Gå til innhold

Forlovelse og tidsrammer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Dette innlegget passer kanskje enda bedre under Bryllup, men siden en ikke lengre kan være annonym der så legger jeg den her.

Vi har tenkt å forlove oss i nærmeste fremtid og planlegger bryllup om 4 år (5 år som reserveløsning dersom økonomien overhodet ikke strekker til.)

Både min kjære og jeg synes det er helt greit å forlove oss nå, for det er nå vi har tatt avgjørelsen om at vi vil dele livet sammen, men pga livsituasjon og økonomi har vi ikke mulighet til å gifte oss før om 4 år.

Vi er heller ikke pur unge lengre og kjenner hverandre godt, så det er kun livssituasjon og økonomi som setter en stopper for et bryllup i umiddelbar fremtid.

Vi synes dette er en helt grei måte å gjøre det på, men han regner med at andre kommer til å reagere på at vi kommer til å være forlovet så lenge.

Jeg har også venniner som er veldig strenge på at en bare skal være forlovet i max et år!? Dette fordi de mener at dersom man ikke skal gifte seg med en gang så må det være tvil i bildet.

Jeg kan ikke forstå dette. Jeg mener selvfølgelig at man ikke forlover seg før man har konkrete planer om bryllup, vi har jo satt dato så planene våre er helt konkrete.

Andre kommentere at vi kan da bare dra avgårde å gifte oss vi to, dette er jo godt som gratis.

Vi kunne jo selvfølgelig giftet oss uten andre til stedet, men dette blir helt feil for oss, særlig ham.

Jeg er også enig i at man i det minste må inkludere den nærmeste familie og nære venner når man gifter seg, for dette er jo tross alt en offentliggjørelse av forholdet og da ønsker vi å ha dem vi bryr oss om som vitner.

Og siden vi vil inkludere våre nærmeste så må vi vente til jeg er ferdig med å studere og vi har fått spart litt penger.

Men det blir kunstig for oss å vente år med å forlove oss, siden vi har bestemt oss nå.

Vi regner også forlovelsen som det store steget, det er da vi lover hverandre at vi vil leve sammen og det er det som er viktigst. Med bryllupet kunngjør vi dette for alle andre.

Regner egentlig med at de som vi regner som nære har full forståelse for vår måte å løse dette på, de kjenner jo vår situasjon.

Bryr meg egentlig lite om hva "andre" måtte mene om vårt forhold, men er interessert i å høre litt om hva som er sett på som den mest aksepterete måten å gjøre dette på?

Hvordan har dere løst dette med forlovelse og bryllup?

Er det mange andre i vår situasjon som har måttet utsette bryllupet pga økonomi, og hvilken reaksjoner møtte dere?

Hva er mest vanlig når det gjelder forlovelse og tidsrammer?

Er altså enkelt og greti ute etter å høre hva andre tenker om forlovelse, bryllup og tidspunkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tenk på hva andre sier, mener eller gjør....dere skal gifte dere når dere vil og når det passer.

Jeg er nok av den gamle skolen at hvis en mann hadde fridd, så skulle jeg giftet meg så fort så mulig, men jeg er heller ikke opptatt av at venner og familie skal være tilstede. Kunne heller tenkte meg en kort lite bryllup, og heller reist bort.

Men folk er forskjellige....dere har tenkt gjennom dette, og deres avgjørelse skal en ha respekt for...

Nyt de neste årene som forlovet vennen...

Skrevet
Ikke tenk på hva andre sier, mener eller gjør....dere skal gifte dere når dere vil og når det passer.

Jeg er nok av den gamle skolen at hvis en mann hadde fridd, så skulle jeg giftet meg så fort så mulig, men jeg er heller ikke opptatt av at venner og familie skal være tilstede. Kunne heller tenkte meg en kort lite bryllup, og heller reist bort.

Men folk er forskjellige....dere har tenkt gjennom dette, og deres avgjørelse skal en ha respekt for...

Nyt de neste årene som forlovet vennen...

Takk for det chaos, vi får i allefall veldig god tid til å planlegge og jeg kan prøve mange kjoler :ler:;)

Skrevet

:ler:

Synes bare du skal kose deg og nyte denne tiden. Dere er ment for hverandre, så ikke bry deg om andre...kjenner flere som har vært forlovet over laaaaaaaaang tid, og de giftet seg til slutt også ;)

:klem:

Skrevet

Dere har satt dato for bryllupet?

Der er altså helt avgjort enige om å gifte dere.

Da ER dere forlova da, ring eller ikke.

forlovelse er avtale om ekteskap (henta rett fra ordboka, altså ikke bare min mening) og når dere har en slik avtale på at dere skal giofte dere, da har dere forlovet dere. At dere ikke har satt på ring enda, og "offisielt bekreftet" denne forlovelsen er en annen sak.

Du sier at det blir kunstig å vente med å forlve dere, sdien dere har bestemt dere, og det er jeg altså enig i, ettersom dere sånnsett allerede ER forlovet, så kan dere likegodt offentliggjøre det også.

Personlig er jeg ikke tilhenger av "eviglange forlovelser", men det særlig fordi mange av dem er uten bryllupsplaner (altså at de blir enige om å FORLOVE seg, ikke om å GIFTE seg, og at et evt frieri, dersom de noen gang skal gifte seg, kommer senere. Det er jo ikke en reel forlovelse i et hele tatt, da en forlovelse ltså er en avtale om ekteskap) men slik deres situasjon er har jeg forståelse for at bryllupet utsettes. Når dere nå likevel har avtalt det ser jeg ingen grunn til å ikke offentliggjøre det også.

For oss blir det ganske nøyaktig et år fra forlovelse til bryllup (1 år og 2 dager), men det er fordi det passer slik for oss. Vi har økonomisk mulighet til det, han fridde heller ikke før dette var oppnåelig, og det er dette vi ønsker. Vi skal ha et stort bryllup med mange gjester, for oss er det også utenkelig å "ta en kjapp løsning uten masse gjester", så det blir en kostbar fest, og vi synes det er verd det. Ettersom vi også har råd til å ta det til sommeren (Ja, vi betaler alt selv, med våre sparepenger) og det er det vi ønsker, så gjør vi det.

Men når deres situajson tilsier at dere velger å utsette bryllupet i 4 år, så er ikke det i seg selv noen grunn til å ikke offentliggjøre forlovelsen. Dere HAR jo avtalt ekteskap, så sånnsett er dere forlovet uansett.

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet
Dere har satt dato for bryllupet?

Der er altså helt avgjort enige om å gifte dere.

Da ER dere forlova da, ring eller ikke.

Vi er ikke forlovet, vi har snakket om år, dato og økonomi, men vi ser ikke på det som bindende før en av oss har fridd.

I forholdet vårt så snakker vi nemlig om alt, vi synes også at det å forlove seg er en stor avgjørelse som vi ikke kunne gjøre før vi hadde snakket mye om det.

Vi ønsker å inngå denne bindende avtalen på vår måte i spesielle omgivelser, noe vi ikke har hatt muligheten til enda.

Gjest Scaphoid
Skrevet

Hei Jenta!

Vi er også i samme situasjon. Vi ville heller ikke vente og forlovet oss lenge før vi har muligheten til å gifte oss.

Har ikke opplevd noen negative tilbakemeldinger.

Ønsker dere lykke til med både den nært forestående forlovelsen og senere bryllup.

Kos dere med å være forlovet og nyt det at bryllupsplanleggingen ikke blir stress fordi dere har så god tid :)

Skrevet

Synes det er for gammeldags at man skal følge gamle skikker og ordbøker?? i definisjonen på hva som er riktig rundt forlovelse og bryllup.

Virker som dere har tenkt mye på det jenta, og da er det bare å gjøre som dere selv føler er rett for dere.

Skrevet

Tja, nå anser jeg det ikke som gammeldags å bare definere et ord jeg da, men det er nå så.

Jeg sier ikke at man trenger å leve etter gamle skikker, men synes at rene definisjoner er greie å holde orden på.

Hvor lenge man velger å være forlovet derimot, det sier hverken ordboka eller jeg noe om hva som er "korrekt". Så det får være opp til en enkelte.

Skrevet
Vi er ikke forlovet, vi har snakket om år, dato og økonomi, men vi ser ikke på det som bindende før en av oss har fridd.

I forholdet vårt så snakker vi nemlig om alt, vi synes også at det å forlove seg er en stor avgjørelse som vi ikke kunne gjøre før vi hadde snakket mye om det.

Vi ønsker å inngå denne bindende avtalen på vår måte i spesielle omgivelser, noe vi ikke har hatt muligheten til enda.

Dere gjør nå helt som dere vil selvsagt. Når det måtte passe dere. Selv om dere ikke vil gjennomføre bryllupet på noen år, er det ingen grunn til å ikke forlove seg likeevl.

Om dre ikke har en bindende avtale om ekteskap, nei, så har der ikke det. Det bare virket sånn på ditt opprinnelige innlegg, ettersom du skrev at dere altså hadde avtalt å gifte dere, og satt datoen allerede. Konkrete planer. Da virket det som om dette var avtalt.

Men, om dere ikke har en bindende avtale, så har dere ikke det, men dere står jo helt fritt til å inngå en, altså forlove dere, selv om dere ikke har umiddelbare planer om å gifte dere.

Skrevet
Jeg sier ikke at man trenger å leve etter gamle skikker, men synes at rene definisjoner er greie å holde orden på.

Er morro å se hvordan du alltid skal belære alle andre i de alle fleste tråder.

Men jeg er forsåvidt enig med deg i at man er forlovet når man begynner å snakke om dato, men det er min tolking. Andre mener kanskje ikke at de har en avtale fordi om de snakker om dato, så da får de tolke og definere som de selv ønsker.

Skrevet (endret)

skal jeg det?

Fordi jeg altså definerer et ord for å forklare utgangsounktet for mitt videre innlegg, så belærer jeg alle andre i alle mulige innlegg...?

Jaja, du om det.

Jeg har sagt at om hun altså mener de ikke har en avtale, så er det helt greit det, jeg bare skrev at utfra slik som jeg forsto det oipprinnelige innlegget, de hadde satt dato, de hadde konkrete planer, hennes egne ord, så forsto jeg det som om de hadde avtalt å gifte seg, og således sånnsett er forlovet, selv om de ikke er ringforlovet, og at jeg derfor ikke så noen grunn til å ikke sette på ring og offentliggjøre det.

At hun senere sier at de ikke har en avtale, bare "løse planer" avklarer altså min mistolkning, men jeg fremholder min mening om at de likevel står fritt til å forlove seg om de vil det.

Men at du tydeligvis er denne gjesten som ikke liker meg, greit det. Det har ikek noe med denne tråden å gjøre, så kanskje du kunne ta det en annen plass?

Endret av Malama
Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Til Malma

Ser det at det kunne se ut som om alt var spikret i innlegget mitt når jeg leser det igjen :)

Vi har snakket om dato (en som betyr noe for oss), selvom vi ikke har en bindende avtale enda.

Ikke meninga å virke grinete i korreksjons innlegget mitt, jeg ser at det første innlegget mitt er litt uklart!

Skrevet

Tror ikke du og jeg har noen problemer, det er denne gjesten som kommer med småsure kommentarer som har et problem med at jeg altså ikke helt forsto eg slik du mente det i det opprinnelige innlegget.

Jeg skjønner hva du mener, og ønsker deg lykke til videre, og ser ingen grunn til at dere ikke skal kunne forlove dere.

Skrevet

Kjære deg, det er deres planer, deres forlovelse og ventetid, og deres bryllup. Selvsagt er det dere som bestemmer!

Dere kan ikke forhindre at andre sier "sin ærlige mening", det må de få lov til (og det har du jo også latt OSS få :) ), men dere behøver vel på ingen måte å endre deres planer bare fordi andre mener noe annet.

Lykke til, og kos dere i planleggingen :klem:

Skrevet

Gjør akkurat som det passer dere, og ikke tenk på hva andre synes. Selv forlovet vi oss for snart 5 år siden (han fridde) og da hadde vi ikke satt noen dato enda, vi var bare enige om at vi gifter oss når jeg er ferdig med studiene. I fjor satte vi datoen til juni neste år. Har aldri opplevd at folk har reagert på den lange forlovelsestiden eller mangel på dato (bortsett fra her på KG faktisk hvor det finnes et par stk som tydeligvis mener man ikke er skikkelig forlovet før man har en konkret dato som ikke skal være mer enn ett eller høyst to år etter forlovelsen). Det jeg imidlertid reagerer litt på er at dere har sagt dere er forlovet, men du venter på et frieri? For meg er i allefall forlovelse når man er enige om å gifte seg, uavhengig av frieri, men det er selvsagt ikke jeg som skal bestemme hvordan dere ordner dette.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
G

Det jeg imidlertid reagerer litt på er at dere har sagt dere er forlovet, men du venter på et frieri? For meg er i allefall forlovelse når man er enige om å gifte seg, uavhengig av frieri, men det er selvsagt ikke jeg som skal bestemme hvordan dere ordner dette.

Det jeg forsto var at de hadde planer om å gifte seg, men ventet på et frieri og at de da var forlovet etter frieriet.

Jeg mener også at man er forlovet når man har blitt enige om at man skal gifte seg, med eller uten dato. Jeg tenkte også at trådstarter allerede var forlovet, men hvis planene bare er "løst snakk" så er det jo greit å ha et frieri også.

Hvor lang tid dere bruker på forlovelsestiden er helt opp til dere. Jeg ville ikke reagert på at noen var forlovet og skulle gifte seg 4 år frem i tid. Det jeg ville syntes var rart var om det ble sagt at dere var forlovet, men ikke hadde planer om å gifte dere i det hele tatt.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Nei, det er jeg som har "sagt at de er forlovet", da det virket som om e hadde faste, klarlagte planer. Hun har sagt at de altså IKKE mener de har slike faste, bindene avtaler, og derfor ikke anser seg som forlovet, da de mener de ikke har avtalt å gifte seg, derfor venter hun på frieriet.

Det tenderer til å være litt enig med deg likevel, arkana, for de er i alle fall ikke langtunn å h ha en "avtale om ekteskap" og således være forlovet etter min (og din) definisjon (og ordboka, men den er visst gammeldags) selv om det ikke har forekommet et offisielt frieri.

Men de har altså ikke sagt at de er forlovet, de mener at de ikke er det, utfra oppklaringsinnlegget om at de har "snakket om ting" men ikke "avtalt noe".

Det får de nå nesten avgjøre selv.

Uansett, lange forlovelser er lov det. (Bortsett fra som du nevner at noen så her inne har sagt at man må ha en avklart dato innen 12 måneder for å være forlovet. Men DET anser jeg som bullshit. Jeg ble forlovet den dagen han fridde og jeg svarte ja, ikke den dagen jeg ringte kirka og avtalte hvilken dato som var tilgjengelig. Og denne datoen faller akkurat utenfor de 12 månendene fra frieriet, men det gjør da vitterlig ikke min forlovelse mindre gyldig. Vi er forlovet fordi vi har en avtale om å gifte oss, en avtale mellom OSS, ikke en avtale med kirka.)

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet
Det jeg forsto var at de hadde planer om å gifte seg, men ventet på et frieri og at de da var forlovet etter frieriet.

Jeg mener også at man er forlovet når man har blitt enige om at man skal gifte seg, med eller uten dato. Jeg tenkte også at trådstarter allerede var forlovet, men hvis planene bare er "løst snakk" så er det jo greit å ha et frieri også.

Det var det jeg prøvde å skrive, men ser at jeg var litt utydelig :sjenert:

Er ikke så utrolig flink til å formulere meg...

Tusen takk for svar alle sammen, interessant å se hva dere mener og legger i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...