Gå til innhold

hvordan gjøre overnatting lettest

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har seriøst begynt å planlegge bryllup i hellas,santorini og jeg vil ha mine nermeste med. foreldre, søsken og forlovere, det blir 14 stk + oss 2.

hva hadde dere gjort med overnatting med familie?

hadde dere bare sørget for og finne et bra hotell og være på bare dere to og la de andre velge selv hvor de vil være, slik at det gjerne ble litt spredd mellom familien?

eller hadde dere sørget for at alle kom på samme hotell?

hvordan hadde dere reagert hvis dere som foreldre/søsken/forlover hadde blitt bedt i bryllup i hellas men dere må betale reise og opphold selv istedetfor og gi gave/hjelpe til med penger i bryllup?

hadde det blitt for mye og be om at dere kunne tatt samme hotell som brudeparet?

hadde dere blitt sure pga. dere måtte betale reise/opphold selv?

hvilken løsning er best for alle når det kommer til opphold?

til dere som har giftet dere / skal gifte dere i et annet land med deres nærmeste:

- hvordan reagerte deres nærmeste da det skulle skje i utlandet?

- hvordan gjorde/gjør dere det met opphold og reise?

- hvordan gjorde dere det økonomisk?

det er snakk om bryllup sommeren 2008.

Videoannonse
Annonse
Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)
hvordan hadde dere reagert hvis dere som foreldre/søsken/forlover hadde blitt bedt i bryllup i hellas men dere må betale reise og opphold selv istedetfor og gi gave/hjelpe til med penger i bryllup?

hadde det blitt for mye og be om at dere kunne tatt samme hotell som brudeparet?

Sur hadde jeg ikke blitt, men jeg synes nok at en slik løsning blir i noe dyreste laget for gjestene. Tror heller ikke at det er vanlig å bruke slike summer på gaver.

En kan nok ikke forvente at alle har råd til dette, men dere kan jo diskutere det med dem det gjelder?

Hvis dere snakker med dem om det nå så har de jo også muligheten til å begynne å spare.

Sikkert koseligst om alle bor på samme hotell, men vil tror at dere som brudepar kanskje ønsker å legge litt mer penger i overnattingen enn det deres gjester ønsker? Så ville nok ikke bedt alle om å velge samme hotell, dersom det ikke er et rimelig alternativ.

Synes dere bør snakke med de det gjelder før dere bestemmer dere helt dersom dere øsnker at alle skal være til stede på dagen deres.

Lykke til med planene, Santorini er en utrolig romantisk øy. Vi har også tenkt på Santorini dersom vi skulle bestemme oss for å stikke avgårde for å gifte oss. :)

Hadde nok ikke hatt samvittighet til å invitere nærmeste familie dersom vi skulle gifte oss i utenlandet, det er for mye forlangt å be dem om å bruke slike summer på oss og for drøyt å legge føringer på ferien deres.

Men det kan jo godt hende at din familie tenker anderledes.

Endret av Scaphoid
Skrevet

til dere som har giftet dere / skal gifte dere i et annet land med deres nærmeste:

- hvordan reagerte deres nærmeste da det skulle skje i utlandet?

- hvordan gjorde/gjør dere det met opphold og reise?

- hvordan gjorde dere det økonomisk?

1. De var glade på våre veiene pga bryllupet. Vennene våre syns det er kjempe kuult å reise bort og gleder seg veldig til USA tur. Foreldrene våre hadde ikke noe ønske om å reise dit og føler det kanskje litt som en "forpliktelse"....men de kommer

2. Jeg har booket blybilletter og hotell for alle sammen også har de betalt meg tilbake

3. Økonomisk for oss? Vårt budsjett er vel på rundt 110.000 Det inkluderer bryllupet og altsom hører til der,reise og opphold i 14 dager samt alle lommepenger. Vi har spart gjennomåret (bestemte oss i jan06) og spart gaver vi har fått, skattepenger osv osvogså har vi fått en sum av mine foreldre...

Økonoimisk forgjestene? Alle som kommer betaler reise og opphold selv.

Skrevet

Når det er sagt....i utgangspukntet sa vi at det var hyggelig om noen ble med men vi ventet oss absolutt ingenting. Vi var helt forberedt på at det kunne bli bare oss 4 og det er også helt greit. Vi har ikke forlangt at noen ble med og håper de kommerfordi de ønsker det selv.....(selvom jeg vet at foreldrene våre skulle ønske vi skullegifte oss her hjemme....)

Skrevet

En ting til.Vi skal sove på et annet hotell enn gjestene våre de 5 første nettene...Men det er fordi Disney krever at man bor hos dem x ant netter i forbindelsem bryllupet. Vi flyttet til samme hotell som de andre de siste nettene. Dette er et billig hotell, men helt greit. Vi vil ikke at folk skal blakke seg på overnatting.

Skrevet

Jeg hadde nok klart det helt greit økonomisk, men jeg har også venner som måttet ha droppet bryllupet dersom det var sånn. Når de aldri har hatt råd til å reise på ordentlig ferie selv, så har de heller ikke råd å reise til Hellas i bryllup...

Om jeg hadde prioritert det, er en annen sak. For jeg liker å bestemme selv hvor jeg skal tilbringe ferien min, og den vil jeg helst tilbringe lengst mulig unna familien. Hadde det vært vennepar som giftet seg slik, hadde jeg ihvertfall ikke giddet å komme.

Skrevet

Enig med niomi. Det spørs egentlig hvilket forhold jeg hadde hatt til brudeparet, men det er slett ikke sikkert at jeg hadde giddet å bruke ferien min til å reise i bryllup.

Gjest =tentacle=
Skrevet

hvilken løsning er best for alle når det kommer til opphold?

Jeg er student, og hadde ikke hatt mulighet til å dekke kostnadene ved en Hellastur for et bryllup. Bryllupsgave med min økonomi er heller ikke på flere tusen kroner, så det går ikke opp i opp ved å slippe å kjøpe gave.

Skrevet

Jeg hadde nok gjort som Emma, og forventet at det bare ble dere. Og da tatt det positivt for hver person som ville bli med. Men IKKE bli skuffet om noen ikke blir med..

Om jeg hadde blitt med hvis det var et vennepar er litt tvilsomt, spørs både hvor (om det er et sted jeg vil på ferie til eller kan kombinere med et sted jeg vil til) og hvor godt jeg kjenner dem, samt pris. Hadde forsøkt å finne et sted der gjestene kunne bo samlet om mulig, som var ganske rimelig, og så vurdert om jeg selv ville flotte meg på noe dyrt i nærheten.

Vi satser forsåvidt på at gjestene våre og betaler overnatting selv, men det kan fåes fra svært rimelig til vanlig hotellrompris på stedet, så håper ikke at det er noe problem. Det legger bare beslag på en helg for våre..

Skrevet
Når det er sagt....i utgangspukntet sa vi at det var hyggelig om noen ble med men vi ventet oss absolutt ingenting. Vi var helt forberedt på at det kunne bli bare oss 4 og det er også helt greit. Vi har ikke forlangt at noen ble med og håper de kommerfordi de ønsker det selv.....(selvom jeg vet at foreldrene våre skulle ønske vi skullegifte oss her hjemme....)

hvordan gjorde dere det med invitasjoner?

hadde dere invitasjoner?

evt. hva skrev dere?

Skrevet (endret)
hvordan gjorde dere det med invitasjoner?

hadde dere invitasjoner?

evt. hva skrev dere?

Vi har ikke levert ut invitasjoner.....enda.

Da vi bestemte oss (14 mnd før bryllupet) sendte vi mail til venner og famlie og sa noe sånt som "hei og jippi, vi har news...vi kommer til å gifte oss når vi er på ferie i Florida i mars neste år. Om noen skulle ha lyst til å være med oss er det selvfølgelig bare koselig"(Ok ikke ordrett for jeg husker ikke...det er jo 1 år siden.)

Så kom folk til oss og sa ifra. Vi trodde som sagt egentlig ikke at noen skulle komme og ble veldig overrasket da såpass mange venner (5 stk - alle reiser alene da kun 1 har kjæreste)ville bli med. Men det var nok enkelt for mine 3 venninder fordi de alle har bodd der borte selv (samme som meg) og i flere år har ønsket å reise tilbake.

Ok sorry skravlingen...

Jeg skal sette igang med invitasjoner nå. Det blir jo ikke tradisjonelle invitasjoner siden folk allerede har sagt ja til å komme (og kjøpt flybilletter etc),men et kort med diverse info om seremonien og middagen - samt diverse info omområdet, hotellet, severdigheter osv osv.

Jeg tror nok selv at jeg neppe hadde reist langt unna for å dra i noens bryllup, med mindre jeg hadde et ønske fra før av om å reise til det stedet og kunne slå to fluer et smekk. (Sånn som mine venninder gjør.)

Endret av *Emma*
Skrevet

ok, jeg vet ikke hvordan vi skal gjøre det enda, jeg har et stort ønske og ha familie med og vil ikke gjøre noe som de ikke kan bli med på eller ikke er enige i, familien min betyr ekstremt mye for meg.

men jeg vil ha et lite, intimt men spesielt bryllup.

og hellas er min store drøm!

jeg har liten lyst til og ha et stort (eller lite) tradisjonellt bryllup her i norge, nå har jeg virkelig fått smaken på bryllup i hellas, santorini.

what to do????

Skrevet
ok, jeg vet ikke hvordan vi skal gjøre det enda, jeg har et stort ønske og ha familie med og vil ikke gjøre noe som de ikke kan bli med på eller ikke er enige i, familien min betyr ekstremt mye for meg.

men jeg vil ha et lite, intimt men spesielt bryllup.

og hellas er min store drøm!

jeg har liten lyst til og ha et stort (eller lite) tradisjonellt bryllup her i norge, nå har jeg virkelig fått smaken på bryllup i hellas, santorini.

what to do????

Betale overnatting for gjestene dere gjerne vil ha med, også betaler de reisen selv? Dere sparer vel likevel en del på å legge bryllupet i Hellas, både på overnatting, mat og alkohol, i tillegg til at dere allerede er på bryllupsreise.

Ellers kan dere jo gifte dere ute og ha familiefest når dere kommer hjem.

Gjest Scaphoid
Skrevet

Skjønner godt at du har drømmer og planer for bryllupet ditt, men som sikkert flere av oss andre erfarer du at disse drømmene er forenlig med det å få inkludert alle en ønsker å dele dagen med.

Synes niomi sitt forslag om at dere dekker overnatting mens gjestene betaler reisen kunne være et greit kompromiss. Da er det større mulighet til å få med de dere ønsker å dele dagen med.

Ønsker deg fortsatt lykke til med palnleggingen, sikker på at dere finner en bra løsning til slutt.

Skrevet

hva med og spandere fly for alle?så kan de velge hvor og hvor lenge de vil bli selv?

hvor mye blir det for flybilletter tur/retur for ca 10 stk?

jeg vil reise om sommeren.

Skrevet

Ofte er det billigst å bestille charterreise med både fly og hotell om ikke f.eks Sterling eller Norwegian flyr dit.

Hadde jeg blitt invitert i bryllup til familie eller nære venner som skulle ha bryllupet i utlandet hadde jeg nok gjort mye for å få til å være med. Men - ville helst bestemt hotell selv slik at vi kunne tilpasset kostnadene.

Gjest Scaphoid
Skrevet
hvor mye blir det for flybilletter tur/retur for ca 10 stk?

jeg vil reise om sommeren.

Et kjapt søk på flypriser i juni/juli gir tur/retur fra ca 3000 til 10 000 kr pr person.

Så kan nok være lurt å forhøre seg litt om priser og tidspunkt.

Skrevet

noen som har erfaringer med kilroy reiser?

Skrevet

Hva med å leie en ganske stor gård / stort hus med mange rom, som gjestene kunne bo i? Dette kan dere leie, og informere gjestene om det, så det blir litt enklere for dem, da slipper de å tenke på overnatting, "bare" betale reise osv.

Dersom dere to vil ha noe mer fancy på bryllupsnatten kan dere jo leie dere inn på hotell akkurat den natten. Men ellers blir det kanskje koselig for gjestene å bo sammen i et stort hus / gård, lage seg frokost sammen og slikt. Det blir jo ofte litt mer spartansk enn et hotell, men da kan de som evt. ikke vil bo sammen de andre selv finne et hotell på egen hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...