Gjest Gulp Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Jeg er nå midt i tyveårene, og er i ferd med i starte familie med samboeren (har en liten en i produksjon). Men, nå som det er en liten en på vei må man sannsynligvis regne med å måtte tørke noe spy etter hvert. De fleste barn spyr jo i blant, sant? Tingen er at jeg ALDRI har vasket spy i hele mitt liv, og aner ikke hvordan dette gjøres best mulig! Bruker man dopapir for å få det opp? En tue? Og hvordan blir man kvitt den fæle lukten? Flaut å innrømme at man er spyvaskende jomfru her, men sånn er det altså! Så hadde blitt evig taknemmelig om noen der ute forteller hvordan de klarer å vaske spy Og viktigere enn alt: Hvordan kan man vaske spy uten å spy selv? Takker så utrolig masse for tips på forhånd her! Ps. Jeg er en racer på å vaske opp kattebæsj, så tips kan gjerne byttes
pellegrino Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Enkelt: vær så takknemlig at din mann/kjæreste med glede gjær det for deg Det funker fint for oss. Vårt eldste barn er 10 år, og jeg har ennå ikke tørket spy!!!!!! Men jeg gjør myyyye annet
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Litt på siden, men jeg hater hundespy (lukter enda verre enn menneskespy) og for¨å ikke spy når jeg tørker det så strør jeg på litt flis først. Flisa suger opp spyet og da går det mye fortere å tørke opp og lukter mindre, fungere sikkert på menneskespy også
Wildy Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 Spy har en tendens til å havne på de merkeligste plasser; oppetter veggen, under sofaen, ned i skuffer osv. Så man tager hva man haver og gjør det beste utav det! Får du opp og bort kattediare er småbarnspjuk bare blåbær! Men slapp av, unger spyr ikke så inmari ofte. Jeg har to jenter på 9 og 11 år, har tøket spy to ganger.
Scorpina Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Med både unge og katt i huset har jeg tørket min andel av spy.... Trikset er å puste gjennom MUNNEN, ikke nesa. På den måten får man ikke den ugne spylukta så inni hampen intenst og som igjen gjør at man selv brekker seg. Men, å tørke spy etter meg selv (omgangssyke bl.a), ungen min eller katta (hårballer) gjør meg ikke så mye faktisk. ANDRE voksne derimot kan jeg ha trøbbel med (da jeg jobba på sykehus for mange år siden). Men som sagt, hold munnen åpen og pust med munnen, ikke nesa, da blir ikke lukta så intens.
Badlands Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Ville gjort en avtale med partneren min om at HAN tok det. Folk reagerer forskjellig på oppkast, og noen synes ikke det er så ille. Jeg er en av de som absolutt ikke takler det, lyden av oppkast som klasker mot gulv, lukta, bare jeg ser det på TV brekker jeg meg, og jeg er svært ukomfortabel med å omgås syke folk av redsel for at de plutselig skal kaste opp. Hvis noen sier at de er kvalme, blir jeg det med en gang selv også. Har faktisk tenkt på det samme som deg, trådstarter... Har fått beskrevet noen skrekkscenarier av venner der hele familien, mor, far og flere barn, får omgangssyken samtidig, akutt, med bare ett toalett. Ikke spesielt hyggelig. En venn av meg, da noen spydde i huset hans, tok støvsugeren og sugde det opp, og gikk ut i søppeldunken og kastet hele støvsugeren rett etterpå! Så det er en måte å gjøre det på, uten å komme i kontakt med "materiet"
Gjest Eir Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Dersom mannen din takler det bedre kan han gjøre det, i bytte mot at du gjør noe annet ekkelt du takler best. Og dersom du likevel må så må du bare bite tenna sammen og holde pusten. Å strø sagflis eller noe annet som trekker til seg fukten over gjør det litt bedre også.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #8 Skrevet 30. desember 2006 Her spyr ungene i do fra de kan gå. Ikke noe problem. Har tørket spy fra senga noen ganger. Men da tar jeg bare trekket å hiver i vaskemaskinen. Pust med munnen og tenk på noe annet.
Gjest Fliss Skrevet 30. desember 2006 #9 Skrevet 30. desember 2006 Det er ikke lett å vaske opp spye uten å spy selv ... jeg klarer det sjeldent ... Ikke klarer jeg å se på det heller Så jeg står altså å tørker og vasker spye mens jeg brekker meg og ser en annen vei ... Det verste var første gang eldstesønnen kom full hjem ... han sovnet i gangen og begynte å spy utover hele gulvet. Mannen sov - han skulle tidlig på jobb og sønnen var delvis bevisstløs - så da måtte mor skride til verket Fyttirakkaren - det er noe av det verste jeg har vær med på.
Gjest Pax Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Det er lettere å vaske opp spy fra en person som står deg nær (helst ikke bokstavelig, i alle fall ikke midt under spyingen ) f.eks fra egne barn, kjæreste, oa. Jobbet på psykiatrisk for noen år siden, og der var det mye spying. Det var definitivt mye eklere å tørke opp enn "familiespy". Æsj. *løper ut av tråden*
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har vasket mye spy gjennom årene. Med to barn og alene så måtte jeg jo bare ta det. Det jeg erfarte er at ting går seg til. Du starter med gulping. Så fortsetter det med avføring. Av og til er den så løs at det tyter ut av bleia. Ok. Det er bare å gå i gang. Da har du allerede vært igjennom en terskel når spy kommer. Når barnet ditt er sykt så tenker du ikke så mye på hva du gjør. Du er bare bekymret. Jeg ville nok hatt større problemer med å vaske spy etter en full tenåring som Fliss måtte. Nå har jeg heldigvis sluppet det da.
Kayli Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 Det å tørke opp spy fra egne barn som er syke er langt mindre ufyselig enn å tørke opp etter andre. Jeg jobber på en barneskole, og må tidvis tørke spy etter elever som blir dårlige på skolen. Har mer problem med det enn når mine egne barn spyr, selv om det aldri er en direkte festlig affære...
Ciara Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har ingen problemer med å gjøre slike ting. Jeg tar på meg gummihansker (hjelper utrolig, føles mye mindre ekkelt med en gang), sprayer på med masse rengjøringsmiddel (bort med lukta og det føles renere), slenger på med haug med papir og får det opp i en pose. Så sprayer du litt mer såpe på og tørker en gang til, og vasker over gulvet når alt er oppe. Jeg synes det høres verre ut en det er.
Gjest =tentacle= Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har ingen problemer med å gjøre slike ting. Jeg tar på meg gummihansker (hjelper utrolig, føles mye mindre ekkelt med en gang), sprayer på med masse rengjøringsmiddel (bort med lukta og det føles renere), slenger på med haug med papir og får det opp i en pose. Så sprayer du litt mer såpe på og tørker en gang til, og vasker over gulvet når alt er oppe. Jeg synes det høres verre ut en det er. ← Gummihansker er uvurderlig Utrolig hvor mye tøffere man blir da. Til omgangssyke hører det også med en bøtte med litt såpevann i bunn som barnet skal spy i, og tildekking av stedet barnet ligger med håndklær eller laken som er plastet på den ene siden hvis du har. De minste ungene klarer ikke nødvendigvis alltid å sette ord på at de er kvalme, og blir ofte grinete og sier at de har vondt i magen, men man kan gjerne se på dem at de er uvel. Bevilg deg god lufting etterpå, og kanskje en tur ut på trappen for å supe til deg frisk luft Det er greit å ha en handlingsplan for å takle det selv, så man fort blir kvitt ubehagelighetene selv om partner er bortreist den helgen Du kan også regne med at du kommer til å tåle ekkelheter fra ditt eget søte barn mye bedre enn folk som spyr på fest og lignende
Flua Skrevet 31. desember 2006 #15 Skrevet 31. desember 2006 Hvis det er ei stor "klyse" på gulvet, og det er snø, kan du hente ei skuffel med snø og hive oppå, snøen vil absorbere det hele og du kan skufle det ut med kost og støvbrett feks. Flis funker også.......... Har vært på fest på lokalet og sett det i bruk......det funker. Etter å ha fått det hele bort, bruker jeg å vaske med en blanding av grønnsåpe og klor, en dæsj med begge, kloren tar bort lukt, og det lukter veldig "rent" etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå