Gå til innhold

Forlovelse og tidsrammer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er av dem som har forlovet oss for å være litt mer enn kjærester og har overhodet ikke noen gifte planer.

Alle må få legge den betydningen i forlovelse somde selv vil. Må bare le av de som trekker frem ordboken for å bevise at deres forlovelse betyr mer enn vår.

Så TS dere må gjøre det som dere mener er rett, er alltid noen som vil snakke og vite bedre uansett hva man gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ler av meg, kan jeg få le av deg da?

Ville du sagt at du er orange i huden også, uten å være det, bare fordi du hadde lyst?

Men nei, ejg gidder ikke senke meg på et så lavt nivå at jeg ler av deg, selv om du ler av meg.

Jeg var kjæreste og samboer da jeg var kjæreste og samboer, og sa også at det var det jeg var. Nå er jeg forlova, og sier at det er det jeg er. Du er kjæreste og kaller deg forlova fordi det ikke er "godt nok" for deg å være kjæreste. Du om det. Hvem av oss man burde le av vil jeg ikke si noe mer om.

Men uansett: Ja, jeg mener fortsatt at trådstarter fint kan forlvoe seg selv om det er lenge til de skal gifte seg, for forlover de seg, så forlover de seg jo, uansett hvor lange tidsplaner de har. For de forlover seg.

Skrevet

Kjære deg, du/dere får legge i det akkurat det dere vil, TS det hun vil og vi det vi vil.

Er alltid noen som mener at de har mer rett enn andre og skal få alle andre til å mene det samme som dem, men det blir bare komisk og problematisk, for ikke å si slitsomt for den som skal leke politi.

Som flere andre skriver her så er det ikke så uvanlig at man ser på forlovelse som en formalisering uten at man trenger å gifte seg.

Jeg vet at vi alltid kommer til å være sammen og vi har funnet ut at vi ikke trenger noe papir på det, for ikke å snakke om å kaste bort så mye penger på en dag.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg vet at vi alltid kommer til å være sammen og vi har funnet ut at vi ikke trenger noe papir på det, for ikke å snakke om å kaste bort så mye penger på en dag.

HVis man skal være samboere resten av livet fører nok det med seg minst like mye papirer som hvis man gifter seg. Samboeravtale og gjensidig testamente for å nevne et par ting. Og det å måtte betale arveavgift når den ene dør (som man slipper hvis man er gift) kan vise seg å bli mye dyrere enn å gifte seg og ha et lite selskap etterpå. Bare et lite apropos
Skrevet
HVis man skal være samboere resten av livet fører nok det med seg minst like mye papirer som hvis man gifter seg. Samboeravtale og gjensidig testamente for å nevne et par ting. Og det å måtte betale arveavgift når den ene dør (som man slipper hvis man er gift) kan vise seg å bli mye dyrere enn å gifte seg og ha et lite selskap etterpå. Bare et lite apropos

Det har du rett i :)

Men begge har skilte foreldre og vi har ikke tro på ekteskapet, derfor blir det feil for oss å gifte oss.

Skrevet
Som flere andre skriver her så er det ikke så uvanlig at man ser på forlovelse som en formalisering uten at man trenger å gifte seg.

Det er mange missforståelser som ikke er uvanlige.. ;)

Men faktum er nå likevel at man ikke er forlovet dersom man ikke har tenkt å gifte seg.

Selv var jeg forlovet i 10 mnd uten at jeg noen gang gjorde noe poeng av det. Jeg fortalte aldri folk at "jeg er forlovet", men at "vi skal gifte oss".. :)

Skrevet
Men faktum er nå likevel at man ikke er forlovet dersom man ikke har tenkt å gifte seg.

Det er slik du og noen andre tolker det, vi ser på det som at vi har lovet hverandre å dele livet sammen.

Skrevet
Det er slik du og noen andre tolker det, vi ser på det som at vi har lovet hverandre å dele livet sammen.

I såfall er det en privat sak, og kun det. Derfor syns jeg det er rart å flagge dette uten å skulle gifte seg. Når man gifter seg lover man ovenfor stat, kirke, venner og familie og fremforalt hverandre at man skal være sammen. Man må faktisk ta ut skilsmisse for å ikke være et par lenger Å gifte seg medfører at man får masse rettigheter som par, slipper å skrive samboerkontrakt osv.

Om man først har feks kjøpt leilighet sammen (det er mye forpliktelse i det!!) Eller fått barn sammen( enda mer forpliktelse sammen:))

I vårt samfunn hvor samboerskap er utbredt blir forlovelse annet enn som et steg på veien mot et relativt snarlig bryllup kunstig.

Man er mer forpliktet om man bor sammen og ikke er forlovet enn om man bor hver for seg og er forlovet, mener jeg.

Skrevet
I såfall er det en privat sak, og kun det. Derfor syns jeg det er rart å flagge dette uten å skulle gifte seg.

Har ikke sagt at vi flagger det, hadde vi hatt behov for det så hadde vi vel ønsket og gifte oss??

Skjønner ikke hvorfor du på dø og liv skal omvende oss heller, jeg bryr meg da ikke om hva du mener om saken.

Det jeg bryr meg om er mennesker som mener de har monopol på hva som er rett og ser ned på de som ikke mener det samme som dem, og dermed prøver å "omvende" disse andre.

Umodent å ikke akseptere at andre mener noe annet!

Skrevet

Og ikke helt "modent" å se på det norske flagg og si det er grønt, svart og brunt heller, men om du absolutt vil fremholde din rett til å omdefinere ord og utrykk etter ditt eget velbefinnende, så er det selvsagt din rett. Men ikke forvent at andre nødvendigvis er enig med deg eller skjønner hva du mener da.

Sier du at noe er brunt, og peker på noe rødt, så vil jeg påpeke at det ikke stemmer, det er rødt. Sier du at du er forlovet, så antar jeg at du er forlovet, om du da ikke egentlig er det (slik brunt ikke er rødt) så ikke forvent at jeg skal "skjønne" det av meg selv, eller være enig i dette. Men for all del, du har all rett til å SI at flagget er grønt, svart og brunt om du vil, jeg skal ikke nekte deg det.

Men hav har dete med trådstarter å gjøre? Hun og hennes kjæreste vil nemlig FORLOVE seg. Inngå en avtale om å gifte seg, forplikte seg ovenhfor hverandre og planlegge dette bryllupet, selv om det er langt frem i tid. Og det må de jo få lov til å gjøre, selv om du mener jeg har skrevet dette med rosa bokstaver :)

Skrevet

Du er ganske provosernede Malma, kan du ikke se at det jeg sier er at folk tolker forlovelse forskjellig. Du og gjest har ikke monopol på tolkiningen, det er hele poenget mitt! Og det er vel det TS spør etter også, forskjellige tolkinger på forlovelse?

Skrevet (endret)

Nei, trådstarter spør om de er "galt" å forlove seg når de ikke skal gifte seg før om 4 år.

Og jeg har ikke "monopol" på en tolking nei, men jeg bare forklarer at ordet altså HAR en betydning (som ikke jeg har gitt det, det er ikke min tolkning, det er betydningen av ordet, på samme nåte som ordet "grønn" har en betydning.

At du velger å tolke ordenes betydning på din egen måte gir jeg deg all rett til, men sier at du ikke kan forvente at andre skal være enig med deg, ettersom ordet altså har en betydning fra før. Selv om dere faktsik er FLERE som velger denne samme "alternative tolkningen" mer eller mindre likt (altså at å være forlova er noe "mer enn å være kjærester, men ikke har noe med ekteskapsplaner å gjøre") gjør ikke denne tolkningen mer korrekt, og du kan uansett ikek forvente at jeg skal akseptere at dette er RETT, så lenge jeg altså velger å forholde meg til den betydningen ordet har.

Om du blir provosert av at jeg ikke er enig med deg i din tlkning av ordet, men heller holder meg til den betydningen det har (ikke MIJN tolkning, men slik ordet defineres) er ditt problem, ikke mitt.

Kanskje jeg skal bli "provosert" over at du ikke kan stave navnet mitt rett heller? Men det er kanskje bare din måte å tolke/definere bokstavene på, så da må du jo få lov til det...

Endret av Malama
Gjest Talula
Skrevet

:enig_anim:

Forlovelse i ordets tradisjonelle og antakelig mest vanlige betydning er en avtale om ekteskap. Synes det er synd hvis begrepet blir utvannet fordi folk ikke er enige om hvordan det skal oppfattes. Hvor lenge man skal være forlovet før man gifter seg er imidlertid en annen problemstilling. Jeg kjenner selv både par som er forlovet for å gifte seg i løpet av noen få år, og andre par som har vært forlovet i årevis uten noen planer om ekteskap. Det blir litt forvirrende synes jeg..men folk har jo forskjellig syn på ting.

Skrevet
Spennende å få høre deres synspunkter på forlovelse.

Som du sikkert ser så er det en del intoleranse ute å går når det gjelder tolkning av forlovelse.

Håper dere ikke blir møtt med slike snevre holdninger!

Skjønner bekymringen din når man ser hvordan noen mener de har rett til å sette "rett" og "galt" merkelapp på andres tolkninger.

Skrevet
Og jeg har ikke "monopol" på en tolking nei, men jeg bare forklarer at ordet altså HAR en betydning (som ikke jeg har gitt det, det er ikke min tolkning, det er betydningen av ordet, på samme nåte som ordet "grønn" har en betydning.

At du velger å tolke ordenes betydning på din egen måte gir jeg deg all rett til, men sier at du ikke kan forvente at andre skal være enig med deg, ettersom ordet altså har en betydning fra før. Selv om dere faktsik er FLERE som velger denne samme "alternative tolkningen" mer eller mindre likt (altså at å være forlova er noe "mer enn å være kjærester, men ikke har noe med ekteskapsplaner å gjøre") gjør ikke denne tolkningen mer korrekt, og du kan uansett ikek forvente at jeg skal akseptere at dette er RETT, så lenge jeg altså velger å forholde meg til den betydningen ordet har.

Hvis du leser hva du skriver så ser du at du forbeholder deg retten til monopol.

Så klart går det ann å være uenig, men det er ikke det samme som å påstå at andre tolker feil.

Men nå gidder jeg ikke å bruke mer tid på å få lov til å ha egne meninger rundt dette temaet.

TS - skjønner godt at du bekymrer deg for hva andre mener når man ser hvordan en blir kritisert her. Men vil tror at mennesker i den virkelige verden har andre ting å bekymre seg over enn hvor lenge dere er forlovet, eller om dere skal gifte dere.

Takk for meg, nå drar jeg tilbake til den virkelige verden for dette blir for snevert!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du på dø og liv skal omvende oss heller, jeg bryr meg da ikke om hva du mener om saken.

Det jeg bryr meg om er mennesker som mener de har monopol på hva som er rett og ser ned på de som ikke mener det samme som dem, og dermed prøver å  "omvende" disse andre.

Umodent å ikke akseptere at andre mener noe annet!

Jeg vil på ingen måte omvende dere. Kall dere for all del forlovet. Så kan jeg kalle kjæresten min sambo fordi jeg syns det høres bedre ut? Vi bor ikke sammen ennå fordi han har eneomsorgen for en datter og vi vil være helt sikre på at dette kommer til å vare før vi flytter sammen. (han har brent seg før og vi har bare vært sammen 7 mnd). Men jeg skulle gjerne vært samboeren hans så da sier vi det sånn?? Vi er jo seriøse.

Forlove seg er et skritt mot å gifte seg. Det er jo det som er definisjonen! Ikke min personlige mening. Hvis jeg hadde vært i TS sko hadde jeg heller tatt en enkel bryllupsseremoni nå, i stedetfor en så langvarig forlovelse. Og så heller en kjempefamiliefest om noen år. ;)

Skrevet

Nei gjenst, jeg sier ikke at JEG har monopol, jeg sier at jeg forholder meg til betyndingen av ordet, hva det BETYr, ikke min tolkning. JEG har ikke monopol på hvordan jeg velger å tolke det, jeg gir deg all frihet til å tolke det akkurat slik du vil, bare sier at det ikke blir mer korrekt enn den betydningen ordet har, uansett. Det er ikke MIN tolkning, og derfor ikke MITT monopol.

Bare en regelrett definisjon av et ord. Ikke mitt monopol.

Skrevet

Wikipedia:

"En forlovelse inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid"

Store norske leksikon

"forlovelse:

avtale mellom kvinne og mann om å inngå ekteskap. Denne avtale er etter norsk rett ikke bindende, men kan heves om en av partene ønsker det."

Ok så er det mange sneversynte her i landet!

Litt på siden av det TS starta med, men jeg måtte bare............

Skrevet
Takk for meg, nå drar jeg tilbake til den virkelige verden for dette blir for snevert!

Det å forholde seg til at ord og utrykk har en betydning blir "for snevert"?? :overrasket:

Jeg synes det er veldig bra at ord har en betydning, jeg.. Det kalles å ha et språk. Dersom løp rundt og hadde sine egne definsjoner av hva ord betydde ville vi jo ikke kunne snakke sammen etter hvert.. For ingen ville jo forstå hva de andre egentlig mente (vi ville altså få flere ulike språk).. Helt håpløst!

Skrevet

Det er ikke snakk om tolkning, det er snakk om definisjoner. Definisjonen på ordet "bil" er "motordrevet transportvogn på fire (el. flere) hjul". Det er ikke snakk om tolkning, det er det ordet betyr. Jeg kan selvsagt se på det som at en bil er en tohjuling, men da har jeg faktisk feil i følge definisjonen.

Jeg synes det høres helt utrolig ut at de som forklarer hva ordet faktisk betyr, og hva som er definisjonen på det, blir ansett som "trangsynte", "vil leke politi" og jeg vet ikke hva. Så hvis dere sier jeg tar feil når jeg sier at en bil er tohjuling, blir det riktig av meg å kalle dere for "trangsynte" da?

"Nei, at en bil har fire eller flere hjul, det er din tolkning".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...