minienthe Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 (endret) jeg har en katt... en snål katt på flere måter men en av de rareste vanene han har er at han elsker brødmat. han får ikke det av meg men hvis man er så dum å glemme igjen en brødskalk på benken så er den borte i løpet av fem minutter og katten ligger fornøyd ett eller annet sted i huset og gnager. saftige biffer og andre ting får ligge i fred på kjøkkenet, det bryr han seg ikke om. nå har han begynt å snuse opp brød ute og... i dag kom han inn med ei halvtørr loffskive i kjeften, tydelig stolt over byttet sitt (også halvspist) som han tydeligvis hadde funnet ute et sted, sikkert lagt ut til fugl. jeg tok bort loffen og ga han en "flink pus" godbit i stedet og han tuslet fornøyd av gårde (jeg belønner at de kommer til meg med bytter)... men det var dette med brødmat da... er det farlig at han spiser litt brød innimellom ? jeg kan jo umulig følge med på hva han finner ute katteskinn... kunne han ikke begynt å jakte fugler og mus i stedet for halvtørre loffskiver ? Endret 29. desember 2006 av minienthe
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Jeg tviler på at det er skadelig... Den ene pusen til mamma og pappa spiser frokost sammen med pappa hver morgen. Brødskive med røbetsalat eller bringebærsyltetøy!
Tabris Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Så lenge han spiser fullverdig kattemat utenom, så gjør det absolutt ingenting at han får brød. Bare sunt.
Malama Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 'Trodde det var helt vanlig at katter spiste brødmat jeg . Ikke BARE det altså, men såvidt jeg husker pleide i alle fall farmor og farfar sin katt å få brødskive med leverpostei på... (Ja, om jeg husker rett pålegg, det var ett eller annet jeg ikke liker i alle fall)
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 'Trodde det var helt vanlig at katter spiste brødmat jeg . Ikke BARE det altså, men såvidt jeg husker pleide i alle fall farmor og farfar sin katt å få brødskive med leverpostei på... (Ja, om jeg husker rett pålegg, det var ett eller annet jeg ikke liker i alle fall) ← Nei, i utgangspunktet er det ikke naturlig for kattedyr å spise brødmat.Vi mennesker er spesielle som har et så variert kosthold. Katter derimot har ikke behov for variasjon i kosten, og er mest fornøyd hvis de får den samme maten hver dag. Selvsagt liker de litt godbiter innimellom, men de har ikke behov for variasjon slik som vi har. Min katt spister bare kjedelig tørrfor, og hun vil ikke skifte smak på det heller, hun har spist akkurat samme tørrforet hver eneste dag i mange år. Det som imidlertid er interessant er at kattene har utviklet seg mot å få likere smak som oss mennesker. I utgangspunktet kan ikke katter smake søtt, men det har vist seg at enkelte katter har utviklet denne evnen, pga mange generasjoner i samkvem med mennesker som spiser søtt. Desverre har kattene også tatt til seg flere av våre livsstilssykdommer som overvekt og diabetes.
Coronas Skrevet 1. januar 2007 #6 Skrevet 1. januar 2007 He he puser er rare. Katten min vil ikke ha rømme/kesam, men når det er dippmix oppi, kaster han seg over det. Potetstappe er også godt visst nok :-) Og han elsker å få litt kyllingfilet (fettet som vi skjærer av og litt annet gufs). Han blir så kosete etter slikt måltid. Virker som han ligger på rygg og smiler til oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå