kitekatt Skrevet 26. desember 2006 #1 Skrevet 26. desember 2006 Har ingen peiling på Budapest, men vil gjerne reise dit. Buen er visst delt opp i 2, Buda og pest, men jeg vet ikke hvilken jeg bør bo i? Vil gjerne bo i kort gangavstand fra shopping, restauranter, severdigheter, dvs. sentrum Reiser i Januar så vil slippe å måtte traske langt ute fant noen hoteller her. Noen å anbefale?
Betsy Skrevet 26. desember 2006 #2 Skrevet 26. desember 2006 (endret) Ja, Budapest er delt i to av elven Donau. Buda er den gamle delen (ligger litt i høyden), hvor blant annet Mathiaskirken og slottet befinner seg. Det er en del museer og gamle bygninger der også. Pest-siden er mer som en moderne storby (men flott arkitektur der også). Jeg har vært i Budapest, og jeg bodde i Pest-delen; der er det flest butikker og restauranter, og derfor var det greiest og bo der. Til Buda-delen dro vi for å slappe av og titte på de flotte bygningene samt gå på museer. Budapest er en flott by (uansett hvor du velger å bo), så du har noe å glede deg til. Endret 26. desember 2006 av Betsy
Mischa Skrevet 26. desember 2006 #3 Skrevet 26. desember 2006 Jeg tror også jeg bodde i Pest-delen når jeg var der..var ganske dyrt der. .eller sånn som her.. sikkert fordi de vet turister har mye penger. Var på utestedene Club 7 og Rigoletto..og hadde det gøy. Har en venninne som har bodd der i flere år..
Mischa Skrevet 26. desember 2006 #4 Skrevet 26. desember 2006 Jeg tror også jeg bodde i Pest-delen når jeg var der..var ganske dyrt der. .eller sånn som her.. sikkert fordi de vet turister har mye penger. Var på utestedene Club 7 og Rigoletto..og hadde det gøy. Har en venninne som har bodd der i flere år..
L79 Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Hei, Jeg og ei venninne var i Budapest i oktober i år. Vårt formål med turen var å kose oss på spa, shopping og litt kultur. Vi valgte å bo på det gamle Gellert hotell på Budasiden (sør for Gellert høyden). Det ligger med utsikt over Donau. Ved å bo på hotellet hadde man fri tilgang til Gellert badet. Hotellet ligger rett ved Elisabeth (?) broen slik at man hadde en kort spasertur over til Pest. Spaet er ett av de gamle badene i budapest hvor det finnes termalbad, steambadstu, svømmebasseng og et utendørs anlegg. (Termalbadet er skilt mellom kvinner og menn, mens basseng og utendørs er felles.) I tillegg finnes det gjørmeinnpakninger, thai massasje, vanlig massasje, hudpleie, fotpleie, tannklinikk og sikkert mye mer som jeg ikke fikk med meg. Prisene på dette tradisjonelle spaet (kontra et nymotens spa) var svært lave. Jeg kan jo nevne: 90 minutters thai- massasje (som gjorde underverker) 300 kr fotpleie (helt OK) 35 kr gjørmeinnpakning - 20 min + dusj, avkledning. (merkelig, men deilig opplevelse) 60 kr tradisjonell massaje- 30 min (tror jeg) 90 kr Når jeg sier at dette er et tradisjonelt spa så mener jeg at det er slik badehusene har vært tidligere. Her møter man kvinner i alle fasonger og aldre, det er OK om man ønsker å bruke badetøy og det er OK å la være. Man får ikke røkelse, musikk og dimming av lys, men man betaler for den behandlingen man får. Kan jo også fortelle at vi besøkte et mer moderne spa oppe på Margarit-øya. Dette var en spaopplevelse som var lik en man kan få hvor som helst i Europa. Den prisen man betaler ekstra for lysdimmingen mener jeg ikke det var verdt. Nå ble det mye snakk om spa. Poenget mitt er egentlig at den tilgangen man har ved å bo på et spahotell er veldig flott. Man slipper å stå i kø, man slipper å betale hvis man skal ha seg en morgensvømmetur og man slipper å måtte kle seg i varme klær for en massasje. Den lille spaserturen til markedshallen (som MÅ oppleves) og Pest var ikke noe negativt for vår del. Prismessig så betalte vi ca 700 kr pr pers for natta. Skulle jeg dratt til Budapest igjen ville jeg valgt det samme hotellet! Ellers bare MÅ dere spise på en fantastisk argentinsk restaurant. Hvis man går gata videre mellom Mc-Donalds og markedshallen oppover i byen så ligger den i 1. eller 2. kvartal på Mc-donalds siden. Rommet man ser inn i fra gaten tror jeg var burgunder. (De hadde noen utrolig koselige bord i kjelleren, nydelig mat, god vin og flott service.) For en 3 retters middag for to med vin til, så betalte vi i underkant av 500 kroner. Ikke noe å si på den prisen.
*Annie* Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 (endret) Jeg var også i Budapest i oktober, og falt virkelig for denne byen! Vi var innom Gellert badet, og jeg regner med at hotellet er like flott som resten! Selv bodde vi også på Budasiden, nærmere bestemt på Victoria Hotel som var midt i blinken for oss. Det beste var den fantastiske utsikten over byen (Parlamentet), og så var det passe sentralt og ganske rimelig. Endret 30. desember 2006 av *Annie*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå