Malama Skrevet 8. januar 2007 #81 Skrevet 8. januar 2007 Jeg har ikke skrevet en eneste ordbok nei, og jeg forsøker ikke å overbevise alle om at jeg har rett, jeg fremholder bare at jeg forholder meg til ordbokas definisjon. Videre er det andre som heller i langt større grad maser og presser for å fremholde at DE har rett, rett i at jeg tar feil, i all hovedsak. Til tross for at JEG altså ikke har fremholdt noen annen holdning enn det at jeg holder meg til ordboka... Og det er altså visstnok feil, og det er det mer press på. Men for min del kan vi mer enn gjerne la dette ligge, om du klarer det gjest? JEG lar det i alle fall ligge nå, om du kan klare å la være å komme med flere "angrep" ville det være greit
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2007 #82 Skrevet 8. januar 2007 Og nettopp der er et poeng. Nemlig det at ordet forlovelse ikke har forandret betydning, men skikken omkring brudekjolen gjør det. ← Vel Malama, selv om du fortsetter å insistere på at du har rett her - så er det vel mye som tyder på at mange legger en annen betydning i ordet forlovelse. Er det da helt umulig å tenke seg at dette kan være et tegn på at språket er i utvikling? Ord blir ikke nødvendigvis tillagt samme mening i alle tider og det er en grunn til at ordbøker stadig kommer i nye oppdaterte versjoner. Jeg sier ikke at du ikke har rett til å mene hva du vil om forlovelse - men det virker på meg som du sier at andre ikke har rett til å mene det de vil. For å stille deg et spørsmål da. Hvis det kom en oppdatert versjon av Tanums Store i morgen, der ordet forlovelse er definert for eksempel som "avtale om å binde seg til hverandre", eller "stadfestelse av tilhørighet", eller noe lignende som de andre definisjonene foreslått her - ville du da ha forholdt deg til det?
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #83 Skrevet 9. januar 2007 Vel Malama, selv om du fortsetter å insistere på at du har rett her - så er det vel mye som tyder på at mange legger en annen betydning i ordet forlovelse. Er det da helt umulig å tenke seg at dette kan være et tegn på at språket er i utvikling? Ord blir ikke nødvendigvis tillagt samme mening i alle tider og det er en grunn til at ordbøker stadig kommer i nye oppdaterte versjoner. Jeg sier ikke at du ikke har rett til å mene hva du vil om forlovelse - men det virker på meg som du sier at andre ikke har rett til å mene det de vil. For å stille deg et spørsmål da. Hvis det kom en oppdatert versjon av Tanums Store i morgen, der ordet forlovelse er definert for eksempel som "avtale om å binde seg til hverandre", eller "stadfestelse av tilhørighet", eller noe lignende som de andre definisjonene foreslått her - ville du da ha forholdt deg til det? ←
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #84 Skrevet 9. januar 2007 Men det er kun du som på død og liv skal overbevise alle andre om at kun det du mener er rett! ← Malma MENER da ikke noe.. Annet enn at man må forholdes seg til at ord har en betydning...
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #85 Skrevet 9. januar 2007 For å stille deg et spørsmål da. Hvis det kom en oppdatert versjon av Tanums Store i morgen, der ordet forlovelse er definert for eksempel som "avtale om å binde seg til hverandre", eller "stadfestelse av tilhørighet", eller noe lignende som de andre definisjonene foreslått her - ville du da ha forholdt deg til det? ← Det ville jo aldri skjedd.. Selv om du kanskje ikke oppfatter det slik, så er det faktisk bare et lite mindretall som driver å bruker ordet "forlovelse" på feil måte. Ordet er faktisk ikke under endring.. At språk utvikler seg er en ting, men et ord "hopper" ikke bare fra en betydning i en ordbok til en helt annen betydning i neste ordbok. Slike prosesser tar lang tid. Og for en evt "ny" definsjon av et ord skulle bli tatt i bruk, må i alle fall flertallet av befolkningen oppfatte ordet på den måten.. (som et minimum..!)
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #86 Skrevet 9. januar 2007 Det ville jo aldri skjedd.. Selv om du kanskje ikke oppfatter det slik, så er det faktisk bare et lite mindretall som driver å bruker ordet "forlovelse" på feil måte. Ordet er faktisk ikke under endring.. At språk utvikler seg er en ting, men et ord "hopper" ikke bare fra en betydning i en ordbok til en helt annen betydning i neste ordbok. Slike prosesser tar lang tid. Og for en evt "ny" definsjon av et ord skulle bli tatt i bruk, må i alle fall flertallet av befolkningen oppfatte ordet på den måten.. (som et minimum..!) ← Kan være at ordet er under endring, og at ordet "forlovelse" betyr noe annet om 50 år enn i dag. Men enn så lenge får en forholde seg til det slik det er i dag. Å sammenligne med hvit brud blir for dumt. Herregud, det er da så og si ingen som er jomfru når de gifter seg lenger. Fant forresten denne definisjonen av hvit brudekjole: "Opprinnelsen til brudens hvite kjole var ikke at den skulle symbolisere uskyld, men ødselhet. A bære hvite plagg var tegn på høy status. Hvit er en farge som ikke er varig og man kledde seg ellers aldri i hvitt. Den hvite brudekjolen kunne man aldri bruke om igjen ved andre anledninger. Velstående familier viste sin rikdom blant annet ved å la bruden ha hvit brudekjole, dette var bevisst pengesløsing. Mindre bemidlede bruder måtte pent gå i en farget kjole de kunne bruke om igjen senere" Så bruk hvit kjole om du vil Malama. Og dere som mener forlovelse betyr noe annet: Vis meg ett sted det står skrevet????? (annet enn noe dere har skrevet selv...)
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2007 #87 Skrevet 9. januar 2007 Kan være at ordet er under endring, og at ordet "forlovelse" betyr noe annet om 50 år enn i dag. Men enn så lenge får en forholde seg til det slik det er i dag. Ja, det har du jo rett i.. Man vet jo først i ettertid om en ord er under endring eller ei. Men pr i dag betyr defintivt forlovelse en avtale om å skulle gifte seg.. Uansett om noen "føler for å definere det annerledes"...
Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 10. januar 2007 #88 Skrevet 10. januar 2007 Huff for en utrivelig tråd jeg startet, føler meg litt dum!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #89 Skrevet 10. januar 2007 Huff for en utrivelig tråd jeg startet, føler meg litt dum! ← Hvorfor i alle dager "føler du deg dum"??
Tabris Skrevet 10. januar 2007 #90 Skrevet 10. januar 2007 Innlegget over var ikke bare myntet på malama, men på alle dere som mener at forlovelse kun skal brukes i strengeste betydning. Går utifra at alle er jomfruer eller ikke skal stå hvit brud da? ← Jeg skal ikke stå hvit brud, og ei heller gifte meg i kirken. Nettopp fordi jeg ikke er kristen, og mener at jeg da ikke har noe der å gjøre. Ei heller ønsker jeg en kristen seremoni.
Tabris Skrevet 10. januar 2007 #91 Skrevet 10. januar 2007 Men det er kun du som på død og liv skal overbevise alle andre om at kun det du mener er rett! ← 1. Å svare på argumenter er ikke det samme som å "på død og liv skal overbevise". Det er slik man diskuterer. 2. Det er ikke snakk om hva hun "mener", det er snakk om hva som er den riktige definisjonen av ordet.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #92 Skrevet 10. januar 2007 Hvorfor i alle dager "føler du deg dum"?? ← Var slett ikke menignen at det skulle bli skittkasting og at enkelte skulle ta det så alvorlig. Dessuten har debatten sporet helt av, det jeg ville diskutere var egentlig "hvor lang tid som er vanlig mellom forlovelse og giftemål, samt argumentene for dette"!
Tabris Skrevet 10. januar 2007 #94 Skrevet 10. januar 2007 At diskusjonen har sklidd litt ut av hva TS egentlig ville ta opp skal jeg selv være med å ta skylden for, og det beklager jeg. Men ellers synes jeg ikke det er hverken utrivelig eller alvorlig å diskutere.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2007 #95 Skrevet 10. januar 2007 Er vel en annen bruker som også må ta litt skyld, for det er ikke å diskutere å repetere seg selv til det uendelige.
Tabris Skrevet 10. januar 2007 #96 Skrevet 10. januar 2007 Er vel en annen bruker som også må ta litt skyld, for det er ikke å diskutere å repetere seg selv til det uendelige. ← Alle som har debattert omkring emner som ikke gikk på TS sitt opprinnelige emne må ta sin del av skylden.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #97 Skrevet 11. januar 2007 Til TS Vi var forlovet i 8 år. Fikk aldri noen negative kommentarer på dette for alle viste jo at det skulle bli/var oss. Gratulere hvis dere allerede er forlovet og kos dere med lykkerusen det gir
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #98 Skrevet 11. januar 2007 Nå skal jeg fri til MIN utkårede i begynnelsen av Februar.. Er det da for optimistisk å tro at vi kan gifte oss i August? Trenger Dere damer mere tid enn det?
Gjest Bellatrix Skrevet 11. januar 2007 #99 Skrevet 11. januar 2007 Nå skal jeg fri til MIN utkårede i begynnelsen av Februar.. Er det da for optimistisk å tro at vi kan gifte oss i August? Trenger Dere damer mere tid enn det? ← Det kommer an på størrelsen på bryllupet. Det er vanlig å beregne ett år, men mange klarer seg men noen måneder også.
la Flaca Skrevet 11. januar 2007 #100 Skrevet 11. januar 2007 Vi er av dem som har forlovet oss for å være litt mer enn kjærester og har overhodet ikke noen gifte planer. Alle må få legge den betydningen i forlovelse somde selv vil. Må bare le av de som trekker frem ordboken for å bevise at deres forlovelse betyr mer enn vår. Så TS dere må gjøre det som dere mener er rett, er alltid noen som vil snakke og vite bedre uansett hva man gjør. ← Hvis dere ikke har tenkt å gifte dere er dere ganske enkelt ikke forlovet. Då enkelt er det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå