Gå til innhold

Når gratulerer man?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når jeg forteller mine østlandske venner at sambo og jeg skal gifte oss til sommeren gratulerer de meg/oss. Når han forteller sine vestlandske venner sier det Kjekt! Hyggelig!, men de gratulerer ikke. Da vi gjorde noen oppmerksom på det i dag, at de ikke gratulerte oss, sa de "Hva skal vi da si den dagen dere gifter dere?"

Er dette typisk eller har jeg en god grunn for å begynne og bli en smule paranoid :overrasket:

Endret av BergensAnd
Skrevet

så de vestlandske vennene gratulerer ikke? :klø:

de vi har sagt det til gratulerer heldigvis.. Det er jo stas å bli fridd til liksom! :ler:

Hm. Merkelig!

Skrevet

du tror ikke det kan ha med kjønn å gjøre? med dialekt? jeg er både østlending og vestlending og har aldri hørt om noen forskjell gitt

Skrevet

Jeg er nordnorsk og samboeren min sørvestlending og vi bor i Oslo, og vi fikk gratulasjoner fra alle kanter da vi giftet oss, så jeg tviler på at det har noe med bosted å gjøre, men heller med de personene det gjelder.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg er vestlending og gratulerer for forlovelser, og alle jeg kjenner gjør det samme. Gratulasjoner er en fornybar ressurs.

Men uansett om de ser annerledes på det, så er "kjekt" og "hyggelig" uttrykk for at man ser positivt på den kommende begivenheten, så du trenger ikke være paranoid :ler:

Gratulerer med at dere skal gifte dere :smilyblomst:

Skrevet
Gratulerer med at dere skal gifte dere  :smilyblomst:

Takk :sjenert:

Jeg må innrømme jeg syns det har vært veldig snodig. Når dere er så kategorisk nå så blir jeg enda mer engstelig- Uff.

Skrevet

Det viktigste er vel at reaksjonen er positiv, det er fritt å velge hvilke ord man vil bruke for å uttrykke hyggelige nyheter.

Gjest Deception
Skrevet
Takk  :sjenert:

Jeg må innrømme jeg syns det har vært veldig snodig. Når dere er så kategorisk nå så blir jeg enda mer engstelig- Uff.

Hmm, det er vel du som er kategorisk, som hinter til at det kan være noen forskjell i hvordan øst- og vestlendinger forholder seg mht. gratulasjoner?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Takk  :sjenert:

Hva blir du engstelig for? Og hvorfor tolker du det som blir sagt, i stedet for å høre på det som blir sagt? De har jo sagt at det er "Kjekt! og Hyggelig!", så hvordan klarer du å få det til å bli noe negativt ( tolker deg nå, for regner med du ser på det som noe negativt siden du blir engstelig)

På den andre siden, spiller det noen rolle hva andre måtte mene?

Skrevet
Hmm, det er vel du som er kategorisk, som hinter til at det kan være noen forskjell i hvordan øst- og vestlendinger forholder seg mht. gratulasjoner?

Med fare for å bli semantisk her (men jeg blei lei meg over det du sa faktisk, og da blir jeg sint):

Kategorisk = bestemt

Hint = Hentydning

Spørsmål = det motsatte av bestemt og kategorisk.

Hvordan i all verden får du det til at jeg er kategorisk når jeg spør om noe jeg har observert? Jisses!

Jeg blir engstelig fordi jeg tror jeg ikke er bra nok for vennene hans, ok? Når folk ikke gratulerer så er dét en mulig tolkning. Nemlig.

Skrevet

Hmm, kan ikke huske det var noen forskjell på familien i øst og vest der... Mulig jeg bare husker dårlig.

Det jeg ble mest overassket over etter at vi forlovet oss var at vi faktisk fikk presanger fra enkelte... Det var bare fra folk her på østlandet, men har aldri oppfattet det som tradisjon selv

Gjest Bellatrix
Skrevet

Om noen forteller at de skal gifte seg så svarer jeg positivt. Noen ganger gratulerer jeg, andre ganger sier jeg bare at det var hyggelig å høre. Det viktigste må være være at man får en positiv reaksjon, og gratulasjoner på selve dagen får man vel uansett?

Skrevet
Jeg er nordnorsk og samboeren min sørvestlending og vi bor i Oslo, og vi fikk gratulasjoner fra alle kanter da vi giftet oss, så jeg tviler på at det har noe med bosted å gjøre, men heller med de personene det gjelder.

Lynbryllup, Arkana...? :klø: :ler:;)

Skrevet
Lynbryllup, Arkana...? :klø: :ler:  ;)

:ler::ler::ler:

Her ble det en liten glipp ja! Tydelig at jeg er gift i hodet allerede. ;) Men, ja, vi er "bare" forlovet fremdeles. :ler:

Annonse
Skrevet

Vel nå er både Østlandet og Vestlandet ganske stort..

Ordensmann er sørvestlending, og i hans familie ville den reaksjonen dere har fått vært helt normalt. For dem er "Så kjekt!" egentlig det samme som å gratulere. De ville også gitt den samme begrunnelsen som du har fått.

Svigermor pleier å si at man skal spare på de store ordene til en virkelig stor anledning, og derfor sier hun heller ikke "Gratulerer!" før man faktisk er gift.

Jeg tror overhodet ikke dette er noe å bli skeptisk eller ikke føle seg godtatt over. I noen kretser snakker man slik i andre ikke.

Og "kjekt" og "hyggelig" er etter min erfaring sterke positive ord, i hvertfall etter at man er blitt skikkelig kjent med svigerfamilien ;)

Skrevet

Du er ikke i overkant paranoid her?

Stakkars de som skal omgås dere om du analyserer hver minste ting. De har sagt "så kjekt" og "så hyggelig" - og du tror at de mener: "Herregud - hvordan kan han finne på å gifte seg med henne?"

Noen ganger må vi kvinner være litt mindre kvinner og litt mer menn - tenke mindre på SMÅTING!

Skrevet

Helt enig med Laban. Hva i all verden er det å reagere på?? De reagerte jo positivt, de sa det var kjekt og hyggelig, så hva er problemet?

Jeg skjønner ikke hvorfor noen kaster bort tida si på å overanalysere alt som blir sagt.

Jeg har ei venninne som nettopp har forlovet seg. Jeg ble glad på hennes vegne, hun fikk klem og en drøss med spørsmål om hvor og når bryllupet skal stå osv. Det første jeg sa var "Åååååh, så moro!!!" men jeg sa faktisk ikke gratulerer. Var jeg uhøflig da?

Skrevet
Du er ikke i overkant paranoid her?

Stakkars de som skal omgås dere om du analyserer hver minste ting. De har sagt "så kjekt" og "så hyggelig" - og du tror at de mener: "Herregud - hvordan kan han finne på å gifte seg med henne?"

Noen ganger må vi kvinner være litt mindre kvinner og litt mer menn - tenke mindre på SMÅTING!

:enig_anim: Kunne ikke vært mer enig. Tror faktisk jeg aldri har hørt om noen som har vært så overanalyserende og paranoid som det du er her. Hvis noen jeg kjenner skal gifte seg sier jeg alt fra gratulerer, så hyggelig, det var veldig hyggelig å høre. Jeg syns faktisk det å si: Det var koselig å høre, enn å bare si gratulerer er mer hyggelig å si. Hvis du skal være så paranoid i resten av bryllupsforberedelsene vil du bli veldig sliten og mye lei deg uten grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...