Gå til innhold

Middagstråd - fisk!

Rainbow Brite

Anbefalte innlegg

Veldig stolt av meg selv i dag som har laget fersk fisk selv om jeg spiser middag alene i dag :)

Salt & peppermarinert steinbitfilet med frisk mynte, poteter, erter og sandefjordsmør :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, nam!! Oppskrift? :fnise:

Middag i dag blir sushi :sikle:

Var det steinbiten du mente? :)

Panerte steinbiten: først en runde i mel blandet med salt og pepper, så en runde med egg, og til slutt i griljermel eller hva det nå heter. (Jeg kaller det skjegg! :ler:) Det går også an å bruke knuste Ritz-kjeks, da blir det sprøere. La på bakepapir i ildfast form (som var varm, da blir ikke paneringen "myk" under fileten), stekte i 15 min ved 200 grader.

Så sausen: stekte purre (en liten en, delt i to på langs og så i skiver) i litt smør til den var myk. Så hadde jeg oppi en boks med hermetiske mandariner, samt saften fra halvannen appelsin og en halv sitron. Lot det koke litt, før jeg jevnet med litt mel (ca 1 ss?) ristet ut i litt vann. Lot den koke litt til for å få ut melsmaken. Serveres med (brun) ris og brokkoli. (Det var det vi hadde av grønnsaker i kjøleskapet den dagen... :tunge1:) Fort og greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig

hei!

kjempegode fiskeburgere! jeg lagde det til sambo som ikke er fullt så glad i fisk som det jeg er, og til og med han likte det:) takk for oppskrift:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

kjempegode fiskeburgere! jeg lagde det til sambo som ikke er fullt så glad i fisk som det jeg er, og til og med han likte det:) takk for oppskrift:)

Å, så koselig å høre! Det blir jeg glad for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai med grov bunn, fyllt med røkt ørret i terninger, fiskepudding i terninger, paprikaterninger, stangselleri i tynne skiver, frosne erter og eggestand. Revet ost på toppen. Veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lagde jeg i dag, inspirert av en oppskrift her inne:

Skjær poteter i tynne skiver og legg dem i bunnen av en ildfast form. Ha gulrøtter i biter, samt vårløk i ringer, over. legg tre-fire små smørklatter over, hell over 1/2 dl vann, og dryss sitronpepper på. Ha aluminiumsfolie over, og stek ved 220 grader i 15-20 min. Ta formen ut av ovnen, og dryss over 1/2 løk i små biter. Deretter legges fiskestykkene på. Jeg brukte laksefileter (frosne), men jeg tror det passer bra med hvit fisk også. Legg over folien og stek videre ved 200 grader i ca 15 min. I mellomtiden rører du ut en halv fiskebuljongterning i 0,5 dl kokende vann. Bland med en halv boks creme fraiche (bruk evt. mer buljong og mer creme fraiche, jeg lagde bare til to personer). Dette has over fisken og grønnsakene, og så settes det hele inn i ovnen igjen (fortsatt med folie) i noen minutter til. (Sjekk at fisken er ferdig!)

Kjempegodt var det!! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Tror jeg skal begynne å skrive inn ukens fiskemiddager her når jeg allikevel legger inn ukemenyen her inne. :)

Mandag: Tempura-stekt torsk med avocado, ruccola og ertepuré.

Lørdag: Grillet kveite med risotto + grønnsaker av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal begynne å skrive inn ukens fiskemiddager her når jeg allikevel legger inn ukemenyen her inne. :)

Mandag: Tempura-stekt torsk med avocado, ruccola og ertepuré.

Lørdag: Grillet kveite med risotto + grønnsaker av noe slag.

Hvordan ble tempuratorsken din? Høres utrolig godt ut! Oppskrift? :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble tempuratorsken din? Høres utrolig godt ut! Oppskrift? :sjenert::ler:

Den ble veldig bra! Nigella Lawson-oppskrift, fra "Feast" (forenkler litt, hun skriver fryktelig detaljert..):

1 clove garlic

Maldon salt

300 g frozen peas

2-3 tablespoons crème fraîche

2-3 tablespoons grated Parmesan

1 egg white

75 g rice flour

175-225 g skinless cod fillets

2 handfuls rocket

1 small avocado

Kok opp kaldt vann tilsatt hvitløkskløften, tilsett salt og erter når vannet koker. La ertene bli møre, hell av vannet og mos til puré før du tilsetter crème fraîche og parmesan. Hold varm til fisken er klar.

Varm ca 5 mm olje i stekepanne. Pisk eggehviten til den er skummende, men ikke helt stiv. Paner torsken ved å dyppe i egg, så i rismel. "Frityrstekes" i oljen. Legg på kjøkkenpapir for å suge opp overflødig fett når de er gjennomstekt.

Server med ertepuré, ruccola og avocado garnert med sitronsaft og Maldonsalt.

Det gikk overraskende fort å lage, noe som passet godt en travel mandag ettermiddag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmm, det høres jo kjempegodt ut! Sånn ertepuré har jeg laget mange ganger, men jeg har alltid kaldt det ertestuing, morsomt!

Skal jeg definitivt prøve! Kan sikkert bruke flere typer fisk enn torsk også! Kveite kanskje? :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ertepuré, ertestuing... Godt er det uansett! ;) Vil tro veldig mange hvite fisker kan funke, kveite, steinbit etc.. Vi fikk tak i veldig god "villtorsk" sist uke. :ler:

I morgen blir det jamen tempura-torsk igjen, fikk lyst på det etter å ha skrevet inn oppskriften. ;) Og ellers:

Onsdag: Tufisk-kaker servert med ris og grønnsaker av noe slag.

Torsdag: Ovsbakt ørret med sweet chili sauce, servert med ris, brokkoli og rømme blandet med sweet chili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lager sashimi og sushi selv, Rainbow Brite? :)

Denne ukas fiskemiddager:

I går: Chilibakt ørret med ris, brokkoli og saus av rømme og sweet chili sauce.

Fredag: Hvit fisk (det vi får tak i) pakket i parmaskinke, hvit risotto og gulrot- og kålrotpuré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager sashimi og sushi selv, Rainbow Brite? :)

Denne ukas fiskemiddager:

I går: Chilibakt ørret med ris, brokkoli og saus av rømme og sweet chili sauce.

Fredag: Hvit fisk (det vi får tak i) pakket i parmaskinke, hvit risotto og gulrot- og kålrotpuré.

Hehe, nei, jeg kjøper ;) Men sashimi er jo ikke så vanskelig å lage da, hvis man har en butikk tilgjengelig som selger sånn type fisk. Centra feks, pleier å ha. Sikkert ikke vanskelig å lage sushi heller, men jeg liker "the real deal" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...