ivanka Skrevet 11. februar 2003 #1 Skrevet 11. februar 2003 enkelte gjengangerfeil irriterer vettet av meg. å blande sammen: ett/et og/å de/dem og å avslutte ord med dobbel m. siden noen brukere som strever skikkelig med det her muligens har engelsk som førstespråk, tillater jeg meg å ta med en aldri så liten oversettelse: ett=one et=a og=and å=to de=they dem=them roughly speaking. altså: tallord og artikkel er to forskjellige ordklasser, og kan ikke erstatte hverandre. det samme gjelder konjunksjon og infinitivsmerke. og når det gjelder bruken av personlig pronomen er det fortsatt forskjell på subjekt- og objektsform. særlig i oslo vest er det en trend å konsekvent satse på 'de' - muligens for å distansere seg fra dem som konsekvent bruker 'dem'. begge deler er like galt. og på norsk er det altså INGEN ord som slutter med -mm. dette handler altså ikke om 'typos' eller dysleksi, men om å konsekvent rote med grammatikken. gjør et forsøk. for min skyld. please...
Gjest Kira Skrevet 11. februar 2003 #2 Skrevet 11. februar 2003 Joda, er forsåvidt enig med deg. Men dette er et forum, ikke "stil" som skal levers inn. Folk kan få lov til å skrive slik som de vil.
lol Skrevet 11. februar 2003 #3 Skrevet 11. februar 2003 I samme slengen benytter jeg anledningen til å minne om at å - infinitivsmerket - kun brukes foran verb i infinitiv. Det heter altså strengt tatt ikke "en trend å konsekvent satse på " eller "å konsekvent rote med grammatikken", men "en trend konsekvent å satse på" og "konsekvent å rote med grammatikken". Kan kanskje høres litt tungt ut med det samme, men det er i så fall bare fordi man har vent seg til feil bruk.
lol Skrevet 11. februar 2003 #4 Skrevet 11. februar 2003 Psssst... - og så er det vanlig å bruke stor bokstav etter et punktum (altså når man begynner en ny setning). Gjør et forsøk. For min skyld. Please...
Gjest Kira Skrevet 11. februar 2003 #5 Skrevet 11. februar 2003 Psssst... - og så er det vanlig å bruke stor bokstav etter et punktum (altså når man begynner en ny setning). Gjør et forsøk. For min skyld. Please... Hehe ... Og det skal gjerne være et mellomrom mellom "..." også. Men jeg skal stoppe kveruleringen.
Gjest Duchess Skrevet 11. februar 2003 #6 Skrevet 11. februar 2003 Nå må dere gi dere.....la folk få skrive slik de vil og kan ! Noen er sterkere i grammatikk enn andre, og dette er som tidligere påpekt, et diskusjonforum, så lenge alle skjønner hva vedkommende mener er vel det hovedsaken skulle man tro, istedenfor å henge seg opp i bagateller om skrivefeil.
Mathias Skrevet 11. februar 2003 #7 Skrevet 11. februar 2003 Amen til det!!! Bry dere om hva som blir skrevet, ikke hvordan... Folk har da nok med å skrive ting noenlunde fornuftig om en ikke skal kladde også nå.... Flisespikeri!....
Gjest sexysadie Skrevet 11. februar 2003 #8 Skrevet 11. februar 2003 Ivanka (Har du nicket ditt etter Donald Trumphs datter) Ditt forsøk på å herje med folk med dysleksi godtakes ikke, lille venn.
starie Skrevet 11. februar 2003 #9 Skrevet 11. februar 2003 Jeg vet at jeg ikke skriver perfekt bokmål og dette er fordi jeg har nynorsk som hovedmål. Hev dere over skrivefeilene. Det som irriterer meg mest er at folk bruker sms-språk.
ROBBAN Skrevet 11. februar 2003 #10 Skrevet 11. februar 2003 Hei folkens! Helt enig med dere! Det viktige er ikke hvordan man skriver eller hvordan grammatisk rett det er, poenget er å formidle en tanke eller et (ett) budskap. Ble litt usikker her jeg. At jeg skriver som eg gjør har ikke med sykdom å gjøre, jeg er bare Svensk.
Ignite Skrevet 11. februar 2003 #11 Skrevet 11. februar 2003 Enig med Ivanka! Jeg krever ikke feilfrie innlegg, eller at folk med skrivevansker skal holde seg unna. Jeg ønsker imidlertid at de som kan klare å skrive riktigere, anstrenger seg litt for å gjøre nettopp det. Hvorfor? Fordi jeg synes at det skriftlige språket er verdt å holde i hevd. Jeg må også innrømme at jeg mister LITT respekten for skriveren når jeg leser et innlegg med elementære feil, - 'kan vedkommende ha noe særlig å fare med når han/hun ikke engang kan (eller bryr seg om) forskjellen mellom "og" og "å" og "ett" og "et"?'
Pip Skrevet 11. februar 2003 #12 Skrevet 11. februar 2003 Hmmm... Ble litt usikker på hva jeg skal mene om denne diskusjonen... Men er helt 'på nett' med dere som opplever det forstyrrende å lese tekster med mange skrivefeil. Samtidig innser jeg at ikke alle er som meg - jeg har alltid lest og skrevet veldig mye, og på den måten har jeg skriftspråket 'i blodet' - behøver ikke tenke for å skrive rett... (Nå har jeg også nynorsk som hovemål, så ikke arrester meg om bokmålen kanskje er noe inkonsekvent... hehe) Men, som en annen her skrev - sms-språk hører ikke hjemme andre streder enn i sms-meldinger! Og ja, det er viktig å ta vare på språket. Derfor synes jeg nok også at man kan prøve å skrive sånn noenlunde rett. Men for all del - mange har gode 'grunner' til ikke å skrive feilfritt, enten det er skrivevansker eller et annet førstespråk, og de skal få være helt i fred for meg! Fint å ta dette opp som eget tema - jeg blir litt irritert når man kommenterer skrivefeil i andre innlegg midt inne i en diskusjon... Litt saklighet må man kunne forvente av voksne mennesker...
Gjest Zalomine Skrevet 11. februar 2003 #13 Skrevet 11. februar 2003 Sms-språk og dialekter, det hører ikke hjemme her (dialekter er og blir bare MUNTLIG, slett ikke et skriftspråk) Jeg er også tilhenger av at folk prøver å få ting nogenlunde rett. Men feilfritt krever jeg slett ikke, jeg bommer for mye på tastene selv til å kunne kreve det. Å utelate mellomrom etter hvert punktum, som jeg så i ett innlegg for litt siden, gjør det veldig slitsomt å lese teksten. Å innbille seg at "d" er et ord... jeg gidder somregel ikke lese hele teksten da, og jeg må nok innrømme, jeg tillegger ikke vedkommende å ha helt høy IQ. Det er kanskje fordomsfullt av meg, men jeg ser på slikt som sterkt fjortis-preget (ja, det er mye av det på irc...) og et tegn på mangel for respekt for språket, og egentlig, ja litt mangel på iq også. Klarer ikke helt se for meg at høyt utdannede mennesker med jobb "høyt på strå" sitter og skriver "d e ik sånn, j sir d, d e slik!" (oversatt: Det er ikke sånn, jeg sier det, det er slik!) Så, beklager om jeg tråkker noen på tærne her, men om dere har ønske om å fremstå som smarte, så trykk på alle bokstavene i ordene. Det ER ikke plassbegresning på antall tegn i innleggene her.....
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #14 Skrevet 11. februar 2003 Skjønner hvor du vil hen, Ivanka. Men ærlig talt, hvis vi gjør så godt vi kan, så må det være bra nok. Jeg synes det med hele ord, mellomrom etter punktum og luft (avsnitt) er mye viktigere enn en og annen skrivefeil. Det er så tungt å lese sånne "tette" innlegg.
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #15 Skrevet 11. februar 2003 Jeg og hadde nynorsk som hovedmål, men skriver jo aldri det lenger. Jeg var flink til rettskriving når jeg gikk på skolen, fikk alltid bra karakter i norsk( både bokmål og nynorsk), men jeg har alltid hatt problemer med og/å.. :evil: Var flink en stund med det,men nå er jeg like blank på det området igjen. Og jeg må nok innrømme at jeg skriver mye mer feil nå enn jeg gjorde. Ikke noe rart når man ikke holder det ved like, men nå skriver jeg mange mail med Mzfire og Duchess hver dag, pluss flere, så egentlig burde rettskrivinga mi være mye bedre enn den er. Har ei veninne som har dysleksi, og jeg må si jeg noen ganger sliter med å forstå hva hun har skrevet i mailen, men hun kan ikke noe for det stakkars. Og jeg dømmer ingen uansett hvordan de skriver, men blir det for mye av sms-språk osv, kan det blir ganske slitsomt å skulle lese...men vi har alle våre utrrykksmåter, og som nevnt av flere her, det er jo et forum der man trenger råd osv, ikke noe rettskrivingskurs.
Crazee Skrevet 11. februar 2003 #16 Skrevet 11. februar 2003 Vel, det er ikkje første gong temaet er oppe (kanskje det skulle vore "sticky"... ;-)) - og det som har blitt sagt tidlegare om denne typen trådar: Det er ikkje for å hakke på folk og skrivefeila deira (våre) men for å gjera oss klar over og bevisst det me skriv. Og fleire har jo òg takka for at grammatikk og skrivefeil er blitt diskutert, sidan dei faktisk har lært noko av det. Og som vanleg synest eg det er fornuftig med eigne trådar om språk og grammatikk, eg :-) Nokre spørsmål: Er det vits i slike diskusjonar? Javisst - dei eksisterar fordi det er fleire som reagerer på språkbruken. Det skjer automatisk - det nyttar ikkje å tenka "no skal eg ikkje reagere på feil." Ein kan til ein viss grad læra seg å oversjå feil, men reagere gjer ein ubevisst. Er det ikkje viktigare med innhaldet, enn å henga seg opp i skrivefeil? Jovisst - og derfor er det vel ikkje så mange som kommenterer skrivefeil og slikt i diskusjonar? (Eg har ikkje sett noko særleg til det, i alle fall.) Me kan altså oversjå feil, som i "ikkje kommentere" - men reagere gjer me nok. Enkelte gongar kan forresten skrivefeil og grammatiske feil endra meininga i ei setning. T.d. er det forskjell på å skriva feil i eit innlegg og å skriva feil i eitt innlegg. Og plassering av komma er ein annan ting som er teke opp tidlegare. Er det så farleg om me reagerer då, når me greier å teia om det? Tja, kor mange kan seia at dei ikkje gjer seg opp ei meining om folk her, ut i frå det dei skriv og måten dei skriv på? Ein person som formulerer seg godt på eit feilfritt språk gir eit anna inntrykk enn ein som klaprar i veg på tastaturet med skrivefeil og sms-språk, og oppstykka setningar. Me reagerer alle på språket (er min påstand,) og skrivefeil/grammatiske feil trekker inntrykket i negativ lei. Er det ikkje då fint med trådar som dette, der me kan fortelja kva me reagerer på, slik at dei som kjenner seg trufne kan bli merksame på problemet og korrigere det til seinare - om dei veljer å ta omsyn til det? For eg har ingen forestillingar om at alle vil prøva å skriva rett - mange "gir blaffen" og er overbevist at om meininga kjem fram er alt OK. Andre igjen er - som meg - glad i språket og vil gjera sitt beste for å skriva korrekt. (Til tross for det dukkar det opp skrivefeil frå tid til annan.)
Gjest Diva Skrevet 11. februar 2003 #17 Skrevet 11. februar 2003 Det eneste jeg reagerer på i denne sammenheng er skrivemåter som denne : Nåskal jeg fortele dere en historie den er kjempemorsom. og dere vil le dere ihjel skal jeg begynne ? ja det var om espen askeladd.....blablabla.... Poenget mitt er kun at noen har en tendens til å ikke bruke punktum og stor bokstav. DET burde være et minstekrav til rettskriving. Jeg mener slett ikke at folk som skriver slikt ikke bør få skrive! Herregud. Jeg er absolutt ikke perfekt selv..... Men det er vanskelig å finne sammenhengen og forstå enkelte ting i blant, og det er synd hvis det er et aktuelt og viktig / interessant tema. Ellers er SMS - språk er jeg heller ikke helt for. Men hver sin smak. Jeg prøver i allefall å skrive riktig og forståelig, slik at folk tar budskapet. En skriveLEIF i ny og ne skader da ingen! Men jeg prøver å gjøre meg forstått så godt jeg kan, og da er det uhyre viktig med punktum og stor bokstav. Nå skal jeg ikke klage mer i allefall :D
Gjest Embla s Skrevet 11. februar 2003 #18 Skrevet 11. februar 2003 til dels enig med Crazee; Det er OK med egne tråder på grammatikk. Det er lett å bli sløv, og vi tjener på å få noen oppvekkere mht dette nå og da. Det jeg overhodet ikke aksepterer, derimot, er hvis noen kommenterer skrive-feil i tråder som handler om helt andre ting. Greit hvis det sies med glimt i øyet, men hvis det sies på en ekkel "pekefingeraktig-måte" blir i allefall jeg veeldig sur!! Slikt noe syns jeg er direkte ufint. Og det skal vel ikke være slik at dette forumet er for de med grammatikken sin i orden, mens "sløvere typer" og dyslektikere m.m. skal la være å bli med i diskusjonene fordi de er redde for hån/rettelser!!?
Gjest Zalomine Skrevet 12. februar 2003 #19 Skrevet 12. februar 2003 Helt enig der. Jeg kommenterer ikke feil i andre tråder, selv om det tidvis frister VELDIG å fortelle folk at dette ikke er sms med plassbegrensninger. Men tråder som dette er fine nettopp på den måten, vi kan påpeke slike ting, uten å ødelegge opprinnelige tråder med helt andre tema....
lol Skrevet 12. februar 2003 #20 Skrevet 12. februar 2003 Du har absolutt et poeng, Crazee! Jeg liker egentlig ikke denne typen diskusjoner, for jeg synes i grunnen det er uhørt å "legge seg opp i" hvordan andre velger å uttrykke seg. Noen kan ikke bedre, andre gir blaffen, men det er da ikke noe jeg har noe med? Men ok, en generell meningsutveksling om språk og grammatikk kan selvfølgelig være både nyttig, lærerik og morsom! Det JEG synes er tåpelig, er å skrive et innlegg om hvordan man "irriterer vettet av seg" over andres grammatikk, og så ikke engang passe på at man selv skriver riktig! Hvorfor er det verre å blande bruken av å/og enn ikke å plassere infinitivsmerket (altså å) på riktig sted? Og hvorfor er det verre å slurve med ett/et enn konsekvent ikke å bruke stor bokstav? Nei ivanka, gå først i deg selv før du begynner å bry deg med andres småfeil! (og for de som ikke hadde skjønt det: mine første svar på ivankas innlegg var ment som ironiske "spark i ræva" til henne! :blunke: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå