Gå til innhold

ADVARSEL MOT MOOBI. NO

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vel, jeg har et par ting å si her på forumet ang moobi.

Hvis dere kjøper telefon gjennom nettbutikkene til Tele2, Chess, Netcom eller ucan2. Nå også RiksTV, så går faktisk alt denne gjennom Moobi.

Moobi leverer på det meste rundt 3000 telefoner ut hver dag, og det er klart at noen er det feil på ifra produsent. Nå skal det merkes, at de alle fleste her på forumet som har hatt laaaaang servicetid er Sony Ericsson kunder. Dette grunnet at SE er vanvittig treige med å godkjenne telefoner hvor sluttbruker skal ha nye, og treige på å sende ut deler til telefoner. Dette er helst sjeldent med nokia telefoner.

Moobi følger også norske regler til punkt og prikke, slik at verken forbrukerrådet eller tv2 hjelper deg har lite å få tatt de på. Når det gjelder mobiler som det er feil på innen 7 dager etter den er hentet ut, så erstattes denne med en ny salgspakke, HVIS man sender inn salgspakken slik den kom, med ALT medfølgende utstyr. Ellers er det et eksternt verksted som tar imot telefonene til service, normal behandlingstid her er ca 14 dager, fra den dagen verksted mottar telefon fra kunde. Så går det fort 5-7 dager med posten. Produsent krever også å reparere telefonen 3 ganger for SAMME feil før man kan reklamere på ny telefon. Hvilket betyr at man har 2 servicer på dårlig skjer, 1 på batteri, 1 på joystick, og 2 på taster, så har man ikke krav på ny telefon. Dette er sjeldent kunde oppmerksom på.

Og til slutt vil jeg si at man kun hører på de misfornøyde kundene, ikke de fornøyde. Som tidligere sagt leverer Moobi ut ca 3000 telefoner på en god dag, og hvis da 150 av disse er misfornøyd så hører vi om 150 kunder, ikke de 2850 kundene som faktsik er fornøyd med Moobi..

Takk for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere kjøper telefon gjennom nettbutikkene til Tele2, Chess, Netcom eller ucan2. Nå også RiksTV, så går faktisk alt denne gjennom Moobi.

Moobi leverer på det meste rundt 3000 telefoner ut hver dag, og det er klart at noen er det feil på ifra produsent. Nå skal det merkes, at de alle fleste her på forumet som har hatt laaaaang servicetid er Sony Ericsson kunder. Dette grunnet at SE er vanvittig treige med å godkjenne telefoner hvor sluttbruker skal ha nye, og treige på å sende ut deler til telefoner. Dette er helst sjeldent med nokia telefoner.

Moobi følger også norske regler til punkt og prikke, slik at verken forbrukerrådet eller tv2 hjelper deg har lite å få tatt de på. Når det gjelder mobiler som det er feil på innen 7 dager etter den er hentet ut, så erstattes denne med en ny salgspakke, HVIS man sender inn salgspakken slik den kom, med ALT medfølgende utstyr. Ellers er det et eksternt verksted som tar imot telefonene til service, normal behandlingstid her er ca 14 dager, fra den dagen verksted mottar telefon fra kunde. Så går det fort 5-7 dager med posten. Produsent krever også å reparere telefonen 3 ganger for SAMME feil før man kan reklamere på ny telefon. Hvilket betyr at man har 2 servicer på dårlig skjer, 1 på batteri, 1 på joystick, og 2 på taster, så har man ikke krav på ny telefon. Dette er sjeldent kunde oppmerksom på.

Og til slutt vil jeg si at man kun hører på de misfornøyde kundene, ikke de fornøyde. Som tidligere sagt leverer Moobi ut ca 3000 telefoner på en god dag, og hvis da 150 av disse er misfornøyd så hører vi om 150 kunder, ikke de 2850 kundene som faktsik er fornøyd med Moobi..

Takk for meg.

Det blir for enkelt å si "det var ikke meg, det var han andre sin feil!" Er litt barnslig å skylde på hovedleverandør egentlig. Kanskje dere burde skaffe en mindre kundekrets slik at dere klarer å gi tilstrekkelig service. Det virker som at dere prøver å ikke levere/erstatte ødelagte produkter, men trekker ut og prøver å unngå å ta tapet selv. Bløffer man og lurer tilstrekklig mange nok kunder, vil det bare returnere på dere likevel.

Det er ingen andre enn dere som er interessert i hvor mange telefoner som blir levert ut i løpet av en dag. Folk vil ha det de betaler for og ikke bli møtt trege og lite kundevennlige forhandlere!

I følge forbrukerkjøpsloven er det ikke 3 ganger de kan reparere. Det riktige er at kunden enten kan kreve nytt produkt med det samme eller velge å la verksted ordne den inntil 2 ganger. Det kan du lese om her spesielt § 29 og § 30 i forbrukerkjøpsloven, hvis det skulle være av interesse.

Skrevet

Jeg kjøpte en ny telefon av dem og den fungerte i 3 timer. Sendte den i retur og forventet en ny salgspakke, og den venter jeg fortsatt etter 2 uker de har mottatt den defekte telefonen.

Man blir selvfølgelig forbannet når man har betalt kr.2000,- for en ny vare som bare varte i 3 timer. De er veldig trege til å svare på henvendelser og klager.

Nå har jeg søkt om råd hos forbrukerrådet.

Skrevet
Det blir for enkelt å si "det var ikke meg, det var han andre sin feil!" Er litt barnslig å skylde på hovedleverandør egentlig. Kanskje dere burde skaffe en mindre kundekrets slik at dere klarer å gi tilstrekkelig service. Det virker som at dere prøver å ikke levere/erstatte ødelagte produkter, men trekker ut og prøver å unngå å ta tapet selv. Bløffer man og lurer tilstrekklig mange nok kunder, vil det bare returnere på dere likevel.

Det er ingen andre enn dere som er interessert i hvor mange telefoner som blir levert ut i løpet av en dag. Folk vil ha det de betaler for og ikke bli møtt trege og lite kundevennlige forhandlere!

I følge forbrukerkjøpsloven er det ikke 3 ganger de kan reparere. Det riktige er at kunden enten kan kreve nytt produkt med det samme eller velge å la verksted ordne den inntil 2 ganger. Det kan du lese om her spesielt § 29 og § 30 i forbrukerkjøpsloven, hvis det skulle være av interesse.

Se mitt innlegg nedenfor. Selvfølgelig fikk svar fra Moobi at telefonen min som jeg eide i et par timer har blitt sendt til leverandør for inspeksjon. De skylder på leverandøren istedet for å levere ut en ny vare, ikke godtar de at jeg ønsker å heve kjøpet heller før de får svar fra leverandøren. Dårlig kundebehandling. Jeg visste jo ikke at det var Moobi som levere telefoen når jeg kjøpte den gjennom tele2. Dette blir nok siste gang!

Skrevet
hmm.. jeg har nå kjøpt mange telefoner til hele familien der (over mange år), og aldri har jeg hatt noe å klage på verken med netcom eller moobi.

Ja, og du jobber sikkert for Moobi eller kundebehandler hos selskapet :)

Gjest Turid J
Skrevet

Vel. Jeg forstår jo selskapet som må levere inn telefonen til produsent når det er noe feil med den i det den kommer splitter ny ifra salgspakke. Det kan jo faktisk muligens ha seg slik at den må godkjennes e.l. før man kan sende ut en ny telefon, uten at jeg vet noe som helst om dette. Jeg har det inntrykket av at de fleste jeg har snakket med som har fått telefon gjennom moobi har vært fornøyd, men ikke alle. Men det gjelder vel i og for seg om du går på Elkjøp og kjøper en telefon også, at det kan være feil med den. De har jo tross alt samme produsent om den er solgt i elkjøp eller hos Tele2. Og hvis man tenker seg om 2 ganger så forstår man at det vil ta lenger tid på et verksted som hos Moobi, kontra Elkjøp o.l. Man vil jo først kontakte moobi for å registrere en service, videre skal telefonen sendes inn, antakelig i en ferdig frankert konvolutt som man først må motta. Ca 3 dager utifra min erfaring med Posten. Videre skal man sende den i retur, ca 3 dager. Deretter skal den sendes tilbake ferdig behandlet ca 3 dager. Da er vi oppi 9 dager kun hos posten hvis alt går smertefritt.

Verkstedet skal jo også se på den, og hvis da moobi sender ut f.eks 500 mobiler på en dag, og det er feil på 10% av alle nye mobiler. Dette er tall jeg har anslått for meg selv, og stemmer mest sannsynlig ikke. Så er det 50 mobiler om dagen som skal på service. Når de da har ca 14 dagers servicetid, så blir det fort vanvittig mange telefoner. Og da forstår jeg at det kan drøye litt. Samt at det kan skje menneskelige feil. Når man i dette tilfellet vil ha 650 telefoner på en gang på service.

Dette er et innlegg hvor jeg ikke beskylder eller beskytter noen, bare min refleksjon over saken.

Turid

Gjest Siripiri
Skrevet

Takk for meg.

Dette er jo helt riktig!

Jeg er kjempefornøyd med Moobi. Jeg bestilte tlf derfra i høst. Fikk den og etter 6 dager var den ødelagt. Jeg sendte den inn, det tok 1 uke før jeg fikk mail om at service-tiden ble for lang, så da sendte de heller en ny tlf til meg!! :juhu:

Nå i Februar ble joysticken ødelagt (noe som er helt vanlig på SE med joystick :sinna: ) og da sendte jeg den inn og fikk den tilbake etter 2 uker (bor et stykke unna og sendingstiden tok en stund da det var påske) så da vil jeg nå si at de var ganske flinke.

Eneste jeg har å si på dem er at det stod at de hadde bytta joystick, men det hadde de ikke. Bare reparert, for det var enda litt feil på den. Men det har retta seg ut nå.

Er jo garantert mange som er fornøyde med Moobi, ikke bare hør på de negative tingene. ALLE selskaper har nok noen ganger ikke gjort jobben sin skikkelig, og selv om den man prater med ikke er like hyggelig bestandig så er det jo dem man kan klage på. Det er ikke alle som gjør jobben sin skikkelig i slike selskaper, hadde noen av dem dere har pratet med undersøkt skikkelig så ville dere sikkert fått svar ganske fort, og et skikkelig et.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror mange her og andre steder må sette seg inn i kjøpslov og se hva man faktisk har krav på før man klager.

Jeg tror ikke mange her vill kommet langt med enten forbrukerråd eller tv2 hjelper deg, sistnevnte er tross alt et underholdningsprogram og har ingen juridisk makt. Jeg tør vedde på at de som leverer produktene i såpass stort omfang, har sine rutiner og sitt på det tørre. Kjøpsloven verner tross alt både for kjøper OG selger, og den som vrir den til sin egen vinning må huske at det kan man oftes like fullt gjøre i andre enden. Det og pipe ut en bedrift, uansett hvem det er og henge de ut på nett, ser jeg på som litt dumt av skribenten siden han legger ut sin sak og ofte sees det sånn at faktisk forbrukeren tar feil. som f.eks. man har ikke krav nytt produkt om man har tatt det i bruk, man MÅ forholde seg til de tidsfrister som er satt ved angrefrist og antall servicssaker før man kan reklamere. Sånn er det bare og sånn kommer det til og være. Jeg tør vedde på at flere av nettbutikkene som er nevnt, har mange saker hos forbrukerrådet, men hvor mange de TAPER kommer aldri frem. Jeg tror ikke de har mange sakene de må gi etter for.

Kjeks, Jurist.

Gjest Forbruker
Skrevet
Norges lover er kjekke å ha i sånne sammenhenger.

Ta en kikk på denne:

Kjøpsloven

.

Aye captain - bortsett fra at det er Forbrukerkjøpsloven som er rett lov her.

Til trådstarter: I neste brev / epost du sender vifter du med noen utvalgte paragrafer (stikkord: heving av kjøp, erstatning, etc). Jeg ville også kontaktet forbrukerrådet for å høre om de har flere klager på de samme. Det kan jo være de er klare for å "ta dem" og trenger støtte i din sak også.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Kunden kan ikke kreve nytt produkt om det er noe galt med det gamle og det kan repareres.

• 1 måned senere...
Gjest Fjilmar
Skrevet
...Produsent krever også å reparere telefonen 3 ganger for SAMME feil før man kan reklamere på ny telefon. Hvilket betyr at man har 2 servicer på dårlig skjer, 1 på batteri, 1 på joystick, og 2 på taster, så har man ikke krav på ny telefon. Dette er sjeldent kunde oppmerksom på....

Jeg og fikk beskjed fra Moobi at de hadde krav på å rette den samme feilen 3 ganger. Men på deres nettsider står det:

"Dersom din telefon har vært på service, for samme feil minst 2 ganger og fortsatt ikke virker, kan Moobi hjelpe deg å reklamere produktet overfor produsent."

Hva er det som egentlig gjelder?

Jeg har pratet med mang en kundekonsulent hos Moobi, og inntrykket er at de stort sett sitter og tolker reglene fritt, eller tar ting omtrentlig på sparket. Jeg har fått helt forskjellige svar på det samme spørsmålet fra forskjellige folk sammenlignet med den samme infoen som står på nettet.

Bare fordi de har fått utdelt et headset og en jobb i et call-center, betyr IKKE at de vet hva de snakker om. Alltid lurt å dobbeltsjekke ting på forhånd, og ikke la seg pille på nesen.

9

Gjest Gjest
Skrevet
Dette stemmer ikke. Kunden kan ikke kreve nytt produkt om det er noe galt med det gamle og det kan repareres.

Jeg vil anbefale deg i å lese § 29 og 30 en gang til....

• 4 uker senere...
Gjest to.tommy
Skrevet
hmm.. jeg har nå kjøpt mange telefoner til hele familien der (over mange år), og aldri har jeg hatt noe å klage på verken med netcom eller moobi.

Nei sålenge telefonen virker går alt bra, men når du skal sende inn telefonen på reperasjon......de klarte faktisk å skrote telefonen min, UTEN at de hadde tatt kontakt med meg. Helt utrolig. Og de vil ikke erstatte den.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_TT_*
Skrevet

Jeg kjøpte tråløst internett fra Netcom sin internettside. Netcom benytter Moobi Norway AS som sin nettbutikk. Jeg har aldri opplevd maken til dårlig kunservice og arroganse.

Da jeg mottok modemet fungerte det ikke. Pga. dårlig omtale av Moobi Norway AS i media, dvs. hvordan de behadler kundene på i slike service-saker, valgte jeg å benytte meg av angreretten. Jeg sendte derfor hele pakken i retur, posten sporet sending (har kvittering).

Moobi Norway AS gir meg ingen bekreftelse på returen, men jeg får en måned senere hentelapp fra Posten med pakke fra Moobi. De sier det er SIM-kortet, og jeg gir beskjed at denne pakke henter jeg ikke, altså går i retur til Moobi.

Moobi sier de ikke har godtatt angreretten, men gir meg ingen grunn. Jeg har ringt Netcom og viser til at jeg bestilte abbonementet hos dem, men Netcom henviser til Moobi. Jeg kan ikke engang si opp abbonementet.

Forbrukerraådet sier jeg har benyttet min angretett og kan henvise til det når Netcom sender meg faktura, og til inkassobyrået evt. sender inkassovarsel. Så da får de ta dette i rettsapparatet. Siden jeg ikke har betalt noe ennå, så er det bare å ta det med ro, men jeg vil allikevel advare dere mot å handle med både Netcom og Moobi Norway AS.

Får dere en telefon som har feil, benytt angreretten istedenfor å sende inn til service. Moobi Norway AS er meget arrogante og vanskelig å ha med å gjøre.

Kontakt Forbrukerrådet og få hjelp. Hjemforsikringen dekker kanskje også rettshjelp?

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer med moobi. Telefonen jeg kjøpte derfra har vært til reparasjon flere ganger, men det er jo ikke deres feil. Fra jeg sendte inn telefonen til den har kommet tilbake har det tatt to uker hver gang. Dette er ikke dårligere enn de fleste andre som selger mobiltelefoner og lignende.

Mulig de ikke har den beste kundeservicen, men hvem har det? elkjøp? elprice? komplett? Tror ikke det nei.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Fant denne tråden! Jeg sku ha sett denne for 1 år siden, fordi jeg kjøpte mobil igjennom moobi. den fungerte i 3 mnder, og de siste 9 mndene har jeg sent den inn/for å få den tilbake med samme feil. De sier de byteer imeinummer - og derfor kan sende den inn til reparasjon hver gang.

Kundeservicen er elendig der! MAKEN til inkompitente folk jeg har snakka med. Føler de lyver til meg og ikke akkurat yter kundeservice.

JEG ANBEFALLER INGEN Å KJØPE FRA MOOBI:NO

dessuten for ikke veldig lenge siden var de på TV2 hjelper deg.

Skrevet
Fant denne tråden! Jeg sku ha sett denne for 1 år siden, fordi jeg kjøpte mobil igjennom moobi. den fungerte i 3 mnder, og de siste 9 mndene har jeg sent den inn/for å få den tilbake med samme feil. De sier de byteer imeinummer - og derfor kan sende den inn til reparasjon hver gang.

Kundeservicen er elendig der! MAKEN til inkompitente folk jeg har snakka med. Føler de lyver til meg og ikke akkurat yter kundeservice.

JEG ANBEFALLER INGEN Å KJØPE FRA MOOBI:NO

dessuten for ikke veldig lenge siden var de på TV2 hjelper deg.

Hvis du har fått en swap (ny mobil uten ny salgsforpakning) så vil denne ha nytt imeinr.. MEN så lenge du ikke har fått en helt ny komplett salgsforpaknigng, så følger tidligere historikk den "nye" telefonen..

Så hvis du har hatt mobilen din inne mer enn 2 ganger for samme feil, og de har swapet telefonen så kan du vet 2.gang med samme feil "kreve" å få heve kjøpet eller få en helt ny mobil (annen modell hvis du vil det).

Samme hvis du har hatt den inne 2.ganger med forskjellige feil og må sende den inn for en 3.gang.

Grunnen til at jeg skrever "kreve" er at det står ikke noe sted i kjøpsloven at du kan det, men det er regler fra produsentene sin side...

Men mobilen må inn for sjekk før du kan få hevet kjøpet for å sjekke at det ikke er en skade som du har påført produktet...

Det du kan gjøre hvis moobi nekter å bytte den for deg, så kan du ta direkte kontakt med leverandøren og kjøre en reklamasjon direkte med de... Men da må du skaffe verkstedrapportene selv (disse får du fra moobi, eller verkstedet som har reparert telefonen for de..)

Lykke til uansett hva du gjør :)

Skrevet

Leverer et selskap ut tretusen telefoner daglig, har sjappa såpass volum, at de kunnet erstatte reklamasjoner på nye telefoner med en ny telefon. Og så kunne de latt verkstedet fikse og trikse telefonen den tiden det tar. Siden kunne de solgt den reparerte som b-vare, eller brukt den til å erstatte eldre reklamasjoner.

Det ville ikke ruinert dem, og alle de uheldige kundene slapp å bli misfornøyde, klage til slekt, venner og på nettfora. Det skal ikke så allverdens til før en bedrift får texasrykte på seg.

Men uansett hvor dårlig service en bedrift gir sine kunder, vil alle som unnslipper å reklamere, oppfatte alt som i den skjønneste orden. Det er når vi ser hvordan en bedrift behandler kunder som opplever feil ved produktene at vi ser hvor lurt det er å være kunde der.

Skrevet
[...] Får dere en telefon som har feil, benytt angreretten istedenfor å sende inn til service. [...]
Men angreretten gjelder vel bare ved ubrutt originalforpakning? Den ble jo lovfestet fordi folk skulle få en nedkjølingsperiode mot dumme impulskjøp på netthandel og vern mot overivrige telefonselgere.

Når det er sagt, er det mange, bl.a. elkjøp som har en bytterett, der du får bytte et produkt du er misfornøyd med, en gitt periode. Uten spørsmål, sier elkjøp, men de spurte hvorfor jeg byttet.

Skrevet
Men angreretten gjelder vel bare ved ubrutt originalforpakning? Den ble jo lovfestet fordi folk skulle få en nedkjølingsperiode mot dumme impulskjøp på netthandel og vern mot overivrige telefonselgere.

Når det er sagt, er det mange, bl.a. elkjøp som har en bytterett, der du får bytte et produkt du er misfornøyd med, en gitt periode. Uten spørsmål, sier elkjøp, men de spurte hvorfor jeg byttet.

Helt riktig :) Angreretten kan man bruke ved ubrutt original forpakning fra feks nettbutikker..

Men alle produsentene (på mobil i hvert fall) har noe som heter DOA innen 7 dager. Som vil si at hvis telefonen har en feil innen 7 dager, og du melder det inn til stedet du kjøpte telefonen, så vil de bytte det for deg... (det kan hende de vil ha den inn innen 7 dager, men det synes jeg blir for teit da posten gjerne tar 2 dager..) Det er i hvert fall slik det skal fungere, og slik det fungerer i butikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...