Gå til innhold

Forlovelse og tidsrammer

Fremhevede innlegg

Gjest Talula
Skrevet
Det er ikke snakk om tolkning, det er snakk om definisjoner. Definisjonen på ordet "bil" er "motordrevet transportvogn på fire (el. flere) hjul". Det er ikke snakk om tolkning, det er det ordet betyr. Jeg kan selvsagt se på det som at en bil er en tohjuling, men da har jeg faktisk feil i følge definisjonen.

Jeg synes det høres helt utrolig ut at de som forklarer hva ordet faktisk betyr, og hva som er definisjonen på det, blir ansett som "trangsynte", "vil leke politi" og jeg vet ikke hva. Så hvis dere sier jeg tar feil når jeg sier at en bil er tohjuling, blir det riktig av meg å kalle dere for "trangsynte" da?

"Nei, at en bil har fire eller flere hjul, det er din tolkning".

Helt enig med deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen, da må du skjønne, de som hevder at en bil har minst 4 hjul, de krever da monopol på sin tolkning, om de ikke aksepterer at du har rett i at den har to... :ironi:

Skrevet
Nei, trådstarter spør om de er "galt" å forlove seg når de ikke skal gifte seg før om 4 år.

Og jeg har ikke "monopol" på en tolking nei, men jeg bare forklarer at ordet altså HAR en betydning (som ikke jeg har gitt det, det er ikke min tolkning, det er betydningen av ordet, på samme nåte som ordet "grønn" har en betydning.

At du velger å tolke ordenes betydning på din egen måte gir jeg deg all rett til, men sier at du ikke kan forvente at andre skal være enig med deg, ettersom ordet altså har en betydning fra før. Selv om dere faktsik er FLERE som velger denne samme "alternative tolkningen" mer eller mindre likt (altså at å være forlova er noe "mer enn å være kjærester, men ikke har noe med ekteskapsplaner å gjøre") gjør ikke denne tolkningen mer korrekt, og du kan uansett ikek forvente at jeg skal akseptere at dette er RETT, så lenge jeg altså velger å forholde meg til den betydningen ordet har.

Om du blir provosert av at jeg ikke er enig med deg i din tlkning av ordet, men heller holder meg til den betydningen det har (ikke MIJN tolkning, men slik ordet defineres) er ditt problem, ikke mitt.

Kanskje jeg skal bli "provosert" over at du ikke kan stave navnet mitt rett heller? Men det er kanskje bare din måte å tolke/definere bokstavene på, så da må du jo få lov til det...

Siden du er så streng på dette med betydningen av ord, så regner jeg med at du er jomfru eller at du ikke velger å stå hvit brud?

Hvit brud betyr nemlig uskyld/at en er jomfru!!

Eller kan du velge hvilken ord/handlinger som skal benyttes i den opprinnelige betydning?

Det er litt patetisk å legge seg bort i hvordan andre velger å gjøre ting samtidig som man forbeholder seg retten til å tolke fritt selv.

Skrevet

Innlegget over var ikke bare myntet på malama, men på alle dere som mener at forlovelse kun skal brukes i strengeste betydning. Går utifra at alle er jomfruer eller ikke skal stå hvit brud da?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Innlegget over var ikke bare myntet på malama, men på alle dere som mener at forlovelse kun skal brukes i strengeste betydning. Går utifra at alle er jomfruer eller ikke skal stå hvit brud da?

Ordet forlovelse står i ordboka, så vidt jeg vet så gjør ikke hvit brud det samme. ;)

Skrevet

:ler:

Morsom diskusjon. Ikke like morsomt TS, at folk hisser seg sånn opp og legger seg så mye borti hva andre mener og tolker rundt ting. Håper du slipper å møte på for mange sånne.

Når det er sagt, så er jeg enig med de som mener at man kan gjøre som man vil. Kardemommeloven - bare man er grei og snill ;)

Når det gjelder ord, språk og definisjoner, så kan jeg jo også ta med at språk er dynamisk og i stadig utvikling. Betydningen av ord endres ofte etter hvordan folk faktisk bruker de. Det vil være stor forskjell her, ord som grønn, gul og blå er vel mindre i endring, enn ord som eksempelvis nordmann, allmennkunnskap eller mat for den saks skyld. Hvilken kategori forlovelse faller i skal jeg la være usagt...

Skrevet
:ler:

Morsom diskusjon. Ikke like morsomt TS, at folk hisser seg sånn opp og legger seg så mye borti hva andre mener og tolker rundt ting. Håper du slipper å møte på for mange sånne.

Når det er sagt, så er jeg enig med de som mener at man kan gjøre som man vil. Kardemommeloven - bare man er grei og snill ;)

Når det gjelder ord, språk og definisjoner, så kan jeg jo også ta med at språk er dynamisk og i stadig utvikling. Betydningen av ord endres ofte etter hvordan folk faktisk bruker de. Det vil være stor forskjell her, ord som grønn, gul og blå er vel mindre i endring, enn ord som eksempelvis nordmann, allmennkunnskap eller mat for den saks skyld. Hvilken kategori forlovelse faller i skal jeg la være usagt...

Godt skrevet, helt enig.

Håper også TS slipper slike, men skjønner godt at hun bekymrer seg når en ser reaksjonene her!

Skrevet
Ordet forlovelse står i ordboka, så vidt jeg vet så gjør ikke hvit brud det samme. ;)

Nei da har det nok ingen fast betydning :ironi:

Skrevet
Nei da har det nok ingen fast betydning  :ironi:

Jo, selvfølgelig har "hvit brud" en betyding. Det betyr at bruden er kledd i hvitt.. ;)

Nå må vi holde betydningen av ord fra normer som ble lagt til valg her, da.. :)

Skrevet

Stakkars TS, her var det mye pepper og bedre vitende folk :fy_fy:

Skrevet

Nei, TS er det da svært få som har gitt noe pepper?

Hun spør jo om de kan forlve seg 4 år før de planlegger bryllup, og får stort sett støtte i det.

De som har fått pepper er i all hovedsak de (vi) som forsøker å forklare hva en forlovelse betyr, av de som har lyst til å tolke det på sin egen måte. Og noen av dem vil sikkert hevde at det at vi argumenterer saklig mot dem er "pepper" også. Men trådstarter har vel egnetlig bare dessverre opplevd at tråden sporet av, men hennes sak er da ganske grei, og jeg håper de kanskje allerede er forlovet, eller blir det :)

Skrevet
Siden du er så streng på dette med betydningen av ord, så regner jeg med at du er jomfru eller at du ikke velger å stå hvit brud?

Hvit brud betyr nemlig uskyld/at en er jomfru!!

Eller kan du velge hvilken ord/handlinger som skal benyttes i den opprinnelige betydning?

Det er litt patetisk å legge seg bort i hvordan andre velger å gjøre ting samtidig som man forbeholder seg retten til å tolke fritt selv.

Skrevet

Nå står jeg relativt hvit brud (ikke hvit-hvit, men hvit nok) og er nok likevel ikke jumfru nei, men det er forskjell på å bryte en tradisjonell skikk, og å omdefinere ordboka. (vi skal til og med synde nok til å se hverandre før vielsen vi, så sånnsett bryter vi altså enda en tradisjoenll skikk...

Skrevet
men det er forskjell på å bryte en tradisjonell skikk, og å omdefinere ordboka.

Mener du, som en gjest over skriver så er språket alltid i endring.

Gjest -eline-
Skrevet

Det med at bruden er jomfru dersom hun har hvit kjole er faktisk ikke en svært gammel tradisjon. Det startet først i 1840 da dronning Victoria som giftet seg i hvit kjole, bildet av dette ble publisert og de som assosierte seg med dronningen ville også følge den trenden. En hvit kjole var også et bevis på at man har mye penger, den kan jo ikke brukes til noe annet enn å se pen ut i siden den lett blir skitten... Før den tid var det vanlig at de som var rike hadde så mange farger og flotte stoffer som overhode mulig i kjolen for å vise hvor rike de var. Eneste fargene som ikke tradisjonelt ble brukt i bryllup var sort (sorg) og rødt (som var ansett for å være fargen til de prosituerte), og blandt de som ikke var rike så var kjolen for det meste mørk (ble brukt som kirkekjole senere). Senere ble det ilagt symbolisme som feks at man var jomfru.

Orginalt var det faktisk fargen blå som var symbolisme på det rene og jomfruelige ;)

Forlovelse derimot har vel betydd at man skal gifte seg siden skikken med giftemål ble vanlig.

Skrevet

Og nettopp der er et poeng. Nemlig det at ordet forlovelse ikke har forandret betydning, men skikken omkring brudekjolen gjør det. Derfor anser jeg det som vesnelig annerledes at skikken omkring brudekjolen igjen har endret seg (det er nå ikke vanlig at hvite (eller offwhite/ivory etc) kjoler indikerer jomfruelighet, det er en farge for en brud, ikke en jomfru), enn at noen altså nå begynner å omdefinere ordet forlovelse.

Skrevet
Og nettopp der er et poeng. Nemlig det at ordet forlovelse ikke har forandret betydning, men skikken omkring brudekjolen gjør det. Derfor anser jeg det som vesnelig annerledes at skikken omkring brudekjolen igjen har endret seg (det er nå ikke vanlig at hvite (eller offwhite/ivory etc) kjoler indikerer jomfruelighet, det er en farge for en brud, ikke en jomfru), enn at noen altså nå begynner å omdefinere ordet forlovelse.

Jada, jada.....tror ALLE har fått med seg hva du MASER om!

Skrevet

Og alle har nok fått med seg det du/dere maser om også, så kanskje vi kunne legge denne død snart?

Skrevet
Og alle har nok fått med seg det du/dere maser om også, så kanskje vi kunne legge denne død snart?

Men det er kun du som på død og liv skal overbevise alle andre om at kun det du mener er rett!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Men det er kun du som på død og liv skal overbevise alle andre om at kun det du mener er rett!

Nå kjenner jeg ikke Malama, men jeg tror ikke det er hun som har skrevet ordbøkene. :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...