Gjest Frustrert Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 I forrige uke begynte jeg juleferien min og hadde noen dager alene hjemme der mannen min leverte barna i barnehagen, slik at jeg kunne sove litt lenger før jeg satte i gang med juleforberedelsene. Gjett om det var deilig, 'a! Første dagen av ferien våknet jeg halv ti av at nabodama stod i døråpningen til soverommet. Hjelp! Hun spurte veldig intenst om det gikk bra, om jeg var syk, om hvorfor ytterdøren stod åpen (helvetes distré mann!), hvor barna var, og om hun kunne hjelpe meg med noe. Jeg lå der naken under dynen og bare stammet frem at jeg hadde det fint siden jeg hadde juleferie og lurte egentlig mest på om jeg drømte eller om jeg var våken. Hun kom seg da ut etterhvert, og jeg lå der, sjokkvåken, og lurte på hva som egentlig hadde skjedd. Ti minutter senere får jeg en telefon fra Barnevernstjenesten i kommunen. En konsulent derfra kunne fortelle at en nabo hadde ringt og var bekymret fordi ytterdøren stod åpen. Naboen var visst også fryktelig bekymret fordi hun ikke hadde sett barna på en stund (ikke så rart ettersom det er ganske mørkt når vi kommer hjem i femtiden hver dag nå på vinteren) og fordi vi ennå ikke hadde pyntet til jul. Hadde jeg vært klar over at det var omsorgssvikt å ikke være ferdig med julepyntingen 18. desember, så hadde jeg saksøkt foreldrene mine for lenge siden! Jeg har tross alt vokst opp med at vi kun hadde kalender, adventsstake og adventsstjerne frem til 22. desember. En times tid senere ringte damen fra BV tilbake. Da hadde hun snakket med barnehagen, og de kunne selvsagt fortelle at barna så ut til å ha det strålende, og hun avsluttet med å fortelle at naboen hadde ringt en gang til og bedt om å få være anonym, men da hadde hun jo allerede fortalt meg hvem som ringte, så det gikk ikke. Konsulenten sa at jeg fikk forsøke å ta det med godt humør at enkelte mennesker gjerne vil ha en finger med i spillet overalt. For to år siden ble vi utsatt for noe av det samme. En anonym telefonoppringing til BV med en del merkelige påstander. Det ble satt i gang full undersøkelsessak som endte med at det ble konkludert med at barna våre hadde det bra. Men i den anonyme bekymringsmeldingen for to år siden var det med en opplysning om nasking av tyggegummi på nærbutikken. Og nå koblet plutselig mannen min at det var samboeren til damen på soverommet i forrige uke som fortalte ham om den episoden. Vi er en ganske vanlig småbarnsfamilie, alt for mye bøker til at det noensinne vil se ordentlig strøkent ut her, litt for lang reisevei til jobb til at begge kan være hjemme klokken fem hver dag, fryktelig søte og kosete småtasser som er lesekyndige når de begynner på skolen siden vi alle er opptatte av bøker, vi bor i et hus vi ikke har råd til å pusse opp 80-tallsveggene i på noen år ennå, vi er ikke så opptatte av pynt og dilldall og blomster i vinduskarmen, men vi blir veldig glade for arvetøy fra venner med større barn, og vaskehjelpen en gang i uken er vår livredning. Det viktigste for oss er å gjøre morsomme og litt nyttige ting sammen med barna når vi er hjemme i tillegg til å slappe av litt foran TV-en og PC-en. Jeg anser det som temmelig sannsynlig at det er samme damen som har ringt begge gangene. Jeg har lyst til å legge visittkortene våre i en konvolutt sammen med en lapp om at hvis hun ser ytterdøren vår åpen flere ganger, så vil jeg sette pris på at hun ringer en av oss istedenfor å ta seg inn på soverommene hos oss. Men hva burde vi egentlig gjøre?
Amanlis Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Du spør i overskriften om dama er gal, ja det vil jeg påstå. Jeg klarer ikke helt å se at man må ringe BV fordi døra til naboen står oppe.... Jeg kan ikke gi dere noen gode råd om hva dere skal gjøre med denne naboen, men sett ned foten og gi henne et hint eller si det rett ut at du vet det er hun som har ringt BV. Jeg kjenner jeg ble rett og slett forbanna på naboen din jeg.
Gjest Ulva35 Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 Er det mulig. Anmeld kjerringa for inngripen i privatlivet deres. Ærlig talt sånt går ikke an til deg og fortsatt god jul
Gjest StoreSky Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 Herre min hatt! Hun er da ikke riktig navla! Hadde ringt og snakket med barnevernet jeg og forklart hele episoden..(det at hun kom inn i huset deres ubedt etc) Så hadde jeg snakket med henne + samboeren hennes! Jeg hadde blitt skikkelig arg!!
Gjest rabrabara Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 For en invadering i privatlivet! Hun må ha det fryktelig kjedelig som leter etter spøkelser over alt. Synd at det fører til belastning på dere, slitsomt å måtte forklare seg hele tiden og bevise at ens barn har det bra. Vi er veldig mange småbarnsfamilier med litt mindre tid enn vi kanskje vil ha, men mye kjærlighet til barna våre. Håper jeg aldri opplever en sånn nabo.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2006 #9 Skrevet 27. desember 2006 Du må politianmelde henne. Det der er ikke vanlig naboadferd. Hun må være psykopat! Du bør i samme slengen advare andre naboer mot henne.Hun høres farlig ut.
emondak Skrevet 27. desember 2006 #10 Skrevet 27. desember 2006 Vær en god og sporty nabo, prat med henne.. Spør du meg virker det som et "rop om hjelp", jeg hadde nok ikke involvert meg alt for mye. Men hev deg over det og heldigvis er det jo også vettuge folk i BV, som nok har opplevd litt. Men om det fortsetter så for alt i vetden ikke ta "saken" i egne hender, slikt har man politi og rettsvesen til. Kanskje litt selvmotsigende, men altså ta en prat med henne og om det liksom ikke når frem la onkel blå ta seg av saken!!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2006 #11 Skrevet 27. desember 2006 Ta med deg båndopptaker dersom du har tenkt å snakke med henne. Det er ikke godt å vite hva hun kan finne på å si til barnevernet neste gang. Da er det greit å fremskaffe bevis. Du skulle ha ringt politiet når hun sto inne på soverommet ditt.Gjør det neste gang.Men jeg skjønner at du ble perpleks og handlingslammet.Nifst.
Gjest Sjarm-berta Skrevet 27. desember 2006 #12 Skrevet 27. desember 2006 Jeg tror jeg hadde hevnet meg Planlegg en utspekulert hevn.Jeg skjønner at det kan være vanskelig å overgå det hun gjorde, men prøv. Sørg for at hevnen er så jævlig som mulig.
Gjest Vintersol Skrevet 27. desember 2006 #13 Skrevet 27. desember 2006 At naboen ringte BV er selvfølgelig å tråkke langt over streken, men at hun gikk inn for å sjekke at alt var i orden synes jeg faktisk ikke er så ille. Det er noe jeg også kunne ha gjort om jeg hadde sett naboens dør stå åpen i timesvis uten livstegn innenfra. Jeg ville så klart ringt på først, men om det ikke svarte da, så hadde jeg gått inn for å sjekke. Men når det gjelder at hun ringte til barnevernet... her er vi inne på spekulasjoner! Mange i en annen tråd mener at spekulasjoner er greit, de skal en bare heve seg over, men her ser en beviset på konsekvensene av spekulasjoner. Det er ikke bare å heve seg over det. Jeg ville også konfrontert henne (med samboer til stede), og også meldt henne om jeg ikke hadde fått en beklagelse fra henne.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2006 #14 Skrevet 27. desember 2006 Enig.Dersom hun hadde trodd at TS f.eks var utsatt for innbrudd eller at hun lå død eller bevisstløs kunne hun ha tatt en tlf til TS dersom hun var så bekymra. Å ringe barnevernet var helt klart grov sjikane. Men en beklagelse ifra en sånn psykopat betyr ingenting. TS bør melde episoden til politiet.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2006 #15 Skrevet 27. desember 2006 Skikkelig vemmelig at hun ble værende inne på soverommet og spørre ut trådstarter også. Så igrunnen var det vel ikke innbrudd som var årsaken til "bekymringen" hennes.
doodles Skrevet 27. desember 2006 #16 Skrevet 27. desember 2006 Skikkelig vemmelig at hun ble værende inne på soverommet og spørre ut trådstarter også. Så igrunnen var det vel ikke innbrudd som var årsaken til "bekymringen" hennes. ← Signerer. Hadde jeg vært bekymra og forvillet meg inn til naboen på den måten, ville jeg stotret frem et unnskyld, rødmet intenst og løpt ut så fort jeg så at hun var ok!
Meaty Skrevet 27. desember 2006 #17 Skrevet 27. desember 2006 Dette høres ut som noe som kunne skjedd i Wisteria lane... (Desperate housewives altså)
Gjest Gjesta Skrevet 27. desember 2006 #18 Skrevet 27. desember 2006 Jeg reagerer mer på at det har skjedd to ganger jeg da (og på forskjellige steder?) Hvis det er tilfelle at to forskjellige har ringt inn bekymring vil jeg tro at det er en grunn til det. At dama gikk inn dersom døra stod åpen synes jeg ikke er sjokkerende i det hele tatt. (bortsett fra hvis den var lukket og bare ulåst) Jeg hadde blitt takknemlig hvis naboen min så at min dør stod på vid gap og faktisk brydde seg såpass at h*n gikk inn for å sjekke at alt stod bra til. Mulig jeg har misforstått litt her nå...
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2006 #19 Skrevet 28. desember 2006 Tusen takk for svar, alle sammen. Mannen min har snakket med advokat. Advokaten fraråder anmeldelse siden saken mest sannsynlig blir henlagt. Og det er jeg glad for. Jeg tror ikke en anmeldelse ville ført til noe bra. Jeg er egentlig litt lettet. De siste to årene har jeg ikke klart å ha et 100% normalt forhold til noen av naboene. Den lille "tenk om det var dem" tanken har ligget i bakhodet hele tiden. Og jeg føler at det blir vanskelig å konfrontere henne med dette. Vampyra: Vi har god grunn til å tro at det er samme personen som har ringt to ganger. Første gang var det en del påstander vi ikke kjente oss igjen i og som nesten fikk oss til å lure på om vedkommende hadde tatt feil av oss og noen andre. Denne gangen var det med et par utsagn som minnet om forrige gang. Greit, vi er nok litt alternative på en del områder. Vi er opptatte av miljø, kollektivtransport og sånne ting, forfekter sunt kosthold, er for langvarig amming og delvis samsoving for babyer. Jeg er klar over at slike ting provoserer enkelte, selv om de fleste vi kjenner synes vi oppdrar barna fornuftig. Vi jobber innen helse- og utdanningssektoren og har tilsammen 12 års høyere utdanning, delvis innen disse feltene. Barnevernstjenesten slapp saken vår temmelig kjapt etter at de hadde observert barna og snakket med oss, helsestasjonen og barnehagen. Jeg er egentlig veldig glad for at systemet fungerer. Det er veldig fint at BV reagerer raskt på bekymringsmeldinger her vi bor. Jeg er veldig glad for at de som trenger hjelp blir fanget opp. Men jeg føler meg også trakassert og forfulgt og fornærmet, og jeg føler at noen har tråkket en av mine fremste kvaliteter ned i søla: nemlig det at jeg er en god mor og den beste moren barna mine kan ha. Jeg er sint på naboen, selv om hun antagelig føler at hun gjorde det hun måtte. Hadde det vært snakk om barn hadde det ille, så hadde jeg antagelig applaudert det hun gjorde. Jeg er forbannet som fy, men jeg vil gjerne beholde gangsynet.
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2006 #20 Skrevet 28. desember 2006 Du høres fornuftig ut. Dersom du møter på henne i gangen eller noe kan du jo snakke litt med henne. Spørre hvorfor hun ringte barnevernet, og hva hun tenker om saken. Ingen alvorsprat men en litt lettere tone. Om det r mulig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå