Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dem om det.

Stygt sagt, kanskje, men jeg tror ikke vedkommende ville hatt det så mye lettere om den avdøde gav sin avskjedshilsen en annen dato enn 24.desember. Mulig det bare er jeg som er sær, men dersom min mor plutselig døde, ville jeg savnet henne uansett dødsdato, og kanskje særlig i høytider- og i hvertfall uansett om hun var kjendis eller ei.

Igjen, jeg skjønner hva du mener med denne tråden, men jeg er bare ikke enig. At folk dør, burde ikke overraske noen, om den avdøde er kjendis eller ei. At dine slektninger dør, bør affisere deg uavhenigig av dato.

Det er klart at du vil savne henne uansett dato!! Det er ikke det jeg mener!!

Grunnen til at jeg skreiv det om kjendiser er at jeg har hørt så mye om det nå! Ikke vri og vend på alt da, selv om jeg skriver en ting så vil ikke det si at det er KUN det jeg mener! Jeg mener ikke at det er enda tristere hvis din far var en kjendis eller om din far dør julaften eller 6 juli!

Men jeg for min del tror at hvis jeg hadde opplevd et nært dødsfall i en høytid, så vil ikke den høytiden bli det den har vært for meg! Ville blitt mye tenking ettersom det er årsdagen, men da mener jeg ikke at de som har mistet noen før ikke tenker på personen når høytiden nærmer seg!

Les Rakel sitt innlegg så skjønner dere hva jeg mener!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Miratira: Skjønner poenget ditt, har også lagt merke til at mange - både kjendiser og "vanlige" - har dødd nå rundt juletider.

Bare et lite tips i aller beste mening: Ikke bruk så mange utropstegn, det ser litt hissig eller umodent ut.

Skrevet
Miratira: Skjønner poenget ditt, har også lagt merke til at mange - både kjendiser og "vanlige" - har dødd nå rundt juletider.

Bare et lite tips i aller beste mening: Ikke bruk så mange utropstegn, det ser litt hissig eller umodent ut.

Helt usakelig kommentar..

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Helt usakelig kommentar..

Ja, jeg vet. Se bort fra den hvis du vil, du.

Skrevet

Jeg blir dessuten litt hissig, hvis jeg kan kalle det det. For folk vrir og vender på det som blir skrivi. Ingen utropstegn ;)

Skrevet

Jeg har mistet folk både i jula, på 17. mai og på andre "uviktige" tidspunkt i året. Men dødstidspunkt spiller ikke inn på hvilken sorg jeg har i forbindelse med høytider. Hadde kanskje vært litt annerledes om en nær meg plutselig stupte over ribbe-tallerkenen på julaften, men sannsynligheten for at det skal skje er veldig liten.

Og jeg syns ikke det har vært mye kverulering i denne tråden. I startinnlegget ditt skriver du at det er fælt at så mange kjendiser har dødd nå i jula (hvem da? Vet bare om to, jeg), og at du håper det er lenge til neste gang noen dør. og som flere har påpekt så dør det flere mennesker hvert eneste sekund... ;)

Skrevet

Ja, det har jeg skjønt nå. Det er selvfølgelig trist det og, men det er litt anderledes når det er en du har hørt om mange ganger.

Det er også som sagt, forskjellige måter folk takler det på. Jeg sier bare hvordan jeg ville syns det vært. Trist uansett er det.

Det har stått på Vg hvem som har gått bort.

Skrevet

Tror kanskje en av årsaken til at vi hører om så mange kjendiser som dør i jula, er at det er færre andre nyhetssaker (i jula er det lite nyhetsstoff!) og mediene bruker dødsfallene for det de er verdt. Selv om dødsfallene ville fått oppmerksomhet andre tidspunkter på året også, så får de mye mer i jula.

Skrevet

Jeg tror det er sant at det dør flere i jula enn ellers. Har flere i familien som jobber på sykehus / sykehjem, og dette slår til år etter år. Ser det bare på dødsannonsene i avisen for tida...

Det KAN være noe med at det er en tid på vinteren med store temperaturforandringer (vel.. ikke dette året, da...), det er en liten påkjenning for en fra før skral kropp å gå så mye ut og inn mellom varme hus og kald utverden som vi gjør i jula. Kanskje all julefokuset også gir ekstra stress, på alle? Men kanskje også at det er årets mørkeste tid, kanskje det kan spille inn på en eller annen måte, i allefall når en er syk fra før.

Jeg har mistet to av mine besteforeldre i jula. De var jo gamle... men hadde jeg opplevd et tragisk dødsfall ved juletider, tror jeg nok dette ville gjort jula tung for meg i mange år fremover, som noen kanskje prøvde å si over. Det er noe med jula som fremkaller så mange følelser, det er ikke uten grunn at mange gruer seg til jula, når de føler de mangler den typiske familieidyllen som skal rå over disse dagene. Har man opplevd et tragisk dødsfall knyttet til denne årstiden skjjønner jeg at det blir vanskelig, og at folk velger å reise bort og hoppe over all "kosen" som det forventes å ha.

Skrevet

Jaja, folk reagerer ulikt, men for meg er det i alle fall lite kjekt å miste noen i julen, slik jeg gjorde nettopp denne jula. Selve jula i år ble helt absurd, fordi vi bare ventet på dødsbudskapet, og ja, årsdagen for dødsfallet kommer i jula. Ikke julaften, og det er jeg veldig takknemlig for.

Ja, farfar døde 25. juli, og for meg betyr det altså at jeg får et litt annerledes forhold til denne datoen. Familien ønsker å gå på gravstedet, og man minnes gjene den avdøde litt på årsdagen for dødsfallet, tankene går i den retning om man vil eller ei. (Vel, ikke for alle, og sikkert da ikke for Nigo-San, men for mange er det gjerne slik) Mormor døde 25. mai, og jeg får vel snart et merkelig forhold til den 25. uansett hvilken måned. Jeg vil i alle fall minnes mormor 25. mai neste år, på årsdagen for hennes dødsfall.

Og så døde morfar nå 2. juledag. Og da er det nettopp altså i jula vi har denne dagen. 2. juledag er "besteforeldredagen" for meg, den dagen mine foreldre inviterer alle mine besteforelder på besøk, før i tida var de der helt fra frokost og var der til middag og kaffe, i de senere årene kom de i alle fall til middag. Og fra nå av er dette altså også morfars dødsdag. Selvsagt setter det et litt annet preg på dagen. På sikt vil jeg kanskje kunne "glemme" årsdagene for mine andre besteforeldres død, og bare huske de gode minnene. Men for all fremtid vil jeg huske det, andre juledag, at DET er den dagen morfar døde.

Sånnsett er det annerledes å miste noen på en "spesiell dag", i alle fall for meg, fordi jeg da for all fremtid vil huske dette på denne dagen. Jeg klarer ikke "gå forbi det i stillhet" når det er midt i jula.

Akkurat i år er det akkurat like vondt uansett hvilken dato han døde, og selvsagt ville det vært vondt for mamma å ha mistet min far og mor med 7 måneders mellomrom og skulle feire jul uansett hvilken dag han døde, men det er nå nettopp det da at det altså er jul, og for FREMTIDEN knutter vi derfor disse datoen til disse følelsene. I alle fall gjør jeg det.

Så får nå Nigo-San si at jeg har et sært syn på verden som altså lar tidligere dødfall kunne prege sinnstemnignen min i fremtiden, men sånn er altså noen av oss...

At det har dødd mange kjendiser i jula har jeg faktsik ikke lagt merke til i år jeg, men så har jeg nesten ikke sett nyheter, og egentlig hatt nok med min egen sorg da, kanskje jeg burde lese litt aivser og oppdatere meg.

Generelt dør flere folk i høytider, som det er nevnt, og jeg synes i alle fall at det kan være litt ekstra tungt for de pårørende, uansett om vedkommende er kjent eller ei.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet
Jeg tror du tar feil.

Om min mor døde i oktober, så gjør ikke det julen mindre trist enn om hun døde i desember. Og hvis enkelte har en merkelig tilbøyelighet til å la et tidligere dødsfall influere alle senere feiringer, så har de et rart syn på verden.

Mao: jeg er uenig. Det er alltid trist at folk dør- men det at det skjer i en høytid, eller det at andre får høre om det, gjør det ikke mindre trist. Det er alltid trist, men det er tross alt en del av livet.

Jaha? Så det at besteforeldrene mines plasser rundt bordet på hver julaften nå er tomme, det er bare noe jeg skal være nonchalant til og ikke bry meg om, for det er jo fler år siden de døde? :klø: Håper ikke det er det du mener.

Skrevet

Malama :klem: En mennesklig og reflektert innlegg. Er så enig i alt du skriver. Godt å høre at ikke alle mennesker er kyniske.

Som noen påpeker her, så er døden en naturlig ting, face it liksom. :tristbla: Jada det er det, men det hindrer jo ikke at man blir trist om man mister noen man er glad i. :tristbla:

Helt uavhengig av dato, jeg er ening i det. Men årsdagen vil alltid være en dag for minner og ettertanke. Og hvis årsdagen er på en helt spesiell dag, som f.eks juleaften, så er det jo logisk at denne dagen ikke blir helt det samme etterpå. :forvirret:

Malama: en :klem: og en :dagens-rose: til deg.

Gjest Nattblomst
Skrevet

Rart at ingen har nevnt all den fete og usunne julematen som en medvirkende årsak til økt dødsrate i jula....

Skrevet

Malama: Helt enig med innlegget ditt, bra skrevet. Føler med deg..

Miss Foxy: Vet ikke om du bare tulla jeg, men tviler på at julematen kan være en årsak til høyere dødlighet i jula. Det er vel ganske usannsynlig.

Skrevet

Jeg hukser ikke hvilke datoer de jeg har mistet døde på en gang jeg. Klart jeg ville husket det om det var julaften eller en annen spesiell dag, men jeg tror jeg tenker som Nigo. Klart den første jula uten mormor føltes veldig rar, men nå tenker jeg ikke over det lenger. Livet går videre!

Gjest Valiant Thor
Skrevet

er dette noe og bry seg om. Døden er en helt naturlig del av livet noe vi alle opplever.

Skrevet
er dette noe og bry seg om. Døden er en helt naturlig del av livet noe vi alle opplever.

Selv om døden er aldri så naturlig, gjør det veldig vondt å miste noen man er glad i.

Skrevet

Klart det er vondt å miste noen man er glad i uansett dato. Men overskygger dette tapet gleden ved fremtidige hendelser på samme dato, er jeg tilbøyelig til å tro at sorgen ikke er skikkelig bearbeidet.

Jeg tror også noen, feks melankolikere eller folk som bærer på en depresjon kan ha en tendens til å legitimere denne med å "deppe" over en mer gyldig grunn.

Vanligvis vil en sorg gå over til aksept av tapet, og denne sammen med gode minner om vedkommende vil erstatte sorgen.

Gjest Valiant Thor
Skrevet
Selv om døden er aldri så naturlig, gjør det veldig vondt å miste noen man er glad i.

Ja men kjendiser som man mest sansyligvis aldri har truffet hva er trist med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...