Gå til innhold

Gjester som vil bestemme

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes det kommer helt an på hvorfor vedkommende henvender seg til deg med sine ønsker!

Er typen selv, som hadde kommet med spørsmål om jeg kunne sitte med sånn og slik dersom jeg ble invitert på en slik type fest (altså med bordplassering). Det er IKKE fordi jeg ønsker å bestemme eller fordi jeg ikke liker de andre, men rett og slett fordi jeg sliter litt i utgangspunktet i sosiale sammenhenger som det og hadde jeg havnet med folk jeg ikke visste hvem var, så hadde jeg heller latt være å komme, kun pga utryggheten min i slike settinger.

jeg er også typen som spør hva slags mat som blir servert, og om det ikke kan tilrettelegges om det er noe jeg ikke kan spise, så er det også mulig jeg hadde stått over festen, rett og slett fordi det er ting (endel melkeprodukter f.eks, som ofte brukes) jeg blir dårlig av, og i den typen situasjoner må jeg bare gå hjem om ikke alt går som det må for meg.

men det med musikken gjør liksom at det skjærer litt ett eller annet sted, FINNES det noen god grunn for å kreve å bestemme over den? er det NOEN som faktisk blir dårlige av annen musikk en de har selv? tviler sterkt.

så utover de (vanskelige) som meg, som altså har fysiske og/eller psykiske plager dersom ikke litt blir tilrettelagt (eller man får tilrettelegge selv), så ser jeg det som helt naturlig at vertskapet bestemmer og gjestene føyer seg etter hva planen er.

Mulig jeg er vrang nå, men jeg syntes ikke det er greit å forvente annen servering selv om man er allergisk.. De fleste tar jo hensyn automatisk - og det ville jeg også gjort som vertinne - men som gjest å forvente ekstra bevertning? :overrasket:

Tror jeg selv ville tatt med meg mat jeg kunne spise jeg da..

Har stor forståelse for at du vil sitte med noen du kjenner. Du har en god grunn til det høres det ut som :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Nei, vurderer å ta en prat med henne om dette en gang for alle, men det er ganske vanskelig. Hun er en ganske hårsår type...

Hadde ei slik vennine en gang, forferdelig slitsomt.

Var faktisk en enorm lettelse da vi hadde en kjempekrangel og vi plutselig ikke trang å invitere henne lenger...

Skrevet
Deilig å få litt forståelse. Jeg syns egentlig at det er litt umoden oppførsel.

Synes hun høres ut som en borskjemt og egoistisk person. Og ikke for å snakke om hvor barnslig hun høres ut. Jeg har hatt flere selskap i julen og dette minner meg om en 8 åring vi til stadig vekk måtte ha med å gjøre. Synes du virker forståelsesfull og tålmodig, men det får da være grenser for hva man gidder å finne seg i. Hadde jeg hatt en så "vanskelig" venninne så hadde jeg ikke giddet å be henne. ;)

Skrevet
Mulig jeg er vrang nå, men jeg syntes ikke det er greit å forvente annen servering selv om man er allergisk.. De fleste tar jo hensyn automatisk - og det ville jeg også gjort som vertinne - men som gjest å forvente ekstra bevertning? :overrasket:

Jeg synes du er litt vrang. :) For meg er det en selvfølge at alle gjestene kan spise maten jeg lager. Så hvis jeg inviterer vegetarianere for eksempel, så lager jeg vegetarmat, som jo også ikke-vegetarianerne kan spise. Det er mye hyggeligere for alle dersom alle kan spise det samme. Jeg ville vært litt fortvilet hvis jeg hadde laget mat som noen gjester ikke kunne spise.

Nå er ikke dette en problemstilling for meg som gjest, da jeg heldigvis verken er allergisk eller veggis, men jeg tror nok jeg ville forventet å få servert mat som jeg kunne spise hvis jeg var invitert i selskap.

Når det gjelder alle andre krav det har vært snakk om i denne tråden så er jeg enig med de fleste her om at det er verten/venninnen som bestemmer, og at det er direkte frekt å komme med sånne ønsker.

• 2 uker senere...
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvordan gikk det med venninna i selskapet da Frk. Åberg?

Joa, jeg endte med å plassere henne ved siden av to hun kjenner ganske godt, men ingen av de hun krevde (hun ville ha meg eller en annen). Det var egentlig det som passet best ut fra plasseringen ellers, så jeg gikk verken aktivt imot eller inn for ønsket hennes.

Hadde egentlig tenkt til å ta opp situasjonen med henne, men fikk ikke gjort det før selve selskapet. Og så ringte hun rett før og sa at hun var for syk til å komme (dette var reelt, altså). Så unngikk krangling om musikken eller annen eventuell surmuling. Fikk heller ikke snakket med henne etter festen, pga. jeg dro på ferie. Ser henne ikke på noen måneder, men mulig jeg snakker med henne om det da.

Hun høres nok litt umoden og egoistisk ut fra hvordan jeg beskrev situasjonen. Disse sidene kommer mest fram når vi er mange sammen. Hun forventer at jeg skal ta mest hensyn til henne, mens hun glemmer litt at man må forholde seg til andre også. Når vi er alene er ikke disse tingene et like stort tema.

Saker har jo også flere sider. Hennes er kanskje at hun syns ting fortsatt burde være som da vi var yngre, hvor ting var mer demokratisk. Jeg mener at ting er annerledes nå hvor vi er i midten av 20-årene og inviterer hjem til hverandre og lager i stand ordentlig middag f.eks.

Men det ble en bra kveld. Det ville det vært med venninna mi også, bare en litt mer slitsom en antakeligvis. Har ikke noe i mot gjester som kommer med forespørsler. Blir vel bare litt provosert når forespørslene tar form av krav som det surmules for om de ikke blir etterfulgt.

Skrevet

Jeg er stort sett enig i at gjestene ikke skal komme med krav om det ene og det andre, men når jeg inviterer folk hjem til meg pleier jeg å spørre de mest kresne om de liker det jeg har tenkt å lage, slik at de slipper å sitte å pirke i maten. Syns ikke det er noe problem å ta hensyn til at andre er kresne i matveien så lenge de liker ett eller annet som er normalt for andre folk å like.

Angående bordplassering har jeg et litt annet syn. Selv om jeg hverken sliter med sosial angst eller noe i den retning avskyr jeg å bli plassert sammen med folk jeg ikke kjenner godt når jeg skal på fest. Ikke det at jeg ikke vil snakke med andre og bli bedre kjent, men akkurat når vi sitter ved bordet og spiser liker jeg å ha folk jeg kjenner godt og føler meg trygg på rundt meg. Det er mye lettere å komme i stemning også hvis man sitter ved siden av noen man vet man kan prate godt og uanstrengt sammen med, og kan slappe av med. Derfor bestemmer jeg aldri bordplassering på den måten, men legger heller opp til at de som kjenner hverandre best havner ved siden av hverandre. Bli bedre kjent med de andre kan man heller bli når man har blitt litt varm i trøya.

Musikk er alltid et mareritt syns jeg. Jeg har noen søramerikanske venner, og de vil helst kun høre salsa og samba og slikt. Jeg syns det er morsom musikk, men forstår at andre kan bli litt rare i hodet hvis de må høre på det hele kvelden. Men så har vi den strake motsetningen med de som bare vil høre norsk musikk som Odd Norstoga og Åge Aleksandersen og slikt. Det er en lidelse for salsa-elskerne...så jeg prøver å kjøre litt vanlig moderne popmusikk med litt fart i, men da er det selvfølgelig noen som avskyr listepop over alt her i verden....Så nå har jeg gitt opp og lar folk styre selv. Sist ble det "grisen står og hylar" sikkert 20 ganger nesten etterhverandre...da ble det så komisk at til slutt satt alle og sang i kor av oppgitthet, og da ble de to odd norstoga-tilhengerne lei og lot oss andre overta styringa... :)

Akkurart musikken er et lite problem, så nå har mannen min og jeg tenkt å lage en herlig miks av all slags musikk vennene våre liker og brenne en laaaaaang cd, og gjemme resten, så har ikke folk noe valg nestegang vi har fest....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...