Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Mange sier at man kan drikke et glass rødvin mens man er gravid uten at det gjør noe. Man kan ta et glass om dagen uten at det har noe negativ innvirkning på babyen... Mens andre sier at man knapt kan lukte på alkohol før ungen blir invalid liksom.....

Finns det ordentlige artikkler om dette, tester osv på nett??

Har drukket 4 slurker vin i løpet av jula nå, "stjelt fra samboer...." :ler:

men tenkte på nyttårsaften opm jeg trygt kunne nyte et helt glass uten å ha dårlig samvittighet for at det ikke er bra. Da er jeg jo 40 uker, og for alt man vet er fødselen kansje i gang da....

Vet at mange er veldig avstandere fra alkohol, og ikke kan smake en liten dråpe mens de er gravide. Det er ikke noen debatt jeg er ute etter nå, eller skjenneprek om at man ikke vil barnets beste osv siden man ikke kan la være det ene glasset liksom....

Jeg HAR vært avholden i alle disse 9mnd....

Men lurte bare på om det er noen "holdbare" forskninger eller artikkler på dette området!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det man vet helt sikkert er at å drikke alkohol under svangerskapet kan skade fosteret, og at hvis man lar være så skader man i hvert fall ikke fosteret på grunn av alkohol.

Ting tyder på at det er helt greit med et glass eller to i uken, bare ikke begge på en gang. http://www.jordmorforeningen.no/tidsskrift...tema06_5_4.html

Personlig tror jeg ikke at jeg hadde tatt sjansen.

Skrevet

Man vet ikke hvor små eller store mengder som skal til før det har innvirkning på fosteret, derfor rører jeg ikke alkohol i svangersskapet. Dersom noe hadde skjedd med fosteret og jeg hadde drukket ville jeg aldri tilgitt meg selv, det er bare ikke verdt det. Man kan jo drikke etter at barnet er født (så lenge man ikke ammer kort tid etterpå).

En annen ting er at en god del "bivirkninger" man tror alkohol i svangerskapet kan føre til er så vidt jeg husker langtidsvirkninger som konsentrasjonvansker o.l.

Derfor er det utrolig vanskelig å finne ut om et glass vin har hatt effekt, eller 2 glass vin, og på hvor mange barn.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg HAR vært avholden i alle disse 9mnd....

Men lurte bare på om det er noen "holdbare" forskninger eller artikkler på dette området!!

Så flink du har vært :klappe:

Det største problemet med å forske på små mengder alkohol, er at det er umulig å putte inn alle variablene som kan bety noe. Selv om graviditeten varer i 9 måneder, er det feil å si at fosterutviklingen gjør det samme. I stedet er det utfattelig mange utrolig viktige prosesser som skal finne sted i helt bestemte rekkefølger, til helt bestemte tider. På den måten kan det kanskje skje noe galt med et foster på bare to glass alkohol en bestemt dag i svangerskapet, mens et foster som får noen glass i uken hele svangerskapet, men ikke akkurat den dagen, ikke får problemer i det hele tatt. For å sette det litt på spissen ;)

Jeg tror jeg ville føle meg mest komfortabel med å telle slurker, slik du har gjort, og ikke hele glass, men det er nok litt hysterisk ;) Det blir folk av de aller fleste barn som har fått totalt to glass vin i et svangerskap :ler:

Lykke til med fødsel og baby :)

Skrevet

Jeg tror jeg ville føle meg mest komfortabel med å telle slurker, slik du har gjort, og ikke hele glass, men det er nok litt hysterisk ;) Det blir folk av de aller fleste barn som har fått totalt to glass vin i et svangerskap  :ler:

:Nikke: jeg har tatt to slurker vin siden jeg ble gravid. Er ikke komfortabel med å drikke alkohol mens babyen er i magen, så det blir nok med de to slurkene. Det føles så veldig veldig feil. Tror sikkert ikke et glass vin i ny og ne skader, men siden jeg ikke kan vite 100% sikkert tar jeg ikke sjansen.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Eg hadde ikkje turt å drikke vanleg vin, man har drukke ein del alkoholfritt, kva med å prøve det på nyttårsaften?

Skrevet

Kan du ikke bare drikke alkoholfri rødvin da?

Et par slurker i ny og ne kan umulig ha noen innvirkning. Men flere glass er jeg sterkt imot. Så engang en jente som var høygravid og dritings på byen. Det er flere år siden, men jeg greier fortsatt ikke få det bildet ut av hodet..

Skrevet
Kan du ikke bare drikke alkoholfri rødvin da?

Et par slurker i ny og ne kan umulig ha noen innvirkning. Men flere glass er jeg sterkt imot. Så engang en jente som var høygravid og dritings på byen. Det er flere år siden, men jeg greier fortsatt ikke få det bildet ut av hodet..

Alkoholfri rødvin smaker gjæret husholdningssaft. :forvirret: Men alkoholfri hvitvin, og også alkoholfri musserende, er faktisk ganske godt! Og nå finnes det jo også veldig mange ulike gode alkoholfri øltyper i butikkene. ;)

Gjest *Just-Me*
Skrevet
:Nikke: jeg har tatt to slurker vin siden jeg ble gravid. Er ikke komfortabel med å drikke alkohol mens babyen er i magen, så det blir nok med de to slurkene. Det føles så veldig veldig feil. Tror sikkert ikke et glass vin i ny og ne skader, men siden jeg ikke kan vite 100% sikkert tar jeg ikke sjansen.

Var den følelsen jeg også fikk av å smake på¨julevinen til sambo.... Selv om det såvidt var 4 små slurker på 4 dager følte jeg det ble feil. Det var jo nydelig godt da, men har ikke savnet alkohol eller vin før nå i julen egentlig. Så det har aldri vært noe problem for meg. Så sånnsett vil det jo bare være dumt å ta et glass på nyttårsaften liksom.... for det finnes jo mye godt alkoholfritt!!

Som mange av dere sier er det ikke verdt å ta sjangsen i tilfelle det kan skade barnet. Hadde heller aldri tilgitt meg selv om noe var feil med barnet og jeg visste at jeg hadde jo drukket det ene glasset....

Vet jo hvordan alkoholen kan gi innvikninger på barn... har sett en del eksempler. Blandt annet er jeg overbevisst om at de to stebarna mine ikke hadde hatt de sykdommene de har visst mor ikke hadde drukket eller røkt under svangerskapene. (hun var storforbruker av begge deler.....) *sukk* jaja, det ble en helt annen diskusjon.

Fortsatt God alkoholfri jul!!!!

PS: synes nå fortsatt kald melk er best.... :ler:

Skrevet

Nå sier de vel at rødvin så nærme kan sette i gang fødselen da....

Et glass tror jeg slettes ikke nurket ville ta skade av... Jeg skal ikke gjøre d - synes d r greit å kjøre.. men tror ikke gullet hadde fått varige skader av et da....

Skrevet

Drakk selv ett glass vin i dag til middagen (og ca 2 glass vann til) Jormor OG legen min sa bl.a "nå som vi nærmer oss jul kan du godt ta ett glass vin til maten uten at det er direkte farlig for barnet ditt". Formodentligvis vet de jo hva de snakker om.

Hadde legen min f.eks sagt "hold deg unna ALL alkohol, ikke så mye som en DRÅÅÅPE vin eller øl i 9 mndr" - vel så har jeg tatt det til etterretning.

Legen min sa forresten også "vi (underforstått legeforeningen/helsevesen) vet at ett glass vin ikke gjør skade på barn, men 3, 4 glass eller mer vet vi ikke noe om, mht bivirkninger så da anbefaler vi gravide om å vise måtehold" Jeg synes det sier egentlig alt jeg...

Skrevet

Blodprosenten din blir jo lik den babyen har.

Hmm.. Jeg hadde store planer om fødebiff med et liiiiite glass rødvin. Alt var handlet inn.. Og jeg rakk aldri teste, da..

Et glass kan være mye. En enhet er 1,5dl.

Tror aldri jeg ville oversteget den mengden. Et glass skader nok ikke barnet ditt :) Er bare dumt om noe skal skje.. For da kan du klandre deg selv i all evighet i ettertid.. fordi det KUNNE vært det glasset med rødvin.

Alkoholfri vin inneholder faktisk litt alkohol. Så man bør tenke over det.

Claustaler var faktisk nyyydelig i fjor jul iallefall!

Skrevet

Kefir og en del frukt kan også inneholde alkohol...

Selv drakk jeg 1/4 glass på julaften til maten og ut over kvelden (dvs over en del timer), og har ikke dårlig samvittighet for det. Skulle noe skjedd med barnet, er jeg overbevist over at jeg ikke ville klandret dette kvarte glasset. Klarer man ikke det, er det kanskje best å la være.

Alkoholfri vin smaker dritt, i mine øyne.

Skrevet
Drakk selv ett glass vin i dag til middagen (og ca 2 glass vann til) Jormor OG legen min sa bl.a "nå som vi nærmer oss jul kan du godt ta ett glass vin til maten uten at det er direkte farlig for barnet ditt". Formodentligvis vet de jo hva de snakker om.

De vet nok hva de snakker om. Vi vet jo alle at et glass rødvin ikke er skadelig når det er jul, hadde det derimot vært 17. mai eller sommerferie, er det ikke sikkert en gravid ville ha sluppet like lett unna.

Skrevet

Både legen og jordmoren min anbefaler totalt avhold.

Skrevet

om jeg hadde vær gravid tror jeg nok at jeg ville vært totalt avholdende. REtt og slett fordi man aldri kan VITE.

Jeg var sørpefull da prinsessen lå i min mage før jeg visste at hun var der. Det gikk helt fint. Men allikevel.............

Skrevet

De vet vel ikke helt hvor store mengder som skal til før det er skadelig, både fordi så små mengder er vanskelig å måle og fordi de mistenker at mødre "skryter av seg", altså sier de har drukket mindre enn de egentlig har, i undersøkelser. Jeg tviler på om et glass skulle gjøre noen skade, men som du sier selv, det er mange gode alkoholfri alternativer. Så nært som du er termin er det kanskje naturlig at det blir lite alkohold på dere begge på nyttårsaften?

Gjest Scaphoid
Skrevet

Total avholdenhet er å anbefale når man er gravid og hvis du har klart det så langt så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke klarer å stå over dette ene glasset?

Finnes mange alkoholfri varianter.

Men når det er sagt, så er det mest skadelig for fosteret at man drikker tidelig (ofte FØR man selv vet at man er gravid). Selvom som mange andre har nevnt så vet man hverken hvilken dose eller tidspunkt som er mest skadelig for fosteret.

Finnes masse god info på nett, jeg bruker som regel følgende sider for medisinsk info:

http://www.uptodate.com/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...earch&DB=pubmed

http://www.accessmedicine.com/

http://www.bmj.com/

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.poplts

Skrevet (endret)

Når barnet ditt er nyfødt og ligger på armen din,

ville du da tilbudt det et par glass vin? Eller bare noen slurker kanskje?

De fleste vil kanskje svare nei? Når mor er gravid og drikker vil barnet få i seg den samme mengden alkohol som henne (har nettopp hatt foredrag med noen som har forsket på dette med alkohol i svangerskapet)

Endret av rusketulla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...