Gå til innhold

Er vaselin skadelig?

sassy sweets

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet noe om skadevirkninger av produkter som vaslin, babyolje og lignende? Har lest flere steder at det er en sammenheng mellom bruk av vaselin og leddgikt, og av produkter fremstilt av råolje? Jeg har tørr problemhud og bruker alltid olje etter dusjen, og når ansiktshuden er ekstra tørr bruker jeg vaslin rett på våt hud og sover med det, resultatet er silkemyk hud neste morgen, det funker utrolig bra for meg-men blir litt skremt av det jeg hører om disse produktene.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Jeg tror ikke vaselin gjør noen skade, men heller ingen gagn. Men det stenger inne fuktigheten, og det er nok derfor du opplever at huden blir myk etterpå. Jeg ville vært forsiktig med å bruke det i ansiktet pga. fare for kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er vinter må du ikke bruke vaselin på leppene, fordi den inneholder vann, og hva skjer med vann når det er minus-grader ute, jo det fryser. Og da sprekker leppene oxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Nå som det er vinter må du ikke bruke vaselin på leppene, fordi den inneholder vann, og hva skjer med vann når det er minus-grader ute, jo det fryser. Og da sprekker leppene oxo

Vaselin er vel vannfri, så vidt jeg vet. Det er rent fett, mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin har en ingrediens og det er petrolatum... Så du kan trygt bruke den om vinteren for den innholder ikke vann!

Jeg smører alltid ett tykt lag med vaselin på leppene før jeg legger meg. Myke og gode lepper når jeg våkner:)

Hadde nok vært litt forsiktig med å bruke den som fuktighetskrem til ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at vaselin ikke skal brukes om vinteren i solen fordi man blir lettere solbrent. Ble fortalt tidligere var det noen som hadde brukt vaselin i stedet for kuldekrem for å holde huden fuktig i den tørre og kalde fjelluften. Vedkommende fikk andregradsforbrenninger etter en 5-6timers skitur.

Men jeg har aldri prøvd selv, eller sett det, så det kan jo være en myte... men dette er i hvert fall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor brukte vaselin i ansiktet mitt hver vinter da jeg var liten ... og vi var masse ute i motsetning til dagens barn ... Har aldri hatt problemer hverken hud eller andre plager som ble nevnt.

Nå i voksen alder bruker jeg vaselin på leppene, har en boks i vesken og en på nattbordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke bruke det i solen! Det er rent fett og det brenner jo på leppene. Men generelt om vinteren er det ikke mye sol. Men må ikke brukes om sommern på stranda....

Ville helst ikke brukt den i ansiktet uansett hvilken årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vaselin på leppene i 6 år nå, men det er ikke den gule boksen men en boks som er hvit med blå skrift. Det står "Løveapoteket Tønsberg" på den. Er så glad i denne og den er alltid med i vesken. Bruker den sommer som vinter og har aldri merket noe ubehag. innholder ikke parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden brukte jeg vaselin på leppene hver eneste dag og ble til slutt helt avhengig av det. Måtte ta på hver time, ellers ble leppene helt tørre. Så nå har jeg kuttet det ut :) Men leppene ble alltid veldig glansfulle og fine med vaselin på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at vaselin ikke skal brukes om vinteren i solen fordi man blir lettere solbrent. Ble fortalt tidligere var det noen som hadde brukt vaselin i stedet for kuldekrem for å holde huden fuktig i den tørre og kalde fjelluften. Vedkommende fikk andregradsforbrenninger etter en 5-6timers skitur.

Men jeg har aldri prøvd selv, eller sett det, så det kan jo være en myte... men dette er i hvert fall det jeg har hørt.

Dette har jeg ògså hørt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall ikke blitt avhengig, jeg tar bare litt på leppene hver kveld etter at jeg har rensa huden, for da blir de ekstra tørre, ogsa har jeg myke lepper resten av tida.

Men det er som sagt ikke gul boks, men en hvit en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hørt at vaselin gir økt hårvekst og det er spesielt ikke noe gøy i ansiktet da.. Men om det stemmer er jo en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liksom ikke forestille meg at det er videre bra å smøre vaselin på ansiktet - sikkert ikke direkte skadelig, men jeg vil tro det er ganske mange andre ting du kan bruke ansiktet for å få myk hud som er sunnere enn vaselin. Har aldri likt vaselin på leppene heller, liker ikke så klissete ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tigerjente

Vaselin tetter igjen porene dine.

Dvs at fuktigheten fra huden ikke kommer ut, og det er på en måte bra. Men det gjør også at talget som ligger i porene ikke får komme ut, og da tetter det mer, og kan føre til kviser. I tillegg tror huden at den er flink til å produsere nok talg, til å smøre huden, at talgproduksjonen settes ned. Det resulterer i at huden blir tørr, og avhengig av noe som smørrer den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Jan Erik

:gjeiper: Har hatt problem med uønsket hårvekst der bak og har funnet at vaselin hindrer dette. Så enig med Rexina at vaselin ikke fremmer hårvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...