Gjest Donna Skrevet 15. februar 2003 #41 Skrevet 15. februar 2003 Jeg må innrømme at jeg legger merke til andres feil ...men jeg ser ikke alltid mine egne :oops: Sliter litt med å skrive ...ikke å finne ordene , men å finne ut hvordan de skrives ...... Og selv om jeg vet hvordan de skrives så er det ikke sikkert at det blir riktig når jeg skriver det ....for jeg har en tendens til å bytte om bokstaver .....F. eks ordet HAR blir ofte ahr......og ordet FOR blir ofte ofr.......JEG blir ofte ejg........NOEN blir neon...BLE blir til bel ...og jeg aner ikke hvorfor ... :oops: :-? Desuten er det lett å trykke feil på tastene når man skriver ..... Pleier å lese korrektur flere ganger men det er ikke alltid jeg ser feilene.... Selvsagt ønsker jeg å skrive rett ! Synes det er flaut med feil jeg ...men når jeg ikke selv ser feilene så er det ikke noe å gjøre med det... Jeg håper at dere likevel leser innleggene mine .....Ellers er det jo ikke mye vits i å skrive her .....hvis ikke man vil lese innlegg med feil mener jeg .... :oops: Men noe bør man kunne ....aldri g i aldri, nok med en k i nok .......mange ikke mangen .......den gang da ...hver gang når.......å forran verb ... Dobbeltkonsonanter er vanskelig ....noen ganger aner jeg ikke hva som er riktig ...... :oops: Føler at det er vanskeligere nå nå jeg er voksen ..på skolen så ble vi jo heletiden minnet på rett og feil . Jeg har alltid lest mye og skrevet mye og har et bra ordforråd - men rettskriving er vanskelig .... Synes man skal forsøke å fokusere på INNHOLD ikke hvordan ting er skrevet .... Sitter her og lurer på om dette kommer innunder fjortis, slurv eller sms språk ......om noen gidder lese det ...... :-? Aner ikke hvorfor jeg skriver med ".... " mellom settinger. det faller bare naturlig for meg enkelte ganger. Særlig når jeg tenker fort - skal skrive det jeg tenker ......Jeg er kanskje ikke så flink da med hverken komma eller stor bokstav etter punktum .. Tenk innhold - ikke let etter feil ....vi gjør så godt vi kan vi som sliter litt med å få skrivingen riktig ...
Milo Minderbinder Skrevet 16. februar 2003 #42 Skrevet 16. februar 2003 En liten avsporing dette her...men dette virker jo som en tråd der en kan rase fra seg litt...... Jeg er ikke så nevrotisk på andres skrivefeil som jeg er på mine egne. Skriv som dere vil. Men: Er det noen andre enn meg som irriterer seg irrgrønne over at ordet "kult" har blitt så til de grader ødelagt og misbrukt?? En kult er mer en slags snodig, og ganske sterkt avgrenset mengde mennesker som har rare klær på seg mens de messer monotone besvergelser. Kan man kalle de...jeg tar tallet løselig ut av luften.....om lag 2 milliarder mennesker som har sett Star Wars for en kult?? Pulp fiction......en jækla stilig film,......litt spesiell.....er det bare det faktum at en eller annen ting er litt spesiell, som får folk til å komme springende med ordet "kult" ?? Og....."rusbrus" Hvilken forbannet skrotnisse var det som fant på det ordet?????? Jeg mister ikke nattesøvn av dette.....jeg elsker å bli forbannet på slike ting.... Milo
Crazee Skrevet 18. februar 2003 #43 Skrevet 18. februar 2003 Er det noen andre enn meg som irriterer seg irrgrønne over at ordet "kult" har blitt så til de grader ødelagt og misbrukt?? En kult er mer en slags snodig, og ganske sterkt avgrenset mengde mennesker som har rare klær på seg mens de messer monotone besvergelser. Nåja - ein kult er no noko vidare enn det. Mange kan dei vera òg. Kan man kalle de...jeg tar tallet løselig ut av luften.....om lag 2 milliarder mennesker som har sett Star Wars for en kult?? Pulp fiction......en jækla stilig film' date='......litt spesiell.....er det bare det faktum at en eller annen ting er litt spesiell, som får folk til å komme springende med ordet "kult" ??[/quote'] Det er eg einig med deg i. Trekkies tilhøyrer ein kult - dei er definitivt tilhengarar av Star Trek, skikkleg fanatikarar. Men ein blir ikkje Trekkie berre av å sjå Star Trek, ein må bli med i "samfunnet"... Og nett det same for andre filmar, eller "ting" (bøker, teaterstykke, livsstilar...) Ein fil kan kanskje ha potensiale i seg til å bli kultfilm, men så lenge det ikkje er ein gjeng med hengivne tilhengarar av filmen, som "lever og andar" for han, så er det berre ein film. Så det så. Ikkje eg! Kors på halsen! Tek ikkje skulda på meg for det. Var vel ein reklameguru som syntest det klang godt, og kunne selja til ungdommar med eit slikt namn...
prinsesså Skrevet 18. februar 2003 #44 Skrevet 18. februar 2003 Jeg skal inrømme at etter og ha BARE skreve sms & dialekt i ganske mange år, så er det vannskeligt og vede tilbake til bokmål. Jeg sliter kjempe masse, og får veldig dårlig karakter på stiler av den grunn. men jeg jobber med det! Det er min grunn til at det er mye feil (for det vet jeg). så kritisere andre, se over det heller. Eller les i ordboka, der er det ingen skrivefeil
Gjest Zalomine Skrevet 18. februar 2003 #45 Skrevet 18. februar 2003 Nettopp de problemene du har er jo grunnen til at vi oppfordrer folk til å droppe slie uvaner da. For å slippe slike problemer. (For, det er jo dumt den dagen de skal søke jobb da, og ikke kan skrive norsk. Og, dersom de skulle få litt hjelp, og klare å skrive søknaden, så er det flaut å ha en jobb da, men ikke kunne skrive rapporter, brev, etc, grunnet at man ikke kan norsk....)
prinsesså Skrevet 18. februar 2003 #46 Skrevet 18. februar 2003 Derfor er det vel bedre og prøve å legge av seg uvanen, og trene på og skrive bokmål, på en plass som fks her? Jeg føler vertfall det, og har fått masse bokmål skrive trening i dag :D
Gjest Zalomine Skrevet 19. februar 2003 #47 Skrevet 19. februar 2003 Ja, bruk dette til å "øve" deg i å skrive norsk slik du lærte på skolen. Det er flott. Bruk det IKKE til å opprettholde uvanen med dislekt/sms mente jeg å få frem Øvelse gjør mester, vi HAR jo lært dette på skolen før, det kan ikke være så vanskelig? *smile optimistisk*
Steggen Skrevet 19. februar 2003 #48 Skrevet 19. februar 2003 Eit godt språk gjer at me lettare kan uttrykke oss på ein måte som gjer at andre forstår kva me meiner. Dialekt (i den tydinga me vanlegvis brukar ordet i norsk daglegspråk) er eit talemål. Bokmål og nynorsk er skriftspråk. Etter mitt syn vil det vera naturleg å velge det skriftspråket som ligg nærast talemålet. Dei som forsvarar feilskriving med at dei ikkje er på skule/arbeid når dei skriv her, kan ikkje ha skjønt at skriving er ein del av det å uttrykke seg, både på skule/jobb og i fritida. Det å skrive rett tek ikkje lengre tid enn å skrive feil. Mange av oss slit nok med tastefeil, men som med det meste, er det berre trening som kan betre på dette. Det å skrive rett er også ei øvingssak. Eit minstekrav bør vera at folk prøver å skrive rett.
Gjest Zalomine Skrevet 19. februar 2003 #49 Skrevet 19. februar 2003 Helt enig, bortsett fra at jeg ikke velger det skriftspråket som ligger nærmest min dialekt, men heller det jeg hadde som hovedmål på skolen. Jeg er sunnmøring og snakker nok nærmere nynorsk enn bokmål, men jeg lærte bokmål på skolen, nynorsk bare som sidemål, og jeg er derfor flinkest i bokmål, og bokmål er naturligst for meg, derfor skriver jeg bokmål. Ja, jeg bommer på taster til tider, dette er et problem jeg er meget klar over, og jobber aktivt med å rette på. Blitt mye flinkere med øvelse. Jeg ser INGEN grunn til å ikke prøve å skrive rett. Om man ikke får det helt til er en annen sak, men så lenge man ærlig kan si at man gjorde så godt man kunne, så aksepterer jeg feil. Å skrive feil "med vilje" fordi dette ikke er en skolestil, det vitner om umodenhet, rett og slett.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2003 #50 Skrevet 19. februar 2003 Jeg er så enig med dere som "slår et slag" for grammatikken! Det minste vi kan gjøre, er vel å uttrykke oss med riktig språk? Jeg grøsser over alle skrive- og språkfeil i media for tiden. :x At dette ikke lenger blir sett på som viktig med rettskriving, gjør jo at språket til slutt vil forfalle! Alle kan skrive feil, og dette med tastefeil er veldig fort gjort. Men at folk rett og slett ikke vet hva som er rett skrivemåte og grammatikk, og heller ikke bryr seg om dette - dèt er bare et tegn på slurv & slendrian! (Dette gjelder selvsagt ikke dysleksi o.l - men folk som sliter med dette, bryr seg i allefall om språket sitt, og jobber med dette...)
Gjest Donna Skrevet 19. februar 2003 #51 Skrevet 19. februar 2003 Jeg hadde nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål ..men dette var helt FEIL for meg alle de årene det var tvang om å skrive nynorsk. jeg elsket å skrive stil ..og skrev og skrev - side opp og side ned ........var så fornøyd ......helt til jeg fikk de tilbake og såg alle de røde strekene - for jeg brukte ord som for meg var naturlig - men altså ikke nynorsk. (ikke naturlig hvis man tenker på dialekten) Jeg fikk aldri grepet på den nynorsken. jeg synes det er tungt å lese ....når jeg leser innleggene her som er skrevet på nynorsk - så må jeg lese de s a k t e for å forstå og å få med meg alt *ler*...bokmålen behøver jeg ikke lese - der ser jeg jo hva som står før jeg kommer så langt Kommer jeg over bøker som ser spennende ut men er på nynorsk så leser jeg de svært sjelden - da må de være spesielle altså ... Lurer på hva de som titter innom fra sverige og danmark synes er lettest å lese jeg av bokmål og nynorsk ...det kunne vært interessant å vite .... og om de sliter med å forstå oss når vi skriver feil og dialekter ... Jeg må si at jeg synes det er viktig å skreve rett , og å ha et godt skriftspråk. har ikke noe tilovers for at man f. eks skriver "dems" isteden for deres ....Men det er ikke lett alltid ...... hehe dette var en liten avsporing ... :oops: Slurv og slendrian ja ...jeg har altså aldri vært noe flink til å skrive rett ...men faktisk etter at jeg sluttet på skolen og begynte å jobbe så har det blitt værre. :o Så jeg tror nok man gjør lurt i å fortestte å skrive korrekt jeg etter skolen ....ikke begynne å slurve med det - for da er det vanskelig når man skal skrive riktig igjen ...sms språk og forkortninger og slang og dialekt...og skrivefeil ..det kommer lett men er vanskelig å rette opp igjen ... bare et lite tips til de "unge " her *ler*... (føler meg sååååå gammel hehe) Man glemmer rett og slett hva som er riktig tror jeg ...og det er fryktelig dumt ...
Steggen Skrevet 20. februar 2003 #52 Skrevet 20. februar 2003 Årsaka til at du må sette ned lesefarta når du les nynorsk kjem nok av at du les for lite nynorsk. Dette har med trening å gjera (og kva språkform du ventar å finne i t.d avisartiklar). Både innan bokmål og nynorsk er det mange ord som er lovlege å nytte, men som ikkje nødvendigvis gir eit godt språk. Eg hadde ein evig krangel med norsklæraren på gymnaset då eg hadde funne ut at det var lov å skrive "FRÅ" på bokmål. Dette vart konsekvent retta som skrivefeil. Eg hevda at det kunne ho ikkje, men ho kunne få lov til å klage på dårleg språk (For meg er det gale med "FRÅ" i bokmål og "IGJEN" på nynorsk sjølv om begge er tillatne ord). Men det vart alltid rekna som skrivefeil. Språket er i evig endring, det kan me ikkje arbeide imot, men rett skrivemåte og eit konsekvent ordval gir eit betre sråk. Det finst mange døme på at små feil kan gje stor skilnad i tyding. I eit innlegg i denne tråden står det - "...... viktig å skreve rett...". Ut frå samanhengen vil eg tru det skal være ".... viktig å skrive rett..."
Crazee Skrevet 20. februar 2003 #53 Skrevet 20. februar 2003 Lurer på hva de som titter innom fra sverige og danmark synes er lettest å lese jeg av bokmål og nynorsk ...det kunne vært interessant å vite .... og om de sliter med å forstå oss når vi skriver feil og dialekter ... Vel - bokmål ligg jo tett opp til dansk då, av naturlege grunnar, mens nynorsk har mykje til felles med svensk. Når det er sagt, så har eg skreve mykje på nynorsk til både svenskar og danskar, utan at nokre av dei har hatt problem med å forstå meg. (Bortsett frå enkelte ord, då - men det går jo begge vegar.) Spurte ein dansk gjeng kva dei foretrakk, men dei såg gjerne at eg heldt meg til nynorsk. Å lese nynorsk: Synest det kan vera verd det, eg. Det vert ofte påstått at nynorsk er eit rikare og meir "fargerikt" språk enn bokmål, og eg har høyrt at det er ein del skribentar/forfattarar som brukar nynorsk av den grunn. Og utlendingar som lærer seg nynorsk, òg av den grunn. Så berre ver standhaftige og les masse nynorsk ;-) (Virgo: Eg skal heller skriva s a k t e sånn at det skal vera lettare for deg å lesa ) (Skal ikkje stå for sannhetsgehalten i at nynorsk er rikare, men det er i alle fall ein del som er overbevist om det. Ikkje meg i mot.) Ein liten kommentar til bruk av dialekt i det skrevne ord: Det går fint an det i spesielle situasjonar. Berre husk på at situasjonane er spesielle fordi det ikkje er så mange av dei... Når forfattarar skal ha ein person til å snakka dialekt i bøkene sine, så brukar dei heller sjeldan dialekt! Litt små endringar i ordstilling og enkelte "slang" ord er det som ofte skal til for å gi inntrykk av dialekt. Så altså: Heller ikkje å gjengi dialekt i (skjønnlitterære) bøker er spesiell nok situasjon til å bruke dialekt skriftleg...
Gjest Donna Skrevet 20. februar 2003 #54 Skrevet 20. februar 2003 åååå det hjalp at du skrev s a k t e Crazze....nå fikk jeg med meg alt tror jeg ...
Gonzo Skrevet 20. februar 2003 #55 Skrevet 20. februar 2003 Ja ikke sant! Også har vi da eksempelvis: emne/evne – ovenfor/overfor. Det er rimelig mange som ikke ser forskjellen, men forskjellen er temmelig stor!
Pip Skrevet 20. februar 2003 #56 Skrevet 20. februar 2003 Og vet dere hva jeg syns er noe av det værste å lese? Særskriving! Det er nesten så det gjør vondt når jeg leser setninger som: -Jeg gleder meg kjempe mye. -Hva med brude vals? -Ledig frisør time. -En ung skole elev... Jeg kunne kommet med flere eksempler, men tror dere fatter poenget... Det blir jo virkelig en helt annen mening når man skriver det sånn! Her er et eksempel for å kanskje hjelpe noen på vei: En norsk lærer = en lærer fra Norge. En norsklærer = en som underviser i norsk. Denne enkle 'testen' kan gjøres på de fleste sånne ord... Takk for meg - håper jeg ikke har såret noen, der var virkelig ikke meningen!!
Crazee Skrevet 20. februar 2003 #57 Skrevet 20. februar 2003 Eit velkjent problem, Pip. Det har fått sitt eige namn: Ord delings syken. Samansette ord skal skrivast i eitt på norsk, og oppdelt på engelsk. Diverre er det ein del som greier å blanda dei to språka... ;-)
Gjest Donna Skrevet 21. februar 2003 #58 Skrevet 21. februar 2003 :o Såg ikke feilen engang jeg i eksempelet :o ...såg det etterpå da jeg leste om delingssyken ....men det er ikke alltid lett å vite hva som skal deles og hva som ikke skal deles ...
Gjest sexysadie Skrevet 21. februar 2003 #59 Skrevet 21. februar 2003 Hva er galt med overskriften: Hva skonummer, damer?? (Hvis vi virkelig skal begynne å bry oss med grammatikk)
Crazee Skrevet 21. februar 2003 #60 Skrevet 21. februar 2003 Hva er galt med overskriften: Hva skonummer, damer?? (Hvis vi virkelig skal begynne å bry oss med grammatikk) Vel, på bokmål så heiter det nok Hvilket skonummer. På nynorsk er kva rette ordet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå