Gjest Ulva35 Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 Hørte i radioen i dag at nettsteder som qxl.no o.l. flommet over av annonser nå etter jul. Fordi folk selger julegavene sine, og da er det mer anonymt å selge på nettet. Går det virkelig an Hadde jeg lagt ned tid og penger på å finne en julegave til en person jeg bryr meg om, for så å oppdage at vedkommende hadde solgt den hadde jeg blitt rasende Greit nok at du får noe som ikke passer, eller noe du ikke liker, men da går det jo an å bytte Si meg har folk blitt helt sprø eller
Gjest Dallandra Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Men hvis det er sendt fra en annen kant av landet, eller kanskje kjøpt i utlandet, eller kanskje kjøpt i butikken hvor giver jobber, så må det jo være bedre å selge det man har fått og så kjøpe noe annet for de pengene. Det blir jo på en måte å bytte, bare med en ekstra "runde".
Saeria Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Men jeg kommer til å bytte en ting. Det er det eneste.
Gjest Ulva35 Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Klart at å bytte er noe helt annet. Jeg synes det er fint at man kan bytte. Noe liker man ikke, noe passer ikke i størrelse, noe får man to eller flere av. Jada Easily, i enkelte tilfeller er det kanskje slik du sier. Men det var det at de var så enorm pågang akkurat i år. Jeg bor selv på en annen kant av landet enn mange familiemedlemmer og venner. Passer på å kjøpe gaver i butikkkjeder som finnes i hele landet, slik at de kan byttes. Og det tror jeg mange gjør. Jeg ble bare så sjokkert og hadde lyst til å høre hva andre mener.
Gjest gjesta Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Jeg ser ikke helt problemet jeg. Hvis man ikke får byttet, eller ikke trenger noe i den butikken gaven er kjøpt, må det jo være bedre å selge det enn at det blir liggende i en skuff til ingen nytte. At det er så vanskelig å finne julegaver som folk trenger, og at det dermed blir byttet mange gaver sier mer om hvilket overflodssamfunn vi lever i, enn at mottagerne er utakknemlige. Det beste hadde egentlig vært om man hadde redusert dette gavehysteriet, siden det er ingen tvil om at vi alle har nok av ting.
Gjest Gjesta Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 Jeg synes ikke det er noe værre enn å bytte, og å bytte synes jeg ikke gjør noe i det hele tatt Alle kan ikke ha samme smak
Rhiakath Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 (endret) Ei i familien ønsket seg en slik roterende, elektrisk rundbørste som hun kan lage krøller med. Hun fikk noe avsenderen hadde trodd vært det, men var noe annet; det fant hun ikke ut før hun hadde brutt pakningen og ikke kunne bytte. Det hun fikk er helt ubrukelig for henne. Jeg syns virkelig ikke det hadde vært galt om hun fikk solgt det hun ikke har bruk for og fått kjøpt det hun egentlig var ment å få? Syns ikke det er noe verre enn å bytte, går jo uansett ut på samme sak. Endret 27. desember 2006 av Rhiakath
Badlands Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Bytter bare gaver hvis jeg får noe i en feil størrelse el.l. Jeg er ganske lett å gjøre fornøyd, synes både venner og familie er flinke til å finne på ting, og hvis det er noe jeg virkelig ønsker meg, kan jeg like godt spare til det og kjøpe det selv. Om jeg får noe jeg ikke har bruk for der og da, setter jeg det bort og tar det fram den gangen jeg kan trenge det, det vil sikkert komme en gang i fremtiden...
Gjest Fliss Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 Jeg bytter kun gaver hvis jeg får to like bøker eller CD`er - eller at jeg hadde fått et klesplagg i feil størrelse. Gaver er kjøpt fordi giver ønsker å gi meg akkurat DEN gaven - da kunne jeg aldri i livet tenkt meg å bytte den i noe jeg likte bedre. Jeg vil ha gaven DEN personen har kjøpt til meg ... ting jeg trenger kan jeg ønske meg ellers - eller kjøpe selv - får alltid pengegaver til jul som kan brukes til slikt. Det merkelige er at ungene og mannen er helt like meg der ... vi er takknemlige for det vi får. Å selge gaver eller å bytte dem i noe helt annet virker helt fjernt for meg.
gattissima Skrevet 28. desember 2006 #10 Skrevet 28. desember 2006 Jeg bytter kun gaver hvis jeg får to like bøker eller CD`er - eller at jeg hadde fått et klesplagg i feil størrelse. Gaver er kjøpt fordi giver ønsker å gi meg akkurat DEN gaven - da kunne jeg aldri i livet tenkt meg å bytte den i noe jeg likte bedre. Jeg vil ha gaven DEN personen har kjøpt til meg ... ting jeg trenger kan jeg ønske meg ellers - eller kjøpe selv - får alltid pengegaver til jul som kan brukes til slikt. Det merkelige er at ungene og mannen er helt like meg der ... vi er takknemlige for det vi får. Å selge gaver eller å bytte dem i noe helt annet virker helt fjernt for meg. ← Da har du også venner og familie som er flinke til å kjøpe gaver. Noen av julegavene mine bærer krystallklart preg av at det er noe som er pakket inn bare for å gi noe, liksom. Helt uten omtanke bak. Da er det ikke lett å ville ha "den gaven den personen har kjøpt".
Gjest niomi Skrevet 28. desember 2006 #11 Skrevet 28. desember 2006 I år hadde jeg laget verdens lengste ønskeliste. Med ting i alle prisklasser. Og hva får jeg? Jo, noe fra lista og uhorvelige mengder drit til kjøkkenet og stua, som ikke matcher vår stil, og som vi ikke har bruk for (hva skal vi med kjøkkenkniv fra Nille eller noe slikt når vi har helt sett Global-kniver, f.eks. ..?) De tingene jeg fikk kan muligens selges på loppis, men jeg tror rett og slett de havner i "Fretex"-eska vår. Så kommer de til nytte for noen. Vi kommer aldri til å bruke de tingene, og vi gidder ikke å ha ting stående og fylle opp skapene våre. Og nei - jeg klarer ikke helt å sette pris på å få ting som er så langt fra meg og smaken min som mulig. Ikke når jeg har laget en detaljert ønskeliste. Og hva er forresten galt med en god flaske vin dersom man ikke helt vet hva personen man vil gi gave til ønsker seg og kommer til å bruke?
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2006 #12 Skrevet 28. desember 2006 Vi fikk tre ildfaste former til jul i år, og vi har fem fra før. Så jeg solgte to av de til mamma, og jeg skjønner virkelig ikke ha som skulle være galt med det.
Tabris Skrevet 28. desember 2006 #13 Skrevet 28. desember 2006 Hvis man selger julegaver fordi man på generelt grunnlag heller vil ha penger enn gaver, da synes jeg det er grådig og forkastelig. Men jeg synes det er flott at folk heller selger/gir bort gjenstander de selv ikke kommer til å bruke, i stedet for å kaste dem eller la dem støve bort i et skap. Vi lever i et rimelig ekstremt bruk-og-kast samfunn, så alle former for gjenbruk synes jeg er en bra ting.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. desember 2006 #14 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg bytter kun gaver hvis jeg får to like bøker eller CD`er - eller at jeg hadde fått et klesplagg i feil størrelse. Gaver er kjøpt fordi giver ønsker å gi meg akkurat DEN gaven - da kunne jeg aldri i livet tenkt meg å bytte den i noe jeg likte bedre. Jeg vil ha gaven DEN personen har kjøpt til meg ... ting jeg trenger kan jeg ønske meg ellers - eller kjøpe selv - får alltid pengegaver til jul som kan brukes til slikt. Det merkelige er at ungene og mannen er helt like meg der ... vi er takknemlige for det vi får. Å selge gaver eller å bytte dem i noe helt annet virker helt fjernt for meg. ← Jeg er også dårlig på å bytte gaver. Men har begynt å innse at hvis det er noe jeg virkelig aldri, aldri kommer til å bruke, og det går an å bytte, så gjør jeg noen ganger det. Når jeg ser hvor mye rart jeg har samlet opp hos moren min gjennom årene, så begynner jeg å føle at det er mer sløsing at ting ligger og slenger enn at jeg bytter det i noe jeg faktisk får bruk for. Men det blir ikke så ofte jeg bytter likevel da. Husker den første gaven jeg byttet fordi jeg ikke likte den. Det var en DDE-cd jeg fikk av onkelen min. Jeg mener det ville vært litt meningsløst å ha den i cd-hylla når det er fullstendig uaktuelt å noen gang sette den på. Men ble glad for gaven likevel, da jeg fikk meg en annen cd jeg likte. Endret 28. desember 2006 av Frk Åberg
lillesky Skrevet 29. desember 2006 #15 Skrevet 29. desember 2006 Jeg ville heller solgt en gave enn å kaste den, hvis jeg ikke fikk byttet eller ikke ville ha den.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #16 Skrevet 29. desember 2006 Ser ikke problemet. Man kan ikke bli fornærmet over at en du gir gaven til ikkke liker den. Må jo nesten være opp til hverenkelt.
Gjest Ulva35 Skrevet 30. desember 2006 #17 Skrevet 30. desember 2006 Vel da har jeg fått svar på hva jeg lurte på. Selv vil jeg uansett alltid heller bytte en gave enn å selge den, men det får jo bli opp til den enkelte. Og bytte en gave man har fått to av, ikke passer helt, man ikke synes om er greit og jeg blir ikke lei meg om noen gjør det. Jeg kjøper gaver til personer jeg er glad i og bryr meg om, og jeg vet at jeg hadde blitt veldig lei meg om jeg hadde fått høre at gaven hadde blitt solgt Kunne aldri i livet ha gjort det. De aller fleste grunner til å selge en gave er: PENGER. Det er ikke vanskelig å bytte. Man finner alltids noe man liker, eller man kan få en tilgodelapp å kjøpe noe senere. Men det er nå min mening da
Gjest Aloha Skrevet 30. desember 2006 #18 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bytter heller gavene enn å selge. Eneste unntak måtte være om det ikke var mulig å bytte, f.eks. om jeg fikk et klesplagg kjøpt i utlandet som ikke passet, da er det bedre å selge enn at det blir liggende og man aldri får glede av gaven.
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2007 #19 Skrevet 2. januar 2007 Bytter helst. Gjorde det med to gaver i år. Den ene var en vedkurv, vi hadde allerede kjøpt en egen. Den andre var ølglass i en serie vi ikke sparer på. Kjøpte da heller i riktig serie. (Dette var ikke de som ga gaven sin skyld da... Var min kjære som enda ikke helt har skjønt at vi faktisk sparer på en serie... ) Men sitter igjen med en ufattelig stygg lysestake fra min søster... Aner ikke hvor den er kjøpt, og synes ikke jeg kan spørre heller. Tror den skal bli lagt i en eske til Fretex eller lignende... Så egentlig ikke ut til å ha kostet mer enn en 50 lapp heller, så tror ikke jeg tar meg bryet med å prøve å selge den... Er jo enig i det med å være takknemlig for det en får. Men jeg har fryktelig store problemer med å være glad for noe som er så fjernt fra alt jeg liker, spesielt fra noe så nært som en søster... (Greit hun har litt dårlig råd, men hun burde kjenne meg godt nok til å vite at jeg hadde satt mye mer pris på en flaske vin enn en stygg lysestake og noe annet ræl...)
messy Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Selvfølgelig prøver jeg å bytte når jeg kan, men er litt vanskelig til tider. For eksempe: Har man familie på andre siden av landet som kjøper noe til deg i en benetton butikk, må man tilbake til akkurat den butikken for å kunne bytte. Da er det vel bedre å selge den enn å la den ligge et sted ubrukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå