Ninakanin Skrevet 26. desember 2006 #1 Skrevet 26. desember 2006 Vi har kjøpt en nydelig tomt i et helt herlig område, og gleder oss veldig til å sette igang med husbygging. Men vi må spare litt kapital først! Hvor lang tid sparte dere, og hvor mye? Hvilken måte sparte dere på? Vi har tenkt å betale ned på huslånet vi allerede har, for det er jo høyere rente "ut vinduet" enn vi ville fått på sparekonto osv... Oh som jeg gleder meg til husbygging Og ja, hvis noen der uten har helt fantastiske tips til hvordan man kutter ned på hverdagsutgiftene så er ørene på stilk!
Gjest Lea Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Vi sparte ikke, bare lånte. Og egenkapitalen var den daværende boligen vår. Å spare til husbygging ville jeg sett på som en litt for stor oppgave til at jeg hadde klart å forholde meg til den. (Vi snakker jo om millioner her). Jeg regner med at dere har fått byggelån/mellomfinansiering i banken. Kanskje du kan høre med banken din hva som er mest lønnsomt.
Ninakanin Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2006 vi tenkte å betale ned på de dyreste lånene først, og refinansiere dem når tiden er inne for husbygging om et års tid eller to eller tre..
Pauline Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Å betale ned på lån blir jo og en form for sparing. Boligen øker sansynligvis i verdi osv. Men det er klart det kan være lurt å ha litt på lur da. Da vi gikk i gang - "i steinalderen", i jappetida- hadde vi 100.000. Det gjorde at vi slapp 100% finansiering. Men så gikk jo husprisene ned da..... -Og siden gikk de opp, og opp, og opp........... Nei, det er vanskelig å spå om framtida.
Gjest Gjesta Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 BSU, men da burde dere ha begynt alt... Ellers betal hardt på lånet...
Titti72 Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 Jeg klarer ikke å spare penger, men å betale inn ekstra på lånet mitt går som en drømm. Kvitt dere med gjelda, så her dere en fin egenkapital.
Gjest Fliss Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Mitt råd er å betale ned på lånet - og hvis det er lenge til husbygging, så ville jeg startet sparing i aksjefond. Inngå en spareavtale med en fondsmegler og start månedlig sparing der. Ellers må du glede deg til husbygging. Vi bygde for noen år siden og det er noe av det meste spennende prosjektet jeg har vært med på. Les masse bøker og magasiner, lytt til folk som har bygd, planlegg hvordan du ønsker å ha det inne og ute ... og masse lykke til Må legge til at selvom det nå er fem år siden vi bygde, så nyter jeg hver dag i dette huset - er kjempefornøyd og det er bare SÅÅ deilig å bo i et hus som du har vært med å utforme selv ... et hus som det ikke finnes maken til og ikke minst et hus som det ikke har bodd mennesker i før vi flyttet inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå