gard Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Hei En kollega av meg fikk lagt inn fliser på et bad og i etterkant synes hun ikke at arbeidet var bra utført. Hun prøvde å ta opp dette med håndtverkeren som hadde lagt flisene men han bare trakk på skuldrene og en klagenemd ble koblet inn. Jeg har nå fått lagt noen fliser selv og bare tenker litt på hvilke rettigheter jeg har dersom noe skjer. Hva hvis noen av flisene løsner? Har jeg noen som helst form for garanti?
gard Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 29. desember 2006 Hei hehe...kanskje litt dårlig formulert av meg. Jeg har ikke lagt fliser selv...jeg har fått en murer til å legge flisene for meg. Jeg tror de aller fleste er klar over at det ikke nytter å klage til noen over arbeid som man har utført selv
Gjest Bellatrix Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Du har vel helt vanlige klagerettigheter med mindre du bruker svart arbeid.
Gjest Bellatrix Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023900532.26
gard Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2006 Hei Tusen takk for tilbakemeldingen :-)
Fredrik=) Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Du stiller sterkt, arbeid for privat kunder blir utført slik at kunden blir fornøyd. er ikke kunden fornøyd blir dette utbedret uavhenig av om arbeidet tilferdstiller krav og forskrifter. dette veit jeg er praksis hos de fleste store seriøse. dårlig butikk med missfornøyde kunder! du har garanti i 5år.
Serene Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Jeg har tatt kontorarbeid for en håndverker i noen år, han spesialiserte seg på våtrom (mest fliser), var altså våtromssertifisert og hadde selvsagt fagbrev. Mitt inntrykk er at kunden har stor makt i forhold til håndverkeren i dag, er han ikke fornøyd er det bare når firmaet er gått evnt konkurs at han ikke har noen rettigheter. Det var flere i bransjen som hadde valgt å legge opp pga kunder som ikke ønsker å betale, selv om jobben var gjort tilfredsstillende og overtakelsesprotokoll var skrevet. Privatkunder ble sett på som risikofullt, pga den makten de hadde. De har et enormt vern som proffkunder ikke har, pga at de ikke er profesjonelle og har mindre kunnskap om håndverksarbeidet. Jeg husker en tvist der det var klart at kunden, som ønsket å gjøre forarbeidet selv før de tok inn håndverker, hadde gjort en feil i forarbeidet, noe som gjorde at arbeidet håndverkeren gjorde ble dårlig. Likevel falt saken best ut for kunden. Men jeg har hørt om mange i bransjen som spekulerer i nedleggelse/ konkurs ved større reklamasjoner, dette er eneste måten de kan komme seg unna økonomisk ved større tvister, for i rettsystemet taper håndverken så og si alltid, pga rettighetene du har som kunde. Som regel skal det gå veldig greit å reklamere på en jobb, for de fleste håndverkerne ønsker å være i gamet i flere år, og prøver å bygge opp et renomme for sitt firma. Du skal holde tilbake betaling til arbeidet er utført og dere har tatt befaring, og overtakelsesprotokoll er skrevet. Så har du en garantiperiode, avhengig av hva du har fått gjort. Det er vanlig med 1-års befaring med kunden ved større jobber, ser man løse fliser etc skal dette tas med det samme. Se evnt på kontrakten du fikk fra firmaet. Ellers er det veldig enkelt for en håndverker å reparere ei løs flis, det som derimot er skrekken er fuktskader, for da må alt rives ned og gjøres på ny.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 Om du ikke er fornøyd med arbeidet, så for guds skyld hold tilbake betalingen til de har kommet og ordnet opp etter seg. Har de først fått fatt i pengene, så har de overhodet ikke noen motivasjon for å møte opp og ordne. Jeg har ventet i en uke nå på at de skal komme og ordne opp etter seg på mitt bad, i tillegg til at de faktisk herpet en del møbler i resten av leiligheten og parketten gikk til helvete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå