oyli Skrevet 11. februar 2003 #1 Del Skrevet 11. februar 2003 Vi er i ferd med å bytte kjøkken og har i den forbindelse tenkt å bytte ut alle hvitevarer med nye integrerte. Har vært innom flere steder og har til min store overraskelse fått høre at hvitevarer i stål er på vei ut! Ingen kan fortelle meg hva som evt. er på vei inn, men stål synger i følge div. forhandlere på siste verset. Har noen av dere med interiørdilla fått med dere dette? Stål er jo veldig tøft da...,men noe nytt og raffere er kanskje på vei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dinas bok Skrevet 11. februar 2003 #2 Del Skrevet 11. februar 2003 Etterhvert som "alle" har diverse innretninger i stål på kjøkkenet sitt, forsvinner jo litt av stasen og gleden for noen; Stål blir ikke lenger en "design-greie" for folk med penger og/eller smak, nei det blir allemannseie og ting som er det er per def. uuut!! Men: hvis du liker stål så kjøper du stål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 11. februar 2003 #3 Del Skrevet 11. februar 2003 Aner ikke hva som er inn eller ut i hvitevareverdenen. Spiller det noen rolle da? Du må jo kjøpe det du liker og har råd til. Dessuten har man jo gjerne hvitevarene en del år, så de kan jo rekke å bli både umoderne og moderne igjen før du bytter neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ignite Skrevet 11. februar 2003 #4 Del Skrevet 11. februar 2003 Stål er ut, og har (etter min mening) vært det ganske lenge. Men dette må ikke hindre deg fra å kjøpe stål dersom det er det du liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 11. februar 2003 #5 Del Skrevet 11. februar 2003 Står forøvrig i dagens DN at stål kjøleskap er "ut"... Har hørt at komfyrtopper med induksjonvarme er "in".... who cares, kjøp det du har lyst på!! :D Dine penger, ditt kjøkken, og det er du som skal være der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. februar 2003 #6 Del Skrevet 11. februar 2003 Alt som er "in" blir før eller siden "ut". Eller for å si det slik: ting må ha vært moderne for å kunne bli umoderne. På 70 tallet var det fargete hvitevarer som var in. Okergule kjøleskap og mosegrønne komfyrer måtte man skulle ha man ha et riktig stilig kjøkken. (Rosinen i pølsen var plateskjulere på komfyren med oransje og gule blomster ) Jeg syntes stål er kjempestilig, men når vi kjøpte nye hvitevarer for tre år siden, valgte vi ikke stål. Vi valgte kjøleskap og oppvaskmaskin med samme fronter som kjøkkenskapene, komfyren er innebygget hvit med keramisk topp og mikrobølgeovnen er også hvit. Designet er tøft og moderne. Jeg har aldri angret på dette og jeg har mange andre stål detaljer på kjøkkenet mitt. Disse er lettere å skifte ut hvis jeg blir lei. På begynnelsen av 90 tallet digget jeg messing, trodde aldri jeg skulle gå lei det. Nå er det ikke mye messing igjen her i huset. Men tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle tenkte likt og likte det samme! Kjøp det DU liker best. Det er ditt kjøkken og derfor skal det være din stil der. Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 11. februar 2003 #7 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg har ikke peiling på hva som er in og hva som er ut heller, men... Men jeg ville bare si et par ting. Jeg synes også stål er dritlekkert, har egentlig funnet meg drømmekjøkkenet mitt i stål og svart, det er bare så lekkert!! MEN...så oppdaga jeg etter å ha hatt litt stålgreier på kjøkkenet en stund... Det blir sååå stygt!! Det blir flekkete og misfarget selv om jeg er særdeles flink til å rengjøre straks det kommer noe på osv... Det ser ikke så veldig fint ut lenger... Bare et lite tips å tenke seg om før du kjøper det, liksom... Lykke til iallfall! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 12. februar 2003 #8 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg vil påstå at jeg følger ganske godt med på hva som er "in" og "ut" i interiørverdenen, uten at jeg nødvendigvis hiver meg på alle trender. Det som skjer nå er at den minimalistiske hvitt/svart/stål trenden fra 90-tallet er i ferd med å mykes opp en smule. Farger er på vei inn igjen sammen med "gull & glamour". Å si at stål hvitevarer er på vei ut er vel å ta i litt, men vi vil nok se mindre av de store, ubrutte stålflatene som f.eks. et stort amerikansk kjøleskap i stål representerer. På messer og i mer innovative interiørmagasiner er det fremdeles stål og aluminium som gjelder (Sistnevnte er lettere å holde ren enn stål fordi overflatestrukturen er "dødere"). Uavhengig av "farge" er det, ganske riktig induksjonstopper, gass og damp (stekeovn) som er på vei inn. Hos de som er "inne" har stål hvitevarer vært "greia" i mange år før stålproduktene sto annonsert på helsider i Aftenposten. Etter å ha jobbet med bl.a. hvitevarer i mange år, kan jeg si at stålkvaliteten i disse "billigvariantene" til dels er elendig. Ofte er det ikke en gang stål som brukes, men dårlige etterligninger. Resultatet er at stålprodukter har fått rykte på seg for å være vanskelig å holde rene. Til det kan jeg bare si at min komfyr og kjøleskap i skikkelig 2 mm 18/10 tysk stål holder seg blanke og fine som bare det så lenge jeg gir dem en omgang med stålglans en gang i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 12. februar 2003 #9 Del Skrevet 12. februar 2003 Glemte å si at det som selvfølgelig er aller mest viktig er å velge hvitevarer i en stil som passer til kjøkkenet for øvrig. Har jo sett en del skrekkeksempler med f.eks. strømlinjeformede stålprodukter i et "hyttekjøkken" i furu... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyli Skrevet 12. februar 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 12. februar 2003 Selvsagt skal en velge det en liker best, uavhengig av hva som er mest trendy i øyeblikket, men jeg er samtidig litt nysgjerrig på hva som kommer! Vi får tenke litt til. Kjøkkenet (dansk design) blir relativt stramt i formen så stål passer bra inn, men hvitt er selvsagt også et alternativ. Takk for alle meningsytringer iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 12. februar 2003 #11 Del Skrevet 12. februar 2003 Vel, det er vanskelig å spå om fremtiden, men jeg tror at vi sannsynligvis kommer til å se farger på hvitevarene igjen i tråd med den retrotrenden vi allerede er inne i. Håper imidlertid at fargebruken blir noe mer smakfull enn den var på 70-tallet ... En annen ting som øker sannsynligheten for dette er at dette innebærer små endringer i produksjonslinjene hos de store hvitevareprodusentene. Kjøkken i det som etter hvert har blitt klassisk skandinavisk design med enkle rene linjer kommer nok ikke til å gå av "moten" med det første. I slike kjøkken kan man vel ane tendenser til at hvitevarene blir mer integrert i innredningen evt. får mørkt glass som "hovedelement". Hvem vet, kanskje jeg får rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 12. februar 2003 #12 Del Skrevet 12. februar 2003 Personlig synes jeg ikke noe om stål. Det virker kaldt,og blir liksom litt "storkjøkken" for meg. Kan du ikke bare kjøpe det du liker da? Det spiller vel ingen rolle om det er "inn" eller "ut"?? Dette vil forandre seg om en stund likevel. :blunke: Ismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 12. februar 2003 #13 Del Skrevet 12. februar 2003 Hva som er in eller ut, vet ikke jeg, men da vi bygde hus ifjor valgte vi hvitevarer fra Siemens i stål. Vårt kjøkken har mange store vinduer, lyse vegger, parkett, kjøkkeninnredning og stort spisebord i bjørk - til vårt kjøkken passet det best med stål - de er med på å gi rommet karakter, synes jeg. Mitt råd er å se kjøkkenet ditt som en helhet og utifra det må du velge hvilke type hvitevarer du skal satse på. Enig med Leo - kladder er ikke noe stort problem - jeg har til og med flere av kolonialskuffene mine i stål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå