Gå til innhold

Mengde vin til maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått tilbud om vin til middagen: Et glass hvitt til forrett, to glass rødt til hovedrett og 2 cl avec til desserten. Den er grei, men vi ønsker egentlig å ha det slik at gjestene får påfyll når de går tomme under middagen. Noen ide om hva man da bør regne ekstra for 50 gjester? ;)

Eller bør det vi har fått tilbud om være nok drikke til maten? (Vi spanderer nok ikke drikke etter maten, muligens likør/cognac til desserten..men det er vi usikre på.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes lite ut med x antall glass vin. Burde det ikke være fritt fram med ubegrensede mengder?

2 glass rødvin er uansett alt for lite, hva med minst 4?

Skrevet (endret)

Mengden drikke til maten er det jo dere som avgjør avhengig av hvilken stemning dere ønsker å ha, skal det være rolig og bedagelig er ikke tre glass vin til maten og en avec til dessert lite mener jeg. Vi har ca 1/5 flaske vin til maten, som er vanelig å beregne tror jeg(ca samme mengder øl forekommer for øldrikkere, + et en øl/glass vin ekstra med i beregningen i tilfelle noen absoludt ønsker en til). Tre glass er vel en halv flaske vin ca, og til en rolig middag drikker ikke mange mer enn dette, med mindre middagen varer i fem timer da, da trengs en del alkohol for å døyve talene og kjedsomhet ;)

Det er jo dere som avgjør hvilket bryllup dere vil ha, og en halv flaske vin til mat er vanelig å beregne. Vin til mat drikkes for å nytes, ikke for å bli full, det kommer eventuellt senere på kvelden.

Endret av gjest83
Skrevet (endret)

En bryllupsmiddag kommer fort opp i 4 timer pga taler, sanger etc. og da kan 2 glass rødvin bli litt lite. Jeg ville ha gått for 3 glass. Det blir jo også en del skåling og da er det greit å ha noe i glasset.

Hvis dere synes det er for mye alkohol/ikke har råd, så kan dere be betjeningen om å skjenke det siste glasset med rødvin i 2 omganger. Altså 2 ganger skjenking av halve glass. Det kan være greit å dele det siste glasset uansett, hvis man betaler pr. glass for da vil gjestene alltid ha noe i glasset.

Når man inviterer til selskap så synes jeg at vertskapet ihvertfall skal stå for all drikke til og med kaffe avec.

Vi kommer til å betale alt, men det blir et lite bryllup ;)

Endret av orakel
Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)

Var i bryllup i sommer, der ble det servert 1 glass mussernede til velkomstdrink, 1 glass hvitvin til forretten, 2 glass rødvin til hovedretten og 1 glass søt hvitvin til desserten, samt at alle hadde vannglass og det sto vannkaraffler på bordet.

Jeg synes dette var akkurat passe, la ikke merke til at noen hadde tomme glass.

Synes det høres ut som veldig mye med 4 glass rødvin til hovedretten, da ender man jo opp med 7 glass vin før kaffen, og da hadde i allefall jeg vært full ;)

Hørtes derimot ut som en god ide og dele det siste rødvins glasset i to, hvis man synes det virker litt snaut med kun to skjenkinger.

Endret av Scaphoid
Skrevet

Jeg tror det ligger en drikke-kalkulator på vinmonopolet sin hjemmesiden :)

Skrevet (endret)

Vi regnet ei helflaske rødvin pr. voksne person da vi giftet oss. Og holdt akkurat! (Hadde igjen ei flaske av 82 stk.!)

I tillegg hadde vi velkomstdrink, ett glass hvitvin til forretten med evt. påfyll (vi hadde ganske mange taler og ville ikke at folk skulle være tomme når det skulle skåles) og et glass dessertvin. Vi hadde også cognac/likør til kaffen og fri bar.

Endret av Rioja
Gjest Ballerina
Skrevet

Vi tenker på følgende:

- et glass musserende (velkomst)

- et glass hvit (forrett)

- to/tre glass rød (hovedrett) - da setter vi også øl/eplemost/farris/brus/vann på bordene

- et glass dessertvin/cognac/likør (dessert)

Valgfritt til kaffen - men ikke noen overflod... hehe... ikke alle som er like glad for "mengdene" som er det nå engang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...