Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 29. desember 2006 #21 Skrevet 29. desember 2006 Når vi har forlovet oss så kommer vi til å kunngjøre både forlovelse og dato for bryllupet, det er både mange venner og søsken som er i giftealder så det er best å booke datoen først som sist
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #22 Skrevet 29. desember 2006 Jeg synes at forlovelses tradisjonen mister sitt poeng dersom det er mer enn det opprinnelige året mellom forlovelsese og bryllup.
Scorpina Skrevet 29. desember 2006 #23 Skrevet 29. desember 2006 Må le litt her.... I hvilken katgori havner vi når det faktisk gikk 10 år fra forlovelse til vi sa "i do" til dommeren? Pokker heller - det er no vel opptil PARET å bestemme når tid man gifter seg or not og ikke den gemene hop (les: venner/kollegaer/familiemedlemmer etc)....?! At det gikk så lang tid som 10 år var ikke planlagt men endel sykdom og dødsfall gjorde at det ble forskjøvet med nevnte år.... Nuvel, vi ble no gift våren 2004 og har det steike godt for det Så, TS - det er opptil DEG og din fremtidige ektemann når tid dere sier ja foran prest/dommer og forsamling - INGEN andre!!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #24 Skrevet 29. desember 2006 Enig med Scorpina, folk får gjøre som de selv vil!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #25 Skrevet 29. desember 2006 Det er da 100% opp til dere og noe ingen andre har noe med. Trodde virkelig ikke det var regler på dette området lenger. Har ei søster og ei veninne som har vært forlovet i årevis. Ingen av dem har gifteplaner. Begge har vært gifte før og har både hus og unger, men syntest at forlovelse er litt"mer" enn bare å være samboere. Kom på at jeg har en kolega i samme båt og. Aner ikke hvor lenge hun har vært forlova, men jeg har jobba med henne i 8 år, så det er mer enn det i all fall.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #26 Skrevet 29. desember 2006 Jeg kommer til å ha vært forlovet i noen år når jeg blir gift. Og ikke satte vi datoen når vi forlovet oss heller, men vi var enige at vi skulle gifte oss.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #27 Skrevet 29. desember 2006 Vi er ikke forlovet, vi har snakket om år, dato og økonomi, men vi ser ikke på det som bindende før en av oss har fridd. I forholdet vårt så snakker vi nemlig om alt, vi synes også at det å forlove seg er en stor avgjørelse som vi ikke kunne gjøre før vi hadde snakket mye om det. Vi ønsker å inngå denne bindende avtalen på vår måte i spesielle omgivelser, noe vi ikke har hatt muligheten til enda. ← Synes det høres fornuftig ut, jeg. Om samboeren min hadde fridd til meg helt uventet og kanskje foran familie på en eller annen høytidsdag ville jeg følt meg overrumplet... Jeg synes det er lurt å snakke om og være relativt enige om at det å gifte seg er noe en vil. Så kan en snakke mer eller mindre, selvsagt. Utover det er jeg enig i at det i forlovelse bør ligge et ønske og relativt konkrete planer om å gifte seg, men akkurat tid mellom forlovelse og bryllup vil vel variere avhengig av økonomi og hvordan man ønsker at bryllupet skal være. Jeg tror også endel ønsker å være forlovet selv om det er lenge til bryllup fordi det føles mer forpliktende og mer romantisk å være forlovet enn "bare" samboere. Helt greit for meg.
Tabris Skrevet 30. desember 2006 #28 Skrevet 30. desember 2006 (endret) Folk må selvsagt få gjøre akkurat som de selv vil, det er deres valg, Men personlig ser jeg ikke helt poenget med å forlove seg hvis man ikke har konkrete gifteplaner. Hva er meningen med forlovelsen da? (Dette er ikke myntet til TS, men en generell betraktning fra min side) Et ord eller et begrep har en viss betydning, uansett om noen ønsker at det skal bety noe annet. En stol blir ikke mindre en stol pr. definisjon selv om noen synes den skal bety et bord. Det har ingenting med å nekte andre par noe, bestemme over andre, være belærende osv. Det er bare snakk om å bruke korrekt norsk og å være klar over hva ordene man bruker faktisk betyr. Problemet med at hvert enkelt par selv skal bestemme hva forlovelse betyr, slik jeg ser det, er at begrepet "forlovelse" blir utvannet og mister sin mening. Dette betyr selvsagt lite eller ingenting for mange andre, men det er en utvikling jeg personlig ikke er så glad i. Endret 30. desember 2006 av Tabris
Helen Skrevet 30. desember 2006 #29 Skrevet 30. desember 2006 Det er mange i min omgangskrets som er forlovet bare for å være det, uten tanke på giftemål. Ei svigerinne av meg har vært gift 3 ganger, da hennes siste skilsmisse ble endelig nå for et par mnd siden forlovet hun seg med sin nye samboer, men de har ingen planer om å gifte seg. Nå i våre dager virker det ikke som man behøver å gifte seg selv om man har forlovet seg. Mange er forlovet i årevis uten å ha noen som helst planer om å gifte seg. Tidene forandrer seg. Selv er jeg nok litt gammeldags, vi bestemte oss for å gifte oss året etter at vi ble forlovet, men så ble det småfolk på vei så vi utsatte det et år
mc-babe Skrevet 1. januar 2007 #30 Skrevet 1. januar 2007 Dere kan være forlovet så lenge dere vil, og drit nå i hva andre sier og mener. :-D Vi har forlovet oss og går med ringer, men kommer ikke til å gifte oss helt ennå. Har ikke bestemt oss for om det blir til sommeren eller om et år eller sommeren året etter. Kommer an på en del ting, bl.a. økonomi - men også at vi driver og pusser opp og skal gjøre masse hjemme, og har lyst å være kommet litt mer iorden før vi har selve bryllupet.
Lizzee Skrevet 1. januar 2007 #31 Skrevet 1. januar 2007 Tradisjonen og meningen med en forlovelse har vært å kunngjøre at man har til hensikt å gifte seg. Og da skulle man også ha en dato i nærmeste fremtid å kunngjøre. Men i de senere år har forlovelsen forandret seg. Det er ikke slik lenger at man kunngjør forlovelse offentlig i avisen. Man må heller ikke ha en bryllupsdato. Kun halvparten av de som i dag gifter seg har forlovet seg i forkant. Og kun halvparten av de som er forlovet eller samboere har planer om å gifte seg For noen er forlovelse et tradisjonelt skritt frem mot ekteskap. For andre er forlovelse heller en del av et samboerskap, for å gjøre det mer seriøst. Ved å forlove seg har man på en måte forsterket forholdet seg imellom uten at man har tanker eller planer om påfølgende ekteskap. Gjør som du føler for TS!!! Da er da ikke noe problem med å forlove seg og planlegge bryllup om 4 år!!! Det er ingen som trenger å forvente noe spesielt av dere i denne forbindelse for nå i dag er det ingen strenge regler for dette. Kos dere med planleggingen og lykke til!!
Malama Skrevet 1. januar 2007 #32 Skrevet 1. januar 2007 Så altså nettopp fordi så mange ikke lenger bryr seg om det jeg opprinneoig nevnte, betyndingen/definisjonen av ordet forlovelse, så mener du at det er bare tull å forlove seg. Mens forlovelse altså betyr avtale om ekteskap, og strengt tatt ER jo alle som gifter seg forlovet, selv om de ikke bruker ring eller kaller seg det, for de HAR jo vitterlig avtlt å gifte seg når de gjør det... Forlovelse er ikke "litt ekstra kjærester" selv om noen bruker det slik. Forlovelse er og blir fortsatt en avtale om ekteskap, og derfor ble jeg forlova da min elskede fridde og jeg svarte ja, vi inngikk en avtaqle om å gifte oss. At vi gjør det et år etter forlovelsen, og trådstarter gjør det 4 år etter, det er ikke noe problem, men forlovelse uten planer om ekteskap er jo ikke en reel forlovelse egentlig. Så det t enkelte altsså "liksomforlover seg" ødelegger på en må¨te begrepet, og gjør at noen (altsåNingo-san etc) anser det å forlove serg som tull av den grunn, noe som gjør at vi som reelt ER forlova altså anses som avlags? Desto enda større grunn for oss som ER forlova til å fremheve at vi er det og hva det betyr! Så kjære trådstarter, om han frir og dere planlegger bryllup, ja gjør det gjerne nå og vær forlovet i 4 år om det er det som passer dere. så lenge dere er forlovet, så er dere det. Og kos dere med den tiden
Gjest gjesta Skrevet 1. januar 2007 #33 Skrevet 1. januar 2007 Jeg synes nå at forlovelse er en litt utdatert greie, jeg da... ← Helt enig med deg. I gamle dager var man verken samboere eller fikk barn før ekteskapet (man skulle iallefall ikke få barn uten å være gift). Man kysset kanskje ikke offentlig engang. Derfor var forlovelsen et viktig signal til omverdenen om at man var opptatt. Men slik er det ikke lenger. Folk forlover seg uten å gifte seg senere, og ekteskapet varer sjelden livet ut. Og man kan fint leve som samboere livet ut, uten å være gift. Dessuten angikk giftermålet gjerne flere enn kun ekteparet, det var snakalliansebygging gjennom strategiske ekteskap og mer eller mindre arrangerte ekteskap. Men hvis det er viktig å for dere å formalisere forholdet kan dere jo gifte dere uten fest (bare undertegne papirene), og holde fest på bryllupsdagen om fem år? Mye mer å feier at noen faktisk har vært gift så lenge enn å feire at folk gifter seg (men sikkert ikke er fortsatt gift om noen år). Men dere får gjøre som dere selv ønsker. Slik utviklingen har gått er det ikke noe riktig eller galt. Det er sannsynligvis mye viktigere for dere selv enn for omgivelsene om dere gifter dere eller ikke. Hvis dere ikke stoler på at dere skal holde sammen resten av livet hvis dere ikke kaller hverandre forlovet, får dere jo bare gjøre det.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. januar 2007 #34 Skrevet 1. januar 2007 Så det t enkelte altsså "liksomforlover seg" ødelegger på en må¨te begrepet, og gjør at noen (altsåNingo-san etc) anser det å forlove serg som tull av den grunn, noe som gjør at vi som reelt ER forlova altså anses som avlags? Desto enda større grunn for oss som ER forlova til å fremheve at vi er det og hva det betyr! ← Enig der. Forlovelse betyr at man har planer om å gifte seg. Selv om vi ikke kunngjorde det i avisen så fortalte jeg jo om det til venner og bekjente. De lurte da selvfølgelig på dato, den fikk de noen dager etter forlovelsen. At andre forlover seg uten egentlig å gjøre det (ja, det er jo det de gjør om de ikka har gifteplaner i det hele tatt) synes jeg ikke skal hindre de av oss som faktisk gjør det å gjøre det. Se og Hør vil at bladet deres skal kalles avis, vil det dermed si at ordentlige aviser ikke skal kunne kalle seg det? Eller skal vi si at Se og Hør er et ukeblad fortsatt så får bare Se og Hør-redaksjonen finne seg i at det ikke er avis de er? På en måte så mener jeg at folk bør få gjøre som de vil, forlove seg bare for å forlove seg, eller forlove seg fordi de skal gifte seg, samtidig blir jeg litt provosert av de som gjør det første. Hvordan kan det plage meg? Jo, før visste man at var man forlovet så hadde man bryllupsplaner, man kunne spørre om dato og hvordan de hadde tenkt til å gjøre det, nå vet man ikke hva det vil si i det hele tatt om noen har forlovet seg.
Tabris Skrevet 2. januar 2007 #35 Skrevet 2. januar 2007 Se og Hør vil at bladet deres skal kalles avis, vil det dermed si at ordentlige aviser ikke skal kunne kalle seg det? Eller skal vi si at Se og Hør er et ukeblad fortsatt så får bare Se og Hør-redaksjonen finne seg i at det ikke er avis de er? Se og Hør er fortsatt et ukeblad. Det faller ikke inn under definisjonen av "avis" bare på grunn av at de ønsker de skal være det. Mitt hår er brunt, og det blir ikke svart av at jeg personlig endrer betydningen av ordet "svart" til "brunt" fordi det passer meg.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. januar 2007 #36 Skrevet 2. januar 2007 Se og Hør er fortsatt et ukeblad. Det faller ikke inn under definisjonen av "avis" bare på grunn av at de ønsker de skal være det. Mitt hår er brunt, og det blir ikke svart av at jeg personlig endrer betydningen av ordet "svart" til "brunt" fordi det passer meg. ← Nettopp. Om du sier at du har farget håret brunt så går jeg utfra at du har farget det brunt og ikke svart.
Lizzee Skrevet 2. januar 2007 #37 Skrevet 2. januar 2007 Jeg synes nå at forlovelse er en litt utdatert greie, jeg da... Er litt enig med Nigo-san jeg også. I at begrepet forlovelse slik det var før i tiden har blitt en utdatert greie. For man forlover seg ikke lenger med bare det for øye å gifte seg. Selvfølgelig gjør mange det - 50% av de som forlover seg ender opp med bryllup - men absolutt ikke alle! Og svært mange gifter seg uten å ha vært forlovet. Det er heller ikke alle som mener at de er forlovet i ordets forstand med ring og det hele om de "kun" har blitt enige om at de skal gifte seg uten at det foreligger et romantisk frieri. Tenåringer forlover seg fordi det er stas å gå med ring på fingeren og fordi det gjør forholdet mer alvorlig og romantisk. Men gifte seg ender vel de færreste opp med? Og når kun halvparten av de som faktisk har forlovet seg ender opp med å gifte seg så har ikke forlovelsen lenger en slik betydning som den var ment å ha. Selv ville jeg ha droppet forlovelse. Jeg ville også ha droppet å spare penger i 4-5 år for å bruke pengene på en festdag med/for familie og venner. Jeg ville heller reist med mann (og barn) på en utenlandsreise og tatt brullup på ambassade sammen med en deilig ferie. Evnt. vielse hos byfogden med en påfølgende middag med forlovere og nærmeste familie. Men det er meg. Hadde jeg vært 25 år, barnløs og uten tidligere ekteskap hadde jeg kanskje tenkt anderledes?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2007 #38 Skrevet 2. januar 2007 Hva andre mener og sier om at dere inngår forlovelse er lite viktig. Noen mener mye om alt og det får de vel bare gjøre Jeg og min mann hoppet galant over forlovelsesstadiet og giftet oss. Har ikke fått en eneste kommentar på at vi ikke var forlovet først. Tror vel egentlig at folk har andre ting å bry seg med.... Gjør det som passer for dere. Lykke til.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #39 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har alltid tenkt at jeg ikke ville være forlovet så lenge... Men gjett hvem som er forlovet i ca 2 år før bryllupet... Så lenge dere har en konkret plan om bryllup synes jeg forlovelse er helt greit. Vet også om de som har valgt å forlove seg i stedet for å gifte seg. De ville gjøre det litt mer offisielt, men var godt voksne og følte ikke for å gifte seg en gang til. Så lenge dere er enige og dette føles riktig er det det viktigste... (De forlovelsene jeg har vært negativ til skjedde stort sett i VELDIG ung alder... )
Gjest Gjest_Jenta_* Skrevet 4. januar 2007 #40 Skrevet 4. januar 2007 Tusen takk for svar alle sammen. Spennende å få høre deres synspunkter på forlovelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå