Gå til innhold

grammatikk, takk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

sexysadie: jeg poengterte at jeg IKKE var ute etter å herje med dyslektikere.

når det gjelder stor bokstav: gidder ikke. skriver med en hånd, og det går så mye treigere når jeg skal bruke 'shift' hele tida. skjerper meg i offisielle sammenhenger, men dette er rekreasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er blitt tatt opp gang på gang her inne på forumet og det er samme leksa hver eneste gang. For min del så gidder jeg ikke å bry meg så mye med alle feil som blir tastet her inne. Hallo ????? Det er et forum ikke skole og man skriver som andre bemerker ikke en særoppgave eller en stil heller da.

23+4 :wink:

Skrevet

så setter jeg ikke karakter heller, da. (hei, DET var en ide! kanskje en dag når jeg har skikkelig lite å gjøre...)

vær glad du slipper å sitte ved siden av meg når jeg leser avisa, det er en lidelse. jeg er helt opphengt i skrivefeil. (det var vel neppe noen bombe nå.)

og forresten, når det gjelder infinitivsmerke, så trenger det ikke stå klint opptil verbet. det var iallefall det jeg lærte i lingvistikken...

Gjest Miss Fishy
Skrevet

Ivanka, du lærte tydeligvis ikke å skrive "i alle fall" riktig på lingvistikken! Du driter deg litt ut nå... Hvis du skal skrive innlegg om skrivefeil og hvor mye de irriterer deg, så sørg for at du skriver riktig selv!

Det heter ikke iallefall. Du må velge mellom "iallfall" og "i alle fall".

Så vet du det.

Skrevet

Hva med stor bokstav etter punktum Ivanka?

Ellen

Skrevet
skjerper meg i offisielle sammenhenger, men dette er rekreasjon.

Det var blink Ivanka.... Derfor blir det for dumt å sitte og lete etter feil når folk (som meg) bare hamrer ting ned fort og greit... Det ville ellers tatt for lang tid...

Jeg ser heller ikke på dine kommafeil vet du,da ...... :wink:

Skrevet

Personlig synes jeg det er langt mere "irriterende" og lese ett innlegg uten store bokstaver etter punktum.....enn og/aa feil osv.

Slike innlegg er slitsomme aa lese, da hele innlegget ser ut som en kjeeeeeeeeeempelang setning.

Ellen.

Gjest Kim Erik Lokker
Skrevet

selv synes jeg det er veldig langt over gjennomsnittlig interessant med slike debatter om og og/eller å og/eller komma og/eller punktum og/eller små eller store bokstaver og stavefeil og ordstillingsfeil og alle andre feil enhver kan tenkes å putte inn i sine ellers sikkert nøye uttenkte og utformede setninger og ikke minst om setningene skal være korte og konsise eller om de skal være noe lengre slik at man kanskje får inn hele budskapet sitt i en setning eller om det er interessant at de som klager over andres intelligens og/eller skriftlig fremstillingsevne ofte spekker sine egne innlegg med kjedelig språk og/eller rene grammatiske feil i tillegg til at jeg synes punktum og komma er ren sløsing med andres tid som man skal ha respekt for

OG DET MÅ VÆRE KLINKENDE KLART!

Skrevet

For meg kan folk skrive akkurat hvordan og åssen og kvissleis de vil. Om jeg leser det er noe helt annet.

Og de som ikke bruker punktum med påfølgende store bokstaver - eller et sms sprk sm ike lses veldg lett p n pcskjrm - vel, da må jeg innrømme at jeg ikke gidder.

Men at det blir et mer muntlig språk her inne, og på e-post - ja, helt klart. Det burde likevel ikke være noen unnskyldning.

Det er vel også ikke uleselig om folk ikke kan forskjell på og/å eller da/når - men det er ingen grunn til å ikke lære seg det. En ting er at vi her inne er på fritiden vår, vi er privatpersoner og "da skal alle andre drite i hvordan jeg skriver". Men gode vaner skal ikke undervurderes. Og jeg ser helt ærlig ikke poenget i å drite i alt som heter grammatikkregler og allmenn rettskriving på fritiden, da tviler jeg på at man klarer det i arbeidssammenheng også.

Her forleden hadde vi en diskusjon om hvordan et ord skulle skrives. Da var det en som helt seriøst hevdet at den gale skrivemåten måtte være tillatt, for det ble ikke korrigert på stavkontrollen på pc-en.

DA lurer jeg på hva som skjer. dvs. det vet jeg - dessverre.

Skrevet

Hmm.. legger ikke merke til skrivefeil på forum/IRC lengre. Det er så lett å skrive feil, samt at det fins en del folk med dyseleksi som benytter seg av PC-er. Jeg kan være kjempe-prikete hvis jeg bare vil, men forsøker å la være.

Det er jo selvfølgelig noe annet når folk skriver brev, lager hjemmesider o.l. Da er jeg veldig flink til å rette på både formuleringer og skrivefeil. (Har sikkert en del skrivefeil selv :ler: )

Men dialekt (mener selvfølgelig ikke nynorsk) og SMS-språk er SLITSOMT!

Dialekt er muntlig og ikke en godtatt skriveform. SMS-språk er til for mobiler der det kun er mulig å skrive 160 tegn, ikke på forum/email/IRC/whatever. Her har man et stort pent tastatur med alle tegnene man trenger for å skrive alle ordenen slik de skal. :) Bruk dem!

Det samme med tegnsetting og caps. Maks tre tegn etter endt setning og bruk sunn fornuft. Det er slitsomt å lese eposter med maange teng etterhverandre.....!!!!!!

Caps = roping. Fyy.. Det er greit til å UTHEVE ord med. MEN IKKE SKRIV ALT MED CAPS(store bokstaver for de som ikke skjønte det).

Egentlig er dette bare god oppførsel, eller netikette som det heter på "dataspråk" 8)

Skrevet

Dersom man blir farget av språk, nasjonalitet, legning etc når man "bedømmer" noens intelligens Crazee, ja da har man selv fordommer. Og ens fordommer skal ikke gå ut over noen andre enn en selv, mener nå jeg....

Hvem eier problemet, den som reagerer, den som skriver? Hvorfor gjør det noe? Skal en la sitt gå ut over andre?...

Skrevet

(iallefall og i alle fall er likeverdige former.)

hm. folk kommer jo med de merkeligste problemer, og dette er altså ett av mine.

for all del, det viktige er jo hva man skriver. men jeg henger meg opp likevel! ja ja. stol på meg når jeg sier det er verre for meg enn for dere.

(å nei. det skulle jeg kanskje ikke sagt. nå kommer vel noen til å begynne med bevisste feil bare for å terge meg...)

jeg regner altså dette som mitt problem, men jeg ber likevel om hjelp til å gjøre det mindre...

Skrevet

Lat meg understreka éin ting: At eg påstår me alle reagerer på språket som blir brukt, betyr ikkje at eg meinar me vurderer intelligensen etter det. (Og nasjonalitet og legning etc har eg ikkje ein gong nemnd!) Mine eigne reaksjonar på ulike innlegg kan vera noko slikt som:

- vedkommande kan ikkje vera særleg gammal.

- fjortis-fakter. (Fjortis: Ein tilstand, ikkje alder.)

- eg kan tolka innlegg som sarkastiske eller ironiske

- vedkommande har tydlegvis peiling på temaet

- det der var for tungt å lesa - eg orkar ikkje (Det kan vera tungt språk, eller langt og utan avsnitt/luft, eller lange setningar...)

- slurvete språk. Har ikkje vedkommande lært seg norsk skikkleg?

Og masse meir. Skrivefeil er med på å trekke inntrykket i retning slurv (o.l.) om det blir ein del av dei, eller om det er ting som går igjen (Og/å, då/når, v/f, g/k, ...) Enkelte har sjølvsagt dysleksi og har problem med rettskriving av den grunn. Eg har lest ein del som fleire "av dei" har skreve, men har faktisk enno ikkje irritert meg over det. (Som fleire har sagt tidlegare: Dei legg merke til kva som er slurv og kva som er dysleksi, utan at dei kan setja ord på kvifor.)

Men ingenting om intelligensen - sjølv ikkje om det er fjortis-fakter. Poenget mitt er berre at det kan vera greitt å vera klar over slikt noko, slik at ein kan tilpassa språket til det ein vil få fram. Det er ikkje noko verre enn at ein brukar ulike formuleringar i doktoravhandlingar, lesarbrev til aviser, kjærleiksbrev - alt etter kva ein vektlegg. Og sjølv om KG for ein stor del er rekreasjon, så er det mange ulike trådar her òg; frå tull og tøys til alvorlege tema. Då går det an å tilpasse språk og formuleringar til det ein vil oppnå.

Dette inneber at det er stort rom for å formulere seg muntleg til gravalvorleg, alt etter situasjon og hensikt. Og jo meir permanente og jo betre tid me har på å skriva, jo viktigare blir det å unngå skrivefeil. Sit ein og chattar så vil det vera meir naturleg med forkortingar og feiltastingar fordi alt går så fort. Skriv ein innlegg som dette, så er det betre tid og det er råd å unngå feil og dumme formuleringar. (I andre trådar kan dumme formuleringar vera heilt på sin plass ;-))

Til slutt: Kven er slike trådar nyttige for? Først og fremst for dei som er interesserte i å skrive godt og korrekt, dernest dei som er nyfikne på temaet og lurer på om dei kan plukke opp noko nyttig, og minst for dei som har gjort seg opp ei meining om kva som er godt nok, og ikkje vil endra syn uansett.

Det viktige med slike trådar er at me alle får muligheten til

1) Å diskutere eit emne som opptek fleire av oss (eit like godt tema som noko!)

2) Å plukke opp tips me kan bruka/få eit betre språk - om me vil.

Me som kan irritere oss i større eller mindre grad over skrivefeil og språklege krumsprang ønskjer jo sjølvsagt at det er ein del som innser at det kan vera litt positivt å ikkje leggja seg til ein uvane med å ikkje bry seg om språket sitt. Gammal vane er vond å venda, heiter det jo, og mange vil faktisk få bruk for å skriva godt.

Gjest Zalomine
Skrevet

Det var jeg som nevnte det med intelligensen. Jeg mente kanskje mer modenhet. Men, helt ærlig, ja jeg ser ikke på det som direkte SMART å skrive dialekt/sms-språk. Det virker jo da på meg som en som enten strøyk i norsk, eller mest sansynlig enda ikke har alvlagt eksamen i norsk, men antakelig ikke akkurat ligger ann til toppkarakter...

Min holdning til dette er nok preget av mange, mange timer på irc, og diskusjoner med dem som mener at deres dialekt er et skriftspråk (som op på en kanal som #norge hvor dialekt ble satt "forbudt" må man takle en del slike diskusjoner)

Men når de hevder at "min dialekt ER et skriftspråk", hvor er IQ'en da? Når de sier at "jammen, du kan ikke forvente at jeg skriver bokmål, jeg er jo trønder (trøndere og folk nordfra er de som mest bruker denne unnskyldningen, det er ikke ment som "fordommer", bare en observasjon), ja, da lurer jeg på om man ikke underviser i norsk (bokmål og nynorsk) i disse delene av landet. Eller om de generelt mener at folk fra disse delene av landet er såpass dumme at vi ikke kan forvente at de har lært seg et norsk skriftspråk? Når de mener at å skrive bokmål/nynorsk er bare tull, for NORSK, det er slik de snakker, når de mener seriøst (?) at bokmål er dansk, nynorsk er spy, og deres dialekt er det eneste rette, og at denne selvsagt skal skrives akkurat slik de uttaler den, er det da helt galt av meg å annse dem som "ikke helt smarte"?

Jeg mener ikke at alle som skriver på dialekt er dumme, men jeg mener at de ikke gjør noe forsøk på å vise at de er smarte. Har man en viss utdannelse, så har man somregel lært nok norsk til å vite at en dialekt er et talemål. Har man en viss IQ (uavhengig av om man har tatt utdannelse eller ei) så lærte man akkurat dette allerede på barneskolen, og den har vel de fleste som er på nettet vært gjennom?

Så, om jeg begynner å påstå at 1+2=4, så synes jeg det ikke vitner om at jeg er smart, at jeg er dårlig i matte. Om jeg begynner å mene at det heter "e r ik dom" (eller "e e ik dom") så mener jeg at det viser at jeg ikke er helt god i norsk... så ja, jeg anser ikek dialekt-skrivende mennesker generelt sett som å være de smarteste på jord. Men jeg sier IKKE at alle sammen er dumme, og jeg har slett ingen fordommer, rasistiske eller ei, til grunnlag for dette.

Uansett, det er sterkt fjortisspreget å skrive dialekt/sms-språk. Og totalt unødvendig. Derfor velger jeg gjerne å ikke lese de innleggene. Det er mitt valg, er det ikke?

Jeg har ikke noe problem med at noen har dysleksi, men jeg mener at "derfor må vi godta at alle skriver dialekt" er et dårlig argument. Nettopp fordi noen har slike problemer, så burde vi andre prøve å holde oss til en standard måte å skrive orda på, slik at det ble litt lettere for dem. Selv har jeg ikke lese/skrivevansker, men jeg har et "tasteproblem" som jeg jobber med. Jeg bommer lett på en del taster. Men jeg PRØVER. Det er tross alt alt vi ber om. At folk prøver. Vi lærte å skrive på skolen. Hvorfor skal vi glemme alt vi har lært straks vi har "fritid"? Skal vi glemme alt vi har lært om matte, naturfag osv også?

Nå håper jeg at jeg ikke har bommet på så altfor mange taster i dette innlegget, ber om at dere har forståelse for det om jeg har det, og smiler atter en gang av overskrifta her. Gramatikk, takk. Tikk, takk , tikk, takk... :)

Skrevet

grmf grmf. jeg synes definisjonen din av 'dialekt' er litt snever. i et lingvistisk perspektiv vil man gjerne regne norsk, svensk og dansk som dialekter av det samme språket... ikke for å starte noen krangel her, men jeg vil likevel påpeke at det fins flere syn på saken.

Gjest Zalomine
Skrevet

Vel, jeg snakker om de norske dialektene, TALEMÅLENE rundt om i landet vårt.

Når du pirker på noe slikt, ja da ER du pirkete.

Men, jeg gidder ikke bruke mer tid på akkurat dette. Jeg har lagt frem mitt synspunkt. Og takker med det for meg. Tikk, takk.

Skrevet

ja, jeg er pirkete. ellers hadde jeg neppe startet denne tråden. og så har jeg veldig lite å gjøre i dag.

Gjest Zalomine
Skrevet

Har masse å gjøre i dag jeg. :) snart skal jeg lage romantisk middag for to, sammen med min samboer. Så skal jeg forføre ham... :oops: (ja, han har allerede oppdaget jeg jeg er kledd i rødt under klærne da :) ) Og så skal jeg på kino i kveld. Så du får pirke i vei du, jeg skal ikke bry meg :)

Gjest Hvitveis
Skrevet
(iallefall og i alle fall er likeverdige former.)

Hvor i all verden har du det fra, Ivanka? Det er som Miss Fishy sier, skal du skrive rett - og det er vel det denne tråden startet ut som, hva som er korrekt norsk - så må du velge mellom i alle fall eller iallfall.

Men hvis meg gjerne hvor du fant at de to var likeverdige så skal jeg trekke meg tilbake i skammekroken.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
siden noen brukere som strever skikkelig med det her muligens har engelsk som førstespråk' date=' tillater jeg meg å ta med en aldri så liten oversettelse[/quote']

Burde du ikke lagt dette på pm Ivanka?

Milla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...