Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #41 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Døden er en helt naturlig del av livet noe vi alle opplever. ← Alle har ikke et naturlig forhold til døden. Selv om alle opplever det, er det ikke gitt at alle synes det er naturlig og selvfølgelig - verken i julen eller ellers. Endret 28. desember 2006 av Gjest 1
Donpedro Skrevet 28. desember 2006 #42 Skrevet 28. desember 2006 Bare en kjapp kommentar. Snakket med en prest nå i julen, og han sa at en del av hans arbeid i julen bestod i å besøke familier som hadde mistet kjære brått og uventet i julen, noen for mange mange år tilbake. Dette preget høytiden deres veldig, selv om de ellers levde normalt. Om man mistet noen brått og uventet i august, blir kanskej noen dager i august ekstra rare og tunge. Om dagene det handler om er julaften og 1. julaften, når "alle andre" er glade og har det koselig med samvær, kan selvsagt hendelsen føler noe annerledes. Selv mistet jeg min bestefar rundt juletider. Trist, men ikke brått og uventet, og det har ikke preget andre julefeiringer for meg enn den første.
Gjest lurven Skrevet 28. desember 2006 #43 Skrevet 28. desember 2006 Ja syns det er ekkelt! Har jo nesten vært 2 dødsfall om dagen i det siste! ← det hørtes lite ut, tror nok det har vært flere
Gjest Cosette Skrevet 28. desember 2006 #44 Skrevet 28. desember 2006 En til; Kona til John Fredriksen Inger er også død etter lengre tids sykeleie på Radiumhospitalet...
Gjest Valiant Thor Skrevet 28. desember 2006 #45 Skrevet 28. desember 2006 Alle har ikke et naturlig forhold til døden. Selv om alle opplever det, er det ikke gitt at alle synes det er naturlig og selvfølgelig - verken i julen eller ellers. ← Da er de rett og slett utrolige naive
Gjest Valiant Thor Skrevet 28. desember 2006 #46 Skrevet 28. desember 2006 Ja syns det er ekkelt! Har jo nesten vært 2 dødsfall om dagen i det siste! ← Det dør nok et par hundre tusen mennesker om dagen rundt på jorden.
talin Skrevet 28. desember 2006 #47 Skrevet 28. desember 2006 En til; Kona til John Fredriksen Inger er også død etter lengre tids sykeleie på Radiumhospitalet... Hva med et par tusen for alle de andre som døde idag da?
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #48 Skrevet 28. desember 2006 Hva med et par tusen for alle de andre som døde idag da? ← En må vel kanskje begrense seg litt.
Donpedro Skrevet 28. desember 2006 #49 Skrevet 28. desember 2006 Da er de rett og slett utrolige naive ← En god del mennesker er faktisk det. Overrasker det deg?
talin Skrevet 28. desember 2006 #50 Skrevet 28. desember 2006 En må vel kanskje begrense seg litt. ← Hva med opphøyd i antall daglige døde da?
Gjest Valiant Thor Skrevet 28. desember 2006 #51 Skrevet 28. desember 2006 En god del mennesker er faktisk det. Overrasker det deg? ← Nei ikke i det helle tatt
talin Skrevet 28. desember 2006 #52 Skrevet 28. desember 2006 En god del mennesker er faktisk det. Overrasker det deg? ← Nei.
Gjest Valiant Thor Skrevet 28. desember 2006 #53 Skrevet 28. desember 2006 (endret) En må vel kanskje begrense seg litt. ← om jeg ikke tar feil dør det et menneske vært sekund eller vært minutt om man tar at det dør et menneske i sekundet så er det 60 mennesker i minuttet og da blir det 3600 i timen og på et døgn blir det 86 400 mennesker....Men matte er ikke mitt sterkeste fag men jeg tror nok det dør så pass om dagen kanskje mer eller mindre. Jeg er ikke helt sikker om jeg husker riktig når det gjelder 1 menneske dør i sekundet eller minuttet men selfølgelig noens dødsfall er viktigere en andres 86 400 virker litt lite synes jeg må ha regnet feil Endret 28. desember 2006 av King James
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #54 Skrevet 28. desember 2006 om jeg ikke tar feil dør det et menneske vært sekund eller vært minutt om man tar at det dør et menneske i sekundet så er det 60 mennesker i minuttet og da blir det 3600 i timen og på et døgn blir det 86 400 mennesker....Men matte er ikke mitt sterkeste fag men jeg tror nok det dør så pass om dagen kanskje mer eller mindre. Jeg er ikke helt sikker om jeg husker riktig når det gjelder 1 menneske dør i sekundet eller minuttet men selfølgelig noens dødsfall er viktigere en andres 86 400 virker litt lite synes jeg må ha regnet feil ← Da jeg skrev "en må kanskje begrense seg litt" henviste jeg til antall triste smileys som flere satt opp tidligere her (jrf. ). (Jeg tenkte da på en måte ikke på antall døde, det er et tall vi ikke kan gjøre veldig mye med. )
miratira Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #55 Skrevet 28. desember 2006 Er det mulig. Alle vet jo at det dør mange hver dag, og spesielt mange i jula. Men jeg har ikke tenkt noe på det før jeg har sett det er mange kjente folk som har dødd nå. Klart det er like trist med alle de andre rundt omkring. Tror det er noen som ikke vil skjønne dette.
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2006 #56 Skrevet 28. desember 2006 Jaha.. så du mener da at hvis din far (et eksempel) hadde dødd på julaften så hadde ikke det hatt noen påvirkning for fremtidige julaftener? ← har ikke lest hele tråden, men: hvis min far hadde dødd en naturlig død på julaften, etter et langvarig sykeleie, ville det på en måte ha vært litt fint (misforstå meg rett) i etterkant tror jeg. (snakker her ikke om brått og uventet dødsfall/ulykke). For da ville julaften også blitt en dag hvor vi kunne minnes han litt spesielt. Og de første julene uten han ville vært triste og rare uansett hvilken dag han hadde dødd på. En kjær slektning døde i september et år, og jeg husker godt at det allikevel var spesielt med "1. julen uten nn", "2. julen uten nn", og nå så mange år etter tenker jeg fortsatt litt ekstra på vedkommende i julen. Ang fenomenet med at mange dør nå: Tror mange gamle og syke forsøker å "holde ut" til "neste jul", så kanskje mange av de som dør i julen egentlig lever litt på overtid? Det er jo også utover høsten at de fleste av oss får forkjølelser osv som kan tære hardt på eldre og i utgangspunktet svake mennesker, mulig mørketiden spiller inn og? Noen og enhver blir jo mer motløse og kraftløse i mørketiden. Noen gir kanskje opp i jula? Også kan det jo hende vi merker oss bedre de som dør i jula enn ellers i året fordi det er jul?
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #57 Skrevet 28. desember 2006 Da er de rett og slett utrolige naive ← Det er jeg sterkt uenig med deg i. Folk kan ha et anstrengt følelsesmessig forhold til døden, selv om de vet at det er en realitet og rammer alle. Det er ikke ensbetydende med at de er naive. Det er ikke naivt å ha anstrengte følelser til et fenomen.
Gjest Silmarill Skrevet 29. desember 2006 #58 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Er det mulig. Alle vet jo at det dør mange hver dag, og spesielt mange i jula. Men jeg har ikke tenkt noe på det før jeg har sett det er mange kjente folk som har dødd nå. Klart det er like trist med alle de andre rundt omkring. Tror det er noen som ikke vil skjønne dette. ← Helt enig, den ene kjendisen etter den andre dør jo! Syns det er leit uansett jeg når mennesker dør kjendis eller ei, og det vet jeg at du mener også.(du har da ikke ment noe annet enn det) Det er jo ikke bare kjendiser vi hører om, men om "vanlige borgere" som omkommer i brann, frontkoliderer, går gjenom isen(det siste er idiotisk)at noen (spesielt godt voksne mennesker) våger seg ut på isen(Bøler,Nøklevann,Oslo) når det har vært så mildt er idiotisk! Leit med alle som dør, selv sørger jeg masse over Kenneth Sivertsen som fikk det så ubehagelig i mnd. før han døde!Han var en MULTIKUNSTNER! (kjente han) Nå handler jo ikke denne tråden om K.Sivertsen men sier som Jan Eggum:"mye pga. tabloide oppslag ble K.Sivertsen mer kjent for sine bohemske skandaler enn sin intrikate,vakre og grensesprengende musikk, både som komponist og artist" Endret 29. desember 2006 av Silmarill
Meaty Skrevet 29. desember 2006 #59 Skrevet 29. desember 2006 Jeg skjønner godt hva trådstarter mener, og jeg har vanskelig med å fatte hvorfor noen skal kverulere så fryktelig om dette? Det ER jo flere kjente mennesker som har dødd i det siste, og da jeg leste at Kenneth Sivertsen var død så tenkte jeg tilbake på Jan Werner og at her var det enda en som gikk bort alt for tidlig. Det gjør nok større inntrykk når en relativt ung person dør. Selv om man ikke kjenner en sk kjendis personlig så kan det godt være at man har et forhold til personen, om ikke annet at man vet hvem vedkommende er. Det blir det samme som når en mann et stykke borti gata dør, man kjenner ikke mannen personlig men man vet hvem han er, og derfor gjør dette større inntrykk enn å lese f.eks. at "20 personer døde i en brann i Tyrkia" eller noe sånt.
Gjest Silmarill Skrevet 29. desember 2006 #60 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Jeg skjønner godt hva trådstarter mener, og jeg har vanskelig med å fatte hvorfor noen skal kverulere så fryktelig om dette? Det ER jo flere kjente mennesker som har dødd i det siste, og da jeg leste at Kenneth Sivertsen var død så tenkte jeg tilbake på Jan Werner og at her var det enda en som gikk bort alt for tidlig. Det gjør nok større inntrykk når en relativt ung person dør. Selv om man ikke kjenner en sk kjendis personlig så kan det godt være at man har et forhold til personen, om ikke annet at man vet hvem vedkommende er. Det blir det samme som når en mann et stykke borti gata dør, man kjenner ikke mannen personlig men man vet hvem han er, og derfor gjør dette større inntrykk enn å lese f.eks. at "20 personer døde i en brann i Tyrkia" eller noe sånt. ← Helt enig med deg i dette, og det er jo det trådstarter så klart mener også! Hvorfor skal noen vende å vri på det (og parodiere tråden?) En såkalt kjendis har vi på en måte "et forhold til" selvom det ikke er personlig! Vi syns alle at tragedier med døden til følge er ille, men ekstra ille er det dersom vi "vet" hvem det er som kjendis, og/eller kjenner vedkommende! Jeg kan godt lese dødsanonser i Aftenposten der det er mange ukjente som er døde, og mine tanker går til de nærmeste som føler dette på kroppen - men når det eks. er en kjendis som er gått bort(spesielt så altfor tidlig) så blir det faktisk ekstra trist uansett om mange andre også dør rundt oss! Det er faktisk mange "kjente" mennesker som har dødd den siste uken-ekstremt mange, men det er ikke dermed sagt at det ikke er trist når "ikke kjendiser" dør! Det var nok ikke det trådstarter mente. Endret 29. desember 2006 av Silmarill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå