Gjest Stifler's mom Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Vurderer å kjøpe bolig i løpet av det neste året. Har grei inntekt i forhold til utgifter, så jeg er ikke redd for å betjene månedlige utgifter, men tanken på å eie et hus, for eksempel, virker litt skremmende, i forhold til dersom noe skulle skje med våtrom osv. Føles på mange måter veldig mye tryggere å leie, når man ikke har mange penger i bakhånd hvis det skulle skje større ting. Vurderer nå de ulike ordningene, og ser på prospekter, deriblant borettslag. Fordeler og ulemper med dette, erfaringer? Taper man mer eller mindre eller det samme relativt sett, ved store prisendringer i markedet, f. eks.?
Lillemor Gull Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 Tja .. jeg ville for all del ha unngått borettslag med 5-10-30 års avdragsfrihet på fellesgjelda. Man må i hvertfall regne med andelen fellesgjeld når man regner ut hva boligen egentlig koster, men det gjør du sikkert. Jeg vet bare så alt for mange som ser seg blind på innskuddet. "Wow, leilighet for 300 000. Kanon!" (Og tenker ikke på at fellesgjelda er på 1,5 mill og at man sånn sett har kjøpt en liten toroms på 40 kvm for 1,8 ... jaja) Jeg er ikke heelt sikker, men synes å huske å ha hørt fra en kompetent person at i fht prisnedgang kan det ofte gå hardest utover borettslagleiligheter. Selv vil jeg tro at dersom renten øker en del har man tatt en større risiko ved å kjøpe borettslag (da spesielt av typen nevnt ovenfor; avdragsfrihet på fellesgjeld og lavt innskudd sammenlignet med boligens egentlige verdi)
Mona32 Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 Jeg bor i min andre borettslagsleilighet og er veldig fornøyd med det! Synes det er en sikkerhet for meg som bor alene og ha noen i ryggen som kan hjelpe meg hvis noe skulle dukke opp. Det som er viktig er at du sjekker regnskapet til borettslaget som du vurderer å kjøpe leilighet i. Og også det som den andre personen skrev om, fellesgjelda til borettslaget. Begge mine leiligheter har hatt lav fellesgjeld, og det som er igjen av lån er stort sett "vedlikeholdslån" a la bytte av tak og drenering og "oppgraderingslån" som f.eks bygging av veranda. Begge disse lånene viser at det er gjort noe for å vedlikeholde og oppgradere leilighetene i borettslaget. Synes ikke du skal skremmes av borettslag!
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #4 Skrevet 30. desember 2006 Tja .. jeg ville for all del ha unngått borettslag med 5-10-30 års avdragsfrihet på fellesgjelda. Man må i hvertfall regne med andelen fellesgjeld når man regner ut hva boligen egentlig koster, men det gjør du sikkert. Jeg vet bare så alt for mange som ser seg blind på innskuddet. "Wow, leilighet for 300 000. Kanon!" (Og tenker ikke på at fellesgjelda er på 1,5 mill og at man sånn sett har kjøpt en liten toroms på 40 kvm for 1,8 ... jaja) Jeg er ikke heelt sikker, men synes å huske å ha hørt fra en kompetent person at i fht prisnedgang kan det ofte gå hardest utover borettslagleiligheter. Selv vil jeg tro at dersom renten øker en del har man tatt en større risiko ved å kjøpe borettslag (da spesielt av typen nevnt ovenfor; avdragsfrihet på fellesgjeld og lavt innskudd sammenlignet med boligens egentlige verdi) ← Men her har du misforstått hva hovedforskjellen mellom borettslag og selveier er virker det som. Hovesforskjellen er nemlig hvilket eieforhold man har til leiligheten. I en borettslagsleilighet eier man nemlig ikke leiligheten, men har en rett og plikt til å LEIE leiligheten. En selveier er seksjonert og man må betale dokumentavgift når man kjøper den (man EIER leiligheten). Dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesummen, dette går direkte inn til staten. For mange er dette en god nok grunn til å unngå å kjøpe selveier. Men: det kan være ulmeper ved borettslagsleiligheter, bla har det vært tradisjon på at man har veldig strenge regler i borettslag, men denne praksisen er i ferd med å løses opp, bla gjennom lovgiving og rettsavgjørelser. Og med borettslag har man muligheten til å oppta større fellesgjeld. Men dette må det stemmes over, men man kan jo risikere å være blant mindretallet som blir nedstemt. Selv bor jeg i borettslag, og jeg ser både fordeler og ulmeper: -jeg slapp å betale dokavgift da jeg kjøpte -det er en del fellesskapsløsninger som jeg ikke ser behov for, men som jeg er med og betaler -veldrevet borettslag, der fasaden blir vedlikeholdt -mulighet for å ringe vaktmester. Og avtale med diverse håndverkere som kjenner borettslaget inn g ut som gjør at prisen blir mye lavere Jeg har også bodd i selveier, og det har jeg dårlig erfaring med. Men det var fordi sameiet var dårlig drevet. Bla var det ingen ansatt vaktmester, siden sameiet var så lite, kun en av beboerne som tok på seg dette ansvaret. Og denne beboeren var så absolutt ikke interessert i å gjøre vaktmesterjobben sin på noen måte da rottene satt i bakgården og ertet oss Fasaden ble ikke holdt tilstrekkelig ved like, siden beboerne kviet seg for å spytte inn penger osv. Men ikke alle selveierleiligheter er påå denne måten. Uansett om man kjøper selveier eller borettslagleiligehet må man sjekke at det er veldrevet. En lav husleie/fellesutgift kan skyldes at nødvendig vedlikehold av bygningen blir utsatt, og dette kan ksote dyrt senere. Og ang fare for prisfall er det helt riktig at de som kjøper leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld er veldig utsatt for renteøkninger. Da er det mange som blir tvunget til å selge, og prisen faller. Prisen på alle leiligheter av samme str i samme strøk vil da falle. Men så framt du er inne i boligmarkedet for godt (dvs at du har solid egenkapital og ikke er så følsom overfor rentesvingninger), spiller jo egentlig ikke prisene så stor rolle. Hvis jeg selger leiligheten min nå når prisene er høye og kjøper en tilsvarende leilighet i samme prisklasse har jeg jo ikke tapt noen penger. Det er først når man går ut og inn av boligmarkedet man i realiteten kan vinne/tape. MEN: et unntak fra dette er selvsagt at enkelte områder i byen stiger mer enn andre områder. Mange områder i Oslo har hatt sin vekst, og vil vanskelig kunne stige så mye mer. Man har de siste områdene sett at områder i indre Oslo ØSt har steget en del, siden prisene her har ligget ganske lavt i forhold til de tradisjonelt mer populære områdene. Men altså: så lenge man ikke er tvunget til å selge ved renteoppgang vil man ikke bli berørt av svingninger på samme måte som de som blir tvunget av banken til å selge pga overfinansiering. Håper dette var oppklarende TS. Jeg synes altså det beste ved å bo i borettslag er å slippe å betale dokumentavgift og at der jeg bor er det veldig veldrevet.
Gjest havregampen Skrevet 30. desember 2006 #5 Skrevet 30. desember 2006 En stor fordel med borettslag er at du ikke trenger å ta opp like stort lån for å bo. Jeg kjøpte borettslagsleilighet i 1996, til 340.000. Tilsvarende leilighet selveier ville ha kostet ca. det dobbelte. Jeg var ny på markedet og hadde hverken oppsparte midler eller høy lønn, så å kjøpe borettslagleilighet var min eneste mulighet til å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt. Jeg bor i et veldrevet borettslag som er 30 år gammelt. De har betalt ned masse fellesgjeld, så min husleie er på 2500 kroner (denne husleien er med på å betale ned fellesgjeld/vaktmester/ytre vedlikehold på hus/snøbrøyting.) Det eneste vi gjør hvert 5. år, er å male våre egne husvegger med maling og utstyr vi får fra borettslaget. Ellers tar borettslaget seg av resten. Fint for meg som har ti tommeltotter og gjerne vil bruke tiden min til mye annet. Se opp for nye borettslag. De har lav "kjøpesum" men høy husleie som bare øker de første årene. Da må man regne på om man har råd til en husleie på eks 8-10000 kr for en toroms... Se etter eldre, etablerte borettslag. Ulempen er selvsagt at mange andre gjør det også. Ikke tenk så mye på hvilke boliger som stiger/synker mest i verdi. Det er uansett så lite det er snakk om. Det som bør være viktig for deg, er om du har råd til å leve med lån/husleie.
Gjest gjesta Skrevet 31. desember 2006 #6 Skrevet 31. desember 2006 En stor fordel med borettslag er at du ikke trenger å ta opp like stort lån for å bo. ← ??? Dette er det da ikke alltid tilfellet. En selveier er dyrere pga dokumentavgiften som kommer i tillegg til kjøpesummen. Men det er ikke alltid slik at borettslagsleilighetene har lavt innskudd og høy fellesgjeld. Bankene vil uansett vurdere samlet gjeld når man skal få vurdert lånesøknad, og dette inkluderer også fellesgjeld. Og når man legger til fellesgjeld er prisnivået på selveier og borettslag omtrent lik (men dokavgift kommer i tillegg), såframt leilighetene er like ellers. Da jeg gikk på visninger i mitt område gikk jeg både og kikket på selveier og borettslag/aksjeleiligheter, og prisene i samme området varierte ikke etter eieform. Hvis borettslagsleilighetene hadde vært så voldsomt mye billigere hadde nok etterspørselen økt, og dermed også prisene. For jeg anser det ikke som to helt adskilte markeder, der de ikke kan fungere som substitutter for hverandre. For meg var det viktig at det var et veldrevet sameie/borettslag og at jeg ikke ville betale "flytteskatt" (=dokavg)
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2007 #7 Skrevet 2. januar 2007 Vi bor i borettslag. Hadde hver vår leilighet, nå har vi en halv tomannsbolig. Veldig fornøyd med å bo sånn. Selveierleiligheter koster ganske mye her (gjerne ganske nye og mer sentralt), derfor mer overkommelig med borettslag. Men som andre sier, styr unna de med avdragsfrihet. Kan fort bli en lite koselig økning når det er over. Dessuten nyter jeg å "eie"... Kunne pusse opp og gjøre det akkurat slik jeg vil ha det. Men klart viktig at borettslaget er veldrevet, har vært veldig fint sånn der vi har bodd. Reglene for borettslag er vel stort sett bedre enn de var. Men der min kjære bodde før skulle det være stille etter 15 på lørdager. 5 min over og de slo i rørene... Grytidlig om morran derimot var det greit... Ingen av de stedene jeg har bodd har det vært så ille med stilletider. Nå bor vi jo mer fritt, men i en betongblokk bærer lyden godt... Greit at det er noen regler, men ville hørt om å se reglene først.
Lillemor Gull Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Men her har du misforstått hva hovedforskjellen mellom borettslag og selveier er virker det som. Hovesforskjellen er nemlig hvilket eieforhold man har til leiligheten. I en borettslagsleilighet eier man nemlig ikke leiligheten, men har en rett og plikt til å LEIE leiligheten. En selveier er seksjonert og man må betale dokumentavgift når man kjøper den (man EIER leiligheten). Dokumentavgiften er på 2,5% av kjøpesummen, dette går direkte inn til staten. For mange er dette en god nok grunn til å unngå å kjøpe selveier. Dette er jeg fullstendig klar over, men selv om man "leier" leiligheten er det en selv som har ansvaret for å betale andelen fellesgjeld som er knyttet til akkurat den leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå