Gå til innhold

Spørsmål om resirkulering av diverse ting og tang

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva skal dette sorteres som, og hvor kaster jeg det?

*Bøker, innbundet

*Kniver og annet bestikk, ymse blanding av metall/plast/tre

*Tallerkener etc i keramikk

*Ringpermer

*Plastjuletre

*Stekepanne

Er forresten "tekstil" en egen kategori? Har noe sengetøy, dyner, tepper etc som må kastes også.

Vet det høres ut som jeg skal kaste mye brukbart her altså, men det er det IKKE snakk om.

Takk på forhånd for svar :)

Endret av Drua
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøker kan du forholdsvis lett rive permen av, så kan papiret resirkuleres som plast. Resten kan ikke resirkuleres om det ikke er i så god stand at du kan levere det til f.eks fretex. Har hørt nevnt at de tar i mot tekstiler som ikke er i så bra stand og bruker dette til å lage pledd av den grå typen som militæret har, men dette er jeg ikke sikker på så det må du eventuelt sjekke direkte med dem. Hvis ikke er tekstil også restavfall. Selv om noen av tingene er av plast skal ikke plastjenstander i plastavfallet (om dere har denslags).

Synes det er så flott med folk som står der med masse ting og lurer på hvordan det kan resirkuleres. Det viser (forhåpentlivis) at enkelte av oss har et litt annet forhold til kast-og-bruk enn det som har vært vanlig. Når det føles feil å kaste for mye i restavfallet er det et fint tegn :)

Skrevet

Hvis du bor i Oslo-området, så kan du ta det med til gjennvinningsanlegget på Brobekk. Koster ingen ting, og de peker ut hvilke ting som skal hvor.

Ellers kan du kanskje ringe renholdsavdelingen i kommunen din og sjekke hvilke muligheter du har.

Skrevet

Takk dere to som har svart meg :)

Vi skal ta det med til gjenvinningsanlegg, men jeg ville bare være litt forberedt/sortere litt før vi kommer dit.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvor er det jeg kan kvitte meg med en stekepanne? Virker litt voldsomt å dra til Brobekk bare for en liten stekepanne.....

Skrevet
Hvor er det jeg kan kvitte meg med en stekepanne? Virker litt voldsomt å dra til Brobekk bare for en liten stekepanne.....

Er den ødelagt? I såfall skal den i restavfallet. Om den kan brukes så gi den til fretex eller liknende, eller spar på den til det kommer noen unger som skal ha loppemarked. Jeg har en egen eske med gi-bort-ting som står fast i kjelleren. Der fyller jeg opp til det er på tide å kjøre til fretex eller det kommer noen loppemarkedunger :)

Skrevet

ellers er det jo mange butikker som tar i mot din gamle stekepanne dersom du kjøper en ny (men om de kaster den der den skal eller i restavfallet er jo en annen sak)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...