Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #101 Skrevet 11. januar 2007 Hvis dere ikke har tenkt å gifte dere er dere ganske enkelt ikke forlovet. Då enkelt er det! ← Veldig koselig og nødvendig å si!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #102 Skrevet 11. januar 2007 Nå skal jeg fri til MIN utkårede i begynnelsen av Februar.. Er det da for optimistisk å tro at vi kan gifte oss i August? Trenger Dere damer mere tid enn det? ← Skulle vel ikke være noe problem det, hvis dere har en økonomi som tillater det da!?
Lizzee Skrevet 12. januar 2007 #103 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Hvis dere ikke har tenkt å gifte dere er dere ganske enkelt ikke forlovet. Då enkelt er det! ← Det er jo riktig, selv om gjest ikke synes det er "koselig og nødvendig" å si det! Så lenge forlovelse er ment å være en avtale om at man skal gifte seg så blir det en rar forlovelse når man gjør det uten å ville gifte seg. (det blir litt sånn som "støttemedlemskap" på treningssenter... betaler for medlemskap og kan si at man er medlem, men trener aldri... ). Når noen har forlovet seg er det helt naturlig å spørre om når de skal gifte seg. Er svaret man får "nei, vi skal ikke gifte oss" så blir forlovelsesårsaken litt diffus. At folk velger å sette på seg ringer for å vise at de hører sammen og er glad i hverande er selvfølgelig bare koselig!!! Men forlovelse er ment som et signal på nært forestående brullyp! At man selv vil at det skal bety noe annet forandrer ikke selve meningen med begrepet, selv om tradisjonen er i ferd med å forandres. En annen ting.... man trenger ikke ring på fingeren for å være forlovet. Er det noen av dere som ikke skal gifte dere (men allikevel sier dere er forlovet) som ikke har ring? Endret 12. januar 2007 av Lizzee
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #104 Skrevet 12. januar 2007 En annen ting.... man trenger ikke ring på fingeren for å være forlovet. Er det noen av dere som ikke skal gifte dere (men allikevel sier dere er forlovet) som ikke har ring? ← Hos oss er det bare jeg som har ring når vi er forlovet. Når vi gifter oss så skal vi ha glatte ringer, og da vil også min mann få ring.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #105 Skrevet 12. januar 2007 Det er jo riktig, selv om gjest ikke synes det er "koselig og nødvendig" å si det! Så lenge forlovelse er ment å være en avtale om at man skal gifte seg så blir det en rar forlovelse når man gjør det uten å ville gifte seg. (det blir litt sånn som "støttemedlemskap" på treningssenter... betaler for medlemskap og kan si at man er medlem, men trener aldri... ). ← Skjønner fortsatt ikke hvorfor andre skal legge seg bort i vår tolking av forlovelse!? Og når det gjelder støttemedlemskap på treningssenter, så er det vel svært mange av de i disse dager
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #106 Skrevet 12. januar 2007 Skjønner fortsatt ikke hvorfor andre skal legge seg bort i vår tolking av forlovelse!? Det er vel i utgangspunktet ingen som legger seg bort i ditt privatliv her. Det er du som forsøker å "fronte" en feilaktig bruk av et begrep. Og da får du naturligvis protester på det.. Skulle bare mangle.. Selv var jeg forlovet i 10 måndeder for et par år siden.. Uten at jeg verken hadde ring eller brukte begrepet "forlovelse".. Men jeg var jo like fult forlovet. Du kan selvfølgelig ha ring og slenge rundt deg med ordet "forlovelse", men så lenge du ikke har gifteplaner er du nå ikke forlovet, da..
Gjest Talula Skrevet 12. januar 2007 #107 Skrevet 12. januar 2007 Det er vel i utgangspunktet ingen som legger seg bort i ditt privatliv her. Det er du som forsøker å "fronte" en feilaktig bruk av et begrep. Og da får du naturligvis protester på det.. Skulle bare mangle.. Selv var jeg forlovet i 10 måndeder for et par år siden.. Uten at jeg verken hadde ring eller brukte begrepet "forlovelse".. Men jeg var jo like fult forlovet. Du kan selvfølgelig ha ring og slenge rundt deg med ordet "forlovelse", men så lenge du ikke har gifteplaner er du nå ikke forlovet, da.. ← :enig_anim:
Gjest baby-E Skrevet 12. januar 2007 #108 Skrevet 12. januar 2007 Veldig koselig og nødvendig å si! ← Skjønner fortsatt ikke hvorfor andre skal legge seg bort i vår tolking av forlovelse!? Og når det gjelder støttemedlemskap på treningssenter, så er det vel svært mange av de i disse dager ← En forlovelse betyr jo at man planlegger bryllup. Det er ikke til å stikke under en stol. Og når man ikke planlegger å gifte seg er man jo ikke forlovet. Minner meg om den moten som kom da jeg gikk på videregåemde. At alle skulle forlove seg i hytt og gevær.. Hvor gammel er du?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #109 Skrevet 12. januar 2007 Det er du som forsøker å "fronte" en feilaktig bruk av et begrep. Og da får du naturligvis protester på det.. Skulle bare mangle.. ← Fronter ikke noe jeg i motsettning til dere, jeg bare forteller hvordan vi har valgt å gjøre det. Hva andre velger å gjøre eller ikke gjøre er jeg fullstendig likegyldig til, men jeg blir faktisk litt lei meg når så mange gjør "narr" av oss her inne.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #110 Skrevet 12. januar 2007 En forlovelse betyr jo at man planlegger bryllup. Det er ikke til å stikke under en stol. Og når man ikke planlegger å gifte seg er man jo ikke forlovet. Minner meg om den moten som kom da jeg gikk på videregåemde. At alle skulle forlove seg i hytt og gevær.. Hvor gammel er du? ← Vi har begge vært gift før, derfor føler vi det feil å stå der å love hverandre evig troskap når vi begge har opplevd at det ikke nødvendigvis blir slik. Vi har derfor heller valgt å love hverandre å prøve å holde sammen i gode og onde dager, og dette har vi markert med forlovelses ringer. Vi synes begge at det er feil å love noe som vi vet at vi ikke har klart å holde før.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #111 Skrevet 12. januar 2007 Vi har begge vært gift før, derfor føler vi det feil å stå der å love hverandre evig troskap når vi begge har opplevd at det ikke nødvendigvis blir slik. Vi har derfor heller valgt å love hverandre å prøve å holde sammen i gode og onde dager, og dette har vi markert med forlovelses ringer. Vi synes begge at det er feil å love noe som vi vet at vi ikke har klart å holde før. ← Dere kan gjerne ha ringer osv, men så lenge dere ikke er forlovet vil ikke ringene være "forlovelsesringer".. Og så lenge dere ikke har tenkt å gifte dere er dere ikke forlovet. Dette er bare definisjoner og har ikke noe med seriøsiteten i deres forhold og deres valg osv å gjøre. Det dreier seg kun om korreksjoner av feil bruk av ord
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #112 Skrevet 12. januar 2007 Og så lenge dere ikke har tenkt å gifte dere er dere ikke forlovet. ← Vi kaller oss forlovet fordi vi har lovet oss til hverandre selvom vi velger å ikke gifte oss.
Gjest baby-E Skrevet 12. januar 2007 #113 Skrevet 12. januar 2007 (endret) Vi kaller oss forlovet fordi vi har lovet oss til hverandre selvom vi velger å ikke gifte oss. ← Men når man ikke har planer om å gifte seg er det jo ikke forlovelse. Fra www.ordnett.no : forlove -et; -else (se også forlovelse) 1 forlove seg inngå avtale om ekteskap At det er en kjærlighetserklæring skal jeg ikke sette meg på bakbena for, men da er det heller en kjærlighetsring. En forlovelse er det ikke så lenge man ikke har planer om å gifte seg. Endret 12. januar 2007 av baby-E
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #114 Skrevet 12. januar 2007 Synes dette blir mer og mer enn mobbe tråd! Kan dere ikke la være å hakke på dem som bruker begrepet forlovelse på en annen måte enn dere, som tidligere nevnt er språket i forandring.
Gjest baby-E Skrevet 12. januar 2007 #115 Skrevet 12. januar 2007 Synes dette blir mer og mer enn mobbe tråd! Kan dere ikke la være å hakke på dem som bruker begrepet forlovelse på en annen måte enn dere, som tidligere nevnt er språket i forandring. ← Jeg mobber ikke. Jeg kommer bare med fakta. Når du bruker ordet forlovelse, på noe som ikke er det, må man ha lov til å si seg uenig. Jeg er ikke ute etter å mobbe, eller såre noen. Jeg nlir bare så oppgitt når folk ikke kan se fakta
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #116 Skrevet 12. januar 2007 At noen gidder å fortsette denne sandkasse "debatten".....
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2007 #117 Skrevet 12. januar 2007 Jeg mobber ikke. Jeg kommer bare med fakta. Når du bruker ordet forlovelse, på noe som ikke er det, må man ha lov til å si seg uenig. Jeg er ikke ute etter å mobbe, eller såre noen. ← Det minner mest om mobbing når man ikke kan akseptere at andre har et annet synspunkt, det er greit å si seg uenig men det er ikke det sammen som å repetere seg selv til det uendelige. Ja, det oppfattes som sårende at noen er så snevre at de ikke kan akseptere at man ikke kan bli enig om alt. For dette blir det tydeligvis ingen enighet om!
Tabris Skrevet 12. januar 2007 #118 Skrevet 12. januar 2007 Jeg klarer heller ikke å se at det å korrigere feil bruk av ord er mobbing. Som det blir nevnt så er det ingen som tviler på dybden eller kjærligheten i forholdet til dem som gjør det på den måten, det er bare snakk om feil bruk av ord. Det blir som om jeg skulle kalle det mobbing fordi noen korrigerte meg hvis jeg hadde påstått at en bil var en tohjuling, fordi jeg valgte å tolke det slik. Det er selvsagt i min rett å tolke ordet slik jeg vil, men da må jeg nesten forstå at folk vil korrigere meg hvis jeg bruker det feil. Grunnen til at det blir repetert er jo fordi de som insisterer på at det kun er snakk om "mening" og "tolkning" fortsatt insisterer, og da korrigerer vi og sier at det er snakk om definisjoner. I tillegg følte jeg også for å reagere når det var snakk om å være "sneversynt" og å "leke politi" fordi man kom med den rette definisjonen på et ord. Det synes jeg er en veldig feilaktig reaksjon. Visst er språket i utvikling, men pr. i dag er det dette som er definisjonen på ordet "forlovelse". Hva det ordet betyr om ti år det selvsagt ingen som vet.
Gjest ny Skrevet 12. januar 2007 #119 Skrevet 12. januar 2007 Ordet forlovelse har ingen juridisk betydning, dermed står hver enkelt fritt til å bruke det som de selv ønsker.
Tabris Skrevet 12. januar 2007 #120 Skrevet 12. januar 2007 Ordet forlovelse har ingen juridisk betydning, dermed står hver enkelt fritt til å bruke det som de selv ønsker. ← Det kan man selvsagt gjøre som man vil med med alle ord. Men da må man være forberedt på at noen vil reagere når man bruker ord feil - for ikke å snakke om at det vanskeliggjør kommunikasjon med andre hvis hver enkelt skal legge den betydning de selv vil i ord. Da forsvinner liksom litt av poenget med å ha et felles språk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå