la Flaca Skrevet 12. januar 2007 #121 Skrevet 12. januar 2007 Jeg er litt nyskjerrig på hvordan man blir forlovet uten at man skal gifte seg. Det kan jo ikke være ved et frieri, eller? Snakker man om det på forhånd og inngår en avtale om at man skal forlove seg, men ikke gifte seg? Jeg hadde blitt veldig skuffet om mannen i sin tid hadde gått ned på kne og presentert en ring for meg osv, og jeg hadde sagt ja, og så hadde han ikke tenkt å gifte seg med meg. Ikke ment som hets, bare lurer. Og jeg skjønner at det er drøssevis av måter å inngå forlovelse på, men må spørre likevel.
Bernina Skrevet 13. januar 2007 #122 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Ordet forlovelse har ingen juridisk betydning, dermed står hver enkelt fritt til å bruke det som de selv ønsker. ← Det er mange ord og handlinger som ikke har noen juridisk betydning (eller noen juridisk konsekvens). Men det betyr ikke det samme som at ordet eller handlingen ikke har en bestemt mening. Når folk i denne tråden sier at de ikke ser poenget med å forlove seg når man ikke planlegger bryllup, så må ikke dere som har forlovet dere uten å planlegge bryllup ta det som mobbing. (...og hvis dere tar det som mobbing, er det fordi det treffer noe sårt, egentlig vil dere kanskje gifte dere...?) Dere som "bare" velger å forlove dere gjør det vel for å markere at dere tar samliv og kjærlighet på alvor. Og det er både flott og fint og hyggelig. Dere vil ha noe som er litt mer enn samboerforhold men vil ikke gå så langt som å gifte dere. Det er ikke dette i seg selv folk kritiserer dere for. Men, at dere kaller det forlovelse! For, per definisjon, er det ingen forlovelse. I beste fall kan man kalle det en tom forlovelse. Man har altså inngått en forlovelse uten å ønske å ta konsekvensen av den. Selv er jeg samboere og ikke forlovet. Men den kvelden vi laget samboeravtale og signert denne spratt vi en flaske champagne og ga hverandre ringer med inskripsjon som betyr at vi hører sammen. Vi er ikke forlovet og vi skal ikke gifte oss. Det er først den dagen hvor min samboere måtte finne på å fri og jeg måtte finne på å si ja at vi er forlovet. Endret 13. januar 2007 av Bernina
Gjest Scaphoid Skrevet 13. januar 2007 #123 Skrevet 13. januar 2007 Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere er så utrolig opphengt i å mene noe om andre/hva andre mener om dere! Si og gjør akkurat som dere selv vil, uten å bry dere om at andre ikke har noe bedre å drive med enn å mene noe om dere.
Bernina Skrevet 13. januar 2007 #124 Skrevet 13. januar 2007 (endret) Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dere er så utrolig opphengt i å mene noe om andre/hva andre mener om dere! Si og gjør akkurat som dere selv vil, uten å bry dere om at andre ikke har noe bedre å drive med enn å mene noe om dere. ← Hadde ingen brydd seg om det så hadde ingen giddet å delta i diskusjoner her Når det gjelder diskusjoner her på KG: Det er jo tåpelig å først spørre andre om råd - for deretter å rakke ned på rådene når de ikke er i samsvar med hva en selv vil. Det er også tåpelig å kalle andre for mobbere bare fordi de mener noe annet og kan argumentere for sine meninger. Enda tåpeligere er det at "gjester" som kommer med innlegg furter fordi ikke alle er enige med dem. Det er tåpelig å furte fordi andre ikke mener det samme som en selv. Og ta andres meninger som personangrep - selv om andre bare sier at de ville gjort ting anderledes. Det er ingen her som mobber noen fordi de mener at de er forlovet selv som de aldri skal gifte seg. Folk får gjøre og mene hva de vil. Og i det ligger også at man har lov til å mene hva forlovelse faktisk betyr! Endret 13. januar 2007 av Bernina
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2007 #125 Skrevet 13. januar 2007 Det er ingen her som mobber noen fordi de mener at de er forlovet selv som de aldri skal gifte seg. Folk får gjøre og mene hva de vil. Og i det ligger også at man har lov til å mene hva forlovelse faktisk betyr! ← Får si som Gerd-Liv Valla på Skavland i går, det er den som føler seg mobbet som avgjør om det er mobbing eller ikke!
Bernina Skrevet 13. januar 2007 #126 Skrevet 13. januar 2007 Så det er altså mobbing å påpeke for folk at de mistolker et ord? Når noen sier at tolkningen av ordet forlovelse og den faktiske betydningen dette har er at man skal ende opp med å gifte seg så har de helt rett i det. Det er ingen her som kritiserer noen for hvordan de velger å ha det i samlivet sitt. Det er ingen her som sier fy skam dere burde ikke feire at dere er lykkelige og derfor vil sette på dere ringer. Det eneste man påpeker er en definisjon av et ord. Og man kan ikke forandre definisjoner ut av egen fri fantasti bare fordi det passer en sånn og fordi man har lyst til å bruke en betegnelse på sine handlinger som egentlig handler om noe helt annet. Selv har jeg som sagt ring på fingeren men skal ikke gifte meg - og jeg er ikke forlovet. Jeg burde derfor være midt i målgruppa for denne såkalte mobbingen. Men jeg føler meg da alt annet enn mobbet når noen i denne tråden sier at jeg i ordets rette forstand ikke er forlovet! Ingen er forlovet i ordets rette forstand når de ikke har tenkt å gifte seg! Føler du deg mobbet av å høre det...? Hvis du føler deg mobbet av at folk påpeker dette - ja da har du vel innerst inne veldig lyst til å gifte deg da.....
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2007 #127 Skrevet 13. januar 2007 Så det er altså mobbing å påpeke for folk at de mistolker et ord? Alt kommer ann på hvordan det blir sagt! Hvis du føler deg mobbet av at folk påpeker dette - ja da har du vel innerst inne veldig lyst til å gifte deg da..... Hvis du hadde lest vår begrunnelse, så hadde du spart deg for tåpelige utsagn! ←
Bernina Skrevet 13. januar 2007 #128 Skrevet 13. januar 2007 Til gjest over (det går ikke å quote innlegget ditt). Hvis det er dette du mener som begrunnelse for mobbing: "Det minner mest om mobbing når man ikke kan akseptere at andre har et annet synspunkt, det er greit å si seg uenig men det er ikke det sammen som å repetere seg selv til det uendelige. Ja, det oppfattes som sårende at noen er så snevre at de ikke kan akseptere at man ikke kan bli enig om alt. For dette blir det tydeligvis ingen enighet om! " ....ehhh... Jeg har ikke forstått det slik at andre i denne tråden ikke respekterer hva dere (som kaller dere forlovet uten å ville gifte dere) faktisk gjør. Det er bruken av ordet forlovelse som man mener er feilaktig. Den ringen dere har på fingeren eller det samlivet dere har blir da ikke noe mindre verdt av at dere ikke kan kalle dere forlovet? Det er ikke mobbing å påpeke at dere bruker order forlovet feil! Jeg kunne ikke finne på å kalle meg forlovet. Selv om jeg har sagt til min samboer at det er han jeg vil leve med livet ut og at vi har satt på oss ringer fordi vi synes det er koselig. Vi er ikke forlovet! For vi skal ikke gifte oss! Burde jeg føle meg mobbet hvis noen påsto at vi var forlovet? Å være forlovet betyr at man har lovet å inngå ekteskap! Dere kan ikke tilegge begrepet forlovelse noe som det ikke betyr - bare fordi dere har lyst til å kalle dere forlovet! Jeg kaller det et kjærlighets og samlivsløfte - men ikke forlovelse.
Lizzee Skrevet 14. januar 2007 #129 Skrevet 14. januar 2007 Fint om de forskjellige gjestene kunne hatt et nick så hadde vi visst hvilken gjest som mente hva i forhold til hva de før hadde skrevet. Når det er flere i en tråd som bare er "gjest" så er det ikke like lett å vite hva den enkelte mener når hun sier "se hva jeg har skrevet tidligere"! Fortell da i det minste hvilket nr. i innleggene som er dit.
Gjest gjest_ida Skrevet 14. januar 2007 #130 Skrevet 14. januar 2007 Ofte er disse "lissom"-forlovelsene bare kompromiss. Dvs at dama gjerne har lyst til gifte seg men ikke mannen. Også går mannen med på å forlove seg for å få slutt på maset/presset. Vet om flere slike. Å bli enige om å sette på seg ringer og bli "forlovet" som et kompromiss er ikke akkurat det jeg forbinder med forlovelse... Det er på en måte en slags halvveisløsning mot noe som aldri skal bli gjennomføres (ekteskap). For meg er det helt feil å bare være forlovet for å være forlovet. Men noen synes det vel er koselig så da er det jo greit for dem (jeg mobber dere ikke!). Men for meg hadde det vært ganske unødvendig. Synes det er koselig å si at vi er kjærester og samboere jeg!
Maya Skrevet 14. januar 2007 #131 Skrevet 14. januar 2007 Kjæresten min og jeg har snart vært forlovet i tre år. Vi har ikke planer om å gifte oss på en stund, først og fremst fordi vi begge har vært studenter til nå. Vi må nesten få oss jobb og dermed økonomi til det. Synes det er opp til hver enkelt å bestemme hvor lenge man vil være forlovet! Som en annen har skrevet passer det kanskje bedre å kalle det et kjærlighets eller samlivsløfte i disse dager.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2007 #132 Skrevet 15. januar 2007 Kjæresten min og jeg har snart vært forlovet i tre år. Vi har ikke planer om å gifte oss på en stund, først og fremst fordi vi begge har vært studenter til nå. Vi må nesten få oss jobb og dermed økonomi til det. Synes det er opp til hver enkelt å bestemme hvor lenge man vil være forlovet! Selvfølgelig.. Det er vel alle (?) her enige om Som en annen har skrevet passer det kanskje bedre å kalle det et kjærlighets eller samlivsløfte i disse dager. ← Nei, det synes jeg ikke.. Ikke om man ER forlovet (dvs har tenkt å gifte seg). Men dersom man IKKE skal gifte seg derimot, er det mye bedre om man kaller det "kjærlighetsløfte/samlivsløfte"... (slik at vi andre kan forstå hva det dreier seg om.. )
Bernina Skrevet 16. januar 2007 #133 Skrevet 16. januar 2007 Nei, det synes jeg ikke.. Ikke om man ER forlovet (dvs har tenkt å gifte seg). Men dersom man IKKE skal gifte seg derimot, er det mye bedre om man kaller det "kjærlighetsløfte/samlivsløfte"... (slik at vi andre kan forstå hva det dreier seg om.. ) ← Jeg tror Maya mente at man kunne kalle det kjærlighets/samlivsløfte om man IKKE skulle gifte seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå