå steke den...)
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Jeg satte min på 6 kg i kjøleskapet for noen timer siden, kanskje jeg burde ta den ut på kjøkkenbenken på søndagsmorgen?
monja Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Jeg satte min på 6 kg i kjøleskapet for noen timer siden, kanskje jeg burde ta den ut på kjøkkenbenken på søndagsmorgen? ← Om den fortsatt er frosset da er nok det smart. Jeg tenkte ikke på det, så jeg slengte en halvfrosset kalkun i ovnen. Og da tok det ekstra lang tid ja.
Fakse Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 Jeg satte min på 6 kg i kjøleskapet for noen timer siden, kanskje jeg burde ta den ut på kjøkkenbenken på søndagsmorgen? ← Det jeg ofte pleier å gjøre er å ta ut kalkunen kvelden før, ta ut innmaten (jeg koker kraft på den, og det gjør jeg gjerne dagen før), rengjøre kalkunen inni og nappe ut eventuelle fjærhamser rundt bena og stjerten, og sette kalkunen tilbake i kjøleskapet. Da vet jeg omtrent hvor tint den er, så da kan jeg ta den ut på benken tidlig neste dag om behov. Jeg pleier også å lage klar stuffing dagen før, men den putter jeg ikke inn før samme dag av frykt for bakteriedannelser. Det er veldig greit å ta ut en kalkun til steking når den er ferdig rengjort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå