Gjest Frk Åberg Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Jeg lurer på hvordan dere takler gjester som legger seg opp i hvordan man velger å organisere ting når man skal ha selskap/fest. Oppfattes alt annet enn fullstendig demokrati som sært? For å utdype litt, så skulle jeg og samboeren ha juleselskap i romjula. Bare venner, og vi ble rundt 20 stk. Pga. at de kommer fra to ulike vennegjenger, valgte vi å lage bordkort, sånn at ikke mine venner isolerte seg på det ene bordet og omv. Får da inn bestillinger fra en venninne om hvilke to hun vil sitte ved siden av, og hvem hun ikke vil ha ved siden av seg (ikke pga. uvennskap). Når hun har vært hos oss i lignende anledninger tidligere, har hun bare villet høre på cdene hun selv har tatt med, og nesten begynt å krangle med samboeren min om musikken. Er kanskje litt hårsår her, siden hun stadig kommer med så mange krav når hun blir invitert til oss. En gang ble hun også sur fordi vi sa at hun ikke kunne ta med seg ti personer vi knapt kjente. Hvordan gjør dere det når dere har fest? Samarbeider dere med gjestene om hva dere skal spise, hvilken musikk dere skal høre på osv? Jeg liker ikke å føle meg som en diktator, men jeg ville heller aldri ha lagt meg opp i hvordan ting skulle være når jeg blir invitert til folk.
Gjest niomi Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 Min fest - jeg bestemmer!!! Er nesten sånn, men man tar jo noen hensyn til ønsker, da. Det går på matallergi stort sett. Din venninnes ønsker ville glatt blitt ignorert, og det samme med CDene hennes. Tålte hun ikke dette, fikk hun la være å komme. Trenger ikke slike sjefer rundt meg, jeg. Er gammel nok til å bestemme selv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 Deilig å få litt forståelse. Jeg syns egentlig at det er litt umoden oppførsel. Og det er ingen andre som er i nærheten av å kreve slik som henne. Men jeg tror hun tenker at siden hun og jeg (vanligvis) er såpass gode venner, så kan hun kreve mer. Det er uansett helt uaktuelt å ikke be henne, siden vi lenge var "offisielle bestevenninner" Man tar selvfølgelig hensyn til gjestene. Når jeg legger fram musikk, så tenker jeg mer på hva jeg tror gjestene vil like enn meg selv. Det samme med mat. Men å ta hensyn til enkeltønsker med mindre det handler om allergi eller spesielle behov, blir litt tullete syns jeg.
aline Skrevet 28. desember 2006 #4 Skrevet 28. desember 2006 Jeg synes det kommer helt an på hvorfor vedkommende henvender seg til deg med sine ønsker! Er typen selv, som hadde kommet med spørsmål om jeg kunne sitte med sånn og slik dersom jeg ble invitert på en slik type fest (altså med bordplassering). Det er IKKE fordi jeg ønsker å bestemme eller fordi jeg ikke liker de andre, men rett og slett fordi jeg sliter litt i utgangspunktet i sosiale sammenhenger som det og hadde jeg havnet med folk jeg ikke visste hvem var, så hadde jeg heller latt være å komme, kun pga utryggheten min i slike settinger. jeg er også typen som spør hva slags mat som blir servert, og om det ikke kan tilrettelegges om det er noe jeg ikke kan spise, så er det også mulig jeg hadde stått over festen, rett og slett fordi det er ting (endel melkeprodukter f.eks, som ofte brukes) jeg blir dårlig av, og i den typen situasjoner må jeg bare gå hjem om ikke alt går som det må for meg. men det med musikken gjør liksom at det skjærer litt ett eller annet sted, FINNES det noen god grunn for å kreve å bestemme over den? er det NOEN som faktisk blir dårlige av annen musikk en de har selv? tviler sterkt. så utover de (vanskelige) som meg, som altså har fysiske og/eller psykiske plager dersom ikke litt blir tilrettelagt (eller man får tilrettelegge selv), så ser jeg det som helt naturlig at vertskapet bestemmer og gjestene føyer seg etter hva planen er.
Gjest Fjellsippa Skrevet 28. desember 2006 #5 Skrevet 28. desember 2006 Jeg synes venninnen din virker umoden, og ikke har forstått hvordan man oppfører seg når man blir invitert i selskap. Det virker også som om hun har et oppmerksomhetsbehov med hensyn til at hun skal bestemme musikk. Hun har behov for å fortelle de andre hvilken musikk som er "bra" musikk. Greit nok hvis hun som Aline har psykiske problemer som gjør at hun ikke kan sitte ved siden av hvem som helst. Da får hun si det til vertinnen, og ikke kreve. Det er også greit at folk sier fra hvis de er allergiske, men da får de forklare det også. Hvis dere har vært venninner lenge, kjenner du henne sikkert godt nok til å vite om kravene er rettmessige. At folk ikke liker maten som blir servert, eller har lyst på noe annet er ikke greit. Du får ta en samtale med venninnen din på forhånd, og minne henne på at det er ditt selskap og du som er vertinne. Da er det du som bestemmer. Hvis hun arrangerer selskap er det hun som bestemmer.
Cata Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 Enig med aline og Fjellsippa. Hvis det er snakk om fysiske eller psykiske hensyn som må tas, så er det jo greit om vertskapet tar noe hensyn til dette. Men vil tro at allergier eller psykiske problemer er noe som en tidligere bestevenninne vet om og er villig til å ta hensyn til. Slik jeg leser Frk Åbergs innlegg så er det ikke det som er tilfellet her. Her høres det ut som venninnen er i overkant selvsentrert og vil at festen skal arrangeres etter hennes ønsker bare fordi hun liker det best sånn og da mener jeg hun glatt kan overhøres. Festarrangøren bestemmer meny og agenda, så får gjestene takke ja eller nei alt ettersom.
Gjest Sativa Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Er enig med Aline. Dette gjelder så klart bare om man kjenner vertskapet godt, i motsatt fall hadde jeg vel holdt meg hjemme. Vi har vel alle en venn eller bekjent som kan minne om det TS beskriver. Det er fryktelig irriterende til tider. Selv kan jeg lett begynne å ta styringen når det gjelder musikk. Jeg har faktisk ved ett tilfelle truet med å tisse på en Alejandro-cd fordi den sugde, men samtidig ble spilt masse. Yuck... Tror nesten ikke det finnes grenser for folks frekkasserier, og jo mer man lar dem få styre showet, jo verre blir det.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Hvis det var snakk om f.eks. sosial angst, så hadde jeg selvfølgelig tatt hensyn til det. Dette er ikke tilfellet her, og hun har truffet alle som skulle komme jevnlig opp gjennom årene, selv om de ikke er en del av hennes vennegjeng. Nei, vurderer å ta en prat med henne om dette en gang for alle, men det er ganske vanskelig. Hun er en ganske hårsår type... Da vi var yngre hadde vi en del spleiselag (det hender fortsatt), og da syns jeg det er mer naturlig med mer demokrati. Syns det blir noe annet når man blir invitert til noen, og de lager og betaler for mat. Jeg er heller ingen nazi på musikken. Folk må gjerne bytte cder, men det blir spesielt å forlange full kontroll.
Generalfrua Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Hvis det ikke er noen god grunn til at hun har disse ønskene, hadde jeg tatt lang fart og driti i det. Ser heller ingen grunn til å måtte unnskylde dette for venninnen. Om hun reagerer på dette, hadde jeg bare svart at det ble slik denne gangen fordi det passet best sånn..ferdig med saken..
Badlands Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 Eg ville sagt til den dama at ho fekk anten la vere å komme, eller arrangere fest sjølv (så ho får det slik ho vil), dersom ho held fram med å kreve ting. Ein oppmerksam vert vil ta hensyn til gjestene sine utan at dei ber om det. Om det er bordplassering, vil ein tenkje litt på kva som blir koselig for den enkelte. Om mange er vegetarianarar, serverer ein ikkje kjøt. Og ein høyrer ikkje berre på favorittartisten sin når det er fest, ein varierar musikken litt, og er oppmerksam på kva som passar til stemninga. Eg har ei venninne som ikkje spiser all slags mat, og når ho går på fest til nokon ho ikkje kjenner så godt at dei veit om det, tar ho med seg eigen mat som ho varmar opp, for ikkje å skape bry for verten. Det synest eg er flott gjort! Gjestar som ikkje vil oppføre seg som gjest, som set krav, klagar eller på andre måtar trår over grensa for kva som er normal høflegheit, blir ikkje invitert fleire gonger når eg er vert. Det er det fine med å vere vaksen, ein kan sjølv velje omgangskretsen sin.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Hadde det vært på grunn av uvennskap hadde jeg akseptert det, men ikke bare fordi hun ikke vil. Musikken hadde gått på ønsker fra alle, ikke ei. Hadde noen vært allergiske mot noe hadde jeg klart akseptert dette. Og nei, man blir ikke sur fordi man ikke får ta med en gjeng fremmede personer. Jeg hadde sagt at hun fikk ta det som det var eller finne et annet selskap.
hjertesukka Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 Skulle tro det var ei slektning av meg, dette. Har opplevd akkuratt det samme. I mitt tilfelle, så har jeg sluttet å invitere dama, men vanskelig når det er snakk om venninne. Synes det er helt riktig av deg at du vil bestemme meny og musikk i ditt eget selskap, skulle bare mangle. Ikke gi deg.
Gjest Tweek Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 Når jeg har fest så ber jeg hvem jeg vil. Musikken er alle med på å bestemme, ta litt av hvert Jeg hadde værtfall ikke akseptert "krav" av mine gjester.
Ciara Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Jeg tar hensyn til folk, jeg serverer ikke ting jeg vet noen ikke tåler eller ikke liker, og om jeg vet at noen elsker en bestemt CD, ser jeg ikke akkurat noe problem i at den blir spilt. Men det kommer litt an på minen til gjestene, dersom jeg får inntrykk av at noen krever noe som helst går jeg lett i vranglås. Dersom de derimot bare har lyst til noe, er det helt fint for meg, stort sett. Men nå har jeg ingen venner som denne venninnen du beskriver, og da blir det jo mye enklere.
Rainbow Brite Skrevet 31. desember 2006 #15 Skrevet 31. desember 2006 Jeg er enig med det meste her, at dersom det er fysiske eller psykiske plager til grunn, skal man ta hensyn. Tenker også som så at det at venninnen har truffet disse menneskene jevnlig, betyr ikke nødvendigvis at hun føler seg trygg på dem. Det kan jo være at hun har litt sosial angst uten helt å annerkjenne det selv. Føler at det blir litt feil å "henge ut" noen, for vi vet jo faktisk ikke hennes side av saken. Jeg synes ts absolutt skal snakke med venninnen sin og høre hennes forklaring. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at den som arrangerer festen, er den som bestemmer hvordan ting skal foregå!! Er forøvrig ikke enig i at dette her er flott: Eg har ei venninne som ikkje spiser all slags mat, og når ho går på fest til nokon ho ikkje kjenner så godt at dei veit om det, tar ho med seg eigen mat som ho varmar opp, for ikkje å skape bry for verten. Det synest eg er flott gjort! ← Jeg ville følt meg som en skikkelig, skikkelig dårlig vert hvis en av mine venner kom med hjemmelaget mat og spurte om å få varme det opp. Jeg kunne aldri tenkt meg å lage noe som ikke alle gjestene kan spise. For min del inkluderer det også mat folk rett og slett ikke liker. Jeg forstår godt at folk flest velger å ta hensyn til allergier, men ikke særlig mer utover det. Men for min egen del, og jeg håper ikke noen blir provosert, for det er ikke meningen, ønsker jeg at alle gjestene mine skal ha en så god som mulig matopplevelse. Med litt fantasi klarer man å finne på noe alle kan like. Lykke til med både middagen og å snakke med venninnen din! :rosasmil:
Frujuli Skrevet 31. desember 2006 #16 Skrevet 31. desember 2006 Jeg lurer på hvordan dere takler gjester som legger seg opp i hvordan man velger å organisere ting når man skal ha selskap/fest. Oppfattes alt annet enn fullstendig demokrati som sært? For å utdype litt, så skulle jeg og samboeren ha juleselskap i romjula. Bare venner, og vi ble rundt 20 stk. Pga. at de kommer fra to ulike vennegjenger, valgte vi å lage bordkort, sånn at ikke mine venner isolerte seg på det ene bordet og omv. Får da inn bestillinger fra en venninne om hvilke to hun vil sitte ved siden av, og hvem hun ikke vil ha ved siden av seg (ikke pga. uvennskap). Når hun har vært hos oss i lignende anledninger tidligere, har hun bare villet høre på cdene hun selv har tatt med, og nesten begynt å krangle med samboeren min om musikken. Er kanskje litt hårsår her, siden hun stadig kommer med så mange krav når hun blir invitert til oss. En gang ble hun også sur fordi vi sa at hun ikke kunne ta med seg ti personer vi knapt kjente. Hvordan gjør dere det når dere har fest? Samarbeider dere med gjestene om hva dere skal spise, hvilken musikk dere skal høre på osv? Jeg liker ikke å føle meg som en diktator, men jeg ville heller aldri ha lagt meg opp i hvordan ting skulle være når jeg blir invitert til folk. ← kan det være veldig unge folk dette? gjester som stiller slike krav ville jeg ikke invitert flere ganger. Hadde blitt kjempeglad for å bli invitert på julesselskap. Om jeg viste det var noen der som jeg ikke kunne tenke meg å sitte siden av, så hadde jeg heller takket nei. Man velger selv om man skal takke ja/nei til en invitasjon. Når jeg inviterer til selskaper, så er det jeg som er vertinne og da er ting tilrettelagt før gjester kommer. Skulle det bli flere som bryr seg, så ser jeg for meg kaos og lite trivelighet.
*melis* Skrevet 1. januar 2007 #17 Skrevet 1. januar 2007 Dette er ikke normal oppførsel og jeg synes ikke du skal akseptere det. Har en venninne som også alltid skal bestemme musikken. Hun nekter å høre på noe annet enn hennes sjanger (som i tillegg er noe utenom det som er vanlig å høre på blant resten av gjengen). Får hun ikke viljen sin sitter hun hele kvelden og klager på musikken og blir sur. En gang hadde satte hun på discman. Fikk nok i går, etter at hun satt hele kvelden og kritiserte musikken og krevde å få høre på det hun ville, selv om det faktisk var andre til stede med ulik musikksmak. Barnslig og egoistisk oppførsel, og ikke noe jeg gidder å finne meg i lenger.
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2007 #18 Skrevet 1. januar 2007 Huff, hennes ønsker hadde jeg nok bare smilt av og ignorert! Med mindre det er som f.eks med Aline. Men det høres jo ikke sånn ut Ang musikk, så kan jeg nok være litt av en dj selv på fest, men ikke engang jeg finner glede i å spille musikk som demper stemningen hos de andre. Høres ut som en slitsom gjest. Håper hun ikke ødelegger altfor mye
Jacaranda Skrevet 1. januar 2007 #19 Skrevet 1. januar 2007 Jeg ville absolutt vært åpen for forslag eller henvendelser om bordplassering på en annen måte fordi det kan være grunner til at folk ønsker å sitte ved siden av bestemte personer, som nevnt tidligere i tråden. Når det gjelder gjester som krever uten grunn for dette, så hadde jeg nok enten gitt beskjed om at min fest og mine regler, eller latt være å invitere vedkommende om dette fortsatte.
Gjest Fjellsippa Skrevet 1. januar 2007 #20 Skrevet 1. januar 2007 Hvordan gikk det med venninna i selskapet da Frk. Åberg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå