Gå til innhold

Ikke rart at folk er slitne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt påvirket når jeg leste en tråd under Graviditet på KG ... som handlet om gravide som skal rekke over alt på en gang.

Har nå sittet og lest gjennom endel dagbøker og jeg må si at jeg blir ganske sjokkert :overrasket: Er det faktisk slik at kvinner i full jobb ser det som nødvendig å vaske og støvsuge huset hver dag, må vaskemaskinen svive nok-stop hver dag? Til og med i julen?

Synes det er trist å se at så mange ikke klarer (eller liker) å slappe av og kose seg ...

Eller er det sånn at man bare må fortelle om hver minste ting man utfører for at ingen må tro at man er en latsabb som lar støvet ligge rundt i krokene? Er det bare her på Kvinneguiden at man føler at man må skrive dette - eller er det noe man forteller venner og kollegaer også i detaljer hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skulle ellers sørget for at det var rent og hyggelig rundt oss?

Skrevet

Man trenger vel neppe vaske gulv og vegger hver dag for å ha det rent og hyggelig rundt seg? Og hvem har det hyggelig med en utslitt mor og kone?

Og er det virkelig nødvendig å la vaskemaskinen svive flere ganger hver dag om man har to barn?

Skrevet (endret)

:ler: Har tenkt de samme tankene. Får inntrykk av at enkelte har storrengjøring hver eneste dag og setter hele sin stolthet inn på å ha et prikkfritt og perfekt hjem og i det hele tatt være som en husmor på 50 tallet. Jeg tenker at alle får gjøre som de vil, men er litt synd hvis folk blir utslitte av kravene de setter til seg selv. Kanskje viktig å huske på at livet skal leves også og at 50-tallets husmødre faktisk hadde det som heldagsjobb å ta vare på hus&hjem. Man er ikke en misslykket kvinne fordi om man går glipp av en husvask!

Jeg tenker også at kanskje mange som strever veldig med hus og hjem og som sliter seg fordervet på å holde det prikkfritt føler at de ikke blir verdsatt nok av de de bor sammen med (og vasker for) og at de derfor trenger de tilbakemeldinger og applauser de får fra andre her på KG? At det er noe de er stolt av og som de ønsker (og fortjener) ros for, enten av ektemannen eller fra KG-venninner...

(jeg har forresten kjørt vaskemaskin i julen :sjenert: Det var så fullt av skitne dynetrekk, så jeg vasket de i går kveld så de fikk henge rundt i huset til tørk i natt. Også har jeg kost meg med å rydde på arbeidsrommet. Men det er rekreasjon! :ler: )

Endret av Embla s
Skrevet

Jeg rydder litt i jula, og bruker selvfølgelig oppvaskmaskin og vaskemaskin når det trengs, men vask og støvsuging får vente til over nyttår :) Jeg skal jo også kose meg!

Men for at jeg skal klare å kose meg, må det være et minimum av orden rundt meg ;)

Skrevet
Men for at jeg skal klare å kose meg, må det være et minimum av orden rundt meg  ;)

Slik er det for meg også, og med liten plass, katt og hund, kan jeg ikke la alt være i jula. Sliter meg ikke ut, men tar over med støvsugeren og rydder jevnlig. Har blitt flinkere til å la humla suse med alderen, før satte jeg nok mye mer ære i at alt var prikkfritt til en hver tid...

Har det faktisk bedre nå enn da.

Klesvask tar jeg når jeg kan, er nemlig uten vaskemaskin for tiden og må vaske "på legd". Neste omgang blir fredag, tenker jeg.

Skrevet
:ler: Har tenkt de samme tankene. Får inntrykk av at enkelte har storrengjøring hver eneste dag og setter hele sin stolthet inn på å ha et prikkfritt og perfekt hjem og i det hele tatt være som en husmor på 50 tallet. Jeg tenker at alle får gjøre som de vil, men er litt synd hvis folk blir utslitte av kravene de setter til seg selv. Kanskje viktig å huske på at livet skal leves også og at 50-tallets husmødre faktisk hadde det som heldagsjobb å ta vare på hus&hjem. Man er ikke en misslykket kvinne fordi om man går glipp av en husvask!

Jeg tenker også at kanskje mange som strever veldig med hus og hjem og som sliter seg fordervet på å holde det prikkfritt føler at de ikke blir verdsatt nok av de de bor sammen med (og vasker for) og at de derfor trenger de tilbakemeldinger og applauser de får fra andre her på KG? At det er noe de er stolt av og som de ønsker (og fortjener) ros for, enten av ektemannen eller fra KG-venninner...

(jeg har forresten kjørt vaskemaskin i julen  :sjenert: Det var så fullt av skitne dynetrekk, så jeg vasket de i går kveld så de fikk henge rundt i huset til tørk i natt. Også har jeg kost meg med å rydde på arbeidsrommet. Men det er rekreasjon! :ler: )

Tenker akkurat det samme, Embla ... ;)

Jeg kan aldri bli samme husmor som min mor - jeg innser det og har selvsagt senket kravene mine til et prikkfritt hjem. Dessuten så "jukser" jeg ... har en vaskehjelp som kommer hjem til meg hver torsdag og vasker huset i 4 timer ... Anbefales :)

Skrevet
har en vaskehjelp som kommer hjem til meg hver torsdag og vasker huset i 4 timer ... Anbefales  :)

Det har jeg også lyst på... Og når jeg får meg en heldagsjobb som gir grei nok inntekt til at vi har råd til det, så skal vi også ansette en hushjelp.

Mannen min og jeg er ganske like; vi er skippertaksmennesker. Det vokser noen ganger over hodene våre, men så bruker vi noen timer og så er det strøkent.

Skrevet

Her i huset er vasking snart et fremmedord. Men en runde med støvsugeren er nesten påkrevet hver dag, så det fort blir smuler og støv med 5++++ i huset.

Vaskemaskin og oppvaskmaskin jobber selvfølgelig etter behov. Det hjalp ikke at skittentøysdunken var tom på julaften morgen, når 5 personer dusjet og skiftet tøy senere på dagen. Og oppvask blir det o så lenge man er hjemme.

Men slike ting gjør meg ikke sliten. Så jeg har fortsatt godt tid til kos og avslapning.......................Og der falt juletreet..........................................så nå har vi pyntet treet igjen, støvsuget og ryddet...:fnis:

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Det er jo noen som MÅ vaske/støvsuge/tørke støv oftere enn andre da, som ikke har ett valg uansett om de er slitne eller ikke...

Det er mange som reagerer på at jeg rengjør huset hver eneste dag i jula, men jeg gidder ikke å opplyse alle om grunnen til at jeg gjør det.

Da får de heller tro at jeg har støv på hjernen. ;)

Skrevet
Helt enig med deg i dette. Det er forbausende hvor mange som legger mye tid og energi i husvask og generelt husstell. For all del, det er fint å ha det ryddig og relativt rent rundt seg. Men får følelsen av at mange legger fryktelig mye mer i dette enn hva som egentlig er nødvendig...

Så det bare er slik at mor i huset må stå på, også i ferien, for ellers blir ingenting gjort? Da er jeg ikke enig... Mitt beste vaske- og ryddemetode er rett og slett delegering. Ikke gidder jeg å slite og slave for at resten av huset skal kunne sitte på rompa og ha fri :ler: 

Jeg gjør nok til syvende og sist mest i huset. Men jeg viker ikke fra det at huset er vårt felles ansvar, og at unger og mann skal gjøre sitt uten at det skal ha stående applaus...

Det er sant. Jeg har nok vasket gulv veldig mye oftere enn single venninner, for eksempel- som ikke har et evig kaos av yoghurtflekker og brødsmuler å slåss mot. Men det er en viss forskjell mellom å gjøre det som MÅ gjøres, og å være Den Skinnende Tornado, til beundring fra omgivelser og andre dagbokskrivere.

Minnes en artig biltur lille julaften med mine to mye eldre brødre- der begge benyttet anledningen til å klage over konene sine, som var i komplett jule-bitch-stemning og hisset seg opp over den minste flekk på vinduet, at juleduken og julegardinene ikke var samme nyanse, og at mannen hadde kommet med et tre som "åpenbart kom til å drysse utover hele gulvet."

"Jeg vet at hun mener det godt, men herregud da, går det ikke an å slappe av litt?" var eldstemanns hjertesukk. Dagens visdomsord. Det er hyggeligere med en avslappet og blid mor på julaften, enn en stresset og sur en. Selv om det kanskje betyr at ikke hele huset er nypolert.

:klappe:

helt aldeles enig!

Jeg sier ikke at folk skal leve i et griseri, men det går an å slippe vaskenevrosene littegranne og heller kose seg foran TV'en med litt julegodt og familiekos..? :klø:

Men hva vet jeg da. Har jo ikke barn og ikke er jeg gift heller :hår:

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Det er jo noen som MÅ vaske/støvsuge/tørke støv oftere enn andre da, som ikke har ett valg uansett om de er slitne eller ikke...

Det er sant. Jeg har nok vasket gulv veldig mye oftere enn single venninner, for eksempel- som ikke har et evig kaos av yoghurtflekker og brødsmuler å slåss mot. Men det er en viss forskjell mellom å gjøre det som MÅ gjøres, og å være Den Skinnende Tornado, til beundring fra omgivelser og andre dagbokskrivere.

Jeg gjør absolutt ikke mer enn det som må gjøres, men siden konsekvensene blir så store om jeg ikke gjør det grundig nok, så er det bare å være voksen og bite i det sure eplet.

Jeg gjør det nemlig ikke fordi det ser pent ut, eller fordi resultatet skal beundres av omgivelsene, men rett og slett for at datteren også skal få lov til å nyte julen uten alt for store ubehag... ;)

Skrevet
Eller er det sånn at man bare må fortelle om hver minste ting man utfører for at ingen må tro at man er en latsabb som lar støvet ligge rundt i krokene? Er det bare her på Kvinneguiden at man føler at man må skrive dette - eller er det noe man forteller venner og kollegaer også i detaljer hver dag?

Dette siste har jeg lurt litt på også. For det første synes jeg det virker som om det for enkelte grenser til en mani eller tvangsnevrose når det gjelder dette med vasking og rydding. Og hva er poenget med å beskrive i detalj hva man gjør av husarbeid, hvis det ikke er for at andre skal rose og applaudere? Er det slik at dette er hovedtema når de har venninnebesøk også? Nei kjedeligere tema å snakke om kan jeg ikke tenke meg....

God jul med smuler på gulvet og klesvask i skittentøyskurven! :)

Skrevet

Unnskyld meg, men det er da ikke unormalt å ville ha det rent og ryddig rundt seg??Og har man barn, må man faktisk støvsuge hver dag, og kjøre vaskemaskinen annen hver. Jeg setter meg aldri ned i soffaen foran tvèn hvis det er rotete og skittent rundt meg. Det gjør jeg etter jeg har ryddet.

Og i julen, rydder og pusler jeg dobbelt så mye, da det blir mye mer koselig når det er rent og pent, med tente lys.

Er litt sjokka over hvor mange som syns det er ok, og sette seg rett ned i rotet....

Skrevet

Personlig klarer jeg ikke slappe av og kose meg når det er rotete og "møkkete" rundt meg!

Skrevet

Hvem er det som sier vi har rot?

Jeg har vaskehjelp hver torsdag og har det alltid ryddig og greit her hjemme. Hos meg kan det ringe på døren når tid som helst uten at jeg fikk panikk av den grunn.

Inntil i høst så har jeg hatt to tenåringsunger boende hjemme - i tillegg til mannen min og jeg ... og den lille hunden vår. Men vaskemaskinen vår sviver ikke hver dag for det, ei heller støvsuger jeg hver dag ... toalettene gjør enhver ren etter hvert bruk - så tar vaskehjelpen og vasker bad og toaletter skikkelig på torsdagen. Jeg kan ikke fatte at man ved å bo to voksne og to små barn i et hus har behov for at vaskemaskinen skal gå non-stop, ei heller at det er behov for å støvsuge og vaske gulver hver dag ... Leste en dagbok her på Kvinneguiden om en mor som ikke hadde tid til å sette seg ned å slappe av sammen med familien ... for det var alltid noe å vaske :overrasket:

Man velger selvsagt hvordan man vil leve eget liv - jeg kan bare ikke skjønne at en kvinne anno 2006 - småbarnmamma og yrkeskvinne - orker å leve et sånn et liv .. Det må da være bedre å legge listen litt lavere og kose seg litt i hverdagen også ...

Min mor var husmor på sin hals ... huset hennes var gullrent til enhver tid, og hun vasket huset ned skikkelig hver jul. Hun pusset messing, kobber og sølvtøy .. Jeg har valgt å jobbe fullt, og kan ikke holde huset like rent som mor ... da hadde jeg blitt overarbeidet før jeg var 30 og risikert å skyve både mann og barn fra meg ... Jeg har valgt å jobbe full tid og heller kjøpe ukentlig vaskehjelp ... Og at det ligger litt støv under sofaen før vaskehjelpen kommer - det bekymrer meg ingen plass.

Skrevet
At husarbeid er husarbeid, og at det må gjøres, er et uomtvistelig faktum. Men derfra til å prioritere nyvaskede vinduer først, og familiehygge til sist (og nei, det trenger ikke være konkurrerende faktorer, men dersom mor jobber ute og tar på seg martyrrollen hjemme, så blir det ofte det allikevel) , så henger det ikke på greip...

Og det er jo et faktum at døgnet ikke har mer enn 24 timer for noen....Så noe må jo nedprioriteres når livet i så stor grad er viet et plettfritt hjem. Jeg har selv en svigermor som har hatt dette som hovedfokus i alle år, og det er ikke mye hyggelig. For henne gjelder det forsåvidt alle områder; fasade er det viktigste, hvordan folk rundt henne har det kommer i annen rekke.

Selvfølgelig er alle enige om at det er hyggelig med et rent og pent hjem, men når det virker som om dette blir en besettelse og mani er det ikke bra, men heller mot å være et sykdomstegn.

Skrevet

Jeg har ikke vasket klær siden lørdag, ikke støvsugd, ikke vasket gulv, eller gjort noe husarbeid siden lille julaften. Jeg har faktisk ikke gjort annet enn å lage mat og rydde opp etter matlaging og matbordet denne uka :sjarmor:

Så hva har jeg gjort:

sovet lenge

sett på tv

lest bok

drukket vin

hatt besøk av elskeren

spilt brettspill med gullet

hatt middagsgjester

spilt playstation (singstar med gullet)

spilt kort med gullet

vært på besøk

ja, og sånn skal juleferien fortsette noen dager til tror jeg :sjarmor:

Gjest Vintersol
Skrevet
Dette siste har jeg lurt litt på også. For det første synes jeg det virker som om det for enkelte grenser til en mani eller tvangsnevrose når det gjelder dette med vasking og rydding. Og hva er poenget med å beskrive i detalj hva man gjør av husarbeid, hvis det ikke er for at andre skal rose og applaudere? Er det slik at dette er hovedtema når de har venninnebesøk også? Nei kjedeligere tema å snakke om kan jeg ikke tenke meg....

God jul med smuler på gulvet og klesvask i skittentøyskurven! :)

Og det er jo et faktum at døgnet ikke har mer enn 24 timer for noen....Så noe må jo nedprioriteres når livet i så stor grad er viet et plettfritt hjem. Jeg har selv en svigermor som har hatt dette som hovedfokus i alle år, og det er ikke mye hyggelig. For henne gjelder det forsåvidt alle områder; fasade er det viktigste, hvordan folk rundt henne har det kommer i annen rekke.

Selvfølgelig er alle enige om at det er hyggelig med et rent og pent hjem, men når det virker som om dette blir en besettelse og mani er det ikke bra, men heller mot å være et sykdomstegn.

Hvorfor denne trangen til å sykeliggjøre mennesker som har mer "støv på hjernen" enn du har?

Som en annen bruker har påpekt, så er det mange grunner til at enkelte må/velger å utføre renhold oftere enn andre.

Noen må ha et grundigere renhold p.g.a sykdom, andre blir mer slitne og stresset av å se på hva som bør gjøres enn å faktisk gjøre det. Alle har sine grunner, og den ene grunnen er ikke mer sykelig enn den andre.

(Bortsett fra de som har en tvangnevrose selvsagt, men det er ytterst få.)

Hilsen Vintersol som absolutt ikke har støv på hjernen! ;)

Skrevet
Hvorfor denne trangen til å sykeliggjøre mennesker som har mer "støv på hjernen" enn du har?

Har ingen trang til å sykeliggjøre de som har mer støv på hjernen enn meg. I såfall ville det vært uendelig mange syke mennesker her i landet. :)

Men jeg har lest det samme som TS, og tenkt akkurat det samme flere ganger. Det jeg (og tydeligvis TS også) reagerer på er dette behovet for å redegjøre for alt man gjør av husarbeid, og motivet for det. Alle forstår de som har spesielle grunner til ekstremt renhold, og de som ikke har andre grunner enn at de ønsker et plettfritt hjem må også få lov til det.

Jeg er ingen lege, og kan selvfølgelig ikke stille diagnoser, men beskrivelser enkelte kommer med gjør at det må være lov til å begynne å lure.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...