Gjest Marie81 Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Hei! Er det noen som har god oppskrift på kalkun-stuffing? Brukte en for et par år siden som jeg fant på internett med bl.a. bacon, champ., løk, creme freshe, loff - noen som har oppskrift på noe lignende?
Sluagh Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Jeg bruker min farmors, den er enkel og god syns jeg. Innmaten av en dagsgammel loff en halv kilo medisterfarse en stangselleri finhakket løk tre egg melk til oppbløting av loff. Legg loffen i bløt. Bland medisterfarse, egg, stangselleri, løk og loff i en bolle. Tilsett salt, pepper og eventuelt annet krydder man ønsker. Fordel massen i en brødbakeform(eventuelt inni kalkunen dersom man ønsker det). Stekes på 180 grader i en halvtime. Når ferdig legg den på et fat og skjær skiver av den, enkelt å servere
Grendel Skrevet 30. desember 2006 #5 Skrevet 30. desember 2006 Når dere kjøper kalkunen, følger det med en liten gul folder inni esken, med anvisning til steking osv. Her står også oppskrifter, og en stuffingoppskrift jeg prøvde i fjor, den var veldig god. Bacon og soppstuffing, følg den. =)
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bruker min farmors, den er enkel og god syns jeg. Innmaten av en dagsgammel loff en halv kilo medisterfarse en stangselleri finhakket løk tre egg melk til oppbløting av loff. Legg loffen i bløt. Bland medisterfarse, egg, stangselleri, løk og loff i en bolle. Tilsett salt, pepper og eventuelt annet krydder man ønsker. Fordel massen i en brødbakeform(eventuelt inni kalkunen dersom man ønsker det). Stekes på 180 grader i en halvtime. Når ferdig legg den på et fat og skjær skiver av den, enkelt å servere ← Men skal ikke stuffingen stekes inne i kalkunen?
Gjest bada Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 Man trenger ikke å fylle kalkunen med stuffingen, nei. I England er det ikke uvanlig å steke stuffingen for seg (selv om ordet "stuffing" jo indikerer noe annet...) Det er jo godt som tilbehør også!
Fakse Skrevet 30. desember 2006 #8 Skrevet 30. desember 2006 Når dere kjøper kalkunen, følger det med en liten gul folder inni esken, med anvisning til steking osv. Her står også oppskrifter, og en stuffingoppskrift jeg prøvde i fjor, den var veldig god. Bacon og soppstuffing, følg den. =) ← Denne er endret i det heftet som følger med i år, men jeg har det gamle heftet, og oppskfriften som er så god (må alltid lage dobbel porsjon her) er som følger: 100 g bacon (jeg bruker gjerne mer) 250 g sjampinjong 200 g loff i terninger 1 ss hakket frisk persille 4 ss rømme 1 ts tørket basilikum salt og pepper Stek bacon og sopp, tillsett resten. Kan gjerne gjøres dagen i forveien.
Grendel Skrevet 30. desember 2006 #9 Skrevet 30. desember 2006 Jaaa, det var den jeg mente!! Den er herlig :D Pleier å lage mye mer enn i oppskriften jeg da, fyller halve i kalkunen og har halve utenom Men jeg er vokst opp med engelsk stuffing siden pappa er engelsk, og den er laget ut av en posemix. De fleste i England bruker denne, og den er noe helt annet enn den hjemmelagede, kan ikke sammenlignes rett og slett. Jeg syns begge to er like bra =)
Sluagh Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Jeg lager alltid stuffingen utenom kalkunen. Men inni blir det like godt I år ble kalkunene litt alternative. Jeg marinerte dem begge med masse krydder, chutney, oljer og annet snadder. Lukter veldig indisk av dem, hehe... Stuffingen fikk tilsatt bittelitt chili, det var alt. Gleder meg til maten i morgen!
Arwen Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Jeg synes stuffing er mye bedre inni kalkunen, da får det jo trukket til seg masse god kraft.
Fakse Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 (endret) Jeg lager alltid stuffingen utenom kalkunen. Men inni blir det like godt I år ble kalkunene litt alternative. Jeg marinerte dem begge med masse krydder, chutney, oljer og annet snadder. Lukter veldig indisk av dem, hehe... Stuffingen fikk tilsatt bittelitt chili, det var alt. Gleder meg til maten i morgen! ← Høres godt ut, men skulle jeg ha gjort noe sånn tror jeg at jeg måtte ha gjort det en annen dag enn nyttårsaften. Den ene dagen MÅ det liksom være på tradisjonelt vis med waldorfsalat, den stuffingen jeg har lagt inn oppskrift på her, saus laget på kraft av innmaten, hjemmelaget potetmos med hvitløk og selleri, samt lett dampede grønnsaker med urtekrydder og bacon. Da er jeg fornøyd Endret 30. desember 2006 av Fakse
Fakse Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 (endret) *Kremt* Endret 30. desember 2006 av Fakse
Rosenrød Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Hvordan lager en kraft på innmaten egentlig?
Fakse Skrevet 30. desember 2006 #15 Skrevet 30. desember 2006 Hvordan lager en kraft på innmaten egentlig? ← Jeg tar den ut, skyller den godt, kutter i biter, legger i en ildfast form sammen med litt gulrot, persillerot og løk, steker til alt er godt brunet, putter i en gryte sammen med vann, koker en times tid, siler av og dermed har jeg kraft Mulig det kommer av hva jeg mer vant med, men jeg synes saus laget på innmatkraft smaker mye bedre enn saus laget bare på sjyen. Pleier å lage saus med portvin, sjy, meljevning og innmatsaus
Gjest Marie81 Skrevet 31. desember 2006 #16 Skrevet 31. desember 2006 Takk igjen for innspill ! Godt nyttår alle !
Blueberry Skrevet 31. desember 2006 #17 Skrevet 31. desember 2006 (endret) Jeg tar den ut, skyller den godt, kutter i biter, legger i en ildfast form sammen med litt gulrot, persillerot og løk, steker til alt er godt brunet, putter i en gryte sammen med vann, koker en times tid, siler av og dermed har jeg kraft Mulig det kommer av hva jeg mer vant med, men jeg synes saus laget på innmatkraft smaker mye bedre enn saus laget bare på sjyen. Pleier å lage saus med portvin, sjy, meljevning og innmatsaus ← Eller man bare bruner den i ei gryte, heller over en del vann, har i noen gulrotbiter og en løk og lar det trekke i en del timer. Prøvd å steke innmaten samtidig som man har svangerskapskvalme? Ingen god kombinasjon..... Endret 31. desember 2006 av Blueberry
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå